Kirjoitettu 23. Tammikuuta23. Tammi Wazella ei toki ole pääsyä auton tietoihin eli ei tiedä arvioitua sen hetkistä kulusta eikä akussa olevan virran määrää. Auton navigaattori pysähdykset suunnittelisi ja olen sitä aina pidemmällä matkalla välillä testannut mutta en koe sitä käyttökelpoiseksi itselleni. Ehdotettuja latausasemia ei pysty etukäteen valitsemaan joten auton navi ehdottaa mun korvaan mitä ihmeellisimmiltä kuulostavia asemia joihin mulla ei ole kiinnostusta hankkia omaa appia tai muutoinkaan pysähtyä ns. kylmälatausasemalle johonkin pysähdysalueelle. Haluan itse valita esim sti, abc tai k-latausaseman jonka yhteydessä on kauppaa ja/tai ravintolaa ja vessa ja toisin kuin auto saattaa ehdottaa, lataan siinä samassa sitten sen verran akkua kun itse katson järkeväksi tai aikatauluuni sopii enkä sitä määrää ja siinä kohdassa matkaa kuin navi ehdottaa. Elikkäs suunnittelen pysähdykseni latauksiin myös muulla sovelluksella (googlemapsilla). Sekään ei wazen tavoin tiedä auton tietoja mutta siihen kun on syöttänyt määränpään ja jossain kohtaa matkalla klikkaa näytä latausasemat, niin suht kätevästi mapsi auton ruudulla sitten näyttää ja ehdottaa matkalla olevia mun korvaa paremmilta kuulostavia pysähdyspaikkoja ei etäisyyksillä ja näyttää samalla monenko minuutin kierto siitä tulee lisää kohteeseen nähden.
Kirjoitettu 24. Tammikuuta24. Tammi Kirjoittaja Volvo meinaa puskea käyttissoftat uusiksi wanhempiinkin kotteroihin: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/64b1685c-15f9-4909-bd8b-503789947713 tuota odotellessa.
Kirjoitettu 25. Tammikuuta25. Tammi Eihän nuo Volvon/Polestarin vanhemmat mallit jaksa nytkään oikein pyörittää sitä uusinta softaa.
Kirjoitettu 25. Tammikuuta25. Tammi Eilen latausjohtoa talonyhtiön lataukseen tarkoitetusta (sitä varten vaihdettu pömpeli jonka pitäis kestää ainakin sen 10a jota käytän) suko-pistorasiasta irroittaessa oli palaneen hajua, rasian vasen reikä oli mustunut ja laturin pistokkeen vasen metallipinni tummentunut ja kannassa muovissa sulamismuutosta. Vikavirtakytkin ei lauennut ja laturi tai auto ei ilmoittanut virheestä. Googlasin asiaa ja pistorasian liitos on ollut huono/löysä ja aiheuttanut voimakkaan kuumentumisen. Kun laturinkin pinni värjäytynyt ja pienesti sulamisjälkeä, sekin ilmeisesti pakko vaihtaa. No maanantaina sitten yhteys isännöintiin ja pistorasia menee vaihtoon. Harmi kyllä 200+ euroa mennee mun laskuun yksin, kun joudun ostamaan uuden laturinkin jonka viallinen rasia hajotti.
Kirjoitettu 25. Tammikuuta25. Tammi Eikös tuosta selviä ihan vain töpön vaihtamisella johtimeen? Joskin vastuu damagesta on yhtiöllä, joko maksaa vakuutuksesta tai omasta kassasta. Muokattu: 25. Tammikuuta25. Tammi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 25. Tammikuuta25. Tammi Joo ehkä voin vaihdattaa vain töpselin kun tuossa mallissani ei ole lämpötilantunnistinta. Sellaiseen ei pystyisi vaihtamaan mutta olis toisaalta pysäyttänyt latauksenkin ajoissa itse. Pitää ottaa sähkömieheen yhteyttä. Eikai se mahdottomia maksa (vähemmän kuin uusi laturi 200 eurolla). Yhtiö saa tulla vaihtamaan itse rikkoutuneen rasian. Toki voin samaiselta yhtiön sähkäriltä kysyä vaihtaako samalla mun laturiin pistokkeen.
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi 11 tuntia sitten, Densen kirjoitti: Yhtiö saa tulla vaihtamaan itse rikkoutuneen rasian. Toki voin samaiselta yhtiön sähkäriltä kysyä vaihtaako samalla mun laturiin pistokkeen. Sähkökilkkeissä on eroja. Ostin itse maadoitettuja pistorasioita, kenties motonetistä. Sähkärin piti rakentaa niihin sisäinen johdotus ennen kuin niitä pystyi käyttämään. Tukussa myydään vain sellaisia, missä on valmiit johdotukset. Tokmannilta saa kyllä ABB:n tavaraa ja halvalla. Viimeinen sähkärikin meni itse tokmannille jakorasiahankinnoille. Muokattu: 26. Tammikuuta26. Tammi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi Noihin pitempi aikaisiin ja suurempi virtaisiin käyttöihin suositellaan super schuko -rasioita. Mutta kyllähän normaalinkin pitäis 8A kestää. Muokattu: 26. Tammikuuta26. Tammi, käyttäjä: weetee
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi Ihmetyttää. Tuossa on jäänyt löytämättä pulttien katkeamiseen johtanut juurisyy. Ei M8 (oletus) pultti katkea mutteripyssyllä, jos pultti on vain kelpo. https://www.is.fi/autot/art-2000011763803.html Toki on kokoonpanovaiheessa tehty virheitä, mikäli on vedetty suoraan koneella kiinni laittamatta sormin alkuun väärille kierteille lähtemisen välttämiseksi. Myös kiristyskin olisi parempi tehdä momenttiin säädetyllä n. 200 rpm kulmakoneella, mutta kevyempi iskevä akkukonekin käy ja loppukiristys momenttiavaimella. Tapauksessa toinen pultti on katkennut kasausvaiheessa ja purkin uudelleenirrotuksessa sitten se toinenkin pultti oli katkennut. Kunnossa olevat pultit eivät näin katkeile ja tuossa ilmiselvästi on valmistuksessa käytetyssä pulttierässä ollut vetyhaurastuma. Vetyhaurastuma on viheliäinen, vetokokeissa pultti käyttäytyy täysin normaalisti, eikä käyrästössä esiinny mitään poikkeavaa. Mutta oltuaan aikansa momentissa pultti alkaakin haurastua ja seurauksena on pultin katkeaminen pienestäkin lisäkuormituksesta(!) Taustalla on virhe pultin valmistusprosessi (en tunne nyansseja) mutta lähtökohtaisesti pultteja pidetään lopuksi pintakäsittelyn jälkeen joitain tunteja yli 200 asteen lämmössä vedyn poistamiseksi rakenteesta. Nyt pultin valmistusprosessissa tapahtunut jokin virhe ja vety on jäänyt rakenteeseen ja joka sitten aiheuttaa jännitetyssä rakenteessa ajan kanssa tuon haurastumisen. Virhe on kiusallinen auton valmistajan näkökulmasta, koska siellä on mahdollisesti (ellei ole jäänyt kiinni jo auton valmistusprosessissa) koko haurastunut pulttierä markkinoilla. Saman erän pultteja voi löytyä myös muualta auton rakenteista. Joko tuossa ei ole oltu yhteydessä autonvalmistajaan, tai sitten tämä on vain pitänyt suunsa kiinni. Tapaus on kuitenkin täysin yksiselitteinen autonvalmistajalle jo ilman asian varmistavia labratutkimuksia, pultin vetyhaurastuminen auton (ja muidenkin) keskuudessa on hyvin tunnettu ilmiö.
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi Meinasin kommentoida samaa pulttiasiaa. Jos tekee ensin 3 mm reiän, moottorisahan viilan kahvapuoli on kiilamainen neliötanko, parttiarallaa 2 - 3,3 mm. Sillä ensiyritys. Porauksen yhteydessä pultinnatsa on jo lämmitetty. Muokattu: 26. Tammikuuta26. Tammi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi Vai että ei M8 pultti mene poikki paineilmapyssyllä. Kaikkea sitä täältäkin saa lukea.
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi ^ Puhutaan kuitenkin korjaamon normaaleista käsityökaluista. Saa sen pultin poikki momenttiaimellakin, kunhan vain vääntää. Mutta tuossa on ollut selvä pulttivika.
Kirjoitettu 26. Tammikuuta26. Tammi Eiköhän vika ollut siinä asentajassa. Ihan perus pulttipyssyn vääntömomentti voi olla jotain 700 - 1500 Nm luokkaa ja alla teräsruuvien ja muttereiden kiristysmomentteja. Momentit2.pdf Muokattu: 26. Tammikuuta26. Tammi, käyttäjä: Zykkel
Kirjoitettu 30. Tammikuuta30. Tammi Kirjoittaja Käytin Volvon leimalla. Katsurin mielestä "tällaisia on ihan turha katsastaa, kun ei näissä mitään vikoja ole..." 😮 Leima toki tuli ja mietin, kun etujarrut oli 2% ja takajarrut 4% erolla, niin saattanut tehdä ihan hyvää niille, kun ei aja yhden petaalin ajolla vaan käyttää jarruja koko ajan... 🤔
Kirjoitettu 30. Tammikuuta30. Tammi ^ Kaikilla ei vaan ole mitään tolkkua ruuvien ja pulttien kanssa, momentit ja kierteelle laitto ihan mitä sattuu. Toki sellainenkin että japseissa on välillä todella surkeaa pulttikamaa, ruostuvat ja porsivat. Katkenneen ruuvin poistaminen tuhoamatta muuta rakennetta on sekin oma taiteenlajinsa, ensimmäinen sääntö: älä hätäile. Ex-suolakaivoksessa sumujen saarella saatiin käytännön esimerkki pahasti pieleen menneestä ruuvien poraamisesta. Tästä tuli lentävä lause "Italian drilling". Italialaiselle asentajalle annettu tehtävä irrottaa suojalevy koneen kyljestä, ko. suojalevyn ruuvit ovat perinteisesti hyvin ässehtineet. Niinkuin silloinkin. Asentajalta kysytty onko ruuvien poisto hallinnassa? (Porataan vain senkkikanta pois ja loppu jämä sitten muilla keinoin) Yes yes. No, työnjohtaja oli lopettanut homman kun tämä uuno oli porannut 11kpl ruuveja, täysin p*skaksi ja samalla ympäröivä alumiinirakenne myös!! En tiedä mitä korjaus maksoi mutta päälliköt eivät olleet tyytyväisiä laisinkaan ja tämän tuntiukon hommat loppuivat ns. heti. Ympäröivä rakenne sattui olemaan laskutelineen kiinnitysaluetta, aikalailla sellaista rakennetta ettei siinä voi olla mitään tämmöisiä vauriota. Korjauksena tähän tehtiin isommat reiät joihin tulee mittatarkat puristussovitteiset alumiinitulpat, sitten uudet reiät ruuveille ja niitatut nut platet sisäpuolelle. Ok. Lisäbonuksena tämän johdosta NDT tarkastus ko. alueelle koneen loppuiäksi tietyin väliajoin. Sekin maksaa.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään