Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja 14 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Älkääs, nyt! Mulla on auto Seutulan kulmilla ja autossa suvikumit. Eilen meinasin laittaa että kyllä täällä muutkin (mukaanlukien minä) ei ole vielä saanut talvirenkaita vaihdettua kun on ihan kesäkelit ollut mutta tänä aamuna oli Seutulan korkeudella lumet maassa näköjään... No, isot tiet silti varmaan sulana alta aikayksikön. Ja disclaimerina, autossa olis jo nastat alla jos ei olis ollut viikkojen jono renkaanvaihtoon kun pari vkoa sitten ajan varasin. Viddu, kuukauden jonotus. 😡 Pitäs vissiin varata aika vaihtoon jo toukokuussa, ehkä sit sais ajan vaikka nyt lokakuun puoliväliin.
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta Mä vaihdan osin tosta syystä itse. Alle tunti menee kuitenkin kaikkine renkaan säilöstä hakuineenkin vaikka vaihdan ihan käsiavaimella (ei painepyssyä). Tavallaan ymmärrän muualla vaihdattamisen jos samalla säilytyttää niitä renkaita siellä "rengashotellissa" jos kotona ei ole tilaa ja siihen kuuluu sitten se vaihto mutta silloinkin se aika on lukittu etukäteen tietylle päivämäärälle (jos sen varaa/voi varata valmiiksi kuukausiakin ennen) ja joko ne renkaat saa sitten liian aikaisin tai sitten liian myöhään keleihin nähden. Osin tästä syystä ens kerralla otan taas myös kitkat eikä nastat. Vaikka vaihdankin itse niin kitkojen kanssa ei niin ketuta jos on vaihtanut ajoissa ja välillä tulee taas kesäisemmät kelit. Nastoilla teiden rouhiminen ja se melu ketuttaa. Edellisessä autossa oli kitkat ja tykkäsin kyllä. Muokattu: 30. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta Nykyään saa akkukäyttöisiä mutterimopoja, jotka on oikein oivallisia rengashommiin. Itse vaihdan ihan itse siitä syystä, että ei kiinnosta varailla aikaa/jonotella sekä maksaa siitä että joku kausiturakki pääsee paskomaan auton ja vanteet.
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta Biltus ja Mätänet myy verkkovirralla toimivia mutteripyssyjä muutamalla kympillä ja ovat väkivahvoja tarkoitukseen. Mulla Parkside akkupyssy ja toimii mainiosti, olikohan max 480 Nm. Painava laite tosin, jos vaikka puolet pienempään Makitaan vertaa.
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta 45 minuuttia sitten, IncBuff kirjoitti: Nykyään saa akkukäyttöisiä mutterimopoja, jotka on oikein oivallisia rengashommiin. Itse vaihdan ihan itse siitä syystä, että ei kiinnosta varailla aikaa/jonotella sekä maksaa siitä että joku kausiturakki pääsee paskomaan auton ja vanteet. Mä tykkään käsipelillä turaamisesta, vaikka on laitteetkin (sekä sähkö että kompura). Letkuissa on oma vetäminen, koska en pidä sahoja ja vasaroita kummoisempia työkaluja kylmässä tallissa. Onneksi enää on vain 1 auto. Tarkistin. Paineilma 1/2" karan vääntimessä on vain 312 nm potkua. Yritin kerran avata sillä CRV:n nokkahihnaan liittyvää asiaa, muttei auennut. Kuulin myöhemmin paremmasta tavasta, mutten muista sitä.🤔 Muisti palasi: pyöritetään startilla. Muokattu: 30. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta Jep, tajusin juuri, että Suomeen palatessani joudun siirtämään kellot takaisin kohti kesäaikaa 😱 No, tän hetken plääni on vaihtaa aikavyöhykettä vuodenvaihteessa, kellon kiertosuunta ja määrä on tosin vielä avoin. Varmaa on kuitenkin, että pakkasen polttamat varpaat huutavat hoosiannaa sinä päivänä Muokattu: 30. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 20232 vuotta On 10/29/2023 at 7:38 PM, mgcc said: Talvirengasta vaihtaessani vaihteensiirtovaijerin irroittamisen yhteydessä lattialle putosi pellistä prässätty osa, jonka siaintipaikkaa en osaa päätellä. Se on joku holkki ja u:n muotoinen, toisessa päässä laippa. Täytyy huomenna laittaa kuva, kuha käyn taas fillarikellarissa. Selkis tämäkin kun imagegooglasin kuvan. Alfinen vaihdevaijeriin ja vaihdevipuun kuuluva osa. Saas näkee pysyykö paikallaan kun joutuu pikkasen puristamaan että menee paikalleen.
Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 20232 vuotta Nastat laitoin cycloon eilen. Autossa on nastat ollu jo viikon. Ja nyt nastoille on käyttöä, ei suju enää nakkikumeilla. No, jos jotain saisi ajeltua. Rouva ei anna pitää fillaria enää varastossa, pitää olla keittiössä. Siivosin kyllä aina kurajälkeni, mutta keittiötä en siivoa saa ite pyyhiä. Tänään tulee pyyhittävää.
Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 20232 vuotta Espoo-Helsinki suunnilla keli on kyllä surkea. Pari astetta plussaa ja vesisadetta tuulen kera. Huomenna tuuli vielä kovenee. Ei paljon pyörälenkkeily huvita.
Kirjoitettu 1. Marraskuuta, 20232 vuotta Vähän. Kurja keli, lunta työntänyt urakalla yli puoli vuorokautta, ja tuossa työmatkakulkineena palvelevassa kakkos"autossa" (Smart Fortwo) tuli kyllä mukana talvirenkaat, mutta laillisessa koossa tuohon ei saa kuin Keski-Euroopan kitkoja. Tällainen höttölumi tukkii kuviot heti, oli työtä ja tuskaa päästä liikkeelle risteyksissä. Takaveto, keveys, lyhyt akseliväli ja tuuliherkkyys tekivät 30 km työmatkasta ihan jännittävän kokemuksen. Kinostunutta tuppuralunta ja puuskainen tuuli, epämääräiset raiteet jotka tempoo milloin mihinkin suuntaan. Kyllä unet karisi silmistä. Ja ei, en hanki parempia renkaita tässä vaiheessa, koska vahvasti tuntuu siltä että ajokki lähtee kiertoon lähitulevaisuudessa. Tai paaliin.
Kirjoitettu 1. Marraskuuta, 20232 vuotta 39 minuuttia sitten, taski63 kirjoitti: kakkos"autossa" (Smart Fortwo) tuli kyllä mukana talvirenkaat, mutta laillisessa koossa tuohon ei saa kuin Keski-Euroopan kitkoja. Mun piti päästä kokeilemaan fortwo:ta, niin otin sen vuokraamosta Milanossa joulunaikaan 2010. Aika kova alusta ja oletin, että kesärenkaat. Kävin jopa Madesimon hiihtokeskuksessa - ainoa täysin luminen mesta. Tiellä luki, että kesärenkailla saa sakot, jos sataa lunta. Samantien takaisin comolle. Pari v sitten olisi saanut vähän ajettua irtokattoista n. 7 tonnilla. Olin lähellä ostaa. Muokattu: 1. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 1. Marraskuuta, 20232 vuotta No jo vain alkaa orastamamaan. Olen havaitsevani kalustotappion. DJI Pocket 2, ei löydy mistään, enkä uskalla Rouvaltakaan vielä kysyä. Olin aivan varma, että laitoin sen käsimatkoihin (vai jäikö se sittenkin siihen sängylle?) Turvatarkastajaa koetin vahdata silmä kovana, ettei se sieltä kaiva. Perse. Edit: WC pytyn viemäri löyhkää, tällä kertaa ei ollut pelkästään vesilukon kuivuminen, oliskos putkiliitoksen tiivistykset antaneet myöten. Rouva huuteli juuri kylppäristä, että altaan alapuolinen laatikko lainehtii. Tarkempi analyysi osoitti lavuaarin putken tiivisteen laskevan vettä läpi, tämäkin väsynyt käytönpuutteen tähden? Kummalista. Muokattu: 1. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 2. Marraskuuta, 20232 vuotta 8 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: ... kuivuminen, oliskos putkiliitoksen tiivistykset antaneet myöten. Tätä laihasti sivuten: Komposiittiputket asennetaan puristimella. Liitosalueelle tulee kumitiiviste. Kumitiivisteen käyttöiästä ei ole vielä olemassa tietoa. 😏 Muista tiivisteistä: Tää on just tätä.😵💫 Muokattu: 2. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 2. Marraskuuta, 20232 vuotta Altaan alapuoliset laatikot poistin ja rungon pohjalle heitin sanomalehden suojaksi. Samalla nitkuttelin hieman putken liitosta altaan pohjaan, nyt aamulla näyttäisi jo taas pitävän vettä. Täytyy kuitenkin tuossa, jahka joutaa, vielä avata tai kiristellä liitosta. Vesivaseliini olisi liitoksessa varmaan hyvä, mutta sormenpään määrällisen tähden en viitsi lähteä hankkimaan. Toi WC pytty onkin sitten kinkkisempi, siellä lienee peruspulma se, että viemäriputki ei juurikaan nouse lattiapinnan yläpuolelle ja eikä WC pytyn putki taas yllä lattiapinnan alapuolelle. Siellä siis lähestulkoon puskuliitos. Pytyn kiinnitys lattiaan liimaamalla ja siinä piiloviemäri, asennus siis poikkeuksellisen hankala. Takana kuitenkin pieni huoltoluukku, jos vetäisi sieltä uretaania täyteen, jotta ilmayhteys katkeaa. Myös kävi mielessä laittaa kirkasta pakkausteippiä huoltoluukun saumojen ympäri, niin pytyn irrotus myöhemmin uretaanivaihtoehtoa helpompi. Täytyy tsekata kohde vielä tarkistuskameralla, miltä siellä näyttää.
Kirjoitettu 4. Marraskuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Lievästi. Oli pyörän kumi tyhjentyny varastossa ittekseen. Syypää löyty pistosuojanauhasta. Vitutusta lisäsi kun sain ulkokumia vanteelta repiessä peukalon kynnen repeytymään veemäisesti. 😑
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään