Kirjoitettu 14. Lokakuuta, 20232 vuotta No jos kertaan oman alani työpaikkojani..... 1. kesätöissä ( kolmas vuosikurssi) Valkeakosken terveyskeskuksessa. Laitettiin heti kättelyssä päivystys juhannusviikonlopulle, ja Koskissa oli kahdet festarit. Totesin että oletteko todella tätä mieltä? ei ole kovasti kokemusta nimittäin. No siinä sitten paikkailin ruhjeita ja piti alkaa steriloida välineitä kun loppui kesken. Ihan ok meni. Mutta. Oli omat eväät aina mukana, ja kun ei jaksanu kaikkea niin meni roskiin. Puhutteluun että heitän ruokaa menemään, hirveä rikos. Oli siis ihan omia eväitä, saan tehdä niillä mitä haluan ja - kuka tonkii roskalaatikkoja niin tarkasti että avaa sinne heitettyjä purkkeja tms. ? 2. Harjoituspaikka Tampereen työterveys. Just. Olin paikalla 8-15 , mutta asiakkaita oli viikossa ehkä kaksi....ei ollut nettiä, niin piirtelin kortteja, pelasin korttipasianssia, täyttelin ristikoita, luin lehtiä. Anoreksia oli kyllä. Eräänä päivänä olin oikeesti kipeä ja kuumeessa. Soitin työpaikalle, pyysivät kuitenkin tuleen näytille. Siellä oli kiinniottokomppania vastassa, laittoivat remmeihin ja jos suostun vapaaehtoisesti sairaalaan niin "pääsen" sisätautiosastolle, muuten Pitkäniemeen. Mutta en saanut käydä hakeen ( olisivat voineet vaikka ajaa perässä autolla) henkilökohtaisia tavaroitani tai siis mitään, ja auto jäi siihen, mistä olin todella huolissani. Vanhempani tuli Pikonlinnan sairaalan pihalle juuri sillä hetkellä kun kantoivat mua sidottuna paareihin sisälle. Ja helvettiä oli luvassa siellä sairaalassa. Olin sairaalahoidon tarpeessa, mutta tapa järjestää mut sinne oli järkytys. 3. Harjoittelussa Pirkkalan terveyskeskuksessa. Olin parantunu anoreksiasta, mutta tuli suolistovaiva ja laihduin. Olin päivystyksessä, satuin kuulemaan oven takaa että "....ei sillä ole kaikki kunnossa". No ei ollut, mutta eri vaiva. Siihen aikaan minä laittelin tippaa potilaille, ja olin päivystyksessä iloinen että menipä näppärästi. Aamulla kutsuttiin puhutteluun, kun en edes tippaa osaa laittaa ja potilas makaa verilammikossa. - Potilas oli itse riuhtonu tipan irti, lakanalla oli euron kolikon kokoinen veripläntti. Menetin päivystysvuoroni eli yli puolet palkasta. Piti mennä TAYS:n ensiapuun harjoittelemaan. Menin, mutta kukaan siellä ei tiennyt olemassaolostani tai että täällä on joku harjoittelija. En saanut tehdä oikein mitään. Voin tunnustaa nyt näin melkein 30 vuotta myöhemmin että en mä sinne sitten enää menny. 4. Sihteeri/avustaja Privatix-lääkärikeskuksessa. Kaikki sujuikin hyvin, sain suunnitella haastattelulomakkeet ja sitten avustaa leikkauksissa ja mut valjastettiin myös antaan potilaille "laser-hoitoa" ( se oli oikeesti kyllä täysin huuhaahoitoa mutta tein työtä käskettyä) Sain vaikutelman, että tulee enemmän vastuuta ja palkkakin nousee...jaha, tapaaminen omistajan kanssa. Jos haluat työtodistuksen niin allekirjoita että eroat koska et suoriudu annetuista työtehtävistä. ??? siis mitä. No en allekirjoittanut. Piti myös luovuttaa minun kotona tekemäni "korput" työnantajalle, mutta en antanu kun olin ne kotona ite tehnyt. Selvisi että olin ollut työllistämistuella töissä ja tuki loppui. - loppujen lopuksi ihan ok työtodistus tuli, että olen hoitanut kaikki työtehtävät tunnollisesti yms. 5. Koska töitä meillä oli niin vähän, sain osa-aikatyön Reflex-lääkärikeskuksesta, ja siellä kävi Tampereen työterveyden asiakkaat. Siellä sujui hyvin, sillä osastonhoitaja oli puolellani, sain pitää oman huoneeni ( jonka oli yliajalla siivonnut ja järjestänyt kaaokselta) ja fillarillekin oli paikka. Kumminin Mehiläinen osti Reflexin. Ja työterveys oli heille silloin kannattamatonta. Yleislääkärit tulivat töihin joko aamu- tai iltavuoroon ja ajanvarausta ei ollut. Otettiin potilaat sitä mukaan kun tuli. Ja sitten kun on 8 yleislääkäriä, niin eipä niitä asiakkaita kovasti ollut. Lisäksi en saanut avainkorttia joten jouduin ulko-ovella odotteleen että joku muu tulee ja avaa oven. Fillarille ei ollut paikkaa, enkä saanu myöskään vaatekaappia vaan ajovaatteet oli siinä huoneessani. Ja tuntui aika heti siltä että tämä ei ole minun paikkani, en sovi tänne. Jäin pois ennenkun potkittiin... Valitsen tämän nykyisen työpaikkani. Ainakin on töitä, paikka fillarille, ja paikka saada ajovaatteet kuivumaan. Saan olla omissa vaatteissani ja omana itsenäni, kun olen tällainen tavallinen. Joka ainoassa paikassa minne olen menny, oli se koulun joku ryhmä tai juurikin työpaikka, on katsottu halveksuvasti että mitä toi rääpäle täällä tekee. Ensimmäinen paikka missä tultiin iloisena kättelemään ja toivottamaan tervetulleeksi porukkaan - on KVVY:n kututalkoot. Ja se siis 2018. Raskasta työtä, mutta menee mielellään kun tuntee olevansa hyväksytty ja tervetullut. Sitä voisi työnantajakin aatella... Muokattu: 14. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Ei mua, mutta ilmeisesti muita: https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009920656.html
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta 23 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti: No jos kertaan oman alani työpaikkojani..... 1. kesätöissä ( kolmas vuosikurssi) Valkeakosken terveyskeskuksessa. Laitettiin heti kättelyssä päivystys juhannusviikonlopulle, ja Koskissa oli kahdet festarit. Totesin että oletteko todella tätä mieltä? ei ole kovasti kokemusta nimittäin. No siinä sitten paikkailin ruhjeita ja piti alkaa steriloida välineitä kun loppui kesken. Ihan ok meni. Mutta. Oli omat eväät aina mukana, ja kun ei jaksanu kaikkea niin meni roskiin. Puhutteluun että heitän ruokaa menemään, hirveä rikos. Oli siis ihan omia eväitä, saan tehdä niillä mitä haluan ja - kuka tonkii roskalaatikkoja niin tarkasti että avaa sinne heitettyjä purkkeja tms. ? 2. Harjoituspaikka Tampereen työterveys. Just. Olin paikalla 8-15 , mutta asiakkaita oli viikossa ehkä kaksi....ei ollut nettiä, niin piirtelin kortteja, pelasin korttipasianssia, täyttelin ristikoita, luin lehtiä. Anoreksia oli kyllä. Eräänä päivänä olin oikeesti kipeä ja kuumeessa. Soitin työpaikalle, pyysivät kuitenkin tuleen näytille. Siellä oli kiinniottokomppania vastassa, laittoivat remmeihin ja jos suostun vapaaehtoisesti sairaalaan niin "pääsen" sisätautiosastolle, muuten Pitkäniemeen. Mutta en saanut käydä hakeen ( olisivat voineet vaikka ajaa perässä autolla) henkilökohtaisia tavaroitani tai siis mitään, ja auto jäi siihen, mistä olin todella huolissani. Vanhempani tuli Pikonlinnan sairaalan pihalle juuri sillä hetkellä kun kantoivat mua sidottuna paareihin sisälle. Ja helvettiä oli luvassa siellä sairaalassa. Olin sairaalahoidon tarpeessa, mutta tapa järjestää mut sinne oli järkytys. 3. Harjoittelussa Pirkkalan terveyskeskuksessa. Olin parantunu anoreksiasta, mutta tuli suolistovaiva ja laihduin. Olin päivystyksessä, satuin kuulemaan oven takaa että "....ei sillä ole kaikki kunnossa". No ei ollut, mutta eri vaiva. Siihen aikaan minä laittelin tippaa potilaille, ja olin päivystyksessä iloinen että menipä näppärästi. Aamulla kutsuttiin puhutteluun, kun en edes tippaa osaa laittaa ja potilas makaa verilammikossa. - Potilas oli itse riuhtonu tipan irti, lakanalla oli euron kolikon kokoinen veripläntti. Menetin päivystysvuoroni eli yli puolet palkasta. Piti mennä TAYS:n ensiapuun harjoittelemaan. Menin, mutta kukaan siellä ei tiennyt olemassaolostani tai että täällä on joku harjoittelija. En saanut tehdä oikein mitään. Voin tunnustaa nyt näin melkein 30 vuotta myöhemmin että en mä sinne sitten enää menny. 4. Sihteeri/avustaja Privatix-lääkärikeskuksessa. Kaikki sujuikin hyvin, sain suunnitella haastattelulomakkeet ja sitten avustaa leikkauksissa ja mut valjastettiin myös antaan potilaille "laser-hoitoa" ( se oli oikeesti kyllä täysin huuhaahoitoa mutta tein työtä käskettyä) Sain vaikutelman, että tulee enemmän vastuuta ja palkkakin nousee...jaha, tapaaminen omistajan kanssa. Jos haluat työtodistuksen niin allekirjoita että eroat koska et suoriudu annetuista työtehtävistä. ??? siis mitä. No en allekirjoittanut. Piti myös luovuttaa minun kotona tekemäni "korput" työnantajalle, mutta en antanu kun olin ne kotona ite tehnyt. Selvisi että olin ollut työllistämistuella töissä ja tuki loppui. - loppujen lopuksi ihan ok työtodistus tuli, että olen hoitanut kaikki työtehtävät tunnollisesti yms. 5. Koska töitä meillä oli niin vähän, sain osa-aikatyön Reflex-lääkärikeskuksesta, ja siellä kävi Tampereen työterveyden asiakkaat. Siellä sujui hyvin, sillä osastonhoitaja oli puolellani, sain pitää oman huoneeni ( jonka oli yliajalla siivonnut ja järjestänyt kaaokselta) ja fillarillekin oli paikka. Kumminin Mehiläinen osti Reflexin. Ja työterveys oli heille silloin kannattamatonta. Yleislääkärit tulivat töihin joko aamu- tai iltavuoroon ja ajanvarausta ei ollut. Otettiin potilaat sitä mukaan kun tuli. Ja sitten kun on 8 yleislääkäriä, niin eipä niitä asiakkaita kovasti ollut. Lisäksi en saanut avainkorttia joten jouduin ulko-ovella odotteleen että joku muu tulee ja avaa oven. Fillarille ei ollut paikkaa, enkä saanu myöskään vaatekaappia vaan ajovaatteet oli siinä huoneessani. Ja tuntui aika heti siltä että tämä ei ole minun paikkani, en sovi tänne. Jäin pois ennenkun potkittiin... Valitsen tämän nykyisen työpaikkani. Ainakin on töitä, paikka fillarille, ja paikka saada ajovaatteet kuivumaan. Saan olla omissa vaatteissani ja omana itsenäni, kun olen tällainen tavallinen. Joka ainoassa paikassa minne olen menny, oli se koulun joku ryhmä tai juurikin työpaikka, on katsottu halveksuvasti että mitä toi rääpäle täällä tekee. Ensimmäinen paikka missä tultiin iloisena kättelemään ja toivottamaan tervetulleeksi porukkaan - on KVVY:n kututalkoot. Ja se siis 2018. Raskasta työtä, mutta menee mielellään kun tuntee olevansa hyväksytty ja tervetullut. Sitä voisi työnantajakin aatella... Kuulostaa ihankuin tohtorointialalla ei olisi kaikki asiat kunnossa. Toisaalta Suomessa on aivan hirmuisia kunta-/maakuntakohtaisia eroja puhetavoissa. Voisin mainita päijät-hämeestä muutaman kunnan, joita itse vältän. Muokattu: 15. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Ei hatuta. Joskin keskiviikoksi on ennustettu 32 astetta varjossa, joka aurinkon puolella on sitten ähempänä 45. Yhdessä korkean kosteuden kanssa se tuntuu jo paljolta, turhankin. Ei ole savottapäivä se.
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta 1 tunti sitten, alpensau kirjoitti: Kuulostaa ihankuin tohtorointialalla ei olisi kaikki asiat kunnossa. Toisaalta Suomessa on aivan hirmuisia kunta-/maakuntakohtaisia eroja puhetavoissa. Voisin mainita päijät-hämeestä muutaman kunnan, joita itse vältän. Selvennätkö? Kiinnostaa tällaisena "En vieläkään tunne itseäni Lahtelaiseksi"-tyyppinä.
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta ( no sori pitkä avautumiseni ) mutta jäsen "alpensau" täällä Tampereella & lähikunnat puhutaan ihan tavallisesti, jotkut vanhemmat ukkelit voi vääntää sitä "tampereen kiältä" että nyt en ymmärrä tätä pointtia. Kyllä minä huomaan jos ja kun halveksivasti katsotaan ja kohdellaan. Tohtorointialasta en tiedä, ei ole aikomusta tehdä väitöskirjaa. Muuten se taitaa olla niin että aika monella alalla esiintyy työpaikkakiusaamista eivätkä kaikki työntekijät ole tasa-arvoisia. Harjoitteluaikanani sairastin anoreksiaa ja olin tosi reppanan näköinenkin, ja olin arja ja jännitti, mutta eikö harjoittelijaa olisi pitäny opastaa? Pirkkalan ylilääkäri kehui täsmällisyyttäni ja huolellisuuttani, mutta ikävä kyllä lähti yksityispuolelle. Nyt sentään olen reippaampi ja uskallan kohdata ihmisiä eri tavalla, ja ainakin osaan jutella asiakkaiden kanssa ihan eri tavalla, eikä mahdollinen jännittämiseni näy ulospäin. Tosin en jännitä asiakkaita vaan omaa miten sitä taas jaksaa...
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Nyt vähän ketuttaa, kun tuli ylimääräistä askaretta veneen moottorin kanssa. Suihkutin vähän säilytysöljyä tuplarei'istä sisään, ennen kuin startilla pyöräytän sitä paikoilleen, niin eikös se prkleen pilli siitä spraypullon suusta irronnut ja suihkun mukana suoraan tuplanreiästä sylinteriin. No, aikansa yritin eka onkia sitä rautalangalla edes näkyviin (kun tihrusti taskarilla rei'ästä sisään) ja hetken jälkeen päätin ottaa "vesikannen" irti, että pääsee lähemmäksi tulpanrei'än suuta... no tiettty yksi sen kannen 12:sta(!) pultista päätti sitten katketa avattaessa 😠 No, siinä mielessä tää päättyi hyvin, että kun pääsi lähemmäksi sitä tulpanreikää, niin se pillin sai näkyviin ja ronkittua rautalangalla pois sieltä irrottamatta varsinaista kantta. Pitää vaan miettiä joskus keväällä keino saada se about 6mm pultti, josta näkyy reilu sentti-puoltoista, irrotettua siitä... Kikkatongeilla (papukaija/moniotepihdit) sitä ei saanut liikkumaan.
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Siinäpä pähkinä FK:lle ensi talveksi. Koska meni poikki, luultavasti hapettunut kierteistään. Pystyykö poraamaan vastakierratapin kohteeseen? Voi lähteäkin kiertymäänkin, nyt kun ei ole vetoa pultissa. Induktiokuumennusta tyngän päähän mahdollista? Yleensä nuo em. vaihtoehdot eivät vain ole oikein toteutettavissa, koska kohde hankalassa paikassa. Oliskos loput 11 pulttia riitävät, jos stivistepinnat varmistettu liimalla. Itselle (lähes)perfektionistina ratkaisu olisi no go, mutta emergy ratkaisuna kuitenkin ok.
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Juu, itsellä kun ei oo hitsi- ym vehkeitä, niin rajoittaa vähän vaihtoehtoja. Mietin, että keväällä sen vois vetää jonkun metallipajan pihaan ja kysyä mitä maksaa, kun ammattilainen taikoo sen pois... Itselle tuli mieleen viilata siihen päähän tasaiset pinnat, että sais jollain avaimella väännettyä, mutta se kiintoavain pitäis olla joku 4/5mm, jolla ei paljoa väännetä... isoilla tongilla sais toki silloin paremmin kiinni
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Reikä + vastakierretappi voisi toimia. Hankalinta on sen reiän keskittäminen torsoon. Konepaja kuitenkin se paras ratkaisu, ovat luultavasti tehneet nuita aiemminkin. Sopivimmat vehkeet vehkeet heillä kuitenkin. Täytyy myös muistaa se vanha viisaus 2 mk suutarista, joka teki sen 5 mk vahingon => konepajalle lompsis!
Kirjoitettu 15. Lokakuuta, 20232 vuotta Tai kun yks kaveri vaihtoi itse öljyt ja laskikin vaihteistoöljyt veke seurauksella jonka varmaan arvaatte. Sille hoettiin "tee se itse, säästä selvää rahaa"
Kirjoitettu 16. Lokakuuta, 20232 vuotta Kannenpultin päätä voi naputtaa alaspäin kevyesti. Mutterin voi laittaa siihen päähän ensin (ei oo pakko). Crc:t valumaan samantien. Laikalla se viilaus ja bachon jakari hieman ylikireällä siihen... Jakari kiristetään siis ennen tappiin tarjoamista, muutoin se ei kiristy tarpeeksi. Laadukkaat putkitongit voi myös olla kova sana, jos on tilaa sellaisen käyttämiseen. Muokattu: 16. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 16. Lokakuuta, 20232 vuotta Kolme itikaniskemää eilisiltasella ja nyt syhyää Tarttee kai kokeilla taas sitä kuumaa lusikkaa nuihin.
Kirjoitettu 16. Lokakuuta, 20232 vuotta ^ kolme! se ei ole mitään kun taannoin talkoista 12 itikanpuremaa ja isot paukamat. Laita auringonhattu-uutetta, tsemiä! missä ihmeessä se ylipäällikköys viipyy?! Muokattu: 16. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 16. Lokakuuta, 20232 vuotta 13.10.2023 klo 18.27, Jopotuinen kirjoitti: Laita sanomalehtiä tai kissanhiekkaa niin vie kosteuta. Jos on sadevesivuoto on monesti viheliäinen korjata. Jos auto kovinkin vanha, vesi voi tulla korroosion huonontamasta tuulilasilaipasta. Myös akvaarion tulviminen voi tulla tapauksessasi kyseeseen, johtuen sen viemäröinnin osittsisesta tukkeutumisesta töhnästä ja vuotaa sitten yli rankkasateessa, mutta muulloin toimii. En nyt tiedä akvaariosta, mutta about tämä oli kyseessä, tosin lehtiä ja urpuja yms.. Auto on nyt korjaamolla, sen olisi kotioloissakin voinut tehdä, mutta isä ei uskalla jos ei saakaan rakenteita takaisin. Saan auton ensi viikolla, mikä tietää sitä että käyn Nakkilassa ensi viikolla. Hyvä kuitenkin että asia selvisi, huono jos olisi "mikä ihme, täytyy tutkia....".
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään