Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vituttaako?

Featured Replies

Kirjoitettu
5 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti:

No voi että taas #¤% kapulakielikirjettä....jotain että osakekirjat pitää muuttaa sähköiseen muotoon ja lähettää hakemus Maanmittaushallitukselle, liitä mukaan osakekirja - no ei mulle semmoista ole!
Mitä tämä nyt taas on, maksaakin 60e täysin tyhjästä jostain byrokratian kuningasideasta ###

10 vuotta aikaa - saattaa olla etten elä niin kauan, mutta tarttee kysyä isältä. Ja olen ihan varma että on muitakin ikäihmisiä kun ei tästä tajua yhtään mitään. Mitä tapahtuu jos ei tee mitään? 

Sun pesää selvittävä hemmo/daami repii pelihousunsa. Mulle osui oikeastaan 2 kertaa tämänsukuinen napakymppi. Jälkimmäisessä sälli ei ollut tehnyt mitään äitinsä kuoleman jälkeen, jatkoi vaan äidin kämpässä asumista 30 vuotta. Edes äidin perukirjaa ei löytynyt, osakekirja oli sentään lukitussa lipastossa (avasin sen rengasraudalla). Kämppä oli äidin nimissä.

  • Viestejä 3.1k
  • Katselut 293.4k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

  • Ei enää niin paljoa, kun löysin ignore-knapin... 😂

  • Alat tekemään esim. kevytyrittäjänä noita todistuksia pelkästään.  Joku edullinen vuokratila sellaisesta paikasta, johon pääsee autolla viereen ja sopiva hinta, niin saat tehdä noita niin paljon kuin

  • No toki! Täällä keskustelu on suht järkevää ilman besserwisseröintiä yleensä. Ainut vaan että oikein spesificiin ongelmatilanteisiin ei välttämättä apuja tule kun pienestä väkijoukosta harva on törmän

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
4 hours ago, mgcc said:

Ainakin viime vuonna vielä maanmittauslaitoksessa maksettiin vuosittaisia bonuksia per henkilö jopa satoja euroja. Se on merkillistä, kun laitoksen toiminta perustuu verorahoitukseen ja pakollisiin maksuihin. Olen sitä mieltä, että noita maksuja voisi pienentää bonuksiin käytetyllä rahamäärällä.

"Bonukset" ovat yleensä tulospalkkioita, jotka on sidottu tiettyihin ennalta määrättyihin tavoitteisiin. Tarkoituksena on siis näissä aina saada työntekijät tekemään enemmän ja paremmin kuin muuten tekisivät, joten ainakin periaatteessa niistä on tehohyötyä. Eli samalla tulo- ja verorahoituksella saadaan enemmän aikaan. Katsoisin sen olevan jotenkin hyödyksi kaikille. Tosin summat ovat niin pieniä, että käytännössä niiden motivaatiovaikutus lienee aika vähäinen.

Kirjoitettu
1 hour ago, tempokisu said:

varmaan pankissa kun asuntolaina....ei mitään havaintoa koko paperista, tai tietoa että semmoinenkin olisi...

Jos on pankkilainaa asunto-osakkeiden taannoista ostamista varten, niin sitten ne osakekirjat ovat siellä pankissa vakuutena. Jos laina tulee maksettua 10 vuoden sisällä, niin osakekirjat saa lainan loputtua itsellensä ja sitten ne voi kiikuttaa Maanmittauslaitokseen. Eli ei ole kiire sen suhteen.

Kirjoitettu
8 minutes ago, rjr said:

"Bonukset" ovat yleensä tulospalkkioita, jotka on sidottu tiettyihin ennalta määrättyihin tavoitteisiin. Tarkoituksena on siis näissä aina saada työntekijät tekemään enemmän ja paremmin kuin muuten tekisivät, joten ainakin periaatteessa niistä on tehohyötyä. Eli samalla tulo- ja verorahoituksella saadaan enemmän aikaan. Katsoisin sen olevan jotenkin hyödyksi kaikille. Tosin summat ovat niin pieniä, että käytännössä niiden motivaatiovaikutus lienee aika vähäinen.

Tuollainen nyt vain ei ole soveliasta monopoliasemassa oleville. Virkamiehet ovat kuukausiliksalla ja saavat saman palkan työmäärästä riippumatta. Inhoan erityisesti Ylen toimarin saamaa bonusta.

Kirjoitettu
35 minutes ago, mgcc said:

Tuollainen nyt vain ei ole soveliasta monopoliasemassa oleville. Virkamiehet ovat kuukausiliksalla ja saavat saman palkan työmäärästä riippumatta. Inhoan erityisesti Ylen toimarin saamaa bonusta.

Alkon pääjehun bonarit ovat samalla inhokkilistalla...myydä nyt viinaa suomalaisille monopoliasemassa, en jaksa uskoa että paljon helpommin tulospalkkiota voisi kerryttää?

Kirjoitettu
2 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti:

varmaan pankissa kun asuntolaina....ei mitään havaintoa koko paperista, tai tietoa että semmoinenkin olisi...

Pankki hoitaa sen rekisteröinnin puolestasi kun pyydät. Mutta se iso mutta. S-pankissa ottavat tästä 500 euroa! Nordeassa kuulemma 230 euroa. Aikaa rekisteröintiin on kuitenkin 10 vuotta siitä, kun asuntoyhtiösi siirtyi uuteen järjestelmään. Eli jos esim saa maksettua lainan pois tuona aikana saa osakekirjat pankista itselleen ja rekisteröinnin voi tehdä itse. Tai jos myy asunnon tän 10 vuoden sisällä joutuukin rekisteröinnin tekemään ostaja. 

 

Ks. S-pankin artikkeli. Kohta 4.

https://www.s-pankki.fi/fi/artikkelit/osakekirjat-sahkoisiksi-10-vuoden-kuluessa--nain-hoidat-rekisteroinnin/

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Kirjoitettu
6 tuntia sitten, rjr kirjoitti:

Jos on pankkilainaa asunto-osakkeiden taannoista ostamista varten, niin sitten ne osakekirjat ovat siellä pankissa vakuutena. Jos laina tulee maksettua 10 vuoden sisällä, niin osakekirjat saa lainan loputtua itsellensä ja sitten ne voi kiikuttaa Maanmittauslaitokseen. Eli ei ole kiire sen suhteen.

Asuntolaina tulee maksettua tänä vuonna.....se vaan että miten tämä käytännössä toimii, ovatko osakekirjat paperisia? Miten  ne jonnekin Maanmittauslaitokseen viedään? pitääkö paperit esim. skannata..
- kuten sanottu, olen ihan varma että meitä ikäihmisiä jotka ei ymmärrä tästä yhtään mitään, on aika paljo - 

Kirjoitettu
4 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti:

Asuntolaina tulee maksettua tänä vuonna.....se vaan että miten tämä käytännössä toimii, ovatko osakekirjat paperisia? Miten  ne jonnekin Maanmittauslaitokseen viedään? pitääkö paperit esim. skannata..
- kuten sanottu, olen ihan varma että meitä ikäihmisiä jotka ei ymmärrä tästä yhtään mitään, on aika paljo - 

Ne osakekirjat ovat tupla A4-kokoisia arkkeja kovin juhlallisin koristein. Tyhjälle keskiaukeamalle tehdään merkintöjä omistusoikeuksista ja niiden siirroista. Joku kirjoittaa käsin (minä), ennen muinoin arkki tungettiin kirjoituskoneeseen. Kuva https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paperiset-asunto-osakekirjat-jaavat-historiaan-ja-se-voi-tietaa-santillisille-asunnonomistajille-jopa-satojen-eurojen-kuluja-pankista-rahanarvoinen-neuvo/ab166daa-a370-41ae-8f30-77407b1d145f

Kirjoitettu

Vähäsen. Se kk sitten poistetun poskihampaan juuren poskionteloon tekemä reikä ei sitten ollutkaan umpeutunut, piti käydä operaatiossa (Rehrmannin plastia) eilen. Nyt on poski turvoksissa, viikon ab-kuuri, niistäminen yms. paineenvaihtelut kielletty pari viikkoa. Saa nähdä mitä tekee ensi lauantain lentomatka... (juu oli lekurilla tiedossa, tekivät silti)

Itse toimenpiteestä ja tekijöistä ei ole kuin hyvää sanottavaa (terveyskeskus). Mukavaa, pätevää ja hyväntuulista henkilökuntaa; teki operaatiosta huomattavasti vähemmän epämiellyttävän. 

Kirjoitettu
5 hours ago, tempokisu said:

Asuntolaina tulee maksettua tänä vuonna.....se vaan että miten tämä käytännössä toimii, ovatko osakekirjat paperisia? Miten  ne jonnekin Maanmittauslaitokseen viedään? pitääkö paperit esim. skannata..
- kuten sanottu, olen ihan varma että meitä ikäihmisiä jotka ei ymmärrä tästä yhtään mitään, on aika paljo - 

Ovat siis paperisia ja viet sen paperin ihan sellaisenaan MML:n Tampereen toimistoon (Yliopistonkatu 38, kannattaa katsoa sitten aukioloajat tarkkaan). Mutta vasta ensi vuonna, nyt vuoden loppu on erittäin ruuhkainen, kun asunto-osakeyhtiöt kirjaavat itseään rekisteriin, tuo kun on vuoden loppuun asti ilmaista ja iso osa on tietysti jättänyt tekemisen viimetinkaan.

Kirjoitettu

Kauppalehden artikkelin mukaan jos toimenpidettä ei tee siinä 10 vuodessa, menettää "vain" siksi ajaksi oikeuden äänestää asunto-osakeyhtiönsä yhtiökokouksissa. Mitään pysyvää katastrofia ei laiminlyönnistä siis seuraa. Itse saattaisin jättää ääniöikeuteni käyttämättä jos sillä säästää 500 euroa. Esim jos laina tulisi maksettua ja osakekirjat vapautuisi vasta 11 vuoden eikä 10 vuoden kohdalla. 

"

Mikäli omistuksensa rekisteröintiä osakehuoneistorekisteriin ei hae määräajassa, menettää äänioikeuden taloyhtiössä. Äänioikeuden saa kuitenkin takaisin hakemalla rekisteröintiä.

"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paperiset-asunto-osakekirjat-jaavat-historiaan-ja-se-voi-tietaa-santillisille-asunnonomistajille-jopa-satojen-eurojen-kuluja-pankista-rahanarvoinen-neuvo/ab166daa-a370-41ae-8f30-77407b1d145f

Kirjoitettu

Vituttaa tori.fin myyjät ja ostajat. Semmone yleisvitutus, Allgemeine Gevotzung. Tai jotai.

 

Jos myyjä ilmoittaa tuotteen X ja laittaa siihen ''Tarjoa!'' niin aivan realistinen tarjous saa lähinnä svidduilua ja vastauksen ''Vai niin''.

Kirjoitettu

^  en ole käynyt taloyhtiön yhtiökokouksissa, isälle antanut valtakirjan kun ymmärtää niistä asioista ( minä en).
Soraääni kaikenmaailman uudistuksia vastaan ei ole vaikuttanut mihinkään, on tehty kuten on etukäteen ilmeisesti päätetty.

Mutta kiitos tiedoista! Saattaa tosin olla että asuntolainan viimeiset erät menee ensi vuodelle, en ole kovin seuraillut, lyhennys menee automaattisesti ja muutama tonni siellä taitaa olla jäljellä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.