Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähköpyörä(ily)keskustelu

Featured Replies

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
12 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Tuossahan tuo sitten olisi, uskaltaisikohan?
Neo 2 malli 2,837 €

https://www.ibksport.eu/mavaro-neo-2-cannondale-2024-dust-blue/p?skuId=30606

Äkkiseltään en näe muuta epäilyttävää kuin big ben-renkaat. Eukko lensi noilla kuivalla asfaltilla nurin, kun ajoi puun lehteen. Vaihdettiin sitten vittorian maastorenkaisiin.

  • Viestejä 438
  • Katselut 45.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

  • Joku on koonnut Jopolle ihannepyörän. https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/tenways-ago-t-midnight-black/ Hihna kulkee takahaarukan alapuolella koko matkan. Mahtaako tuo runkorakenne kestää painavamm

  • Pitänytkin ihmetellä vakuutusyhtiölle, kun kotivakuutuksessa on vastuu ja oikeusturvavakuutus, niin miksi se on mökkivakuutuksessa toiseen kertaan, kun kotivaakutuksen vastuu ja oikeusturvahan ovat pa

  • ^ Erittäin potentiaalinen "epäonnistunut hankinta"😎

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Onpas tää nyt vaikeaa tuon runkomallin suhteen, aina kun saa vängätyksi itsensä jomman kumman puoleen, niin sitten aina alkaa se vääntö, että jospas sittenkin se toi toinen malli.
Nyt olisin kuitenkin sen läpiastuttavan kannalla - ja voi vain arvata kuinka kävisi, jos se yhtäkkiä olisikin saatavilla 😄

Mutta sitten se runkokoko, merkinnät olivat mulle uusia, mutta sekin selvisi:
SM (Small): Sopii ajajille, joiden pituus on noin 149–170 cm
MD (Medium): Sopii ajajille, joiden pituus on noin 165–185 cm
LG (Large): Sopii ajajille, joiden pituus on noin 180–200 cm
XL (Extra Large): Sopii ajajille, joiden pituus on noin 185–200 cm
Eli omalle kohdalle se valinta olisi kokoa LG

Yllättäen Dust Blue on yli 200 kalliimpi, kuin mattamusta. Perse.
Mattavärit taitavat olla jo last season. Henkselihinnat kuitenkin samat 4299 €

Kirjoitettu

Piti tuossa vielä vertauttaa Shimanon napavaihteistot keskenään.
Tuossa ei ole tuota Enviolota, mutta sen lukema taisi olla n. 88%

Hyötysuhde: Nexus 5E vs. Nexus 7 ja 8
Nexus 5E: 88-90 %
Nexus 7: 86–89 %
Nexus 8 Premium (SG-C6001-8D): 90–92 %
Nexus 8 perus (SG-C3000-sarja): 88–90 %

Eli sähköttömänä on painoneronsa (15 kg) ja renkaiden rullaavuutensa verran raskaampi kuin vastaava vanha 16 kg nexus7 fillari. 

 

Kirjoitettu

Jaahas, asia nytkähti täällä pykälän eteenpäin, kun sain Rouvan kiinnostumaan sähköpyöristä ja tänään sitten nyökytteli päätään molempien puolesta.
Hellasäröä aiemmin aiheuttanut nykyinen 5 kpl kalusto. Joskin laskeskeli nyksänsä iäksi jo viisi vuotta niin alkoi pehmetä.

Sitten on vielä se säilytys, kesäosoitteessa ei pulma, mutta yhtiön pyöräkellarihanke edelleen samassa jamassa kuin vuosi sitten. Iso perse. 
  

Kirjoitettu

Onko kenelläkään kokemusta Momas Jason+ 2025 sähköpyörästä?


YLLÄPIDON MUOKKAUS: Affilinkki poistettu

Kirjoitettu

Mutta halpoja olivat, isolla väännöllä ja isolla akulla.

Olin yhteyksissä tuon verkkokauppaan, kun spekseissä tuli ristiriitaisuus vastaan vaihteiston suhteen ja kyllä Espanjan kaiffari vastasi varsin pian kysymykseen, oli tarkistellut ensin tietoja useammasta lähteestä.
Olikohan nuo hinnat muuten millä ALV%?

Edit: ALV ei tuossa nyt näy ollenkaan, mahtaiskohan sitten olla Espanja ALV mukainen, rahti näyttäisi olevan vaatimattomat 90 €

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Rupesin funtsimaan noita avustuksia ja niiden käyttäytymistä, kun löysin Intern 5E tiedoista maks 60 Nm, joka savutetaan melko pian, voimalinjan ratastussuhteesta riippuen, ja tarkoittaa avustuksen painumista nollille juuri kun sitä eniten tarvittaisiin.

Esimerkki.
Otetaan tilanne, jossa nopeus on nolla ja satakiloinen keijukainen seisoo kammen päällä, momenttianturi mittaa vääntöä kammen päästä n. 175 Nm ja jonka vaikutus on navan inputissa välityssuhteista riippuen joku n Nm ja mikäli tuo arvo ylittää sen 60 Nm, moottorin avustustaso on 0 Nm.
Eli juuri silloin kun sitä voimaa alkaa eniten tarvitsemaan, ohjain alkaakin rajoittamaan sitä.
Se suurin avustus saadaan vain kun mennään kevyemmällä poljennalla tasaisemmalla osuudella.

Tilanne voi tulla vastaan jyrkkään, tai ei edes jyrkkäänkään, mäkeen liikkeelle lähdettäessä, koska pyörityksen ollessa nollilla, myös avustus on silloin nollilla ja aktivoituminen tarvinnee pienen alkupyörityksen, pelkkä momenttianturin kuormitus ei turvallisuus tm. syistä vielä riittäne. Mutta kaipa siellä sitten ohjelmallisesti jokin liikkeellelähdön tunnistus ja alkuvauhtiavustus?

Mutta toinen tilanne on se erittäin jyrkkä nousu. Meidän mökkitieltä löytyy lopusta n. 20..30 m pitkä jyrkkä nousu jossa luomuhybridi pyrkii pienimmällä vaihteella väkisin keulimaan.
Ja tuota nousua vastan aloin sitten funtsimaan avustuksen toimintaa koko asia avautui. Avustustaso kun onkin tilanteessa nolla, tai napavaihteistoa ylipäätään ei tule ilman avustustakaan tuohon kuormittaa, pois pyörän selästä!. 

Ja nyt päästäänkin siihen napavaihteiston ja ketjuvaihteiston siihen suurimpaan eroon, eli voimalinjan väännön kestävyyteen.
Jos voimalinjan vapaaratas ja ketju kestää tuon keulimisen ja mäennousun, sietää se myös sen täyden keskiömoottorin avustuksenkin ja mikä myös tilanteessa tarjotaankin! 
Aikamoinen ero käytössä ja nyt asiaa täytyy tarkastella uudemman kerran.

Toki, kuvatut tilanteet ovat poikkeuksellisia city/gravel pyörien käyttö ympäristössä ja sieltä löytyy se talutusavustus, jolle onkin ihan oma tarkoituksensa, eikä suinkaa toimia pyöräkellariassistenttina.   

Täytyy vielä kaivella, joskos löytyisi voimalinjan hammastukset, niin voisi tarkistella sen maks pedaalivoiman, jolla voi olla yllättäen suurikin merkitys Miesten pyörissä.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Eikös toi korjaannu kun et paina sitä poljinta kovaa? Himmailet jyrkässä mäessä höyhenen kevyellä poljennolla.

 

Kirjoitettu

^ Painovoima muuttaa etenemissuuntaa 180 astetta.
Täytyy kaivella toi välityssuhde ja selvittää maks. mäennousukyky. 5E vaihteiston välityssuhde 1-vaihteella on 1:1, eli suora. Kiinnostaa paljonko takanavan 60 Nm on kammella kg. Ihan vain mielenkiinnosta pienten miesten puolesta 😁

Mutta tuo nuiden kahden välinen ero, se tuli puskista ja vaatii hiukan märehtimistä. Enviolo oli 50-120 Nm versiosta riippuen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_hub_gears

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Joo, hammastukset löytyi T34 - T46, joka tekee välityssuhteeksi 0,739.
Takaperin laskeskellessa tuosta 175 mm kammella jonkun 47 kg maks polkaisun(!) Toki, kyllähän se sen kestää (uskoisin), olettaisin tuon 60 Nm rajoituksen lähinnä johonkin jatkuvaan kuormitukseen, eli avustuksen hillitsemiseen asteittain siten, ettei tuota rajaa ylitetä. Piikikuormille on sitten omat rajansa, joita ei edes kerrota. Nexus 7/8 eivät ilmoita mitään rajoitusta, saa polkaista vaikka niin, että hampaat suusta katkeilee.
En kuitenkaan kehottaisi runttaamaankaan, mutten voi kuulua sama ääni kuin rengasavainta polkaistessa.

Edit.

Ja niinpä tietenkin, napaanhan voi laittaa vaikka 1000 W moottorin, niin silloin jo pelkästään peukalokaasulla paineltaessa tuo yhtäjaksoinen kuormitus alkaa napaa jo kummasti kurmuuttamaan joten rajat oli asetettava.

Moottorinohjauksessa on sitten jotkin omat kuormitusmatriisit, li minkälaisia avustuspiikkejä kiperissä tilanteissa voidaan tarjota, eli tuo momenttiraja  viitattaa  jatkuvaan kuormitukseen.
 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Jos saa fillarin edullisesti, niin taakse voi paiskata heavydutyn jälkeenpäin.

Laitoin jo toiseen ketjuun dual-napamoottorisen - ihan hullu laite. Ei ihme, että loppuunmyyty.

Manaatti koeajoi.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Tollanenhan menisi ihan moposta, jos olisi polkimien paikalla jalkatapit. Mutta sanoko tuo, että vaihtaa siihen 250W moottorit, niin laillinen vehjes? Mutta vakuutuksen taitaa kuitenkin vaatia.

Kirjoitettu

Taas vahvistui kyläreissulla tuon läpiastuttavan erinomaisuus.

Sieltä tuli papparainen umpikännissä mutkitellen pyörätietä ja sompaili suojatietä myöten yli autojen välistä, mutta lopulta joutui hallitsemattomaan 270 asteen kaarrokseen ja lopuksi mätkähdys.

Oma episodi oli ylös pääseminen, kun siinä maatessa taisi se horisonttikin pyöriä, mutta lopulta monivaiheisten ponnistelujen ja pyörän kanssa  hirveän elämän saattelemana pääsi lopulta ylös. Tämän mielestä kun se oli autoilijoiden vika.

Tämän jälkeen matkan saaminen uudelleen alulle oli taas työläs ja aikaa vievä operaatio. Asiassa kuitenkin auttoi suunnattomasti - läpiastuttava naistenpyörä!
Kun pyörä oli saatu taiteiltua jalkojen väliin alkoi strateginen suunnittelu hapuileva taiteilu, kuinka siitä pääsisi mätkähtämättä liikkeelle. Mutta lopulta sinnikkyys palkittiin ja fillari alkoi hitaasti vaappua pyörätietä laidasta laitaan jatkuvasti kaatumisen partaalla. Mutta sitten alettiin saada lisää vauhtia, meno vakavoitui ja pyörätien leveydestäkin alkoi jäädä puolet käyttämättä.

Ja niinhän se on, ettei mikään ei ole niin hankalaa kuin kännipyöräilyssä sen aloittaminen ja lopettaminen. Siinä välissä kaikki kyllä suunnilleen sujuu.

Ja kyllä, se läpiastuttava on POP!    

Kirjoitettu

Tuossa olisi hihnavetoinen Enviolo 2995 €.

HNF Nicolai miesten hihnavetoinen sähköpyörä SD3 Urban.
Kantavuus 130 kg, eli tuo määrä pyörän omapainon lisäksi.

https://classicbike.fi/tuote/hnf-nicolai-miesten-hihnavetoinen-sahkopyora-sd3-urban-valkoinen/

Moottori ja akku jäävät hiukan jälkeen toivotusta ja XD4 mallin hinta on taas 6450,00 €...

Jatkan tutkimuksia,

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.