Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähköpyörä(ily)keskustelu

Featured Replies

  • Viestejä 438
  • Katselut 45.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

  • Joku on koonnut Jopolle ihannepyörän. https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/tenways-ago-t-midnight-black/ Hihna kulkee takahaarukan alapuolella koko matkan. Mahtaako tuo runkorakenne kestää painavamm

  • Pitänytkin ihmetellä vakuutusyhtiölle, kun kotivakuutuksessa on vastuu ja oikeusturvavakuutus, niin miksi se on mökkivakuutuksessa toiseen kertaan, kun kotivaakutuksen vastuu ja oikeusturvahan ovat pa

  • ^ Erittäin potentiaalinen "epäonnistunut hankinta"😎

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Vain yksi koko tarjolla, moottori melko vanhaa(?) sarjaa. Ei ole tuon tuottamiseen paljon taidettu suunnitteluresursseja muutenkaan tuhlata...

Kirjoitettu

Ne Canyon kevyemmät sähköpyörät jaksoivat kyllä hämmästyttää sähköpyörän tunnistamattomuudella. Näilläkös ne silloin takavuosina siellä kisoissakin huijasivat, ainoastaan lämpökamera käräytti huijarit :D 

 

Kirjoitettu

Mutta jos tässä ihan oikeasti tuota sähköpyörää, niin pitäiskös se sitten olla cyklon vai hybridin kaltainen?
Kylillä hybridin asento parempi, mutta maantien reunassa selkäruodon venuttaminen vinttikoiran kaarelle ja hartiat eteen ja suppuun, se tuntuu vaan niin hyvältä. Joskin alaotteella vain hyvin harvoin. lähinnä kovassa vastatuulessa.
Cyklon ketteryys ja eloisuus verrattuna vanhaan hybridiin on aivan lyömätön.  

 

Kirjoitettu

Niin emmä tiiä. Valikoima kippuratankoisissa pienempi ja hinta suurempi. Toisaalta se sähkö auttaa siinä vastatuuleen porskuttamisessa.  Tiiä näistä onko se kippuratankoihin sähkäri yhtä kiva kuin luomu. Nuo mitä itellä kulkee aika kevyesti sen 25km/h ilman sähköäkin...

Kirjoitettu

Mutta jos se onkin pelkästään vastatuuliavustin?
Cyklolla tottunut ajeleen sieltä jarrukahvoilta, joka lienee onkin se tangon perusasetus. Eritoten kämmenet ovat pitäneet siitä, hybridin kanssa puutumisongelmia lukuisista otevaihtoehdoista huolimatta. Tuossa asennossa kämmenille tulee ehkäpä lisää myös momenttivartta, joka osaltaan vähentää kuormitusta. Tai sitten se on vaan tuo otteen muotoilu.
Extrana hyvä etunoja-asento vie myös kuormitusta pois perskannikoilta.
Talviliukkailla havaitsin sycklon itse korjaavan linkkuun menneen perän myötä painopistettä ja korjaavan kurssia suoraan, kun hybridi halusi vain kyljelleen. Asiaa pähkäiltyäni tulin tulokseen, että sycklossa etuote pysyttelee etuakselin etupuolella ja siten korjaa tasapainoa ja kurssia. Hybridiä pienemmällä Caster kulmallakin lienee vaikutuksensa.
Sitten on tietty tuo pysty ajoasento muun liikenteen seuraamiseksi. Varovainen kallistuminen tuohon pappa-asentoon. Cyklopappa onkin vähän harvinaisempi näky :D  

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Eikös noissa cyclojen/graveleiden mottoreiden ohjausapeissa saa avustuksen liitettyä sykkeeseen. Eli kone käyntiin jos syke nousee yli raja-arvon.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
1 tunti sitten, MV kirjoitti:

Eikös noissa cyclojen/graveleiden mottoreiden ohjausapeissa saa avustuksen liitettyä sykkeeseen. Eli kone käyntiin jos syke nousee yli raja-arvon.

Sähkömoottori kalibroi itsensä heti käynnistyksen jälkeen. Tällöin fillarin tulisi olla paikoillaan. Saa sen käyntiin ajon aikanakin, mutta parametrit voi olla niin ja näin. Siitä en osaa sanoa, huomaako eroa polkiessaan.

  • 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Moottori max 1000 w ja avustuksen rajoitus 25 kmh, niin ei hätää. Videon tekstissä asia selitetään oudosti tuon pyörän osalta, vaikka perässä on linkki traficomin ao. sivustoon. Tuo fillari näyttää kulkevan avustuksella yli 25 kmh eli se olisi silloin mopo (L1e-B) kuten esim. Stromer. Itse odottaisin, että valmistaja tai maahantuoja tyyppihyväksyttää sen täällä mopoksi. Vai ymmärsinkö avustuksen katkaisun tämän laitteen osalta väärin ?

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Mitä hätäseen Googlasin, niin mopo, jos avustus yli 250W tai yli 25 km/h.
Jotta sitten mopo, niin tyypitys, jota yksityisen ei ilmeisesti kannata lähteä tekemään, vaikka hinnaksi mainitaankin 200 €.

Toki tuolla on sitten lukuisa määrä eri kombinaatioita teho/polkimet/käsikaasu.
Käsikaasulla se alle 250 W muuttuu myös mopediksi paitsi, jos se on rajoitettu max 6 km/h :)

Luomulla ei ole nopeusrajoituksia :) 

Mutta jos nuilta se 250 W versio, niin miksei. Joskin valmistuskustannuspuolella ero tehoversioiden välillä mitätön, mutta markkinoilla kysyntä matalatehoisempaan voisi olla alhaisempi? Rajoitteet lienee kuitenkin direktiivi pohjaisia, niin voisi sittenkin kuvitella 250 W olisi laajempaakin kysyntää? 
Avustuksen vaatimattomuus 50 Nm kummastuttaa, liekkö sitten, että se max teho ulosmitataan vasta siellä max speed tuntumassa.

Mainittu max 130 kg kuskin paino voisi myös viitata siihen, että jos painon alla hajoaa, niin sitten hajoaa "älkää soitelko meille, me soitamme..." on siis vain myynti argumentti.
Jos nyt olen ymmärtänyt, niin painon alla ovat nuo pinnat se heikoin lenkki, voimansiirto ehkä sitten kakkosena. Rungot kestävät kyllä. 

Mitenköhän nuita valvotaan. Mopoaikaan pollarit tapasivat tuupata mopedia ja laskeskella välityssuhteita. Viilauksia toki hankalampi havaita, mutta välitykset kyllä paljastivat kiusallisen paljon.

Asiaa tutkitaankin varmaankin vasta siinä vaiheessa kun kolahtaa.

Asian yksinkertaistamiseksi, olen kiinnostunut ainoastaan 250 W avustuksista, kolahti sitten tai ei :)

 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Traficomin teksti lienee luotettava. Sama on kerrottu Efat-valmistajan sivuilla:

E/FAT sähköfatbiken huippunopeus on 25km/h ja teho 1000W (ajoneuvoluokkka L1e-A). Tämä sähköfatbike ei tarvitse ajokorttia eikä rekisteröintiä, joten se sopii kaiken ikäisille. Tieliikennelaissa E/FAT on kuten sähkötön polkupyörä eli sillä saa ajaa pyörätiellä sekä maastossa ja tietenkin jokamiehenoikeudella. L1e-A luokan moottorilla varustettu polkupyörä tulee liikennevakuuttaa (n. 70-140€ vuodessa)  (lue lisää vakuutuksesta).

Gunai vetäisi hetkessä 40 kmh, joten ei taida olla enää L1e-A.

Vääntömomentti: Napamoottori ei kadota momenttia matkan varrella, vaan kaikki menee sen takapyörän kierrättämiseen. Pieneltä vaikuttava momentti hämää. Stromer st1 EU 2016-malli kiihtyy 500 w Cyrodrive-moottorilla (35 Nm) kuin pieni sika.

Tähän mainos https://downtown-mag.com/en/2023-stromer-st2-pinion-stromer-smart-helmet-review/

Sähköpyörien valvonta on helppoa. Pollari ajaa ensin maijalla puoli km perässä (btw. On ajanut mun takana) ja pyytää sitten koeajoa. Kaveri pitää tutkaa ja siitä puolueeton tulos.

Kirjoitettu

Onpas monimutkaista.
Max 25 km/h avustus kelpaa, vaikka toisaalta...  Erillinen vakuutus ok, vaikka satanen kuulostaakin aika korkealta.
Kunhan ei sitä mopokilpeä ei tarvitse liimata takapuoleen :D 

Mutta entäpä jos on se vakuutus fillari sittenkin jeesailee vähän enemmän? Tuppaahan ne mopotkin kulkemaan liki satasen... :D

Tilannehan eskaloituu siinä vaiheessa kun sattuu kolahtamaan ja tarvitaan sitä vakuutusta... Aivan - muuten kyllä, mutta emme korvaa ?

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.