Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähköpyörä(ily)keskustelu

Featured Replies

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Eroa on vain siinä, ettei speedpedelecillä saisi ajaa kelvillä tai käyttää jokamiehenoikeuksia. Onneksi meilläpäin lähimmät kelvit on mopohyväksyttyjä. Liikennevakuutus kustantaa sen saman kuin hitaaseen sähkikseenkin.

Kun kolahtaa, niin korvaa. Juttua onnettomuudet-osiossa.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

  • Viestejä 438
  • Katselut 45.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

  • Joku on koonnut Jopolle ihannepyörän. https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/tenways-ago-t-midnight-black/ Hihna kulkee takahaarukan alapuolella koko matkan. Mahtaako tuo runkorakenne kestää painavamm

  • Pitänytkin ihmetellä vakuutusyhtiölle, kun kotivakuutuksessa on vastuu ja oikeusturvavakuutus, niin miksi se on mökkivakuutuksessa toiseen kertaan, kun kotivaakutuksen vastuu ja oikeusturvahan ovat pa

  • ^ Erittäin potentiaalinen "epäonnistunut hankinta"😎

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

3-lovinen automattivaihteinen hihnaveto keskimoottorilla
ENGWE P275 Pro kotio kannettuna 1,899€ - 5% 1749€
250W 260 km Bafang Torque Sensor Mid-drive Motor Commuting E-bike.
180mm Front & Rear Tektro hydraulic disc brakes.
Rider Height: 175-200 cm(5.7-6.5ft)
Payload Capacity: 100 kg (220lbs)
36V 19.2Ah SAMSUNG Lithium-ion*1, eli 691 Wh
 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Se toi Gunai GN27, alkaa poltteleen, pitäisköhän?

CDON myy hintaan 858 € kotio kannettuna. Ei fillari voi tuosta enää halventua. Ei varmaankaan fillareiden parhaasta päästä, mutta hinta tuntuu kyllä uskomattoman edulliselta viiden tonnin fillareiden taivastelun jälkeen. 
Voimalinjastahan tuossa joutuu sitten paljon tinkimään, saakohan tuohon ketjunsuojia?

https://cdon.fi/urheilu-vapaa-aika/sahkopyora-aikuisille-gunai-gn27-27-5-mtb-vaantomomenttitunnistimella-750w-10-4ah-autonomia-40km-h-shimano-7-vaihdetta-harmaa-p154049689?gad_source=1

 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Halpuus voi johtua katulaittomuudesta ja myynnin takkuamisesta. Verkkokauppa.com on joutunut myymään tiettyä highend-pään täysjoustomaasturia alennuksella käsittääkseni siksi, että sellaista saa virallisesti käyttää vain suljetulla alueella (kuten motocrosspyörää). Gunai on mökkipyöräksi varmaan hintansa väärti. Pitkälle sillä ei kyllä ajele. Iso moottori ja pieni akku. Jälkimmäinen Engwe P275 Pro on jo kova sana. Bafang M200 vastaa bosch performancea väännöltään ja bafangeihin saa edullisia varaosia. Saattaisin langeta, ellei mulla olisi jo riittävän hyvää kotona.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Katselin jonkun laadukkaan videon tuosta Engwe P275 Pro vehkeestä ja kovasti laadukkaalta tuo vaikutti. Kaikki hitsisaumat huolella työstetty saaden rungon vaikuttamaan yhdeltä koneistetulta kappaleelta.
Sitten huikea akkukesto ja alhainen omapaino.
Itseasiassa kakkukoteloon muotoiluun (käytännöllinen) totuttautumisen  jälkeen tuo alkoi jo näyttämään oikeinkin hyvältä. 

Normikäytössä nuo kolme vaihdetta ehkä hieman niukat, mutta sähköavustus vastaavasti korvaa puutteen. Ei vanhoissa Ameriikan raudoissakaan ollut kuin kolme pykälää ja rutkasti vääntöä :D

Akkukin taisi olla Panasonicin käsialaa, joten Ah lukematkin saattavat olla paikkansa pitäviä. Pitkää latausaikaa 5-6 h moittivat, mutta toisaalta, jos akulla sitten vastaavasti sitä rangea on isolla kädellä, niin? Kestää se sen Ameriikan raudan tankinkin täyttö pidempään kuin Ooppelin.

Aino rajoite on tuossa tuo max load, 100 kg :(    

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Jaahas, känniskuuttajien toheloinneille löytyikin sitten maksumies.

Mitenköhän tuo valvonta toteutetaan ja mitkä ovat sanktiot?

Tuhannet liikkumisvälineet tarvitsevat pian vakuutuksen
Suomalaisilla on  yksityiskäytössä tuhansia liikkumisvälineitä, joilta pitää pian olla liikennevakuutus, kertoo Liikennevakuutuskeskus.

Kesäkuussa tulee voimaan uusi liikennevakuutuslaki, jonka mukaan vakuutus tulee hankkia kaikille moottorilla toimiville laitteille, jotka painavat yli 25 kiloa tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa.

Vakuutus pitää hankkia muun muassa vanhusten liikkumista helpottaville senioriskoottereille sekä osalle sähköpotkulaudoista ja sähköpyöristä.

Suurimpaan osaan kuluttajille myytävistä sähköpotkulaudoista ja -pyöristä vakuutusta ei tarvita. 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Isorunkoinen trapez-atala liki 30 kg 🤐 Monet kauppiaat ilmoittavat sähköpyörän painon ilman akkua. Tässä on sama logiikka kuin 28 tuuman vanteelle vedettävissä gummeissa - osa myydään 29:nä. Sellaista vannekokoa ei ole. Pyöräilyväki taitaa olla höplästä vedettävissä. Tuolla logiikalla fättijumbojimi on 30 tuumainen.

Piti sitten punnita. 33 kg sivulaukuilla, pienellä satulalaukulla ja mp-peilillä. Renkaat niin isot kuin mahtuu =2.2 nappulat. Ei mee millään alle 25 kilon.

Jaaha, tuolla lukee, että 'Sähköavusteisista pyöristä ei tarvitse vakuuttaa niitä, joiden moottorin teho on alle 250 wattia ja joiden moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 kilometriä tunnissa.'

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Teksitissä lukee painavat yli 25 kiloa tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa.
Eli jompi kumpi tai molemmat :mellow:

Toimittajalla on toki saattanut (taas kerran) olla tietämys asioista hieman haparoivaa. Tietty lain kirjoittajilla on saattanut myös olla pientä haparointia ja vakuutusyhtiön lobbarit ovat saaneet ujutettua sen juurikin tuohon muotoon.

Jatkossa kun pollarit pitävät painoratsioita raskaalle liikenteelle, niin sähköfillaristit ohjataan myös tiensivuun ja puntarille akseli kerrallaan :D 

 

Kirjoitettu

Onpas tämä nyt 

1) ajoneuvolla sellaista moottoriajoneuvoa, joka kulkee mekaanisella voimalla maata mutta ei raiteita pitkin, ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino yli 25 kilogrammaa, sekä painosta riippumatta vuokrattua sähköpotkulautaa, sekä kytkettyä tai irrallista perävaunua, ei kuitenkaan ajoneuvolain (82/2021) 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää;

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

Tuossa siis ensin määrätään ja sitten vapautetaan normi sähköavusteinen.
Se on vähän kuin se normi tikkarin antaminen ensin lapselle ja sitten sen vetäminen pois suusta, mutta nyt päinvastoin :D 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Vähän harvinaisempi valmistaja, suomalainen Pyrkijä. Sähköpyörissä Bafang M400, vääntö 80 nm, akku 672 wh, vaihteisto shimano acera 8v. Kantavuus 150 kg. Netissä www.rally.fi Kivijalkakauppa on kehä kolmosella Espoossa.

Tää näyttää mainokselta, mutta minulla ei ole putiikin kanssa mitään tekemistä. Omassa luomumaasturissani on acera 8v enkä ole havainnut puutteita. Takapakan vaihdoin hieman laajemmaksi eli kookkaimmat rattaat ovat isompia kuin alkuperäisessä.

Kirjoitettu

Wanhassa Hybridissä Acera 21, eli takana tuo 7-lovinen. Hyvin on siellä toimintansa tehnyt.

Pikamulkaisulla en havainnut, minkä kokkoset roottorit jarruissa, samoin jarrujen merkki on minulle outo.  Shimano MT200 -hydrauliset levyjarrut edessä ja takana.

Joustokeula, merkki ja malli ei sano minulle yhtään mitään. Mutta tässä hintaluokassa varmaan sitä alahyllyn hinta-alkaen kalustoa, mitä ilman mieluummin. Tarttis kai Googlata, että onko muutakin kuin vaon painonlisä ynnä teknistä harmia.
Edit: 50€ paikkeilla taitaisi keulan hinta pyöriä. 

Mutta voisihan tuon mulkoilla tarkemminkin.

Onkohan tuo paino 29 kg akun kanssa vai ilman?
Myös akun valmistaja jää kertomatta, eikä pyörätehtailijakaan usko siihen 12 kk takuuta enempää, kun muille osille kuitenkin 24 kk ja rungolle 5v. 
Voisivat kyllä suosiolla käyttää Panasonic tai Samsung paristoja akuissa, niin ei tarvitsisi kitsastella takuun kanssa.

Vanha suomalainen merkki, mutta missäs päin maailmaa tämä muuten kasataan? Edit: Suomessa kehuvat kasaavansa.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
16 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Vanha suomalainen merkki, mutta missäs päin maailmaa tämä muuten kasataan? Edit: Suomessa kehuvat kasaavansa.

Wikissä lukee: Sotien aikana Pyrkijä kehitti suomalaismaastoon soveltuvan sotilaspolkupyörän👍

Tuotemerkin omistus kuuluu nykyään Modularboxille eli mainitulle kivijalalle itselleen. Mielenkiintoista, siis varsin sitoutunut kauppias.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

4000 w moottori ja tuplavoimansiirto 😁 https://diamondbikes.fi/en/p40221/sem-motobike-venom-evolution

Kammen puolella on vaihteisto ja vasemmalla puolella kiinteä veto. Nää siis synkkaa yhteen ?

Entä jos laittaisi etupyörälle 1000-2000 w ja taakse 2000-3000 w ? Lähtiskö lapasesta ?

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.