Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähköpyörä(ily)keskustelu

Featured Replies

  • Viestejä 438
  • Katselut 45.8k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

  • Joku on koonnut Jopolle ihannepyörän. https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/tenways-ago-t-midnight-black/ Hihna kulkee takahaarukan alapuolella koko matkan. Mahtaako tuo runkorakenne kestää painavamm

  • Pitänytkin ihmetellä vakuutusyhtiölle, kun kotivakuutuksessa on vastuu ja oikeusturvavakuutus, niin miksi se on mökkivakuutuksessa toiseen kertaan, kun kotivaakutuksen vastuu ja oikeusturvahan ovat pa

  • ^ Erittäin potentiaalinen "epäonnistunut hankinta"😎

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Vinkki vinkki: Kun pääset ajamaan vahvaa takamoottorillista, et enää katsele muita. Pätee siis pääasiassa kovalla pinnalla tapahtuvaan ajamiseen. Talvella painava takapyörä alkaa herkästi vatkaamaan paksummassa sohjossa. Kalliitahan ne on. Osaan saa pinionin keskiöön ja hihnan, jos haluaa. Stromer st1:n takakiekko painaa 8 kg.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Pinionin näkisin tulevaisuuden ratkaisuna, mutta hiukan yllätti vaihteiston kulmikkuus jossain arviossa. Arveli kuitenkin vaihteiston käytössä sitten mukautuvan pehmeämmäksi. Se, että joku muokkautuu alun käytössä, niin huolettaa silleen, että päättyykö se muokkautuminen sitten siihen?
Melkoinen määrä metallista ratastusta siellä, mutta niin on momentitkin.

Joku keskiömoottori & CVT kombo voisi olla mielenkiintoinen.

Toki tarkkalaskuinen hoksaa, että jos konevoima tuotetaan takanavassa, niin voimansiirtoon hukkaantuva osuus jää silloin nollaksi.

Entäpä jos tekisikin CVT tai "Nexus" keskiövaihteen ja takamoottorin kombon? 
Silloin vaihteiston ja voimalinjan kuormitus jäisi taas vähemmälle ja niistä voisi tehdä kevyempirakenteiset. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
4 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Entäpä jos tekisikin CVT tai "Nexus" keskiövaihteen ja takamoottorin kombon? 
Silloin vaihteiston ja voimalinjan kuormitus jäisi taas vähemmälle ja niistä voisi tehdä kevyempirakenteiset. 

😁 Onkohan tuota kukaan tullut ajatelleeksi ? Liian halpa ? Keskiöakselin pitäisi olla aika vahva, muutoinhan tuo on vain sovittelukysymys runkoon ja optimaalisen rataskoon hakeminen. Tai sitten kahdella hihnalla: Kammista hihna heti perässä olevalle napavaihteistolle, josta hihna takapyörälle. Koska napavaihteistossa keskiöakseli ei pyöri, niin diy-rakenne menee väkisin kahdelle hihnalle/ketjulle.

Stromerilla on muuten takanapamoottoriin integroitu napavaihteisto, oliko 5 pykälää. 5-Speed by Sturmey Archer. Jotenkin ne on naitettu yhteen.  https://www.sturmey-archer.com/en/products/5-speed

https://www.stromerbike.com/de/modelle/st2-launch-edition?_gl=1*1k03d1n*_up*MQ..*_ga*OTkxOTQ5NDIwLjE3MTMxNzM4NTQ.*_ga_1X7N5ZMMKN*MTcxMzE3Mzg1NC4xLjAuMTcxMzE3Mzg1NC4wLjAuMTcyMDMwNjkzNg..

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Fantic mtb-kevytsähkärin koeajo auf deutsch. https://pedelec-elektro-fahrrad.de/tests/mit-fantic-in-borgoluce-und-erster-test-des-rampage-1-4-race-teil-2/626979/

Moottori on saksalainen TQ HPR50 eli 50 NM vääntöä. Akku 360 wh. (sama kuin trekissä, jonka osalta suomenkielinen juttu https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/hpr50/ )

Mielenkiintoinen hintaero. Saksassa Fanticin saa piirun yli 6000:lla, trekin hintalappu on viisinumeroinen, ainakin tehtaan ovh.

Kirjoitettu

Tässä tuollainen keskiövaihde jo 30-luvulta. Jos tuon jatkeeksi sitten se takamoottori :D 
Hienosti restauroitu, jätetty kaikki patina paikoilleen, eikä yritetty tehdä uude näkköstä.
 

 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Taitaa olla 2-vaihteinen (osat irrallaan min 7.17). Herää kysymys, että mikä asia tehdään tänä päivänä selvästi paremmin vai kenties huonommin. Kadehdittavan järeitä pajatyökaluja.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Katsoin läpi. Yhteenvetona: Mihin hyvin tekemisen meininki on alla 100 vuodessa hävinnyt ? Nykypyörillä on silti hintaa käsittämättömästi esim. mp-puoleen verrattuna.

Tai saahan näitä https://www.kocmo.de/produkt/r-5-pinio/

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

25 tai 45 kmh-versiot. Ei vaihteistoa, speedpedelec käsikaasulla ja moporekisteriin. https://www.welt.de/motor/article175188053/Rayvolt-Cruzer-im-Test-Das-E-Bike-mit-Retro-Charme.html

https://vansprint.de/e-chopper-fahrrad-s-pedelec-45km-h-rayvolt-cruzer-gruen-l-1100wh

Näyttää siltä, että tuohon saisi hihnavedon. Takahaarukassa pituussäätö, mutta kiristimen joutuu varmaan rakentamaan. Suojaamaton ketjuveto on varma lahkeentappaja.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Hassua, että akun pienentäminen on myyntiargumentti. Sähköpyörässä painolla ei ole juurikaan merkitystä, meillä molemmat n. 30 kg.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Riippuu varmaan siitä kuinka paljon sitä joutuu nostelemaan. Esim oman duunin fillariparkki on portaiden takana. Kotona ei mutta se onkin lähiseudun ainoita portaattomia fillarikellareita.

Kirjoitettu

On sillä selvästi merkitystä miltä fillari tuntuu ajossa.

 

Minusta mainio asia, että tulee näitä kevyempiäkin vaihtoehtoja markkinoille niille, jotka ei tarvitse maksimaalista akkukapasiteettia. Se pienempi akku näkyy periaatteessa hinnassakin. Canyonilta löytyy edelleen kuitenkin se isompi akkuinen ja yli 25kg painava vaihtoehtokin.

Muokattu: , käyttäjä: IncBuff

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.