Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Autot ja autoilu

Featured Replies

• Viestejä 2.5k
  • Katselut 142.3k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• kmruuska Sanon nyt vaan, että aika turha yrittää tuota jatkuvaa Tesla provoa täällä. Oot jo suurimman osan ignorelistalla ja itse nyt vaivaudun tämän kerran vastaamaan. Sitä paitsi kuinka pahasti

• Auto kotona. Oli 7km mittarissa kun sain sen. Nyt vajaa satanen enemmän. Tästä se lähtee, ekoautoilu. 🙂

• Kyllä tässä nyt vähän pääsi yllättämään itsensäkin...   "...en tiedä, tuskin tuun täyssähköä ostamaan vielä hetkeen..." "... seuraavakin auto on varmaankin farkku, ei ainakaan sellainen naurett

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Voin kuvitella, että erinäisillä voorumeilla teroitellaan veitsiä tän tasatuloksen takia: https://www.is.fi/autot/art-2000010991496.html

Lainaa

Keskikulutuksella 18,6 kWh/100 km sähköauton pikalatauskustannukset nimittäin peräti ylittivät dieselin polttoainekustannukset – joskin vain muutamalla eurolla

Kirjoitettu

^ Tuon lisäksi suunnittelevat taas lisää veron korotuksia sähköautoille, ehkä muutaman vuoden päästä nähdään tekeekö polttikset paluun, onhan sitä paljon uutisoitu myös että sähkiksen valmistuksen päästöt on moninkertaiset polttikseen verrattuna ja että sähkiksellä pitäis ajaa tyyliin liki 10 vuotta ennen kuin se kuittaantuu, toki polttikset tarvii sen bensan ja dieselin jostain ja päästöjä siitäkin tulee, mutta toisaalta ei esim ydinvoimalatkaan päästöttömiä ole.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Biopolttoaineisiin panostaminen voisi olla aika hyvä tie.  Tuollainen uusiutuva bensa normaalia fossiilista halvemmaksi, niin siirtymä tapahtuisi yhden yön aikana ja päästöt leikkaantuisivat 90% laakista.

Kuitenkin suurin osa autokannasta on polttiksia.

Toi vaatis vaan jonkun noiden uusiobensojen hintaa leikkaavan innovaation ja lisäksi energiajättien käännyttämisen siitä, ettei öljyn pumppaaminen olekaan enää osakkeen hintaa nostava juttu.

Saas nähdä tapahtuuko meidän elinaikana...

Kirjoitettu

Koomista kyllä, tuli tuossa uuden sähkiksen ajoneuvoverolaput niin näköjään kalliimpi käyttövoimavero per päivä on täyssähköllä kuin isolla diesel-pakettiautolla. Ja vissiin hinnat nousee puolen vuoden päästä lisää.

Ja liikenne- ja täyskaskovakuutuskin näyttää olevan monta sataa kalliimpi per vuosi sähkiksellä mitä pakulla. Reilut 900e vs 1300e.

Ja joo, jos täytyy tyytyä kauppojen pikalautauspisteisiin (kuten minä esim) niin ei tuo nyt tuolla 35s/kWh K-Latauksen hinnoilla kovin halvaksi voi haukkua itse ajamistakaan.

Mutta anyway, onhan noi polttomoottorivärkit nyt SO LAST DAY kamaa! Kuka niillä viittii enää ajella!!!1!

Muokattu: , käyttäjä: VesaP

Kirjoitettu
45 minuuttia sitten, VesaP kirjoitti:

Koomista kyllä, tuli tuossa uuden sähkiksen ajoneuvoverolaput niin näköjään kalliimpi käyttövoimavero per päivä on täyssähköllä kuin isolla diesel-pakettiautolla. Ja vissiin hinnat nousee puolen vuoden päästä lisää.

Ja liikenne- ja täyskaskovakuutuskin näyttää olevan monta sataa kalliimpi per vuosi sähkiksellä mitä pakulla. Reilut 900e vs 1300e.

Ja joo, jos täytyy tyytyä kauppojen pikalautauspisteisiin (kuten minä esim) niin ei tuo nyt tuolla 35s/kWh K-Latauksen hinnoilla kovin halvaksi voi haukkua itse ajamistakaan.

Mutta anyway, onhan noi polttomoottorivärkit nyt SO LAST DAY kamaa! Kuka niillä viittii enää ajella!!!1!

Tiekkö mulla nousi vakuutus vajaasta 1000 eurosta 1880 euroon! Yllätyin melkoisesti. Ja tuo oli halvin, kun neljästä eri paikasta pyysiin tarjouksia. Tapiolalla olis ollut 2200 euroa. 

Ladata sentään pystyn kohtalaisella 13 snt/kwh hinnalla kotona.

Yksi asia uudessa autossa mua mietityttää ja taidan mennä sen takia käymään huollossa. Kun jarrutan kevyesti tasaisella jarrupolkimen painalluksella pysähdyksiin saakka, juuri ennen kun auto pysähtyy eli noin 5 km/h nopeudessa kuuluu jarrupolkimesta pieni surahdus ja se myös tuntuu tärinänä jalkapohjassa. On alkanut häiritsemään, kun en tiedä onko se normaalia. Autokauppias sanoi ettei ole itse huomannut sellaista liikkeen koeajoautoissa. Ajattelin, että helpoimmalla pääsen alkuun menemällä itse koeajamaan lyhyesti jonkun toisen yksikön liikkeestä. Jos siinä ei ole moista ominaisuutta niin sitten vien oman autoni huoltoon ja saavat takuuseen tutkia asiaa. Vähän kyllä luulen, että tää on ihan ominaisuus. Luulen, että kevyessä jarrutuksessa tuohon nopeuteen asti jarrutus toteutetaan sähköä talteen ottavana "moottorijarrutuksena" ja aivan viime hetkillä lopullisen pysäytyksen tekee ja autoa paikalleen pitämään jää normaalit jarrut. Tämä siirtymäkohta noin nopeudessa 5 km/h - 10 km/h ilmenee jarrupolkimen pienenä surahduksena. 

Kirjoitettu
26.1.2025 klo 10.33, Jopotuinen kirjoitti:

Täällä sama ilmiö. Mahtokohan olla niin, että nuilla olla myös se nopeusrajoitin siellä 60 km/h kohdalla? Kortiksi riittää mopokortti?
Sillonjan se on selvä, että se on kuolinisku mopoautoille.

Traktoreita joo ovat ajoneuvoluokaltaan ja ne kulkee kuutta kymppiä. Isona huonona puolena kova meteli kabiinissa eli kuulosuojaimet päässä ajelua. Ja kalliitahan nuo ovat. En tajua miten niin monissa perheissä noin vain on mahdollisuuksia ostaa perheen teineillä noita 15-20 t€ katettuja traktorimönkijöitä. 

Kirjoitettu
18 minuuttia sitten, Densen kirjoitti:

...miten niin monissa perheissä noin vain on mahdollisuuksia ostaa perheen teineillä noita 15-20 t€ katettuja traktorimönkijöitä. 

Vanha mies laskee saavansa sen loppupeleissä itselleen ? Mutta se ei ole hyvä, että autonrenkaat aiotaan kieltää niissä. Oliko peräti niin, että ei oo tyypitetty niille ?

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
46 minuuttia sitten, Densen kirjoitti:

pysähtyy eli noin 5 km/h nopeudessa kuuluu jarrupolkimesta pieni surahdus ja se myös tuntuu tärinänä jalkapohjassa. On alkanut häiritsemään, kun en tiedä onko se normaalia. Autokauppias 

Mulla oli jossain koslassa "lukkiutumattomat jarrut" jotka teki tota. En nyt väitä että tämä, mutta yksi mahdollisuus.

Kirjoitettu

Joo, ABSsähän ainakin ennenwanhaan jytkytti jarrupolkimeen jos aktivoitui, mutta tuskin tässä kyse siitä kun ei kait Densen joka kerta just 5km/h vauhdista iske renkaita lukkoon. Luulen ettei ole normaalia, ei ainakaan mulla tee tuolleen tää Pösö. Säädin Pösöstä automaattisen jarrutuksen virranlatauksen (vai millä nimellä se on että mitä kovemmin automaattisesti auto jarruttaa kun kaasun nostaa niin sen kovempaa se lataa akkuja samalla) kovimmilleen, eli on melkein kuin iskisi jarrut pohjaan kun kaasun nostaa. Nyt oppinut säätelemään jarrutusta kaasupolkimella eli yleensä koskaan ei tarvii enää koskee jarruun edes kun toi virtagenerointi jarruttaa ja kaasulla sit keventää jarrutusefektiä tarvittaessa. Tosi kätevää. Joskus pitää jarrujakin painella muodon vuoksi ettei jarrulevyt ihan ruostu pilalle...

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Sähköautojen kiihtyvyys on kovempi, kuin viritetyllä E36-teinibemulla, niin riskien kasvaessa yhtiöt nostavat myös vakuutusmaksuja. Ja kekkoslovakiassa kun ollaan, niin totta kai luonnostaan painavilla sähkiksillä pitää olla siihen painoon perustuva käyttövoimavero...

Muutenhan joku vois vaikka hyötyä jotain ja kateuttaa naapurit 😮

😄

Kirjoitettu
45 minuuttia sitten, VesaP kirjoitti:

Joo, ABSsähän ainakin ennenwanhaan jytkytti jarrupolkimeen jos aktivoitui, mutta tuskin tässä kyse siitä kun ei kait Densen joka kerta just 5km/h vauhdista iske renkaita lukkoon. Luulen ettei ole normaalia, ei ainakaan mulla tee tuolleen tää Pösö. Säädin Pösöstä automaattisen jarrutuksen virranlatauksen (vai millä nimellä se on että mitä kovemmin automaattisesti auto jarruttaa kun kaasun nostaa niin sen kovempaa se lataa akkuja samalla) kovimmilleen, eli on melkein kuin iskisi jarrut pohjaan kun kaasun nostaa. Nyt oppinut säätelemään jarrutusta kaasupolkimella eli yleensä koskaan ei tarvii enää koskee jarruun edes kun toi virtagenerointi jarruttaa ja kaasulla sit keventää jarrutusefektiä tarvittaessa. Tosi kätevää. Joskus pitää jarrujakin painella muodon vuoksi ettei jarrulevyt ihan ruostu pilalle...

Jos mulla on voimakkaaksi säädetty tuo virranlatausjarrutus valittuna silloin kun kaasupoljinta ei paina (merkitty B-asennoksi vaihteenvalitsimessa D:n sijaan), ei kyseistä surahdusta pääse tosiaan tapahtumaan, koska sen avullahan auto jarruttelee kaasun nostamalla itsensä lähes pysähdyksiin ilman jarrupolkimen painamista. Surahdus polkimessa ilmenee vain jos valintana on "normaali" rullaus eli D-vaihteenvalitsimesta, jolloin pysähtymisen hoidan jarrupoljinta painamalla. Ja tosiaan abs-nytkytyksestä ei ole kyse vaan ilmiö tapahtuu vaikka jarrutus olisi kevyt ja alusta pitävä asfaltti. 

Kirjoitettu
19 minuuttia sitten, concorde kirjoitti:

Sähköautojen kiihtyvyys on kovempi, kuin viritetyllä E36-teinibemulla, niin riskien kasvaessa yhtiöt nostavat myös vakuutusmaksuja.

No ilmanko Pösön vakuutus on niin halpa versus Densenin tykkiinkin kun tämä oma perhevankkuri kestää melkein 10sec 0-100. Ei sillä hankaluuksiin ehdi. 😄 

Kirjoitettu
18 minuuttia sitten, concorde kirjoitti:

Sähköautojen kiihtyvyys on kovempi, kuin viritetyllä E36-teinibemulla, niin riskien kasvaessa yhtiöt nostavat myös vakuutusmaksuja. Ja kekkoslovakiassa kun ollaan, niin totta kai luonnostaan painavilla sähkiksillä pitää olla siihen painoon perustuva käyttövoimavero...

Muutenhan joku vois vaikka hyötyä jotain ja kateuttaa naapurit 😮

😄

Kalliit on myös renkaat silloin kun sen aika tulee. Näköjään luokkaa 1800 euroa neljä kappaletta Enyaqiin. Tässä on jännästi eri renkaat edessä ja takana. 255/50 R19 toisessa päässä ja 235/55/ R19 toisessa. Ja painoluokan täytyy olla ns. SUV-tasolla, koska auto painava. 

Kirjoitettu
Juuri nyt, VesaP kirjoitti:

No ilmanko Pösön vakuutus on niin halpa versus Densenin tykkiinkin kun tämä oma perhevankkuri kestää melkein 10sec 0-100. Ei sillä hankaluuksiin ehdi. 😄 

joo mulla tais olla 7 sekunnin alle hieman kiihtyvyys. Ja asuinpaikka vaikuttaa voimakkaasti vakuutuksen hintaan. Espoossa esim on samalla autolla ilmeisesti huomattavasti kalliimpi kuin 30 minuutin ajomatkan päässä Lohjalla. Olikos VesaP Klaukkalasta? Taitaa sekin olla hinnoiteltu halvemmaksi. Nää on jänniä juttuja, koska moni Klaukkalasta, Lohjalta ja Espoosta käy kuitenkin töissä Helsingissä. Mutta tilastoihin noi kai perustuu noi heidän hinnoittelut. Ja suurin osa kolareista on parkkipaikkojen pieniä mutta suhteettoman kalliita peltikolareita. Pienikin maalaus on heti pari tonnia. Ja toisaalta sitten jos iso uusi sähköauto menee lunastukseen (menee helposti jos akku hajoaa) niin se on yhtiölle tosi kallis paukku. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.