Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 20251 vuosi Mulla oli jossain autossa (olikohan Passatissa) alhaalta suora se ratin reuna. Ihmisten reisiläskit tosiaan keskimäärin kasvaneet sanoi silloin myyjä. No ei se paljoa haitannut mutta nyt olen tyytyväinen, kun uudessa Enyaqissa on perinteinen pyöreä ratti. Tässä on myös ratinlämmittimen kytkin oman fyysisen napin takana itse ratissa. Paljon parempi ja loogisempi paikka kuin edellisen Superbin keskikonsolin nappi, joka oli samassa penkinkinlämmittimen kanssa. Piti joka kerta painaa napista molemmat päälle ja sitten erikseen penkilänlämmitin kosketusnäytöstä pois joka poisti myös ratinlämmittimen jonka jälkeen vielä yksi painallus ruudusta jotta vain sen sai päälle...
Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 20251 vuosi 2 tuntia sitten, tommi2 kirjoitti: Mä olen monesti miettinyt että miksei varsinkin sähköautoihin asenneta vaan sellasta Pleikan ohjainta, 2 tattia ja muutama nappi. Ite ajan kaikki autopelit tollasella ja kun meillä oli joskus ratti ja tarjosin sitä nuorisolle, niin ei kelvannut kun on niin vaikea ajaa tolla. Omat autopeliennätykseni on tulleet myös tateilla. Mä ajelen autopeliä pleikalla välillä ratilla, välillä tatilla. Molemmilla pääsen parhaimmillaan 500 joukkoon maailmanlistalla (n. 100 000 osallistujaa). Mutta on ne erilaiset. Joillain radoilla ja autoilla tuntuu, että ratilla saa ohjattua tarkemmin. Vaikeinta on vaihtaa lennosta. Hetkeen ei suju yhtään jos ensin on ajanut puoli tuntia ratilla ja sitten vaihtaa ps-ohjaimeen tai päinvastoin.
Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 20251 vuosi Tuttu juttu. Mä en tykkää pelata yleensä uusia pelisarjoja (siis jotain ampumajuttuja tai miekkailuja) jos niissä on eri kontrollit. En vaan millään opi. Vaihdan ne yleensä GTA/Fallout -mukaisiksi (riippuen kumpaa peli muistuttaa) jos vaan pystyy. Onneksi monessa pystyy. Mun ratti oli tosi halpis, ehkä paremmalla olis pärjännyt paremmin. Mut joo, varmaan nuoriso osais ainakin ajaa tateilla paremmin.
Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Mä ajoin joskus (mielestäni) tosi hyvin Colin McRae - rallipeliä PC:n näppikseltä. A/Z = kaasu/jarru ja nuolet sivuille ohjasi. Käsittämättömän hyvin siihen tottui. Muokattu: 3. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: concorde
Kirjoitettu 3. Helmikuuta, 20251 vuosi Joo näppäimistöllä hakattiin aikanaan kaikki pelit. Esim f1 simulaattoripelit silloin 386 koneiden aikoihin. Tai lennettiin Flight simulaattoriakin. Serkulla oli joystick siihenkin niin olihan se aika erilaista.
Kirjoitettu 3. Helmikuuta, 20251 vuosi Mulla oli aina joystick. Tosi harvaa peliä pelannu näppikseltä. Asensin tossa Forzan taas... 😄
Kirjoitettu 3. Helmikuuta, 20251 vuosi Tällanen tuore video monten historic-luokasta osui silmiin. Hienoja autoja huonojen kuskien ohjaamina. Mutta entä nuo urpot ranskalaiset katsojat! Ks. Esim kohta 1 min 30 s kun eka auto puskee jumiin sohjoon. Mitä toi oranssihousuinen miettii, kun työntää autoa sivulta kohti tietä. Varmaan onnistuu 🙂 Entä kohdassa 9.30. Lancia 037 jumissa. Kartturi yrittää yksin, välillä yhden katsojan avulla työntää autoa, kun reilu viisi ranskista keskittyy kuvaamaan kännykällä. Ei turvassa tien sivussa ja siksi ei auta vaan keskellä tietä. Myöskään varottajaa ei mene edelliseen kurviin missään kohtaa vaan siinä just ulosajokohdassa vähän näytetään jos näytetään takana tulevalle. Ulosajot myös kyllä huvittavia. Aliohjataan sohjoon. Ei puhettakaan, että kaasulla tai kässärillä olis yritetty kääntää sisälle.
Kirjoitettu 3. Helmikuuta, 20251 vuosi Mun mielestä ei katsojien pitäis puuttua rallissa ollenkaan tuohon touhuun jos auto ajaa ojaan tai muuta, ei se oo niitten tehtävä, monesti kun kattoo esim suomen ralleja kun siellä nää uunot on liinojen kanssa juoksemassa jo ennen kun auto on edes ojassa niin voi jeesus... itellä tulee aina mieleen että nuo jotkut on varmaan katsomassa ralleja vaan jotta voi mennä työntämään niitä autoja sieltä ojasta ja leikkiä sitten Teboililla kahvipöydässä "sankaria", jos haluaa osallistua ja olla oikeesti hyödyks niin sinne voi varmaan ilmottautua vapaaehtoseks "pelastajaks" joka sitten ohjaa sitä touhua tai muuta.
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi Ainakin paikallisralleissa katsojat tuntevat parhaimmat ulosajopaikat - sinne ! Jos niitä ulosajettuja kotteroita ei lyki sivummalle tai takaisin baanalle, niistä tulee keko.
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi Joo erikoiskokeet jouduttais hyvin usein kokonaan keskeyttämään kokonaan jos autoja ei sais katsojat käydä työntämässä tielle. Ja siis ymmärrän, että moni ei halua mennä työntämään vaan pysyy turvallisessa katselupaikassa mutta tuossa videossa ihmetytti työntäjien touhu (minne suuntaan yrittää työntää) ja se että välillä työnnetään yhdellä kädellä (kännykkä kuvaa toisessa) ja välillä 5 kaveria seisoo auton ympärillä tiellä ja vain kuvailee. Ja kukaan ei ole edellisessä mutkassa varoittamassa.
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi Suapipa nähdä kun käyn seuraavan kerran laturin päässä niin onko paikallisen Tokmannin uudet 180kW Plugitin laturit oikeesti 1.8x nopeemmin lataavia mitä K-Latauksen paikallisen Cittarin 100kW laturit. Hintaero sähköllä K-Latauksen 35 senttiä/kWh versus Plugitin 38 senttiä/kWh. Jos oikeesti lataa puolet nopeemmin käytännössä niin se on jo sen 3 senttiä per kWh arvoista kyllä.
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Norskit ostaa enää vaan patteriautoja https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8d1cd88a-8545-4bc5-821d-8768be6d075c Kun ravasin tuolla Oslossa 2013-2021, niin tuo nykytrendi oli jo silloin näkyvissä
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi 1 tunti sitten, VesaP kirjoitti: Suapipa nähdä kun käyn seuraavan kerran laturin päässä niin onko paikallisen Tokmannin uudet 180kW Plugitin laturit oikeesti 1.8x nopeemmin lataavia mitä K-Latauksen paikallisen Cittarin 100kW laturit. Hintaero sähköllä K-Latauksen 35 senttiä/kWh versus Plugitin 38 senttiä/kWh. Jos oikeesti lataa puolet nopeemmin käytännössä niin se on jo sen 3 senttiä per kWh arvoista kyllä. Mutta auton akun varaustasosta ja akun lämpötilasta riippuen se ei pysty ottamaan vastaan kuitenkaan välttämättä tuota 180 kw (vaikka auto teoriassa parhaimmillaan pystyis). Ja maksimitehoja pystyy muutoinkin ottamaan vastaan vain tietyn aikaa latauksesta. Ero talvisäällä ei sen vuoksi tule olemaan tuota 1.8 kertaista jos eroa juurikaan edes on. Oliko sulla akun esilämmitys tai pääsetkö ajamaan Tokmannin laturille lämpimästä tallista vain lyhyen matkaa? Lämmin akku latautuu selvästi nopeammin kuin kylmä.
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi En minä tiedä onko tuossa akun esilämmitystä, ei mitään hajua. Mutta joo, mitä esimerkkivideoita netistä kattonut tuosta E-5008:sta niin latauskäyrät oli että alussa kovaa ja sit lähtee aika radikaalisti laskemaan latausteho muistaakseni ja lopussa sit menee mateluvauhtia. Talvella sit varmaan vieläkin kovempi tuo ero. Mitä viimeksi huomasin Cittarin 100kW laturilla niin latasi välin 65-75% hitaammin mutta sitten 75-85% nopemmin. Oisko se sit ollut että on kylmä akku alussa ja kun ottaa virtaa niin lämpenee ja sitämyöten lähtee taas lataamaan nopeemmin. Tai sit seinästä tuleva virta vain vaihteli, tiedä häntä, voiko se vaihdella. Kokoajan olin silloinkin yksin tuossa kahden johdon 100kW laturissa kiinni. Muistaakseni siinä oli tarra että jos on molemmat piuhat käytössä, laturi puolittaa tehon eli sen koko pömpelin max teho on 100kW eikä 100kW per kaapeli. Ja auto seisoo pakkasessa ulkona eli ei koskaan ole lämpimässä. No, tuo Cittarin laturi on semilämpimässä hallissa mutta Tokmanni ulkona. Muokattu: 4. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: VesaP
Kirjoitettu 4. Helmikuuta, 20251 vuosi Noilla tiedoilla epäilen, että saat ihan saman tuloksen molemmissa paikoissa sillä kumpikaan ei pysty lataamaan akkua 100 kW teholla, kun ajat kylmällä akulla asemalle. Toki sitten jos 100 kW laturia käyttää samaan aikaan toinen auto ja pystyy siten nappaamaan siitä puolet itselleen hidastuu lataus (olettaen että yli 50 kw olis kuitenkin pystynyt sun auto hyödyntämään). edit. Esimerkki. Mulla Skodillakissa kun valitsee akun esilämmitysnäytön niin siinä lukee tyyliin teksti, että nyt jos alat lataamaan, voit ladata akkua 30 kW teholla mutta jos alat esilämmittämään akkua, pystyt 30 minuutin maksimaalisen esilämmityksen jälkeen lataamaan 75 kW teholla. Eli vaikka autoa voi parhaimmillaan ladata jopa 180 kW pikalatauksella, ei se kylmänä lataa täydellä vauhdilla ja lämmitettynäkään ei lataus ole välttämättä kovin suuri jos akussa on valmiiksi varausta suht paljon. Noi luvut olivat suunnilleen oikeat mitä kerran ruudulla näin mutta sitä en yhtään muista kuinka paljon mulla oli sitä katsoessa akussa latausta valmiiksi. Muokattu: 4. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Densen
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään