Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi No, kärryssähän ei ole lohkolämmitintä ja eipä tuo nyt sitten -17 C ulkoyön jälkeen käynnistynyt. Hankin siihen lohkon mutta kysymys: Kannattaako kiinteä ylläpitolaturi? Ajellaan lähinnä kauppaan tyyliin vartti sinne, toinen takaisin, joka syö akkua varmaan. Ehtiikö moinen ladata 1-2h narunpäässä ollessaan vai täytyykö tuo kytkeä erikseen vaikka yöksi tai jotain? Ei ole moisten kanssa tullut toimittua.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Mä oon ladannut meidän autoja CTEKin älylaturilla pari kertaa talvessa ja se on riittänyt OK. Passatissa on polttoainelämmitin, jota tulee käytettyä talvella ahkerasti ajokilometreihin peilattuna, joten pari latausta talvessa on riittänyt pitämään akun ihan hyvässä lyönnissä ja auton tyytyväisenä. Bemussa on alkuperäinen akku ja se alkaa olla kohta varmaan vaihtokunnossa. Senkin kanssa toki pärjää samalla pari kertaa talvessa - lataustahdilla. Jos ajais enemmän, niin tällaisia toimenpiteitä ei tarvis...
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Liiterin pieni älylaturi täälläkin. Kummasti on kestänyt. Latausjaksoja ei tuu kovin montaa vuodessa, enemmänkin vois. Perusajoa tulee 2x10 tai 2x14/17 km riippuen käydäänkö Lohjalla vai Nummelassa.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Mulla on lohkon kaverina pikku laturi, oliskos joku 5A luokkaa ja käytännössä tolppa-aikaa ehkä luokkaa 1,5h arkisin ja hommissa jotain pätkäsähköä sitten pitkin päivää lämpötilojen mukaan. Muutaman kerran kaudessa lisäksi jumittanut kellon ja antanut yön yli sähköä. Koska patteri ottaa kylmänä kehnosti sähköä, niin ehkä pykälää vahvempi laturi olisi ollut parempi valinta.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi 41 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti: No, kärryssähän ei ole lohkolämmitintä ja eipä tuo nyt sitten -17 C ulkoyön jälkeen käynnistynyt. Hankin siihen lohkon mutta kysymys: Kannattaako kiinteä ylläpitolaturi? Ajellaan lähinnä kauppaan tyyliin vartti sinne, toinen takaisin, joka syö akkua varmaan. Ehtiikö moinen ladata 1-2h narunpäässä ollessaan vai täytyykö tuo kytkeä erikseen vaikka yöksi tai jotain? Ei ole moisten kanssa tullut toimittua. Onko akku ihan varmasti kunnossa? Kuullostaa nimittäin vähän erikoiselle että ei lähde käyntiin ilman lämmitystä tuosta kelistä, pitäis lähteä vaikka pakkasta olis pitkälti yli 20c, vai onko kyseessä diesel? jos on niin kannattaa hehkuttaa kovemmilla pakkasilla pari kolme kertaa ennen kun yrittää käynnistää, mutta kannattaa se lohkolämmitin kuitenkin olla.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Ei ole diesel ja kyllä se ilmeisesti jaksoi antaa virtaa mutta siitä en ole varma pyörikö moottori. Se ei meinaan perinteisesti "jauhanut" vaan sillain vähän hitaammin sykäytteli.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Nii joo ja väläytteli näytällä "start/stop error" ... voisko tuolla olla joku anturi jäätyny tms? Eli voi olla mikä vaan , jippii... edellisestä autosta hankkiuduttiin eroon, kun se ei kerran käynnistynyt ja luotto meni, joten pistettiin kylppärirempparahat kiesiin ja kuinkas sitten kävikään. Voi helvetti että vihaan a) talvea b) autoja, joita omistan c) mahtavaa päätöstä kun rakennettiin että "ei me autotallia tarvita".
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Väsyneelle akulle täältä ääni. Defan letkulämmitin-ylläpitolaturi nokivasarassa käytössä. Kolmas akku nyt menossa 22 vuoden aikana.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi No, täytyypä laitailla huomenna, jos tuo ikivanha laturi vielä toimii. Edit: paitsi että tossa on varmaan start/stop järjestelmä (kun se sitä huusi) ja hokasin että se aiheuttaa akun lataukseen jotain ihme vaikeuksia. Hmm... Muokattu: 4. Tammikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tommi2
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi 20 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti: No, täytyypä laitailla huomenna, jos tuo ikivanha laturi vielä toimii. Edit: paitsi että tossa on varmaan start/stop järjestelmä (kun se sitä huusi) ja hokasin että se aiheuttaa akun lataukseen jotain ihme vaikeuksia. Hmm... Kuten myös rasittaa akkua pätkäajossa. Onko mahdollisuutta nypätä akku irti ja tuoda sisälle lämpenemään yöksi? Tuossa kyllä menettää asetuksia ja muita säätöjä, jotka ovat akkuvirran ylläpitämiä, mutta helpottaisi latausta kovinkin.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi En taida ruveta sooloilemaan. Ekana akku vaihtoon, katotaan sitten tarviiko muuta. Kun ei osaa itse tehdä, niin ei kannata yrittääkkään. Muistan kaverin joka vaihtoi öljyt, laski sitten vaihteistoöljyt veke ja se oli lootan menoa. Sille aina huomauteltiin "tee se itse, säästä selvää rahaa".
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Itse tekeminen on ihan mielenkiintoista. Korjaamokäsikirjojen maailma on ihan järkyttävä. Samaa koslaa tehdään niin monelle markkina-alueelle pienin eroin, että ei varmaan osu se oikea opus. Pienessä osassa autoja on mukana tyydyttävä, oma käsikirja. Olisko honda jazz (2009) ensimmäinen kohdalle osunut.
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi ^ Tosin nykyään tarvitsee softan, läppärin ja sopivan kaapelin vielä lisäksi. En myöskään aliarvioisi automaatiotekniikan tuntemusta...
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Nykyautoista ei kannata ottaa itse akkua itri, ellei ole kaapelia/softaa nollata vikakoodeja ja syöttää uuden akun tiedot eculle. Mä vaihdoin itse tuohon hybridi-pasuunaan 12V akun, mutta varmistelin foorumilta eka, mitä tuleman pitää. Kymmenkunta vikakoodia piti nollata, ajaa pätkä ja nollata uusiksi. Mittaristo oli kuin joulukuusi 😀 Ennen tuota piti tosiaan syöttää uuden akun tiedot, että ecu tiesi akun vaihtuneen. Toi onnistui, kun mulla on toi VCDS tuota ecun aivokirurgiaa varten
Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 20251 vuosi ^ Juuri tuota tarkoitin mahdollisuudella akun irroitukseen. Sääli sinällään, että itseropaaminen alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Kunhan tuo käyttökiesi uupuu, pitänee hankkia jokin analoginen harrasterakkine vieroitusoireita lievittämään.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään