Jump to content
IGNORED

Autot ja autoilu


Recommended Posts

Posted (edited)

Teslassa (varsinkin kolmosessa) hinta ja laatu eivät kohdanneet lähellekään silloin alkuun. Parinkympin polttiksessa oli parempi laatu kuin kuudenkympin Tessussa. Mutta hype myi ja porukka hoki kärki märkänä jotain autopilottia :D

Nyt, kun laatu on parantunut ja kolmosen saa uutena jonnekin 45k€(?) nurkille, niin hommassa on jonkinmoinen järki.

S/X ovat aina olleet laadukkaita, kuten 100k€+ autolta nyt voi odottaakin.

Edited by concorde
Link to comment
Share on other sites

Kyllä siellä katteet ovat olleet ihan kohillaan valmistukseen nähden.
Mutta ne tuotekehityskulut ovat ihan omaa luokkaansa. Uuden automallin tuomien markkinoille oin aina muutaman mrd suuruinen operaatio, ja siihen kun koplataan lisäksi kehitysvaiheessa olevan patteriteknologian kustannukset, puhutaan jo valtavista summista, jotka pitää upottaa sinne katteeseen. Itse täyssähköisen auton valmistus onkin jo huomattavasti polttomoottorista helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, concorde kirjoitti:

Teslassa (varsinkin kolmosessa) hinta ja laatu eivät kohdanneet lähellekään silloin alkuun. Parinkympin polttiksessa oli parempi laatu kuin kuudenkympin Tessussa. Mutta hype myi ja porukka hoki kärki märkänä jotain autopilottia :D

Nyt, kun laatu on parantunut ja kolmosen saa uutena jonnekin 45k€(?) nurkille, niin hommassa on jonkinmoinen järki.

S/X ovat aina olleet laadukkaita, kuten 100k€+ autolta nyt voi odottaakin.

Teslan laatuongelmat on lähinnä autonvalmistuksesta kokemattoman valmistajan kasvukipuja. Tuotantoprosessien kehitys on todennäköisesti sekä parantaneet laatua että katetta. Autohan ei sinänsä ole muuttunut materiaaleiltaan tms. mihinkään.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, alpensau said:

Taitaa olla konepellin alla jonkin verran tavaraa. Kurkkasin nettiautosta vastaavan opel amperan konepellin alle.

En ole kerennyt konepeltiä vielä avaamaan mutta siellä pitäisi olla puolitoistalitrainen, 3-mukinen mylly. Kiesi aika tarkkaan saman pituinen kuin XC60 mutta sisällä huomattavasti enemmän tilaa, näyttäisi näin mutu-tuntumalla olevan konehuoneen pienuuden ansiosta.

Auto muuten lämpenee hetkessä (lieneekö sähköllä osuutta asiaan?). Nyt mulla on ensimmäistä kertaa auto jossa lämmitettävät jakkarat myös takana. Ja rattikin lämpenee tarvittaessa. Näille leveysasteille tuikitarpeellisia fiitsöreitä.

Link to comment
Share on other sites

Katsastusmies: yksi ongelma tässä bemussa olis...

Minä: Onko paha?

Katsu: saat itse arvioida, koska muuta ei ollut kuin se, että millä sä muistaisit tulla keväällä 2026 ajoissa...

:D

 

Link to comment
Share on other sites

1.4.2024 klo 09.46, IncBuff kirjoitti:

Miksi sitten usea autonvalmistaja on myynyt sähköautojaan tappiolla? Taitaa Tesla olla ainoa, joka noilla vehkeillä on kunnolla katetta tehnyt ja siksi niillä on ollutkin varaa pudotella ensimmäisenä hintoja.

 

https://www.ksml.fi/teemat/6314044

Juuri tuossa Musk on onnistunut hyvin, saanut myytyä halvalla kasattuja autoja järkyttävällä voitolla hölmöille jotka luulee saaneensa laatua koska maksoivat itsensä kipeäksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Accept Terms of Use and Privacy Policy.