Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 20232 vuotta Vertailuna mulla tosiaan varastohommissa esim. (tää jääny mieleen) tuli 1000 mikroa purettavaksi, trukki ei mennyt konttiin, en muista miksi, mutta ne piti kantaa lavalle käsin sieltä. 23kg tsibale, purin aamupäivässä ton, 23000kg... en varmaan koskaan nostanut noin paljon päivässä. Himassa nostelin painoja työpäivän jälkeen (en muista nostinko ton, mut jonku kertaa viikossa). Mut joo, en esitä että tiedän tilanteesi tuolloin.
Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 20232 vuotta Salilla jumppaaminen ehkä aktivoi eri lihaksia kuin se työnteko kun liikkeet voi olla ihan erilaisia, vähän sama kun metsässä kävelyä suositellaan koska se aktivoi eri lihaksia kuin tiellä kävely. Muokattu: 29. Marraskuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: Nickname
Kirjoitettu 30. Marraskuuta, 20232 vuotta Tänään kävin vakijumpassani jossa tehdään yhdenjalankyykkyjä. Kerrankin tuntui että oli tapahtunut edistystä. Oikealla jalalla meni kymmenen puhtaasti ja vasemmallakin about kahdeksan puhtaasti ja kahdessa vähän avitin toisella jalalla alatilanteessa suunnanvaihdossa. Laskeuduttiin siis kahden päällekäin olevan steppilaudan päälle istumaan yhdellä jalalla ja kun takapuoli hipaisee penkkiä niin takaisin ylös. Toinen laudoista säädettynä alimpaan mahdolliseen asentoon ja toinen ylimpään. Mulla se tarkoittaa, että jalat on about suorassa kulmassa istuessa ja selvästi siis alempana kuin mikä on normaalin tuolin korkeus.
Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 20232 vuotta Alkoi olemaan jo hitusen kylmä ulkona treenata aamulla, joutui tekemään lumitöitä sarjojen välissä ihan vaan lämpimikseen. -14 C täällä. Kohta joutuu harkitsemaan että laittaa takin päälle . Oikeesti en tykkäisi pitää, kun se rajoittaa liikeratoja ja tuo jäykkyyttä nostoihin. Ehkä joku villapaita tai fleece olis parempi. Kokeilen nyt treenata vähemmän, joka toinen päivä koko vartalo. Toinen juttu mitä kokeilen on blockit. eli blocki lähtee isolla volyymillä ja pienellä intensiteetillä ja sitte 3-4 viikon kuluttua on viikko kerrallaan asteittain siirrytty pieneen volyymiin ja isoon intensiteettiin. Mä myös vetelen aluksi pienemmillä painoilla pitempää sarjaa, ei siis pelkästään sarjavolyymistä puhe, vaan pähkinän kuoressa: aluksi tulee paljon löysiä toistoja, vikalla viikolla vähän erittäin kovia. Tohon voi ottaa "deloadin" jos tarvii loppuu, eli viikon tekee pienempää volyymiä, intensiteettiä tai kumpaakin. Vakiokikkojahan on ottaa normiviikko ja tehdä samat sarjat mutta jos teet normisti 8 toistoa, niin teetkin nyt niissä vaan 5. Tai jos teet normisti vaikk 10 sarjaa 8 toistoa, niin nyt teet 5 sarjaa 8 toistoa. Syitä tähän on pari miksi treenaan vähemmän: 1. ollut hartiat ja niska kipeenä ja vaikka toisin väitetään, treeni mulla kyllä lisää tota 2. kylmä, pimeää, ei huvita kuten kesällä 3. koira on pari kertaa karannut pihasta, kun oli valmentajana, joten en uskalla treenata sen pissa keikoilla ja ei jaksa pistää mihkään kiinnikkään, se ei ole tottunut oleen kiinni pihassa, siis sidottuna vaikka puuhun. Vanha koira ei uskaltanut paukkuarkuuden takia kävellä oikein missään lenkeillä, jollei sitä ajanut autolla metsänrajaan (mitä nyt ei joka päivä tehty), joten ulkoiltiin pihalla ja heiteltiin frisbeetä. Tässä tuli yleensä itekkin treenattua jotain (koira jopa vaati tätä, kattoi hölmistyneenä jossen nostanut kun se tuli frisbeen kanssa), useamman kerran päivässä. 4. saattaa olla että tälläisellä kehittyisi paremmin. Voimasta ei ole vanhukselle mitään haittaa.
Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 20232 vuotta 30 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti: Voimasta ei ole vanhukselle mitään haittaa. Jalat ja notkeus on aika tärkeitä. Kerran menin auttamaan isompaa kaveria, jolta oli rollaattori lähtenyt alta ja äijä nurin. Ikää 91 tms. Heppu oli sen verran kookas, etten mä jaksanut nostaa tuota pystyyn. Kainaloista sitten takaperin lähimmän rakennuksen oviaukkoon, joka auttoi jo riittävästi. Muokattu: 4. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 20232 vuotta Jalat menee ainakin meidän suvussa ekana.. tosin ikää on pitkälti yli 80 tässä vaiheessa, mutta menee kuitenkin. Tähän liittyy tasapaino-ongelmat. Ite funtsin että jonkun näköinen jalkatreeni ja sitten tasapainoa ja ylösnousuja lattiasta (get up) pitää olla. 40+ (mikä monesti painopiireissä lasketaan vanhaksi, hahah) tyypeille monet valkut ei suosittele kyykkäämistä (en nyt muista miksi) mutta esim. farmarikävely, jonkun kelkan työntö tai veto tai tän tyyppiset harjoitteet on kuulema parempia. Ite nousen muistaessani tuolista joko yhdellä jalalla tai yksijalkapainotteisesti, sama laskeutuessa (eli paino toisella jalalla = tekee enempit työtä). Kaipa toi että ajaa sinkulalla isoija mäkiä auttaa jotain kans? Sukat laitan aina seisten yhdellä jalalla, mikä on kuulema joku merkki tasapainosta. Piti ihan googlettaa toi jalkatreenijuttu, eli monella on polvivaivoja mitä kyykkäys pahentaa: "I’m not telling older lifters to stop lifting for their lower body. If you don’t have injuries that limit the exercises you can do, you should still include lifting for your legs. But I am recommending you reduce lifting volume in favor of sled or Prowler work." Koko artikkeli https://forums.t-nation.com/t/the-6-training-rules-for-over-40-lifters/284823 Mainitaan tässä vielä että tykkään paljon lukea artikkeleita ja kirjoja painoharjoittelusta, uskonko noita... en oikeastaan. Niistä saa hyviä vinkkejä, mutta ei ainakaan itselläni toimi suoraan juuri mikään. Edelleen painoharjoitteluun hyvä nyrkkisääntö mielestäni on "tee edes jotain, sellaista minkä viitsit tehdä pari kertaa viikossa 50 viikkoa vuodessa". Muokattu: 4. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tommi2
Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 20232 vuotta 6 tuntia sitten, tommi2 kirjoitti: Edelleen painoharjoitteluun hyvä nyrkkisääntö mielestäni on "tee edes jotain, sellaista minkä viitsit tehdä pari kertaa viikossa 50 viikkoa vuodessa". Tää on hyvä ohje
Kirjoitettu 10. Joulukuuta, 20232 vuotta Jos kiinnostaa milloin täytyy pitää helpompi viikko tai taukoa tai sitten milloin kokeilla enkkoja, niin on muutama juttu mikä kertoo näistä. Ehkä normijantterille helpoin on puristusvoima. Mittaa joka aamu samaan aikaan puristusvoima ja kun se laskee on tauon paikka tai kun se on äkillisesti noussut niin voi kokeilla enkkoja. Millä hitolla ton nyt mittaa... ostaa kalliin laitteen? Joo, jos on hifisti, mut itse puristan vaakaa. Mulla on vanha jousivaaka, en tiedä onko digitaalinen yhtä toimiva. Tää on uusi juttu mulle, tai siis olen lukenut mutta en ole kokeillut aikaisemmin, nyt ajattelin kattoa että toimiiko. Enkat toki kiinnostaa, mutta lähinnä ei tule kauheesti pidettyä taukoja ja mietin että koskas niitä pitäisi pitää. Jos tää toimii niin aika idioottivarma systeemi.
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Digivaaka (Soehnle) on vain 34 mm paksu. Sitä puristetaan suunnilleen sormenpäillä. Puupalikat reunoille, niin vois kilot nousta. No tätä piti kokeilla. 12 mm palikat puolilleen. Pelkkä vaaka 43,9 kg, 12 mm reunojen korotuksella 59 kg. Muistelu yhdestä tilanteesta, kun olkapäästä repesi yksi lihas. Siirsin ylipainoista porsasta 30+ kg nostamalla karsinasta toiseen. Niin rajua liikettä ja pöyrimistä sylissä, että käsi petti. Normaalisti porsaita siirretään tekemällä käytävälle reitti halutusta paikasta toiseen ajolevyillä tai pelkästään porteilla (sikalan iästä riippuen). Pitäisi muistaa, että koskaan ei ole kiire. Muokattu: 11. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Jos vaan pystyt jotenkin puristamaan, niin lienee ookoo. Eihän tossa katota sitä arvoa lukuna muuten kun vertaillaan että nouseeko vai laskeeko. Toi peakkaaminen (mikä se on suomeksi? Huippukunto?) ja sen etsiminen ja ajoittaminen kisoihin tuntuu olevan ainakin punttipuolella harrastajalta hakusessa. Yleisin "ohjelma" mitä olen nähnyt on "aina täysillä ja failureen", ammattilaisilla on sanonta "jätä ennätyket kisoihin". Noitahan on oikeita mittareitakin, ovh yli 200e ja kiinankaupoissa jaat kymmenellä ja saat vähän muovisemman laitteen.
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Pari kertaa jaksoi näemmä ottaa rauhallisesti. Sitten vanhasta muistista rautaa kyykkytankoon ja nyt en ole päässyt kunnolla sängystä ylös kolmeen päivään, kun jalat on niin kipeät.
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Toihan se ongelma yleensä on. Jengi vetää täysillä. Varmaan kestävyyspuolella ihan sama. 90-luvulla yhdessä jenkkilehdessä joku kysyi että millä saa oksennuksen tulemaan, onko mitään lääkettä, kun valmentaja sanoo että pitää oksentaa kyykkytreeneissä ja ei meinaa tulla. Voihan noi "kysy niin PunttiPena vastaa"-palstat olla ihan keksittyjäkin, mutta kyllä varsinkin bodypuolella tiedä (ja itekkin sortunut) tyyppejä jotka treenaa aina "täysillä". Taitaa crossfittikin perustua vähän tohon? Toi crossfit on muuten hauska, ammattilaisilla on voimakausi, kestävyyskausi ja ennenkisoja haetaan toi voimakestävyys noilla WODeilla... suuri yleisö tekee vuodet ympäri WODeja (workout of the day, yleensä aikaa vastaan tehty enkkayritys erilaisissa muutaman noston treeneissä).
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Kyllä mä enemmänkin jaksan nostaa. Täysillä ei vedetty, mutta tottumuksen puutetta. Muokattu: 11. Joulukuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: IncBuff
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Okei. Ehkä volyymi oli sit turhan iso.. toisaalta jalat varsinkin saa kipeiksi millä vaan tauon jälkeen. Kuulema sotilaat, poliisit, palomiehet yms. nostaa usein mut vähän, kun ei ole varaa olla lihakset kipeinä. Teoriassa... varmaan ne nostelee ihan niinkun muutkin suurimmaksi osaksi.
Kirjoitettu 11. Joulukuuta, 20232 vuotta Joo siis tottumuksen puutetta se on. DOMSsien syntymekanismia ei tunneta, mutta uusi ärsyke niitä ainakin aiheuttaa. Toki noita varmaan syntyy lihakseen kuin lihakseen, mutta kehon isoista lihaksista ne huomaa vähän turhan selvästi.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään