Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Ihmetyttää tuo päiväsakko systeemi, joka kohtelee silkkihansikkain tulottomia rikollisia. Tuomittiin maksamaan 68 päiväsakkoa, mikä tekee hänen tuloillaan 408 euroa. Suomalaisten työntekijöiden netto keskipalkka kai jossain 2500 €/kk tuntumassa, niin silloin tulee maksettavaa liki sen yhden kuukausipalkan verran, eli 2442 € 4000 € nettotuloilla se on jo yli kuukauden nettotulot 4092 € Päiväsakon alin tuloraja on käytännössä 955 €, joka on pari sataa peruspäivärahaa korkeampi. Tuolta voi budjetoida omaa rikollista uraa varten kiinnijäämisvarannon. https://poliisi.fi/sakkolaskuri
Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Näin säästät kaffen käytössä..... 3. Määrä Keitä kahvia vain sen verran, kun juot. Vuonna Luonnonvarakeskus selvitti tutkimuksessaan, että suomalaiset kaatavat kahvia viemäreihin vuosittain noin 2,5 litraa henkilöä kohden ja lähes 4 litraa taloutta kohden. Viemäriin kaadetaan rahaa. Ehkä 2 kertaa elämässäni olen kaatanut kaffen pois, oli liian laihaa ja pahaa. Keitän kerralla enempi, ja lämmitän sitten pannulla tai mikrossa. Ai ei saisi? no ihan sama. Piäisi myöskin käyttää sitä mittalusikkaa, pskat mä laitan silmämääräisesti ja täyteen vettä. Sitä oppii kyllä miten nää menee. Sittenkin pitää lisätä vettä. Ja mitäh?! tein juuri siten kun työkkäristä pyydettiin - luvattiin soittaa eilen, sitten tekstiviesti että soitetaan tänään. No ei, tuli tekstiviesti että mulle laitettu selvityspyyntö työmarkkinatorille. Tulee myös kirjallisena postissa. Siis se että siellä on virkailija unohtanu rastittaa yhden kohdan, ei ole minun vikani. Mä odotan sen kirjallisen, laitan siihen liitteenä selvityspyynnön mitä olen tehny väärin. Just tämän takia sairausloma on parempi, toi työkkäri ei johda mihinkään. No, kävin siellä työmarkkinatori.fi oma asiointi. Piti antaa selvitys yritystoiminnasta, siis mä olen useampaankin lomakkeeseen laittanu että YRITYSTOIMINTAA EI OLE. Ja sitten vielä se lomake ei lähteny - tapahtui virhe. En voi käsittää miksei siellä ymmärretä että yritystoimintaa ei ole, sitä y-tunnusta ei ole enää olemassa, kun olen sen jo aika moneen lomakkeeseen kirjoittanu. tää menee kyllä V**tus- kategoriaan. Muokattu: 6. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Luke on juuri oikea taho neuvomaan säästämisessä (ironiaa). Aikaisemmalta nimeltään MTT rakensi huippunykyaikaisen tutkimusnavetan Jokioisille. Ihan kohta ne päättivätkin siirtää tutkimusta Kainuuseen, jonne tehtiin sitten uusi navetta. Nyt tehdään taas Jokioisille uutta lypsykarjanavettaa. Homehtuiko entinen uusi vai oliko jo vanhanaikainen ? Lukella taitaa olla 1300 työntekijää, ei pääse yyteet uhkaamaan, kun laajentaa koko ajan. Hieman vaikeaselkoinen kuvio. Linkki 1 Linkki 2 Näyttää siltä, että Luke aikoo maksaa 7-8 vuotta tyhjilleen jääneestä navetasta Ruukin yrityspuistolle. Valtiolla rahankäyttö menee niin, että jos budjettiyksikkö ei käytä kaikkea, niin ensi vuonna saat vähemmän. Saksassa on laitos nimeltään Kuratorium fur Technik und Bauwesen in der Landwirtschaft. Tuo järjestää kaiken sorttisia kilpailuja isännille. Osallistujista tehdään usein kirjanen, jossa osallistujien yrityskuva avataan. Tuossa yksi. Tietoa voidaan levittää halvemmalla kuin että yliopisto tai valtion laitos tekisi kaiken. Muokattu: 6. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Kisun viestiin kommenttina, että kahvista tulee mun mielestä todella pahaa jos sitä lämmittää mikrossa vähänkin (siis vaikka vain 20 sekuntia kuumentaa kahvia joka vielä lämmintä mutta haluaa vähän kuumemmaksi saati jos kylmästä kuumaksi kuumentaa). Vaikka laitan sekaan vähän maitoa jo t-lusikan kärjellisen sokeria joiden luulisi peittävän "pilaantumista" jonka mikrotus aiheuttaa. Pitääkin kokeilla joskus kattilassa lämmitystä. Termarissa taas voi säilöä useita tunteja maun kärsimättä. Edellyttää toki termarin esikuumennusta ja ehkä maidonkin esilämmitystä jotta kahvi pysyy myös kuumana. Ja pari litraa vuodessa oli itse asiassa aika vähän kuuloinen määrä vuodessa hukkaan per hlö. Muokattu: 6. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Jossain oli jokin talouksien ruokahävikistä juttua ja se oli aika iso. Mutta sitten ilmeni, että olivat laskeneet kahvin mukaan ja sen osuus oli kokonaispotissa huomattava. Määriä tähän nyt muista
Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 20251 vuosi Kahvin juojille jotka ei osaa lukea keittimen kyljessä olevaa asteikkoa ultimaattinen kikka kolmonen ja vinkki viitonen, laita vesi keittimeen sillä kupilla mistä meinaat sen juoda ja BUUM, saat juuri sen kupin verran kahvia, mind blowing right? ei mene tippaakaan hukkaan, toki siitä imeytyy jauhoihin joku ruokalusikallinen.
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi 10 tuntia sitten, Densen kirjoitti: Kisun viestiin kommenttina, että kahvista tulee mun mielestä todella pahaa jos sitä lämmittää mikrossa vähänkin (siis vaikka vain 20 sekuntia kuumentaa kahvia joka vielä lämmintä mutta haluaa vähän kuumemmaksi saati jos kylmästä kuumaksi kuumentaa). 😄 mulle kelpaa. Siis että joka kerta laittaisin uuden suodatinpussin? säästää siinäkin kun keitän kerralla paljon ( kuten tänään) ja huomena lämmitän kattilassa. Ja ylihuomennakin. Hyvin harvoin mikrossa lämmitän, ehkä joskus kun teen "kaffevälipalan" eli kahvia, sekaan sokeria ja kermavaahtoa. Jos on ( ei ole, käyn tänään ostamassa semmoisen minipullon) konjankkia niin sitä vielä tippa mukaan. Yleisesti juon kaffetta vain aamupalalla. Eväsretkellä/talkoissa myös. Jäi kyllä vaivaamaan, en viitti edes verenpainetta mitata, miksi ihmeessä työkkäri vaatii selvitystä yrittäjätoiminnasta, kun sitä ei ole kohta puoleen vuoteen ollu, y-tunnusta ei enää ole olemassakaan ( vuodenvaihteessa mitätöityi ). Olen tästä puhelimessa kertonut, samoin kun vein ilmoituksen Pirkkalan TE-toimistoon, ja jotenkin se nyt on Tampereen TE-toimisto joka näitä selvityksiä vaatii. Muokattu: 7. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi ^No eikö toi Y-tunnuksen mitätöinnin raportointi ole sit se selvitys? Noihin kannatta kuulema aina vastata, mut ite en kantais tosta huolta, kerro vielä kerran toi, niin ehkä se nyt menee jakeluun niille.
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi Juu, kyllä sinne kannatta - täytyy - vastata aina mitä kysyvät. Kyselevät usein tuplat, että asian laita on varmasti näin ja että asiakas ei vain ole uhannut, tai uhonnut tunnekuohussaan. Siellä edetään pilkun tarkkaan agendan mukaisesti, ettei van sattuisi virheitä ja asiakas sitten syyttää heitä. Velipojalla meni keväällä firma nurin ja kortistoon odottelemaan eläkkeelle pääsyä 13.3.2025, eli huhtikuun 1. Tällä viikolla oli vielä TE-konttorilta kontaktointi ja puolen tunnin mittainen rupattelutuokio. Keskustelun alkuun velipoika ilmoitti tädille, että aikoo eläköityä suunnitellusti ja tämä oli tässä. Täti oli sitä mieltä, että kyllä tämän vaan täytyy silti vielä hakea yhtä työpaikkaa. Velipoika piti asiaa järjettömänä ja rupattelivat siinä sitten. Keskustelun lopussa täti vielä varmisti, että aikooko hän nyt ihan tosissaan jäädä eläkkeelle tuolloin ja kun vastaus oli myöntävä, niin täti totesi sitten, ettei hänenkään mielestä siinä työpaikan hakemisessa ole mitään järkeä ja hän kirjaa velvoitehakemusten määräksi 0 kpl. Tuossa toteutui sitten ainakin kolme oleellista asiaa heidän näkökkulmasta. Asia hoidettiin agendan mukaisesti, jota heidän itsensä tulee noudattaa pilkun tarkkaan. Suoritettiin minuutilleen puolen tunnin keskustelu. Jos heti alussa olisi todettu eläköityminen, keskustelu ja kannustus hakea työtä ja jatkaa työelämässä myös alimman eläkeiän jälkeen, olisi jäänyt puolitiehen. Varmisteltiin kahteen kertaan, että asiakas todellakin aikoo eläköityä vielä 0,5h keskustelun päätteeksi. Asiakas kontaktoitiin määräajassa ja ennen eläköitymistä. Tällä varmistettiin se, että työelämässä mahdollisesti ylimpään eläkeikään asti jatkamaan halukas asiakas ei pääse syyttämään TE-keskusta passivoitumista ja edelleen ikäsyrjinnästä. Löydettiin asiakkaan kanssa käydyssä keskustelussa yhteinen lopputulos. Näin se vaan menee. Pomot ne ovat heilläkin ja edellyttävät tiettyjä toimia. Mitä maakunnista kantautunut tietoa, TE-keskusten välillä on kuitenkin ollut paljonkin eroja, varmaan johtuu sitten tädistä itsestään ja pomosta, millaista rotia siellä pomot ovat alaisiinsa piiskanneet. Heidän palkkauksensa on myös tavoitteellista ja peruspalkan päälle sitten suorituslisät. Laskentaperusteita en tiedä, mutta varmasti jollain tavoin asiakkaiden työllistymiseen, kurssitukseen ja kortistosta poistumiseen liittyvät. Ovat virkamiehiä ja tarkkoja byrokraatteja, joilla kaikkien asioiden pitää loksahdella paikoilleen pilkulleen, jotta homma toimii.
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Miksi rengaksien valmistajilla on pakko-oireinen tapa merkitä pyörimissuunta niin, että sitä ei löydä tasan tarkkaan yhdellä pyöräytyksellä?
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi Tuosta kaffen keitosta... Joku baristaksi itseään kutsunut henkilö kertoi taannoin radiossa, että suodatinkahvistakin saa "ihan hyvää" kahvia, kunhan sen tekee oikein. Muistaakseni se meni jotenkin seuraavasti: Jauha kahvimyllyllä haluamasi sekoitus papuja. Oikea määrä on 60g kahvinpuruja per litra vettä Laita suodatinpaperi suppiloon ja huuhtele sen läpi kuumaa vettä. Näin saat suodatinpaperista lähtevän maun minimoitua ja vettä ei "kulu" sen paperin kasteluun Vesi luonnollisesti laitetaan siihen varatulla astialla koneeseen, ei koskaan sillä kahvinkeittimen pannulla, koska siitä irtoaa rasvaa ym, joka pilää kahvin maun Seuraavaksi piti tehdä esi-uutto, eli kun kahvi on suodatinpaperissa, niin siitä ajetaan pieni määrä (en muista paljonko) vettä läpi kuppiin, ei kannuun, ja tää eka satsi heitetään pois. Se liittyi jotenkin sen kahvinkeittimen mekanismiin, mutta se ihan alku on kuulemma kitkerämpää kuin pitäisi. Sen jälkeen tehdään pää-uutto, eli ajetaan se raikas vesi normisti kaffenkeittimestä läpi. Tässä se jannu mainitsi että mikä sen kahvinkeittimen lämpötila piti olla, mutta muistaakseni moccamaster ja olikohan joku wilfa(?) olivat kuulemma hyviä Kun kahvi on tippunut, sitä pitää sekoittaa pannussa ennen kaatamista kuppiin Valmis kahvi tulisi juoda parissa minuutissa, ettei se ala kitkeröitymään kupissa. Helppoa kuin mikä. Näihän me kaikki tehdään, eikö? 😉 Muokattu: 7. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: concorde
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi 13 tuntia sitten, Nickname kirjoitti: Kahvin juojille jotka ei osaa lukea keittimen kyljessä olevaa asteikkoa ultimaattinen kikka kolmonen ja vinkki viitonen, laita vesi keittimeen sillä kupilla mistä meinaat sen juoda ja BUUM, saat juuri sen kupin verran kahvia, mind blowing right? ei mene tippaakaan hukkaan, toki siitä imeytyy jauhoihin joku ruokalusikallinen. Mutteripannun ja/tai espressokeittimen käyttäjänä tulee keitettyä juuri tarpeen verran kahvia kerrallaan. Ei koskaan kahvia mikroon, muistuu jo edesmenneet vanhat naapurit; keittivät aamulla koko keittimellisen kahvia, joka sitten iltapäivällä lämmitettiin keittolevyllä siinä lasipannussa...
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi Niinhän se pontikankin keitossa heitetään se ensimmäinen metanolitilkka mäkeen, että ei se kahvinkeitto ole yhtään sen hankalampaa :)
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi ^^^^ Ton pyörimissuunnan voi myös todeta rengaskuviosta, jos on nuolikuvio, niin päältä katsottuna nuoli eteen. Silloin nuolikuvio tulee kärki/keskiosa edellä tiehen ja työntää tavaraa keskeltä reunoja kohden. Mutta joo, sitten on renkaat, joissa ei ole pyörimissuunnalla merkitystä, eikä myöskään sitä merkkiä, vaikka kuinka epätoivonvimmalla sitä aina hakisikin 😄 Suvikumeja alle jo? Muokattu: 7. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Mulla on nyt viikon aikana tullut joku piikki kummassakin rengaksessa läpi. Semmonen teräsharjasta irronneen näköinen.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään