Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 20241 vuosi Kävelin tänään melkein putkeen 8km, lisäksi ruoka-apu-jonossa 45min. Kauppareissun jälkeen, kun tulin linturuokinnalta niin ei hyvänen aika en muista koska viimeksi olen niin väsyny ja hengästyny ollu! Katsoin sprinttihiihtoja ja nukahdin lattialle ( parempi paikka kun pehmee sänky tai soffa) ja tuossa vähän ennen iltaviittä heräsin. Mä sanoisin että 8km kävely on mulle rasittavampaa kuin 40km pyöräily. Meno on molemmissa lajeissa erittäin hidasta, mutta en myöskään muista koska olisin pyöräilylenkillä hengästyny näin paljo kuin kävelyn jälkeen. Ja kun varpaat ei todellakaan enää palele, joka kävelyn jälkeen äkkiä jalat kylmään veteen tai pakkasgeelipussi jalan ympärille. Suurimman osan kävelystä olin myös paljain käsin.
Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 20241 vuosi Sama se mulla on. 8 km kävelyä on paljon raskaampaa kuin 40 km pyöräilyä. 20 km kävelyä en varmaan edes jaksais. Kun ei vain ole tottunut kävelee. Saati joku rinkka selässä. Mulla alkaa lonkat jotenkin kramppaa / kipeytyy 2 km rinkka selässä kävelystäkin.
Kirjoitettu 7. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ muuten kyllä menisi, otetaan kiikarit ja eväät mukaan mutta vasemman jalkaterän "vaivaisenluuvaiva" on esteenä, tosin kun siihen kipuun on jo tottunu niin antaa mennä vaan. Sitten tietyssä vaiheessa 3 kertaa leikatut ( molemmat) nilkkojen jännetupet alkaa ilmoitteleen itsestään ja siinä en enää nilkka taivu. Mutta nyt tärkeintä on että ylipäätään ulkoilee. Pyöräily tulee sujumaan jatkossa, mutta en mä nyt mitään tavoitteita aseta, tilanteen mukaan. Ja eipä ainakaan ole kiire mihinkään.
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi Ei hyvää aamua sentään! Vasemmassa reidessä yli kämmenen kokoinen mustelma, ja se alue on kipee. Enkä tässä välissä ole kaatuillut....totesin myös että kun ihmisillä on pyöreät peput, niin mulla on lommollaan, oikeesti isot kuopat. Ja olen mä joka aamu voimistellu, tehny kyykkyjä omapainolla ja kävelly, nyt tuli aamuvoimisteluohjelmaan myös 20kg käsipainon nostelu/hauisliike. Ei kun ihminen laihtuu vaan. Kahdessa vuodessa vyötärönympärys on kaventunu 18cm. Summa summarum; pyöräily ei laihduta, kävely ja tulottomuus hoitaa homman paljo parempi. Muokattu: 8. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi 1 tunti sitten, tempokisu kirjoitti: nyt tuli aamuvoimisteluohjelmaan myös 20kg käsipainon nostelu/hauisliike. 😁😁 ratakiskonpätkä seuraavaksi ?
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi Pyöräilyhän on aika yksipuolista liikuntaa ja oikeastaan aika helppoakin sellaista kun pyörällä voi rullata niin ei ole mikään ihme että kävely rasittaa enemmän, vaikka kavelessäkin suurin liike tulee jaloille kuten pyöräillesssä niin kävelessä muukin kroppa liikkuu vaikka se ei ole rasittavaa, kävellessä joutuu myös jalat tekemään kokoajan töitä toisin kuin pyöräillessä.
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ no näköjään joo, kun en ole juurikaan sen viimeisimmän kaatumisen ( vein roskia) jälkeen kävelly kun lintukävelylenkkejä. Patikoisin enempikin, mutta siis vasemman jalan "vaivaisenluu"kohta kipeytyy, ja sekin tuli joskus 14 vuotta sitten kun - yllätys- kaaduin kotona pukiessani joulupukintamineita (prkl olin että ei, mutta äitee että jos kun kuitenkin tulisit pukkina ) jalassa ei ole vanhaa murtumaa tai muutakaan vammaa mutta kipee se on oikeastaan koko ajan mutta yritän nyt kumminkin kävellä. Sen takia en myöskään klossikenkiä pysty käyttään pyöräillessa kun on just se kohta, tavallisella monolla voin siirtää painoa toisaalle. Sitten molempien nilkkojen jännetupet on leikattu 3 kertaa 1986, joskus 20 vuotta sitten 5km kävelyn jälkeen nilkka ei enää taipunu, tai siis kipu oli niin sietämätön. Nyt toi 8km kävely ( ja vielä suht putkeen, kävin vaan viemässä kauppa-ostokset jääkaappiin ja vaihdoin ohkasemmat sukat ja hain lintujen eväät varastosta) oli kyllä maksimisuoritus. Tosi hitaasti tallustelin, mutta yksi ukkeli jäi musta jälkeen... Mulla on täällä 2kg pikkupainot, ja sitten edesmenneeltä naapurilta saadut 10-15-20kg käsipainot ( yksittäiset) nostelen sitä painoa oikealla kädellä, mutta hauisliike ja lattiapunnerrus niin molemmilla käsillä sitä yhtä käsipainoa. Näin aluksi. Lisäksi harjoittelen spagaatia ( onnistuu vain oikea jalka eteen, vasemmassan on leikkauksen jäljiltä kiinnikkeitä ja ne kinnaa vastaan liikaa) uupuu 10cm. Mutta eihän tää ole todellista että ennen olin tähän aikaa jo töissä....ja nyt vasta nousin sängystä kuten sanottu "me emme tiedä mit´on elää kuolla..." Nousin sängystä sillä telkkarista ....aattelin että mikä musaohjelma sieltä tähän aikaan?, sillä esitettiin kappale Abban "Leave all your love on me" säveliin. Jumalanpalvelus.
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja Mulla ainakin Garmin katto että fillarointi oli "tehominuutteja" ja kävellessä sai vetää tyyliin ylämäkeen täysillä että tuli näitä samaisia "tehominuutteja". Voi vaikuttaa että kävelen paljon ja olen varmaan tehokas kävelijä, eli kulutan mahdollisimman vähän tossa. No, kyl mä ajankin jonkun verran...
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ äskön koeajoin cyclolla 5km ja vein samalla sitten pähkinärouhetta (piruvie oravahan se siellä...) kyllä ajaminen on niin paljon kepeempää kuin kävely. Mutta heti kun tulee ylämäki niin vasen kylki ei tykkää, joten pidän nyt nämä molemmat ulkoilut ohjelmassa, pienimuotoisesti. Kävelylenkille pitää kyllä olla joku tarkoitus kauppa, ruoka-apujono, linnut. Lintu-tarkoitushan on joka päivä Olen iloinen että pystyn kuitenkin pyöräilemään ja kyllä se tästä enenee, ja tärkeintä joka tapauksessa on että ylipäätään ulkoilee. Yhteiskunta ja byrokratia pettää, mutta luonto ei petä koskaan.
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi "kyllä ajaminen on niin paljon kepeempää kuin kävely." Voiskos olla, että polkupyörän keksiminen liittyisi jotenkin tuohon? Muokattu: 8. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ no sulla on nyt taas tekstit mustalla surupohjalla. Siis ääretön kiitos että polkupyörä kehitettiin, sillä se oli se juttu kun pääsin vihdoin meneen niin vauhdikkaasti kun pystyn ilman kipuja ( juoksussa oli ekaa hölkkäkisaa lukuunottamatta aina kivut mukana ja ikinä en pystyny kympin ratajuoksua mennä kuten olisin pystyny, jos sulla viiltää joka askeleella niin se vie about 20s/kierros ja kierroksia on 25. Vähennä se ajasta 33.21+ Se olisi ollut silloinen ME-aika, ja aika hyvin nykyisinin ( Suomessa), kun siittä oli 41vuotta.... No, haaveenani oli maraton. Inhosin ratajuoksuja. Mutta sitten se matkustelu, että 2 viikkoa ennen jonnekin niin ei kiitos. Voitin kumminkin 2002 Suomen kaikki tempot, ja olisin todellakin halunnu katsoa mihin kuntoni riittää MM-kisoissa, kun ne oli Belgiassa ( jonnekin Australiaan en olisi lähteny) mutta ei riittäny. Kari Puiston ( joka tunsi ja tiesi tasan mihin pystyn) mukaan olisin ollu 10 parhaan joukossa, jopa mitalilla. Koska tämä riittää arvonimeksi Legenda.... Muokattu: 8. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi Tuolta palkista bongattuna kommentoin vaan tästä sivusta, että kroppa toipuu ja kehittyy vain ja ainoastaan syömällä (oikein). Eli se klassinen 2.3 tunnin välein ja "nyrkillinen" proteiinia per ruokailu. https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/lihas-kasvaa-vain-proteiinilla-nyrkillinen-joka-aterialla-riittaa Lainaa Proteiinin saanti on siksi tärkeää, että jos sitä syö liian vähän, elimistö alkaa käyttää omia lihaksia energian ja ravintoaineiden lähteinä, ravitsemusterapeutti Mikko Rinta painottaa. Proteiinia tarvitaan myös vastustuskyvyn ylläpitämiseen ja elimistön eri kudosten uusiutumiseen sekä vaurioiden korjaamiseen. Jos proteiinia syö jatkuvasti vähemmän kuin keho tarvitsee, elimistö pyrkii ensin turvaamaan elämälle välttämättömät toiminnot ja lihasmassa kärsii. Jos syö puolikkaan leivän ja kolme marjaa + kuohuviiniä päivässä, niin ei voi odottaa kropan toipuvan, saati takapuolen pyöristyvän...
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ ( nyt ei tule naurusta loppua, ja hyvä niin että sentäs pystyy vielä naureskeleen) Aamulla tulee leipä + juustopala ( tai puuro), +tomaattia ja kurkkua, marjat pakasteesta on jo syöty ja se itsenäisyyspäivän kuohuviinikin jäi puolikkaaseen pieneen lasiin ( pahaa, meni viemäriin) Mutta ihan sama, mun ulkomuodolla ei ole enää mitään merkitystä, paitsi vaatteet on käyny isoksi.... Kyllä mä tässä pari vuotta vielä jaksan, kun on projekteja. Ja tosi kiva, aiemmin olin vihainen naapurin koiranomistajalle, mutta nyt me ollaan kavereita ( koira ja emäntä) ja oli ### yläkerran mummelin kanssa, mutta nyt ollaan ystäviä, ja laittelen itepiirtämäni joulukortit heille. Ylipäätään, olen aina pelänny koiria, mutta nyt tykkään ja jos tulevat lähenteleen niin ihan kiva.
Kirjoitettu 8. Joulukuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja Jos sama matka pitää taittaa niin toki fillarointi on helpompaa, mutta sillain et "vedänpä tunnin lenkin" kävely on helpompaa
Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ selkä/kylki ei tykänny eilisestä pyöräilystä. Kävely on tällä hetkellä hyödyllisempää, sillä kuluu enempi aikaa eli saa olla ulkona pitempään. Tosin nyt en kyllä tiedä jaksanko edes kävellä, olo on heikko ja yritän kerätä voimia lähteä autolla kauppaan. Se, että Katri-Helena lopettaa uransa ei yllättäny ( jo oli muuten aikakin ) mutta valitsipa sen päätöskonserttipäivän nahkeesti 16.8. 2025
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään