Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 20241 vuosi Hyvänen aika, vasta äsken tajusin, että jouluaatto onkin jo ENSIVIIKON tiistaina! Voe perse, autollekin piti se huoltoaika, mutta eihän se nyt sitten tietenkään onnistu. Jaa muut rientoon valmistautumiset.
Kirjoitettu 17. Joulukuuta, 20241 vuosi 16.12.2024 klo 11.01, Jopotuinen kirjoitti: Hyvänen aika, vasta äsken tajusin, että jouluaatto onkin jo ENSIVIIKON tiistaina! Voe perse, autollekin piti se huoltoaika, mutta eihän se nyt sitten tietenkään onnistu. Jaa muut rientoon valmistautumiset. Mulla olis ollut öljynvaihtohuolto tulossa 2000 km päästä mutta totesin etten halua enää teettää sitä ja vaihdoin sähköautoon. Saa uusi omistaja (autoliike) vaihtaa ne.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Mun jalat. En ole melkein pariin kuukauteen ollu näin "vetreät" jalat, aina aamuisin pelänny nousta kun jalkoja on särkeny ja kävely on kun...tai siis olenhan mä vammainen. Mutta nyt kävely oli ihan ok. ( olen ihan varma että jälkiruoaksi napostelemani piparkakut tämän sai aikaan ) Ikävä yllätys se että terveydenhuollon maksut nousee ( se ei yllättänyt mutta...) noin paljo!! Ennen tayssin polimaksu 46e ja nyt 66,7e. Ihan jäätävä korotus, kahden viikon ruoat. Muokattu: 18. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu piparkakut
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Mä olen saanut sen kuvan, että terveydenhuollon maksut eivät kyllä sun taloutta paljon horjuta. Kun et suostu sinne lääkärille normaalisti menemään sitten millään
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Tarkistuslaskelmissa saadun mukaan maailmankaikkeus laajenee noin 8 prosenttia nopeammin kuin aiemmin on arvioitu. Tuota en kyllä osannut odottaa.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Kyselin maanantaina autolle määräaikaisaikaa montulle ja tänään klo 11 onnistuu Silleen tuli möhlittyä, että aika on ihan eri paikkaan mihin luulin varauksen tehneeni. Huomasin vasta varausvahvistuksesta, että tämähän on ihan eri putiikki, missä olen tottunut asioimaan. Ihmettelin kyllä kyselyvaiheessa tyypin nimeä, mutta arvelin siihen uuden palkatun. Olin sähköpostissa onnistunut sohlaamaan väärän sähköpostin ehdotteleman aspa:n osoitteen, niinkin voi näköjään käydä. Olen joskus tuolta jotain asiaa kysellyt ja tuli napatuksi postin ensimmäiseksi ehdottelema sen kummemmin sitä tarkastamatta. Onneksi sentään huomasin, välttyi nololta tilanteelta yli 30 vuotta asioidun putiikin tiskillä Ja jäihän tuohon silti noloutta jonkin verrankin, se tämän kertainen huoltopaikka on Teboil...
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ No on! Ja jos se laskuvirhe laajentumisnopeudesta on tuolla ollut jo ihan sieltä alkujytkystä lähtien, siitähän on jo aikaakin jonkin verrankin, niin maailmankaikkeushan ihan järkyttävän paljon laajempi, mitä on oletettu.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi 2 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: se tämän kertainen huoltopaikka on Teboil... Saattaa olla parempi kuin kantamonttu. Olen säädättänyt yhden kerran aurauskulmat tällaisella huru-ukkokahvilateboililla. Montööri mittasi työntömitalla renkaiden etu-ja takasivujen etäisyyksiä. Tuosta viisastuneena aloin säätämään ne itse. Mulla on helpompi mittaustapa. Ratti suoraan ja sitten laitan pidennetyn alumiinilinjaimen (mallia raksa) takapyöristä etupyöriin, siis kylkeen. Ihan navan korkeudelle ei saa, mutta näkyy ne etupyörien millit alempaakin. Mulle riittää about oikein oleva aurauskulma. PS. Minusta säädettävä keppikin olisi luotettavampi kuin työntömitta. Opin keppimittauksen ekaa taloa tehtäessä. Todella vahva menetelmä. Muokattu: 18. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi 2 tuntia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Tarkistuslaskelmissa saadun mukaan maailmankaikkeus laajenee noin 8 prosenttia nopeammin kuin aiemmin on arvioitu. Mihin tilaan se laajenee ? Entä mitä se mahdollisesti työntää laajetessaan sivuun ? Voisiko olla niin, että näitä vastausta vailla olevia peruskysymyksiä alkaa olla jonossa sen verran, ettei kannattaisi jatkaa 'tieteen' tekemistä edellisten, vahvistamattomien olettamusten jatkoksi ?
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Roskapostissa olleen viestin mukaan Über-tiliäni uhkaa lakkautus ilman maksutoimenpiteitä. Hyväpä niin, kun en omista moista
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Kauan ennen roskaposteja jäänyt mieleen yllätys minkä isäntä sai. Sille ilmoitettiin että olet voittanut työkalupakin, tuutko hakemaan. Tämä että paskat millään pakilla mitään tee, mulla on jo pakki. No, sit kävi ilmi sen jälkeen kun oli jo too late että se olis ollut täynnä jotain vidun kalliita työkaluja ja sähkökoneita se pakki. Eli joku "all-in" pakki. En muista vituttiko sit paljon vai vielä enemmän isäntää. Varmaan jonkun verran.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja 3 tuntia sitten, alpensau kirjoitti: Mihin tilaan se laajenee ? Entä mitä se mahdollisesti työntää laajetessaan sivuun ? Voisiko olla niin, että näitä vastausta vailla olevia peruskysymyksiä alkaa olla jonossa sen verran, ettei kannattaisi jatkaa 'tieteen' tekemistä edellisten, vahvistamattomien olettamusten jatkoksi ? Tyhjyyteenhän tuo laajenee... jos maailmankaikkeudella olisi reuna, niin kysymys kuuluisi mitä sen takana on? Ei mitään? Niinpä. Tiede on vähän kun taide, vaikkei sillä tekisikään mitään, niin sitä on kiva seurata (jos tykkää). Aina noi välillä sit löytää jonkun bosonin.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi Taiteessa niitä bosoneita on esillä enemmän. En laita esimerkkiä.
Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 20241 vuosi 4 tuntia sitten, tommi2 kirjoitti: Tyhjyyteenhän tuo laajenee... jos maailmankaikkeudella olisi reuna, niin kysymys kuuluisi mitä sen takana on? Ei mitään? Niinpä. Tiede on vähän kun taide, vaikkei sillä tekisikään mitään, niin sitä on kiva seurata (jos tykkää). Aina noi välillä sit löytää jonkun bosonin. Mihin tarvitaan teoriaa alkuräjähdyksestä ? Heikko arvaus on parempi kuin ei-tieto ? Sitähän tämä tarkoittaa. Sitten soppaan heitetään pimeä energia. Mä sotkisin universumin perusasioiden funtsaamiseen sen, että on olemassa fysikaalisia ilmiöitä, joita ei tunneta maan pinnalla. Pimeää energiaa on maan pinnallakin, toisinaan jopa tällä palstalla. Jätän sen todistelun tekemättä. 😁
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään