Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Punttiketju

Featured Replies

Kirjoitettu

Tilasin tossa joululahjojen ohessa itselleni voimaharjoittelukirjan. Steve Justa: Iron isometrics. Jos joku ei Steveä tunne, niin hänellä on monia arvostettuja ykkösmaksimiohjelmia ja oli tunnettu voimamies. Tämän kirjan tausta on se, että Steve nosti painoaan tahallaan halutessaan isompia rautoja ylös ja sai erittäin vakavan diabeteksen. Hän rupesi huoltamaan itseään isometrisellä harjoittelulla. Mitä kirja ei kerro on että Steve kuoli 7 vuotta tämän jälkeen. 

Kirja itsessään on huonoin ikinä lukemani harjoittelukirja. Jos aloitetaan siitä että kuvista ei saa selvää, valokopiotason mustavalkokuvassa näyttää siltä että joku jätkä ährystää jotain karvahattu päässä ja turkisliivit päällä (en pilaile), ei oikein mitään kunnon ohjelmia, täysin järjettömiä randomasentoja "voit jännittää lihaksiasi näinkin". 

Kun hain kuvaa malliksi, hokasin että jätkällähän on jotkut raudat karvahatussa ja liivissä... no ei se tota paranna.

Steve_Justa_sustained_strength_article_b

• Viestejä 570
  • Katselut 42.4k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Joo, olis kait virallisesti crossfit kengät mut toiminee omissa saleilussakin.

• Eilen vedin puoleen vuoteen ekan olkapääpainotteisen punttireenin. Täytyy yrittää nyt ottaa tuokin ohjelmaan pelkän habareenin lisäksi. Ja offtopiccia, äsken 3h pyörällä. Vddu ku inhoon talvea, e

• Nyt päässyt vihdoinkin vauhtiin. Tänään käyty kolme kertaa. 

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Oli jonkun sortin peltotyöläinen ilmeisesti. Painoi päivän peltotöitä about 100kg painoliivi päällään ja kaikkea muuta älytöntä. 

• 5 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt on vedelty aika minimiohjelmalla. Ei nyt mitään kummempia tuloksia, mutta eipä meikälle tule millään ohjelmalla. 

Elikkäs 5x viikossa tai jotain koko keho läpi. Yksi sarja. Lopetetaan parhaaseen nostoon. 1-3 liikettä. Kesto minuutista vähän yli viiteen minuuttiin (sopii pakkaseen, meen tietenkin ilman ulkovaatteita, kengät ja hanskat joutuu ottaa). 

Ei mikään kehonrakennusohjelma, mut näköjään voimatasot pysyy tollasellakin. 

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Juttelin tekoälyn kanssa rinnallevedon tekniikasta ja se ehdotti, että laittaisin itsestäni videon "hänelle" jakoon niin hän analysoi tekniikkani ja antaa oleellisimpia parannusehdotuksia! Hämmennyin, että tuollainenkin on muka mahdollista. Viikon myöhemmin päätin toteuttaa moisen testin. Kuvasin rinnallevedon sivulta ja kysyin kommentteja. Yllättävän tarkkaa ja uskottavan kuuloista analyysia tuli sekä ehdotuksia minkälaisilla harjotteilla ja ajatuskuvilla voisin tekniikkaani parantaa. Lopulta laadittiin mulle vielä 8 viikon treeniohjelma. 5-7,5 kg lupaa mulle lisää maksimiin. Tai lupas sen jo 3 viikon 3x viikossa treenille.

Kirjoitettu

Tuohon vielä jatkona, että ennen kuin tuli yksityiskohtaiset vaihekohtaiset tarkemmat huomiot ja parannusehdotukset, niin yleiskommentti oli suht kiva lähtökohta alkaa treenaamaan (no sehän noilla on aina toki tyylinä):

Tekniikkasi on hyvällä tasolla harrastaja–kilpailija-tasolle:

Liike on hallittu

Tangon rata pysyy melko lähellä kehoa

Saat tangon kiinni suhteellisen vakaasti

Rytmi on melko tasainen

Eli pohja on kunnossa — kyse ei ole ”huonosta tekniikasta”, vaan hienosäädöstä.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
10.10.2025 klo 17.20, VesaP kirjoitti:

Näköjään 36 on ja pysyy teki jotain tai ei. Tällä viikolla nyt menossa toinen palareeni ja tämän viikon nämä 2 reeniä on seuraavat sitten tuon ylläolevan heinäkuun alun.🤔

Oikea 37cm ja vasen 38cm. Mä oon oikee kätinen mut jaksan paremmin vasemmalla silti rautaa nostaa. Palan koko näyttää samaa. 

Kirjoitettu

Mä olen paljon tekoälyn kanssa analysoinyt ja suunitellut ohjelmia. Sanotaan nyt näin, että tuntuu järkevämmältä kun alan foorumit, johon joskus jaksoin kirjoitella. 

Oma minimiohjelma sujuu, mutta en tiedä, vähän tuntuu ponnettomalta. Ehkä sitä kesän tullessa vähän ryhdistäytyy, ulkotreenit on olleet aika pahoja viimeaikoina, ei hirveesti taukoa pidetä sarjojen välillä. Takkia ja pipoa ei saa tietenkään laittaa...

Kirjoitettu

^ Saiskohan sen kiinni kameraan. Vois tulla ystävällisempi palaute kuin keskiverto PT:n silmienpyöritykset.

Kirjoitettu

Koska naapurifoorumilla lumityöt laskettiin punttiharjoitteluksi, täytyy huonekalujen kantaminenkin laskea. Kannoin lihasvoimin tuoleja (normi + sellasia lepotuoli (ei kuitenkaan mitään tv-tuoli säädettävällä ulospomppaavalla rahilla, vaan ihan topattua olohuonetuolia tarkoitan)) autoon ja kieltäydyin ottamasta kärryjä. Päivän farmarikävely tuli tässä. Lähinnä halusin kattoa että pärjääkö vanhus vielä moisessa.. olisko noi joku 20kg painavimmat ollu tai jopa alle, matkaa 200m ehkä sisä- ja ulkotiloissa.. ainakin 100m, mut hyvin meni. 

Mä kannoin tosiaan nuorena päivän 50kg pihakiviä ja söin tarjottua pihviä aika paljon ton jälkeen ja haba kasvoi sentin. Uskon tollaseen hauista rasittavaan farmarikävelyyn. Miksein sitä vois staattista pitoakin vaan pitää.  Ei Vesa lähtis koekaniiniksi?? Pala kasvuun staattisella pidolla.

Kirjoitettu

Olen nyt konsultoinut AI:tä pidemmän aikaa treeniohjelmista, ihan sen takia että se heittelee sellaisia ohjelmia mitä itsekin ajattelen. Toki, ovela AI on lukenut rivien välistä (ja onkin, maininnut tämän) mitä kirjoja olen itse lukenut ja vetää "faktaa" niistä, mutta jotenkin nyt 47 vuotta nostelleena ei Pakkotoiston tai muiden foorumeiden asiantuntijat kolmen vuoden kokemuksella oikein nappaa. 

Taktiikkana on käyttää Geminiä ja ChatGPTtä yhtäaikaa, samat kysymykset. Näissä on käsittääkseni eri kielimalli, kun taas Copilot ja ChatGPT omaavat saman. Yllättävän samoilla linjoilla ovat kumpikin. 

Olen hakenut "vanha kehäraakki, jolla särkee selkää, olkapäätä ja kyynärpäätä, haluaa treenata lyhyesti mutta joka päivä ulkona käytössä kahvakuulat ja voimistelurenkaat"-tyylistä ohjelmaa ja kerrankin joku ottaa huomioon sen että meikä ei oikeesti kestä samaa kun nuori kolli, mutta päivittäinen kokovartalotreeni on hyvinkin mahdollista ainakin 5x viikko. 

Jos kiinnostaa, niin ohjelma on nyt tämä:

Kunnes rasitukset veke, vain kerran päivässä 1-3 harjoitetta (teen yleensä sillain että mave on vaan se, mutta pystypunnerru ja leuka saattaa saada vielä kyykyn kaveriksi), lopeta parhaaseen toistoon, eli kun menee hitaammin/vaivalloisemmin kun edellinenen, sarja loppui siihen. 

Kun paikat kunnossa, lisätään "lopeta parhaaseen sarjaan" (mulla se on lähes aina toi eka, niin tulee tällä 2 sarjaa, toisessa siis todetaan että tämä ei ole enää parempi). Nämä voi jakaa vaikka aamu ja iltapäivä. 

Pyysin turhamaisuuttani "epäkkäisiin massaa" lisän ja ohjeistus oli "joka toinen treeni farmarikävelyä". 

Paikat pysyvät kondiksessa, voimataso ainakin pysyy (en ole millään treenillä tullut vahvemmaksi viime vuosi(kymmeni)na). 

Eihän noita kannata sokeasti uskoa, mutta ainakin ideoita tuolta saa. En usko että paikallinen PT neuvoisi noin hyvin, luultavasti eivät tajuaisi että lähes kuuskymppinen ukkeli ei oikein tarvi "no pain, no gain"-ohjelmaa. Muistan aina kun yli 90v isoisän pistivät kehonrakennusohjelmalle, sillä seurauksella että voimatasot romahtivat. Joku nuori tyttö PTnä. Ei se koskaan saanut niitä täysin takaisin, neuvoin maltillisen voimaohjelman, millä vähän tilanne parani. Luulen että palautuminen oli niin heikkoa, ettei lihas kasvanut edes ennalleen kun se treenillä hajotettiin. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.