Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Densen

Jäsen
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Käyttäjän Densen kaikki viestit

  1. Jääkaappia en ole joutunut vielä huoltamaan. Mutta hyvä ides jos samaa lähden sen kanssa tutkimaan. Tässä pakastimessa nippiside ei olis ehkä auttanut, kun koko kaukalo jonka pohjalla reikä on oli umpijäässä. Ja tuossa ne reiät (pari vierekkäin) eivät ole montaa milliä halkaisijaltaan leveitä eli nippuside jo tukkisi yhden niistä aika pitkälti.
  2. Googlailin No-frost jääkaapin toimintaperiaatteita. Tuo säleikkö on siis nimeltään höyrystin. Siihen kertyy kuuraa / jäätä mutta koska se pakastin sulattaa sen esim 4 kertaa päivässä, muuttuu siihen kertynyt kuura vedeksi ja valuu alas sinne kaukaloon mistä edelleen poistoputkea kaapin taakse haihdutinkuppiin. Jos jäätä alkaa kertymään liikaa ei tuo neljän kerran tai vastaavan sulattelu ehdikään poistaa kaikkea jäätä ja lopulta se poistoputken suukin jäätyy umpeen. Ongelmaa edesauttaa jos pakastin pitää tosi kylmällä (säätö on -17 ja -23 välillä mutta suositus olisi vain -19) ja me ollaan saatettu pitää -21 pyyntöä. Lisäksi jos ovi jää auki, sisään laitetaan lämpimiä tai kosteita tuotteita tai jos tiivisteet tosiaan vuotaa sitä jäätä muodostuu herkemmin kosteuden myötä sinne höyrystimeen. Jos sain kulkureitit nyt auki ja kun säädin kaapin -19 lukemiin saattanee kaappi pelata taas hyvin. Enää ongelmakseni jää tuo poistunut tiivistemassa (vulkanointiteippi veikkattiin toisella foorumilla)-asia. Miksi sitä siinä oli käytetty? Mitähän laittamani mastic-nyt tekee. Tuleeko tuo putki niin kuumaksi, että sen masticin sulattaa?
  3. Meillä on Samsungin tornimallinen pakastin jossa defrost-toiminto eli sitä ei tartte sulattaa koskaan, koska jäätä ei kerry. Nyt viikko sitten pakastin vuodatti hieman vettä lattialle kun oven avasi. Eli aivan pohjalla lattialla oli kirkasta jäätä ja vettä ja tätä vettä tuli lattialle. Kopautin jään irti ja kuivasin veden mutta ongelma jatkui. Asetin pyyhkeen pohjalle mahdollista vettä imemään ja kyllä sitä taas seuraavana päivänä oli valunut kaapin sisällä takaseinässä alhaalla olevista aukoista. Pyyhkeessä oli jäätä eli valunutta jäätynyttä vettä. Googlasin asiaa ja jokin veden poistoputki kuulemma voi tukkeutua/jäätyä. Johdattaa kondenssivettä kaukalon kautta putkea pitkin jääkaapin sisään pieneen haihdutusastiaan josta vesi sitten haihtuu, koska sijaitsee lämpimien "osien" yhteydessä. Ei muuta kuin avaamaan kaappia. Kaapin sisältä kun poisti takaseinän paljastui tällainen näky. Tuossa ohuemmassa metallisessa langassa on oli mustaa pehmeää kumimaista mönjää joka oli sulanut ja valunut alaspäin. Päällä siinä on ollut jonkinlaista teippiä. Pieni pallura tätä massaa edelleen kuvassa putken ympärillä jossa putki vaihtuu jo metallilankamaiseksi. Alhaalla putkiston muodostaman rimoituksen alla on kaukalo joka oli jäässä ja mustaa mönjää seassa. Sulatettuani jäät ja pyyhittyäni liat pohjasta paljastui ns. viemärireikä. Ja lopulta jääkaapin takaa puolestaan letku johon reikä johti ja letku vei siihen pieneen ilmeisesti haihdutusastiaan. Mutta koska kaukalo oli ollut jäässä ja ehkä sieltä ylhäältä putkesta valuneen mönjän peitossa, vesi ei päässyt edelleen reiästä putkeen ja kaapin taakse hauhdutusastiaan. Sain tämän läpiviennin siis nyt auki. Mutta mitä se musta massa oli tuon putken ympärillä? Mikä se putki on? Tai siis kun se muuttuu putkesta enää langaksi tuossa kohtaa. Liittyy tietenkin jotenkinbjäähdytysjärjestelmään. Mutta onko se putki/rautalanka niin kuuma että oli sulattanut sitä massaa? Miksi siinä on sitä massaa ympärillä ja onko oltava? Onko lämmöneristystä vai tiivistystä? Ja mitähän nyt tapahtuu, kun laitoin siihen tilalle Mastic-teippiä ja kerroksen sähkömiehenteippiä päälle. Mastic-vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin vanha mössö oli. Masticin lämpötilasiedoksi Scotch ilmoittaa 80 astetta. Nyt pakastin on takaisin päällä ja alkanut nätisti kylmenemään. Mun on ehkä pakko huomenna avata se sisuksen takalevy uudelleen jotta näen miltä laittamani mastic-näyttää ja onko kaukalon pohjalla vettä tai jäätä vai onko tämä vesi valunut viemäristä läpi.
  4. Listasta unohtui häkävaroitin. Sellaisen aion varmuudeksi hankkia. Vaikka siis tavallisiin telttoihin verrattuna tää kotateltta pitäisi olla turvallinen tuossa suhteessa. Katossa on aukko ja korvausilmaa tulee myös alahelmoista kahdesta kohtalaisen kokoisesta aukosta. Tavallisessa teltassa ei keittimiä saisi käyttää tai siinä on ainakin riskinsä. Perustelttoihin on ihmisiä kuollut keittimiä käytellessään.
  5. Hieman. Lomapäivästä haaveilen. Keväiset ilmat puoltais sellaista. Ens viikon perjantaina tais kuitenkin vasta olla seuraava arkivapaa. Vaihtaiskohan tälle viikolle tai ottais saldovapaata myös tälle. Vappuna on sitten pari extrapäivää kyllä.
  6. Telttakamiina. Ovelasti hinnoiteltu. Kamiina hyvässä 200 euron alessa (299 nyt) mutta pakollisten lisävarusteiden kanssa 500+. Jatkoputki, vedonsäätöputki, suojakangas alle, kipinäsuoja putken päähän, teltan läpiviennin suojapala, sadesuojarinkula siihen, korotusjalat kamiinalle.
  7. Jonkinlainen valmismatka vai minkälaisen varauksen teit. Minä kävin Jugoslaviassa (Kroatiassa) viimeksi lapsena, ehkä 12-vuotiaana, ja olihan ne vedet tosiaan mahtavia. Snorklasin tuntitolkulla päivittäin mua pari vuotta vanhemman serkkuni kanssa. Snorkkeli päässä ja räpylät jalassa lillui erittäin hyvin kelluttavassa vedessä (suola) ja katseli pohjan ihmeellisyyksiä ja hienoja kaloja ja rapuja ym.
  8. Toivottavasti se oli sitten hyvää jos reseptinkin laitat 😀
  9. Mä säilytän välillä pöydällä mutta yleensä jääkaapissa. Olen tottunut siihen, että tomaatti "maistuu" hieman viileältä esim leivän päälle siivutettuna. Viimeksi just nää Lidlin vihreitä oksia sisältävät terttutomaatit säilytin pöydällä ja maku oli tosi pahvinen. Ei tietty varmaan liittynyt oikeasti siihen säilytystapaan mutta mulle tuli sellainen tunne, että jääkaapista se olis ollut raikkaampi.
  10. Mulla oli myynnissä laadukas hyväkuntoinen Islabikesin lastenpyörä. Olen ostanut niitä Englannista tilaamalla vuosien saatossa 5 ja nyt jäi enää yksi isoin jäljelle nuorimmalle lapselle. Parhaan diilin tekee toki nämä jotka ostaakin sen ensin käytettynä ja sitten myy 1-2 vuoden päästä pois samaan hintaan.
  11. Tällä hetkellä ärsyttää kyllä se, kun tomaatti maksaa sen 5 euroa kilo ja mausta ei mktään takuuta. Ostin tänään 2 kotimaista tomaattia 1,5 eurolla ja tosi vaisulta maistui. Mutta ei yhtä vaisulta kuin Lidl ulkomainen terttutomaatti 3,50 kilo.
  12. Postissa odottaa 1 ja toisen pitäis tulla tiistaina.
  13. Vina albali reserva. Aikanaan vuoden 1995 vuosikerta oli mielettömän hyvää. Nuorena yliopisto-opiskelijana sitä tuli juotua siinä 1999 tienoilla. Ei tuo nyt huonoa hintaisekseen ole nykyisin tarjolla oleva vuosikertakaan. Viineissä on kyllä harmi juttu tuo että vuosikerrat on ihan erilaisia. Tavallaan toki hyväkin. Kaiken kaikkeaan olen viime viikkoina huomannut, että vähän kalliimmatkaan punaviinit eivät ole säväyttäneet. Oma maku varmaan muuttunut. Chateauneuf du papea ja Norton Privadaa vaikka just juoneena olin vähän pettynyt. Edellisen kerran vaikutuin viime vuonna Spätburgunder Hörneristä. https://viinilehti.fi/viinit/423037-horner-spatburgunder-2016/ Erinomainen kevyempi punaviini. Yleensä olen kyllä noiden täyteläisempien mausteisten ystävä. Join tätä ensim kylässä ja hain sitten äkkiä vikat 5 pulloa yhdestä Alkosta jossa sitä vielä olim
  14. Mä kävin rukkauttamassa kelloani kellosepällä. 20 euroa maksoi. Tarkoitan siis käynnin säätämistä. Kello kun kävi 15 sekuntia edistäen vuorokaudessa. Mutta kelloseppä tutki samalla, että Miotan koneisto käy tosi asentoriippuvaisesti. Kellotaulu pystyssä klo 12 ylöspäin +2 sekuntia mutta jommalla kummalla kyljellään +20 sekuntia. Kun olin pitänyt kelloa yöpöydällä kyljellään yöt ja kädessä päivät oli se lopputulos +15. Nyt rukattiin aavistus hitaammaksi siis.
  15. Myin parissa tunnissa lapselta pieneksi jääneen pyörän.
  16. Hän on täällä tänään
  17. Käy sitten siellä pyhimmässä eli Linnatuulen vessassa. Mä olen välillä ottanut sieltä kuvankin käydessäni tuonne toisen foorumin puolelle. Ollut aina keskimääräistä epäsiistimmässä kunnossa. Esim käsipapereita ja muuta roskaa pöydillä ja lattioilla.
  18. Carbon-versioissa taitaa se ulkoteltan kangas olla myös dyneemaa (täysin vedenpitävää) mikä nostaa varmaan sitä hintaa putkiakin enemmän. Mutta ei tosiaan minullekaan ollut sen hintaeron väärtti. Hyvän kuuloinen lista varusteita sinulla. Vesisuodattimia en ole kokeillut. Mutta suomalaisia järvivesiä olen kyllä keitettynä juonut sellaisenaan. Kyllä se aavistuksen maistuu erilaiselta kuin hanavesi mutta kipeäksi en ole tullut. Aivan viimeisimpinä kertoina olen kuitenkin retkeillyt vain merenrannassa tai kallioalueilla joissa ei ole järveä lähellä niin vesi on tullut kannettua mukana. Ja samalla linjalla siis "kokkailun" osalta eli vettä olen keittimellä keitellyt paitsi tee- ja kaakaovedeksi niin sitten myös kaatanut valmispurkkiruuan sekaan. Pakissa jos väsää sen ruuan niin tulee tiskaamisongelma. Olen joko syönyt siitä ruokapurkista suoraan tai sitten mulla on mukana muutamat pahviset kertakäyttölautaset. Myös puisia kertakäyttöhaarukoita ja lusikoita. Nämä on sitten palaneet nuotiossa jos tulipaikan ääressä olen retkeillyt.
  19. Tästä tuli mieleen se kun aika hiljattain kuntosalin pukkarissa yksi mies alkoi kysymään vaivaako mua tenniskyynärpää. Sanoin että ei mutta aivan kuin vastaukseni olisi ollut kyllä hän alkoi antamaan ohjeita mulle sen hoitoon! 😀 Ohje oli, että perus ojentajalihaksen päivittäinen venyttely poisti häneltä aiemmin usein ja pitkään vaivanneen tenniskyynärpääoireilun. Silleen seinää tai ovenkarmia vasten nojaten kyynärpäätä kun käsi on edessä ylhäällä koukussa.
  20. Niin ruuanlaitosta vielä piti kirjoitella. Mulla on yön yli reissuilla (joissa käyn siis auto- eikä pyöräavusteisesti) ruotsalainen pakkikeitin, jonka kaveri toi joskus Veljekset keskiseltä mulle. Oli armeijan käytettyä ylijäämää ja maksoi huimat 50 snt! Olen keitellyt sillä kymmeniä kertoja teevettä ja ruokaa viimeisen 15 vuoden aikana eli yhden käyttökerran hinta ei ole kovin kova! Pakkikeittimessä on siis trangia-tyylinen bensapoltin, perinteinen armeijan pakki, siihen yksi lisäkansi sekä pakin ympärillä ja sitä polttimen yläpuolelle nostamassa kehikko. Nämä kaikki pakkautuvat sisäkkäin eli eivät vie juuri pakkia enempää tilaa. Polttoaineeksi tarvii olla mukana sinolia mutta sitä kuluu tosi vähän. Tässä kuva telineestä ja keitinosasta. Tuohon 10 euron hintaan ei näköjään kuulu vielä se pakki edes mukaan https://www.savenmaa.fi/armeijan-pakkikeitin/p/arm0000000061/ Siitä sitten voiko pakkia tai kaasukeitintä käyttää teltassa tai teltan eteisessä löytyykin paljon juttuja. Riskinsä touhussa on. Ilmanvaihdon pitää olla kunnossa. Itse olen uskaltanut tehdä vain niin, että istun teltassa itse mutta keitin on viritetty sitten siihen teltan auki olevalle oviaukolle. Pystyn näin olemaan itse vähän ilmoilta suojassa ja takapuoli voi olla teltan puolella. Mutta keitin on käytännössä ulkona. Jatkossa kotateltassa voin kokkailla sitten suoraan sisällä. Ilmanvaihto on suunniteltu tähän turvalliseksi ja toisaalta ilmatilakin on huomattavan suuri kodassa. Kotateltan seen koon ja painon takia otan kuitenkin mukaan vain niille yöpymisille joissa auton saa alle kilsan päähän yöpymiskohteesta. Voin hakea sen vaikka ihan erikseen jos ja kun rinkan on kuitenkin jo täyttäneet muut varusteet, oluet ja ruuat.
  21. Tähän en ole vielä itse hurahtanut. Ajattelen ehkä, että se täyteen lastattu fillari vie kaiken nautinnon pyöräilystä. Toisaalta pyörällä voisi päästä joihinkin sellaisiin leiripaikkoihin ilman pitkää kävelyä joihin autolla ei jostain syystä pysty kulkemaan. No tällaisia on pyöräilyetäisyydellä kotoa varmaan suunnilleen nolla. Tai sitten joskus kun perheen ainut auto (se on kyllä oikeasti minun) on ollut viikonlopun reissussa ja olen miettinyt että olis kiva mennä johonkin muuhun metsään yöretkelle kuin tuohon alle km säteelle Espoon keskuspuistoon, niin fillariavusteisesti voisi kulkea. Nuuksioon pääsis kyllä bussillakin mutta siellä on viikonloppuisin ruuhka. Pyörällä pääsi muuallekin. Fillarileireilyyn/matkustamiseen tarttee tosiaan pieniä ja kevyitä (eli usein kalliita) varusteita. Ja varustemäärän minimointi on toki myös tärkeää. Ylimääräisiä puhtaita vaihtovaatteita ei paljoa kuljetella mukana josta syystä fillarireilla pidempään maailmaa/maanosio tutkivat taitavat olla kuuluisia hajustaan Mulla kevytvarusteita ei hirveästi ole valmiina. Tuo juuri ostettu kotateltta edustaa päinvastaista näkökulmaa retkeilyyn. Mutta kevyen toisen teltan kyllä ostin toissavuonna. Siitä olis erikseen fillariversio, jossa telttakepit saa vielä lyhyempiin pätkiin ja pakkauksen entistäkin pienemmäksi. Telttakepit sinänsä ei ehkä olis minunkaan teltassa ongelma, koska ne voi ottaa teltan pakkauspussista erikseen ja kiinnittää pyörän vaakaputkeen. Tässä näitä fillariversioita: https://www.bigagnes.com/collections/bikepacking-tents Mulla on Tiger Wall platinum 3 (ei siis bikepack) joka on tietty yhdelle jopa turhan iso (vaikka tosi kiva) ja painaa silti vain n. 1,1 kg.
  22. Vähän saman kategorian hankinta täälläkin. Eli kotateltta jossa voi sitten sisälläkin huoletta keitellä tai jopa sytyttää pienet tulet. Ei pitänyt ostaa vaikka olen välillä tuollaisesta haaveillut mutta sitten osui ranskalaiseen retkeilynettisivun hyvä -40 % tarjous silmiini ja en malttanut mieltäni. Pohja tai sisäteltta pohjalla ehkä vielä jossain kohtaa hankittava. Täysiveristä kamiinaa en ehkä osta (iso, kallis ja painava) mutta jokin pienempi lämmitin olis kiva kylmille keleille. Juuvi-poltin olis ehkä paras mutta siinäkin tökkää hinta tosi pahasti. https://www.juuvi.fi/products/tuote/juuvi-puupoltin/
  23. Odotan myös, että pääsisin lukemaan Helmet-palvelun kautts uusints Erä-lehteä. Noniin, nyt se just aukesi tätä kirjoittaessa.
  24. Että tapaan huomenna mukavan työkaverin toimistolla.
  25. Jäsenyyden hankkiminen kuntosalille. Sovin,.että menen torstaina tutustumaan.

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.