Jump to content
VSS

Pitkät lenkit (yli 3h)

Recommended Posts

Elien tuli ensimmäisen kerran yritettyä ajaa 100km lenkki. Huono valmistatuminen johti siihen että piti tyytyä 84km suoritukseen ajassa 4h 8 min .
Lenkki sisälsi 20km hiekkateitä jotka olivat ihan ok kunnossa joskin vielä hieman kosteita joten meno oli hieman tahmeaa. Parissa paikassa oli uutta/irto soraa sen verran että piti ajaa hiljempaa. Puuskittainen tuuli toi mukavan lisävastuksen.

Jälki: https://flow.polar.com/training/analysis/1274095808#


Tässä virheet:
- Ajoin liian kovaa
- Söin ja join liian myöhään lenkin aikana
- Eväät eivät olleet tarpeeksi suolapitoisia joten loppulenkistä alkoi jalat kramppaamaan
- 3h jälkeen hidastunut ajovauhti johti paikottaiseen kylmettymiseen, myös vaatetus ei ollut parhaasta päästä.
- Rengaspaineet olisivat voineet olla hieman pienemmät, etenkin hiekkateillä.
- Reittisuunnitelma olisi hyvä tehdä aikaisemmin

Muilla hyviä vinkkejä valmistautumiseen, varusteisiin, ajamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pekoni toimii itsellä hyvin aamupalana puuron kanssa. Puuron kanssa öljyä, mustikoita ja reilusti suolaa. Kahvia tietty, espressi. Sillä jaksaa koko päivän. Leipää, pullaa yms. välttäessä ei tuu ainakaan mulla niin herkästi sellasta heikotusta ja nälän tunnetta. Tai sitten se on vaan se tottuminen pitkiin suorituksiin, vuosien saatossa, mistäs näitä tietää?

Viimesin pitkä lenkki (ajoaikaa 6h30min, 80km läskillä erämaalatua) meni aamupuurolla ja kolmella kananmunalla. Pullakahvit join reitillä ja söin 2 Lidl:n geeliä + kourallisen pähkinöitä + vähän tummaa suklaata. Teetä oli termarissa litran verran ja juoma loppu kesken, pari tuntia meni kuivin suin. Alusta pehmeästä lumesta kovaan jäiseen polkuun.

Hanskat ja pipo ei ollut matkassa, eikä taukotakki. Väsyessä meinasi tulla vähän korville kylmä. Oikea kamera oli repussa, yhtään kuvaa en sillä ottanut :P

Reittisuunnitelma oli ees-taas-reitillä niin, että ensin niin kauaksi kuin jaksaa ja sitten takaisin. Stravan takia tuli ajettua liian kovaa koko ajan, pitäis varmaan luopua sen käytöstä, kun se alitajuisestikin kirittää vauhtia. https://www.strava.com/activities/931849114

Kotona pitäisi malttaa syödä jotain ennen kuin alkaa ottamaan palautusoluita ja saunomaan. Selkeästi toipuu pitkistä lenkeistä paremmin, jos syö enempi ja kaljoittelee vähempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on vähän auttanut se että laittaa pelkän sykkeen ja kellonajan näkyviin kun ajaa. Heti huomaa jos yrittää liikaa. Ei toi kuitenkaan aina hillitse.

Seuraavalle yritykselle seuraavanlaiset eväät:
- Juomaveteen vähän suolaa, sokeria ja sitruunaa.
- Banaanilastuja
- Honey Salt Cashew pähkinöitä
- Snickers

Tämän vuoden paras hankinta on ollut windproof Buff. Ilman tuota jäisi kaikki keväiset maantielenkit ajamatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lyhyet unet ja banaanilastutkin jäi matkasta mutta 100km meni rikki @ 5h. Turhaan meni aikaa kun luulin että Järvenpään ABC olisi vielä olemassa, vähän piti miettiä vaihtoehtoja ja sitten muistin Teboilin. Sykevyön patterikin piti vaihtaa niin turha kikkailu aiheutti hieman liian pitkän tauon jonka jälkeen oli kylmä. Pohjoistuuli oli aika kovaa välillä mutta sille ei voi mitään. Lenkki sisälsi noin 30km hiekka/sorateitä. Muuten olivat hyvässä kunnossa mutta Kirveskoskentiellä oli irto soraa joka oli aika jännää ajettavaa 32mm renkailla. Kevyet sivuluisut oli kyllä ihan hauskoja.
 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli taas kerran ajettua liian kovaa. Pyörä kulki todella kevyen tuntuisesti kun jätti lepattavat ajokamat kotiin ja pisti trikoot päälle. Keli oli oikein hyvä, monessa paikassa kevyt myötä/sivutuuli ja tarpeeksi lämmintä. Nesteytys tuli hoidettua oikealla urheilujuomalla joten mitään kramppeja ei tullut. Tänään oli muutakin ohjelmaa niin lenkki jäi alle 4h mittaiseksi. Eväänä Snickers bites ja Lidl mantelipatukka.

Matkan varrelta surkea puhelinräpsy vastavaloon: p5pb14675798.jpg

 

Tuli myös testattua/maistettua Lidlin mustaherukka&vadelma geeliä aikaisemmin. Ei mikään makuelämys mutta kai niitäkin voisi käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eile vuoden toka 100+ lenkki, yhekerra piti pysähtyy keske matkan tepastelemaa sukkasiltee ku varpaat senverra jäässä et alko tunto menemää. En lähteny ku tuplasukissa liikenteesee, keli hämäs senverra, näytti lämpimältä mut viileetä oli varpaitten osalta. Eväinä banaani + joku lidlin sportyfeel patukka (se pienempi)

https://www.strava.com/activities/984146502

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse käytän vielä MTB talvikenkiä (Northwave) mutta niidenkin kanssa tulee välillä viileä lyhyilläkin maantielenkeillä.
Olen itse aloittanut maantiepyöräilyn vasta viime kesänä, vaikea verrata omaa tasoa kun en ole vielä porukkalenkeille eksynyt. Pitkillä lenkeillä on melkein pakko pysähdellä noin tunnin välein muutamaksi minuutiksi ettei mene loppulenkistä ihan jumiin, ja helpompi syödäkin siinä paikallaan. Lyhyemmillä lenkeillä menee muutama tunti satulassa ilman jaloittelua, jälkikäteen pitää vaan venytellä enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.