Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 20251 vuosi ^ hei, muistatko kenelle tämä "Rouva" on jo varattu ( Marittalle). Mieti joku uusi nimi, kiitos. Vaikka The Rouva, mun rakas Rouvani... Ja ei ole todellista, tämä unitauti. Äitee soittanu 4 kertaa, ja tämä yks pska vaan nukkuu, puhelin toi tuolla toisaalla enkä kuullu. Jäi "Kauniiit ja Rohkeat" näkemäti, mutta ehkä jaksan katsota Salatut Elämät...no Emmerdale tulee ensin.... Mä olen huolissani terveydentilastinai ( f & p)..mutta olen soittanu kavereilleni ja kiittäny ystävyydestä, koska tässä ei ehkä ole enää paljo aikaa. Onneksi on lääkäriaika ensi viikolle, kun nää ajat on aika "kortilla" ja oon kirjoittanu paperille asiat kun pitää sanoa. Mode, älä rankaise mua, on oikeesti paha olla ja kun ei ole kenelle jutella enkä halua äiteetä rasittaa kun hänelläkin sairautta. Mutta terapiassa käyn,seuraava käynti 2 viikon kuluttua. Kiitos. Muokattu: 30. Toukokuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 20251 vuosi ˄ Täällä on siis tämäkin ketju: Sairaus ja kipu, ynnä muu tuska Että onko ihan pakko työntää näitä joka ketjuun?
Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 20251 vuosi 8 tuntia sitten, Vierringe kirjoitti: ˄ Täällä on siis tämäkin ketju: Sairaus ja kipu, ynnä muu tuska Että onko ihan pakko työntää näitä joka ketjuun? on, nyt on tosi kyseessä ja mua pelottaa...
Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 20251 vuosi Saksalaiset ovat nöyriä toimimaan ylhäältäpäin tulevien ohjeiden mukaan. Oli sit kyseessä vaikka väärä ruuhkatiedote.
Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 20251 vuosi Taisi venäläiset tehdä vastaavan kuprun kuin ukrainalauset tilatessaan kaikki taksit Moskovassa johonkin osoitteeseen.
Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 20251 vuosi 7 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti: on, nyt on tosi kyseessä ja mua pelottaa... Tein sinulle ihan oman osaston jossa voit jatkaa tästä eteenpäin: Kissakahvila Muihin aiheisiin kirjoittaminen estetty.
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä <avautumista> Taksilaki... Tuli oltua ns. "ines skenes" eli mm. taksivälityssoftaa laajalti ulkomaillekin toimittaneessa yrityksessä töissä 2007-2013 ja perehdyttyä kohtuullisen hyvin sekä kotimaan, mutta projektien myötä myös useiden muiden maiden (mm. Ruotsi, Norja, Viro, Tanska, UK, Irlanti, Ranska, Saksa, Romania, USA, Kanada) taksien toimintaan niin lainsäädön ja taksiyritysten kuin käytännön suhareidenkin silmin. Kun suomalaista taksiskeneä alettiin puukottamaan entistä väljemmäksi (nykyinen lakihan tuli voimaan 2018, mutta jo tuolloin vuosikymmenen alkupuolella siitä oli erilaisia mietintöjä liikkeellä) , niin lähes kaikki toimijat varoittelivat täysin vapaan toiminnan vaaroista. Esimerkkeinä käytettiin Ruotsia ja Viroa, joissa molemmissa oltiin menty reguloidusta tyylistä täysin vapaaseen, kokeiltu joitain vuosia ja sitten palautettu regulaatioita, koska homma oli mennyt niin villiksi. Reguloidussa versiossahan taksibusiness oli laillista vain taksitoimialaan rekisteröidyillä alue/keskustakseilla. Yleisesti kaikki yrittäjät olivat osakkaita ko. systeemissä ja kuskeilla oli pakolliset koulutukset ja esim. tiukat kokeet tiestön osaamisesta. Lisäksi ennen luvan saantia oli varmisteltu, ettei kuskilla ole tuomioita ja muutenkin kuskien piti olla ns. nuhteettomia ( = turvallisia) tyyppejä, koska hommaan kuului mm. yksittäisten lasten / muiden itsensä "suojaamiseen kykenemättömien" yksilöiden (vanhukset, vammaiset ym.) kuskaamista. Lisäksi takseilla oli pakollisena kalliit vakuutukset, joista esim maksettiin ajoissa tilattujen, mutta silti taloudellisia tappioita aiheuttaneiden myöhästymisien korvauksia (jos esim et ehtinyt lennolle taksin takia). Samoin taksiyrittäjät maksoivat teostot siitä, että radiot soi ym... Lisäksi autot olivat katsastettuja taksibusinekseen ja kuten varmaan muistatte, yleensä viimeisen päälle. Uuden uudistuksen myötä luonnollisesti haluttiin kilpailua avoimemmaksi, koska Überin kaltaiset firmat olivat kovaa kyytiä lobbaamassa päättäjiä Suomessakin. Aiemmin taksilaki määritteli kyydin maksimi-km-hinnan, joskin yrittäjä sai antaa tuosta hinnasta halutessaan alennusta. Käytännössä kukaan ei sitä tehnyt, joten homma näyttäytyi asiakkaille kiinteänä, lakiin määriteltynä hintana. Uudistuksessa haluttiin lisätä kilpailua ja saada halvempia taksikyytejä näiden yybereiden ja bolttien myötä, joka sinänsä ei ollut huono idea, mutta aika monella suulla varoiteltiin Ruotsin ja Viron malleista, että ne on todettu huonoiksi muiden toimesta, joten samaan kuoppaan ei kannata astua, koska se ei vaan toimi... No Bernerin johdolla sitten siihen samaan kuoppaan astuttiin laput silmillä... 🙄 Ennen tuota mokaa liikkeellä oli mun mielestä todella hyviä ehdotuksia, joissa tiettyjä asioita, kuten kuskien koulutusvaatimus, taksamittaripakko, kuljettajien "kunnollisuuden" vaatimus , autojen minimikunto- ja vakuutusvaatimukset ja jonkinlainen maksimi-km-hintakatto olisivat pysyneet paikoillaan, mutta alue/keskustaksien monopolit olisi voinut murtaa näillä Bolt/Über-tyyppisillä sovelluspohjaisilla systeemeillä kilpailun avaamiseksi. Myös vanhaan asemapaikkarajoitukseen oli aika hyvän oloinen korvaava systeemi kuvattuna. Asemapaikkavaadehan oli ennen se, että taksillä oli aina oma asemapaikka, jonne sen piti palata kyydin jälkeen, jos se ei saanut matkalta uutta kyytiä. Tällä varmistettiin, että siellä syrjäkylälläkin sai taksin kohtuuajassa, eikä kaikki olleet kyttäämässä kyytejä lähimmällä isolla kirkolla. 2018 uudistuksessa päätettiin sitten sivuuttaa käytännössä kaikki eri taksisektoreiden asiantuntijoiden hyvät ideat ja avata bisnes kaikenlaisille raiskareille, joilla nyt sattui joku auto olemaan ajossa. Näitä taksiin liittyviä valituksia/rikoksia/ym alkoi tulla heti ihan älyttömästi lisää ja toisaalta taksareiden määrä räjähti sinänsä käsiin, joten kukaan heistä ei enää kunolla tienannut. Kuluttaja useimmiten voitti halvemman hinnan puolesta (pl. kiireajat) , joten siinä mielessä homma onnistui osaksi. No nyt sitten, armon vuonna 2025, on hommasta saatu tarpeekseen, ja taksilakia uudistetaan (ei kenenkään yllätykseksi) vaatimalla koulutuksia, taksamittaria, vaatimuksia autolle... Kuullostaako tutulta? 😄 https://www.is.fi/politiikka/art-2000011290250.html Se, että lobbauksen kohteena on varmaan kiva olla, kun tulee kivoja neuvotteluillallisia ja muuta, mutta joskus vois prkl arvostaa asiantuntijoiden mielipiteitä ja oppia muidenkin virheistä, eikä tehdä samoja itse... Tässä meni nyt iloiset 7 vuotta tän nykypa*kan kanssa vain palataakseen siihen mikä oli asiantuntijoiden ehdotus about 10v sitten. Matti Näsää lainatakseni... mua huvita enää mikää... 😄 </avautumista>
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä ^ Yleensähän nämä lait perustellaan seikkaperäisesti hallituksen esityksen alussa ennen varsinaista lakitekstiä. En äkkiseltään löytänyt tätä nimenomaista lakia koskevaa perustelua. Outoa sekin. Se mistä nykytilanteessa tykkään on noi apit joista voi seurata mistä se auto on tulossa, minne se on menossa. Eikä pelkästään omia matkoja vaan myös lasten. Kaikki muu on 💩
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä Lienee vielä lakiesitysluonnos. Uusimmat lakiesitykset on tässä.
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä Jep. Noita sovelluksiahan oli jo silloin 2010 nurkilla, toki mobiilivehkeide alustat eivät olleet silloin ihan samassa lyönnissä kuin nykyisellään. Sen jälkeen(!) kun useat eri taksiyhtiöt olivat tehneet jonkun oman sovelluksensa, niin taksiliitto heräsi ja masinoi valopilkun (elettiin jotain 2014 nurkkia, muistaakseni), että saatiin about keskietty taksintilaus isoihin kaupunkeihin
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä 27 minuuttia sitten, alpensau kirjoitti: Lienee vielä lakiesitysluonnos. Uusimmat lakiesitykset on tässä. Viittasin tohon Bernerin lakiin. Miksi ne vastoin parempaa tietoa päätti 💩 kaiken
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä No oli tolla lailla hyvätkin puolensa, olen säästänyt taksi-ajamattomuudella pitkän pennin.
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä Se Bernerin vetämä himmeli taidettiin ympätä 2016 liikennekaaren uudistukseen sisään: https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2016/161 Ja itse laki: https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2017/320 Isoin kämmi tuossa lopulta oli se, ettei laki ottanut huomioon yyber-bolttien liiketoimintamallia, jossa taksiluvan hommannut yritys tarjoaa vain sen alustan ja kiistää, että alustaa käyttävät palveluntarjoajat olisi sillä töissä (sama kuin mistä volttikuskien kanssa käydään oikeutta). Alustatarjoajaa sinänsä koski ihan järkeviäkin lakeja, mutta ne itse suharit olivatkin yhtäkkiä noiden määräysten ulkopuolella Muokattu: 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä, käyttäjä: concorde
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä Noihin aikoihin yritettiin jotain kilometriveroa ja muuta skeidaa, joka olisi hyödyntänyt eCall-systeemiä. Muistaakseni alankomaalaiset torppasivat ehdotuksen kun eCall on luotu vain hätätilanteisiin.
Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 202512. Kesä 29 minutes ago, tommi2 said: No oli tolla lailla hyvätkin puolensa, olen säästänyt taksi-ajamattomuudella pitkän pennin. Aikoinaan eräs raitistumista yrittänyt spurgu kertoeli, että vanhoina hyvinä aikoina hän ja muu remmi lähteä hakemaan pimeetä viinaa ja kun ainoa paikka mistä löytyi -kun sesonkiaikaa elettiin- oli Hämeenlinna, niin taksimatkoinen homma maksoi 900 markkaa. Mitäpä sitä ei viinan takia tekisi.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään