Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nyt ei viitata taskukellon vitjoihin, vaan keskustellaan kaikenlaisista kelloista yleisesti. 

Oma "harrastus" nyt:

- En ole mielestäni kelloharrastaja, mutta noita nyt vaan kertyy. 

- 2 vähän kalliimpaa kelloa, yksi "yli tonnin", toinen nykyhinnoiltaa jo nelisen tonnia.

- Olen saanut hajalle uskomattoman monta kelloa, tämän takia mekaaninen kello (siis automaatti tai mekaaninen vedettävä koneisto, ei kvartsiviisari) ei enää puhuttele. Yksi ETA-pohjainen Hamilton ei tullut kuntoon vaikka kuinka väänsi, kuitenkin 800e kello, niin kävi oikeesti jo vituttamaan. Rahalahan, esim. koneistoa vaihtamalla, ton olisi saanut kondikseen, mutta takuunalainen tiuku, niin ei viitsinyt sijoittaa. Annoin kaverille. 

- G-shockit ovat kivoja, ne halvat. Kestää kun perkeleet ja valinnan varaa on

- Aurinkolataus tai 10 vuoden patteri on mielestäni jees, samoin tritinium-lume. 

Jos en voi olla kelloja ostamatta, varmaan ostelen alle satkun kelloja. Muutama ihan ookoo Seiko, mitä olen kuitenkin modaillut osaa yms. pilannut jälleenmyyntiarvon on jäänyt käsiin, samoin kaikennäkösiä muita kokeiluja, yli 10 kelloa on nyt, joista pidän ehkä kolmea. 

Yritän kehittää "eri käyttöön eri kello"-juttua näille, eli vähän fiinimpi kello duuniin tai muuhun vapaa-aikaan, sitten sporttinen kello sporttiin, himassa käyttökello ja maalaus sun muihin paskahommiin rymykello. 

Posted (edited)

Tämä!

Silloin sen pois jättäminen oli tehokeino, jolla esim juhlakelloissa haluttiin korostaa selkeyttä.

Luin ton päivyri jutun läpi. Piru vie, joku lahopää sai kuningasajatuksen tuosta päivyrin lisäyksestä - ja paljon ongelmia kellon käyttäjälle.

En tiedä mikä liikkumavara mulla on ton kellon suhteen, pelkään että siellä on valmiina pahvilaatikollinen firman logo kaiverruksella varustettuja aikarautoja. Valintasi on sitten tyyppiä sen kellon tai kakkulapioiden tms. välillä.

Alko jotenkin masentamaan jo etukäteen kellomalli, jota en haluaisi. Voi olla menen käymään joskus toiste ja piipahdankin Alkon kautta viikonlopun rientoihin - ilman kelloa :D

Toisaalta, enhän edes pidä kelloa. Oppinut jo teinivuosista (silloin oli joku 17 jevels Sitizen Joulupukin paketista ipanana saatu) olemaan ilman kelloa. Oikea aika löytyy aina tuolta jostain selkäytimestä.

Edited by Jopotuinen
Posted

^Jos on pakko ottaa joku, ota kallein, yritä myydä ja osta tarvitsemasi kello tai niitä Alkon tuotteita? 

Muista: aidolla kellojen katu-vähittäismyyjällä on aina pitkä takki, jonka sisävuoressa kellot roikkuvat näytillä, lisäksi kädessä on noin 8 kelloa.

Posted

Mulla on ydinkello, selkäydin siis.  Voitaneen siis puhua atomikellosta :)

Ja toi kello on tarkka, joskus mökillä makkarissa aamulla herätessä Rouva saattoi udella, että mitähän kello on? Siinä hetken pinnistelin ja sitten ilmoitin ensiksi mieleen juolahtavan tuntemuksen. Aika osui usein 5...10 min tarkkuudella, toki joskus saattoi tulla melkein puolen tunnin heittojakin huonosti nukutun yön jälkeen.
Rouva pitkään epäili mua huijariksi, mutta etsinnöistä kelloa ei löytynyt mistään.

Että mihin sitä minä epätarkkoja kelloja tarvitsen.

Posted

Viimeaikoina on himoittanut ostaa kello Seiko Presage Sharp Edged sarjasta. En ole osannut vaan päättää tarkempaa mallia.

Posted

Mun kalliissa Seikossa (Captain Willard remake) on sama kone kun noissa useissa Sharp Edgedissä näkyis olevan 6R35 ja se on ärsyttävän epätarkka, jotain 20s-30s päivässä. Seiko ite antaa +-40s muistaakseni, joten kyseessä ei ole vika. Saishan ton ehkä rukkaamalla kuntoon, mutta vähän odotin enempi. Toisaalta Seikossa saa hyvin rahalle vastinetta. Mulla on vähän sama ongelma Seikon kalliiden mallien kanssa kun G-shockin kalliiden, musta Seikon ei pitäisi maksaa paljon. Tää on toki ihan henkilökokohtainen ajatus ja vielä enempi noissa G-shockeissa. Naurettavaa maksaa tonni G-shockista mielestäni. 

Mä jotenkin olen asettanut mekaaniselle että kerran viikkoon ajan korjaus maksimissaan. Jos edistää esim. 15s/d niin pistää minuutin jälkeen ja korjaa kun on minuutin edellä. Tota enempi käy vähän harmittamaan ja sellaset kellot jotka pysähtyvät välillä ihan randomisti dumppaan heti. 

Mun Samurai kävi tosi tarkasti, jotain sekunti päivässä heittoa tyyliin, kaaduin kerran pyörällä niin se oli sit siinä. Aluksi kävi vähän enempi vaan heittämään ja nyt se on jo +30s. Mä en pidä missään fyysisessä enää mekaanista. 

Posted

Joo, toi koneisto on ilmeisesti kohtuu epätarkka defaultina https://chronometercheck.com/seiko-6r35-movement/ . Paha sanoa kuinka tarkaks ton saa jos jaksaa kuskata sepälle. Se Samurain onnettomuus oli ihan kova tälli, multa irtos solisluu toisesta päästä (kellokädetä), et selittänee vähän, mutta Samurai on musta rymykellon maineessa, niin olin kyl pettynyt. Monethan hokee et ei ole vaan tarpeeks kallis kello, mutta näinköhän hakkaavat halkoja Patekit kädessä? 

Posted (edited)

Mulla ja Jopolla taitaa olla aika paljon yhteistä. Kello on ollut takaraivossa vajaa 30-vuotiaasta asti. Mua tarkempi on ainoastaan meidän tyttökissa. Se menee muulloin kuin kesällä ulos klo 02.22. Hyppää silloin mun tyynyn viereen. Käytän siis Nokian N9:ä yökellona, kun tuo takaraivo on öisin jähmeessä. Niillä vanhemmilla nokioilla on siis edelleen jotain virkaa.

Anoppi osti mulle kellon 50-v lahjaksi ! En käynyt kiittämässä.

PS. Mä en voi käyttää kesäaikaa kännykässä, koska se sekoittaa mun luonnollisen kellon.

50-v kello.jpg

Edited by alpensau