Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mielipiteitä erilaisista asioista lyhyesti

Featured Replies

Kirjoitettu
20 minuuttia sitten, IncBuff kirjoitti:

Ei voi.

Mulle tuo alue ei ollut ongelma, mutta tietty puolue inisee aiheesta osin perustellusti. Ruotsin hyöty on varsin suuri, mikäli aikoo isona käydä töissä lähialueella. Jos tietää, ettei aio sille suunnalle, niin voisiko esim. jonkin toisen kielen tuntimäärää lisätä ?

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

• Viestejä 972
  • Katselut 84.7k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Talvi on hanurista. Lyhyt oma mielipide.

• Piti pyytää ChatGPT:n versio tästä miehestä:  

• Mielestäni "banaanisaaret -topic" on hyvä lisäys, selvästi esille miksi joku nimimerkki on bännätty, ei tarvitse kenenkään kysellä, napista ja jupista jälkikäteen, loistavaa. 👍

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Voisi. Täyden valinnanvapauden toteuttaminen tulisi vaan resurssien puolesta ongelmaksi. Ruotsin opetuksen voisi minun puolesta lopettaa vaikka heti. Itsekin olisin mieluummin lukenut vaikka Saksaa. Siitä olisi tähän astisessa työelämässä ollut enemmän hyötyä.

Muokattu: , käyttäjä: IncBuff

Kirjoitettu

Mulle osui pitkä saksa perustellusta syystä. Sisko kulki luokkaa ylempänä ja kirjat oli valmiiksi ostettu. Ei mennyt hutiin. Saugut. Saksalaiset eivät välttämättä ole maailman fiksuin kansa. Jengi pitää mm. usein vankia kellarissaan - jokin historiallinen perinne kenties ?

Kirjoitettu

Olisi varmaan ihan valaiseva tutkimus ruotsin opiskelun tarpeellisuudesta, kun otettaisiin random-otannalla 10v sitten korkeakoulusta valmistuneita ja mitattaisiin miten se virkamiesruotsi oikein sujuu.

Kirjoitettu

Saksankielen taitajien määrän alentuminen on havaittu tuolla bisnespuolella ja alkaa haitata toimintaa. Niksmannit kun ei ole vieläkään oikein omaksuneet tuota Lontoon murretta. Daimlerin kanssa puuhatessa saksankielen taidosta huomattavasti apua.

Se on harmi, että Henrikson tahdon mukaisesti nuoret pakotetaan tavaamaan ruotsia vaikkapa sen saksan asemesta.

Kirjoitettu

No minä luin ensin venäjää, mutta koska halusin myös psykologian....tai oikeesti vaihdoin luokkaa sillä KAIKKI kiusaajat yläkoulusta oli juuri sillä D-luokalla, koko 14 oppilaan luokassa vain yksi poika ja kun olin koulun kaikkien aikojen paras oppilas, tilanne oli henkisesti ihan hirvittävä ne kaikki samat kiusaajat siinä. 
Vaihdoin venäjän saksaan, sai psykologian, ja pääsin luokalle jossa oli myös mukavia oppilaita. Erityisesti eräs "nero" auttoi minua paljon matematiikassa ja fysiikassa. 
Laudaturit kirjoitin...no siis kaikkihan ne oli laudatureja mutta myös ruotsissa ja saksassa. Ihan ihme juttu että harjoittelukuunteluissa se oli aina muutama oikein ja muut väärin. Mutta yo-kokeissa 1-2 väärin ja muut oikein.

En ole mikään hyvä englannissa, ajokorttitodistus-asia sujuu, mutta ei jos on jotain sairaus-asiaa. Ruotsia tai saksaa ole tarvinnut enkä mä niillä pärjää. Venäjää osasin joskus siten että pystyi helppoa tekstiä ja esim. satukirjoja lukemaan ja yleiskeskustelua. En kyllä osaa enää kun "ja ni panimaju russkii jizik"

Mutta mun mielestä kaikkien vieraitten kielien opiskelu on hyödyllistä ja rikkautta. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Ruotsi on meidän virallinen kieli. Joo, oikeesti olisin vaihtanut ton mielelläni vaikka enkun lisätunteihin. Olin ruotsinkielisessä lastentarhassa, asuin hetken ruotsinkielisessä kunnassa... enkä oikein osaa ruotsia. 

Yhen kaverin kanssa puhuttiin aina kännätessä ruotsia, sellanen suomenruotsi meni kyllä ihan hyvin ja uusia sanojakin keksittiin. Supa-svenska oli termi tälle. 

Mä olen miettinyt monen aineen tarpeellisuutta ja oikeestaan mikään ei ole pakollinen jos oikein funtsii.. ainakaan perusteiden jälkeen. Jos osais lukea ja matikkaa kertolaskuun, ehkä prosentit alennusmyyntejä varten, niin loppu on bonusta. Peruskoulu olisi aika lyhyt 2-3 vuotinen.. yksi tärkeä koulutuksen tehtävä on ihmisten varastointi, tämän takia esim. ammattitutkinnot tulivat kolmivuotisiksi jos oikein muistan. Olis melkoinen katastrofi kun kortistot olisivat pullollaan 10v työnhakijaa :D 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Mistä tulikin mieleen että mitä jos lapsityövoima sallittaisiin? Poika esim. ajoi 6v. paremmin autoa pleikalla kun minä -> bussikuskiksi, vaihtaisi vaan bussin ohjaimet pleikan ohjaimiin ja työvuoro joku tunti pari, jonka piltti jaksaa keskittyä.  Oikeesti varmaan moniin hommiin olisi lapsista, kuinka henkisesti vahingoittavaa tms. se olisi on toki eri juttu. 

Kirjoitettu

Minusta kielitaito kehittyy kielialueen ulkopuolella opiskeltaessa vain tiettyyn pisteeseen asti. Sen ylittävä osaaminen tulee vasta kielialueella puuhailtaessa, parhaiten ehkä töissä käymällä. Suomessa tarvitsee enemmän englantia kuin ruotsia. Ainakin maatalousalalla on itäpuolen väkeä hyvinkin paljon töissä tai harjureina. Yleensä englanti on työkielenä, vain kerran saksa. Ruotsista oli jo toisessa ketjussa puhetta. Mitä kieltä tää bättrefolk puhuu ? Omaa raumaansa ?

Kirjoitettu

Tuo on varmasti totta ja kielitaito kuolee nopeasti jos sitä ei käytä. Minä puhun mielestäni ihan sujuvaa englantia ja kirjoitan myös, mutta käytänkin sitä töissä jatkuvasti. Sen sijaan voin ihan rehdisti myöntää, että ruotsiksi en kykene keskustelemaan tai tuottamaan kirjallista sisältöä. Auttavasti sitä edelleen ymmärtää sekä luettuna että kuultuna. Melkein paremmin nykyään osaa saksaa tuossakin suhteessa.

Kirjoitettu
44 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

Mistä tulikin mieleen että mitä jos lapsityövoima sallittaisiin? Poika esim. ajoi 6v. paremmin autoa pleikalla kun minä -> bussikuskiksi, vaihtaisi vaan bussin ohjaimet pleikan ohjaimiin ja työvuoro joku tunti pari, jonka piltti jaksaa keskittyä.  Oikeesti varmaan moniin hommiin olisi lapsista, kuinka henkisesti vahingoittavaa tms. se olisi on toki eri juttu. 

Ainakin saksankielisella alueella oli tällainen kuvio eikä niin kauhean kauan sitten. Italian maaseudulla kaikki lapset eivät osanneet lukea vielä pari kolmekymmentä vuotta sitten (Kysyin asiasta Salernosta tulleelta hepulta, joka opetti italian alkeita kansalaisopistossa). Ne oli ilmeisesti laitettu töihin kakarana.

Kirjoitettu

Kun olin töissä firmassa jonka toimialue oli koko skandinaavia niin ne ruottalaisetkin puhu meidän suomalaisten kanssa ihan suosiolla englantia. Eivät varmaan halunneet kuunnella suomalaisten tankeroa ruotsia.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Ranskassa on valittu miss France 2024. Nyt jokaisessa mediassa ihmetellään tismalleen sama asiaa (outoa), nimittäin että daami on 1. lyhythiuksinen missi. 20-vuotias matematiikan opiskelija. Tuolla on samanlainen tukka kuin tämän talon emännällä, siis mun vaimolla. Malli on niin helppo, että mä hoidan parturoinnin. https://www.reddit.com/r/shorthairedhotties/comments/18kpcy4/the_new_miss_france_2024_eve_gilles/?rdt=42112

Kirjoitettu

Siis ei se voi olla että missillä PITÄÄ olla pitkät hiukset. Tuo Ranskan missi on tosi kaunis ja naisellinen, toisin kun nämä ihme kritisoijat että näyttää androgyyniltä. Ei näytä. Tosi kaunis nuori nainen  ja kuten aika moni taho on tuohon vastannut että haloo vuonna 2023 naisellisuuden määrittää hiusten pituus. 
Olen tosi iloinen että lyhythiuksinenkin menestyy missikisoissa. 

Kirjoitettu

Mika Aaltolan kannatus on laskenut aika pohjalukemiin, eikä ihme kun tämmöistäkin ehdottaa...

– Säästäminen tapahtuu niin, että karsii ylimääräisiä kauppalaskusta pois. Valitsee esimerkiksi kalliin viinin sijasta sen halvemman, samppanjan sijasta kuohuviinin. Kun sellaisia arjen houkutuksia osaa vähän välttää, niin siinähän säästää, Aaltola sanoi HS:lle.

Aaltolan kommentit ovat pöyristyttäneet osaa viestipalvelu X:n käyttäjistä.

– Kyllä minäkin säästän, mutta en sentään mene sellaisiin kohtuuttomuuksiin, että jättäisin samppanjan juomatta, vitsaili eräs käyttäjä aiemmin tänään.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.