Kirjoitettu 6. Tammikuuta, 20251 vuosi 19 hours ago, Köfte said: Taas on pahoja asioita löydetty Afrikan Tähteä ei sitten pelata. Jo oli aikakin, onhan se aivan järkyttävää rasismia ja kolonialismin ilosanoman toitotusta! Mä olen salakuljettanut Afrikan Tähden tänne Espanjaan, voin toimia täällä tämän täskeän asian ulkosuomalaisena äänitorvena ja polttaa pelin roviolla. Ajattelin paikaksi Plaza de Colonia jossa usein mielenosoituksia järjestetään...mutta kun se on Kolumbuksen mukaan nimetty niin sielläkin paistaa taistalla kolonialismi voimakkaasti. Pyydän varmuuden vuoksi anteeksi kaikilta ja ihan kaikkea. Näin postuumisti ajateltuna oli ilo viettää lapsuus/nuoruus 70-80 -luvulla...oli niukempaa mutta ilmeisen paljon helpompaa. LIkat diggas Dingoa/Yötä ja me kundit heviä. Oli selkee jako kässän ja tekun välillä paitsi että meidän luokalla oli yks tyttö oli tekuryhmässä. Jäätävä poikkeus. Aku Ankka veti alaosattomissa ilman porua. Kolmas teeveekanava aloitti Suomessa, nykyisellään varmaan riittäisi sama määrä vallan mainiosti. Tinttikin seikkaili Afrikassa mutta tämähän on nykyisellään jo jälkimoderoitu. Neukkulaa kritisoitiin historian uudelleenkirjoittamisesta, tuliko meistä sitten paljon parempia tämän asian suhteen?
Kirjoitettu 6. Tammikuuta, 20251 vuosi Herge uudelleenkirjoitti itse niitä Tinttejä. Ennen kirjapainoa käytännössä kaikki tekstit kopioitiin käsin ja siinä samalla niitä sitten muodistettiin ajan hengen mukaisiksi. Ks vaikka kirja Sensuroitu Raamatun muokkauksesta. 70-luvulla sensuroitiin juhannustansseja ja goodmania ja ylipäätään rokkenrollilla oli vaikeuksia päästä julkisuuteen samoin kenellä tahansa jonka mielestä urkki tai neukut oli pebasta.
Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 20251 vuosi Afrikan Tähti oli vain alkusoittoa, nyt tähtäimessä myös Peppi, Viisikko ja ehkä myös Muumit: https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010947871.html *ttu tää on sairasta touhua, helpompi olisi kieltää kaikki. Siis AIVAN KAIKKI.
Kirjoitettu 7. Tammikuuta, 20251 vuosi 4 minutes ago, bici74 said: ..... Muokattu: 7. Tammikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: bici74 Poistettu oman digikyvyttömyyden vuoksi
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Mä jotenkin haistelen et tää aika on nyt loppuvaiheessaan, kun vanhukset on omaksunu tän, nuoriso alkaa siirtyy johku muuhun. Toivottavasti.
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Asiaa Afrikan Tähti - asiaan: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010947920.html
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi 6.1.2025 klo 12.50, bici74 kirjoitti: Tinttikin seikkaili Afrikassa mutta tämähän on nykyisellään jo jälkimoderoitu. Mulla on muistaakseni kaikki Tintit jossain... pitääkin tsekata millaisia versioita ne ovat...
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Tinteistä on saatavilla niitä mustavalkoisia alkuperäismuotoisia painoksia kovakantisina (ja kalleina versioina). Wikipediasta: "Faaraon sikareissa Tintti hämmästyy suuresti, kun šeikki esittelee hänelle Päämääränä Kuu -albumin, seikkailun, jonka Tintti kokee vasta paljon myöhemmin." Afrikan tähti pitäisi laittaa historian romukoppaan ja ottaa sieltä tilalle tämä sivistävä ja opettavainen klassikko:
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Töihin ajaessa ( autolla ) ihmettelin tilanetta missä kelviä aurannut aurakone seisoi paikallaan ja siinä auran edessä oli pyöräilijä joka viittelöi jotain, olettiko pyöräilijä että auran kuuluisi väistää häntä? Koneessa oli kiinni vasemmalle puolelle heittävä aura niin jos kone väistäisi pyöräilijää oikealle siinä olisi pyöräilijän kiva yrittää päästä eteenpäin koneen heittämässä kinoksessa.
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi 6.1.2025 klo 20.03, MV kirjoitti: 70-luvulla sensuroitiin juhannustansseja ja goodmania ja ylipäätään rokkenrollilla oli vaikeuksia päästä julkisuuteen samoin kenellä tahansa jonka mielestä urkki tai neukut oli pebasta. Ensimmäinen Tintti (Neuvostojen maassa 1929) julkaistiin suomeksi vasta 1986. Sisältö lie koettu arveluttavaksi... Muokattu: 8. Tammikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Köfte
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi ^ Saattaa tosin olla että Hergé itse blokkasi sen käännökset muttei pystynyt enää post mortem. Näin muistelen uutisoidun silloin julkaisuajankohtana.
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi 11 minuuttia sitten, MV kirjoitti: ^ Saattaa tosin olla että Hergé itse blokkasi sen käännökset muttei pystynyt enää post mortem. Näin muistelen uutisoidun silloin julkaisuajankohtana. Ainakin uusintapainokset H itse kielsi eläessään. Syynä oli kuitenkin omasta mielestään kehno piirrosjälki.
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Kyllähän noi pitäs säilyttää ajan kuvana, jossei muuten. Saisi porukka kauhistella. Poika ei meinannut uskoa että kun iskä oli nuori jengillä oli etelävaltioiden lippu (= superrasismia) takin selkämyksessä. Ei tosin minulla, kun punk oli se juttu...
Kirjoitettu 8. Tammikuuta, 20251 vuosi Eikä mitä, tuleen vaan kaikki ja historia uusiksi. Näinhän meneteltiin myös totuusvirastossa George Orwell kirjoittamassa kirjassa Vuonna 1984. Mutta onhan siellä paljon muutakin nyky-yhteiskuntaa koskettelevia asioita. https://www.adlibris.com/fi/kirja/vuonna-1984-9789510404478?gad_source=1
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään