Kirjoitettu 21. Marraskuuta, 20241 vuosi 1 minute ago, Jopotuinen said: Ennen saatiin jodia Jozo suolasta, mutta koko suola on kadonnut. Tökätäänkö sitä jodia nyt sitten johonkin muuhun, vai eikö sitä lisäjodia tarvitakaan? Myös seleenin lisäyksistä joskus paljon hölinää, mutta sittemmin jokin pysyväisluontoinen ratkaisu, kun on olut hiljaista. Lildissä ainakin myydään jodipitoista suolaa, ei kylläkään jozo-tuotemerkillä.
Kirjoitettu 21. Marraskuuta, 20241 vuosi No hyvä. Täällä OL3 kupeessa on ihan hyvä olla koko ajan pienissä jodeissa ihan vaan varoks, vaikka eihän sieltä mitään vaarallista edes pääse.
Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 20241 vuosi 21.11.2024 klo 15.57, Jopotuinen kirjoitti: Myös seleenin lisäyksistä joskus paljon hölinää Seleenissä on ihan oma makunsa. Perin erikoinen. Liiasta saa myrkytyksen. On tullut annettua eläimille. Muokattu: 23. Marraskuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 20241 vuosi Kuulkaa ny. Meillä on vain yksi elämä ihmisraukkana. Ei sitä kannata kärsiä että tätä ei voi syödä ja tämä on epäterveellistä. Mieluummin elää nauttien edes jostain, kun että kituuttaa 110 vuotiaaksi kun elää "terveellisesti". En mä ainakaan halua elää satavuotiaaksi. Kuuskymppinen riittäisi ihan hyvin. Elämässä ( mun) on niin paljo ikäviä asioita, että en todellakaan halua pitkittää sitä kituuttamalla jollain "terveyshommilla". Jätin verenpainelääkkeet pois. Iltapäivällä paistan perunoita ja puolikkaan makkarapötköä.
Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 20241 vuosi ^ siitä on aika monta jo käytetty, mutta oli syy jatkaa. Nyt tämän talven ja kesän jälkeen ei ole. äh, meni harmillisesti uudelle sivulle mutta siis vastaus että kisulla on 9 henkieä. Muokattu: 23. Marraskuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu tarkennus
Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 20241 vuosi 2 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti: Mieluummin elää nauttien edes jostain, kun että kituuttaa 110 vuotiaaksi kun elää "terveellisesti". Pitkäikäisten kansallisuuksista ja paikkakunnista on tehty listauksia, mutta mistä muusta on luotettavaa tietoa ? Ravitsemuksen terveysväittämien kanssa on niin ja näin. Rasvahysteria perustui erheeseen. Sokeri oli se pahis. Muokattu: 23. Marraskuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 20241 vuosi Joo tää Pirkkala on kuulemma Suomen joku vetovoimaisin ja kivoin paikka. Ei ole. Ensinnäkin talvipyöräily täällä on yhtä helevettiä ( no eipä tartte tänä talvena...) ja paikkakunnan ainoa postitoimisto poistuu.
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi Omenat tuoremehuksi klapikoneella. Mulla on juur tuon mallinen klapikone. Oksasilppuri puuttuu, mutta niitä näyttää saavan satasella. Kohta joku keksii sopivasti muotoillun ritilän, jossa omenien yli ajetaan autolla. 😁
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi No nyt sitten Luuliitto ärähti näistä ideologisista ruokasuosituksista. Nyt ollaankin sitten tilanteessa, että kukaan ei enää usko yhtäkään tutkimusta, koska niiden kautta aina yritetään työntää jotain omaa ideologista agendaa. https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/18ab7cf3-e79a-4d6a-8001-5871816fae0a
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi Mä en kyllä jaksa alkaa niitä kohuttuja suosituksia lukemaan sen tarkemmin. Voin ajatuksen tasolla pyrkiä vähän vähentämään lihatuotteita mutta aika paljon jauhelihaa esim kuluu ruuanlaitossa (eilen taas makaronilaatikkoa) ja sillöin tällöin haluan ostaa metukkaa juuston lisäksi leivän päälle. Ei sitä mitenkään aina kuitenkaan ole kotona jääkaapissa.
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi Jos pilkkoisi 8 kilon pesukoneeseen 6-8 kg omenoita useampaan pesupussiin ja linkoaisi niitä huippukierroksilla, niin ei tarvitsisi ostaa klapikonetta. 🤔 Ravitsemussuositusryhmän pj sanoo, että maito on osa ruokakulttuuriamme ja siksi maitoa ei voitu poistaa kokonaan. Koska ryyppääminen on osa suomalaista kulttuuria, niin mikä on suositeltu olut/viini/viina-annos päivässä tai viikossa ? Löysin itse uuden superruoan, xtran kuorettomat nakit 900 g. Ihminen tarvitsee aika ajoin eläinproteiinia ja -rasvaa. Muokattu: 28. Marraskuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi Kielsivät sitten kahvinkin. Jos maidon olisivat kieltäneet, niin sitten ei olisi jäänyt kuin vesi. Sehän alkaakin olla kuritushuonevangin ateria kasassa: Vettä ja leipää. Paitsi, että iltapala meni kieltoon myös. Muokattu: 28. Marraskuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi En kyllä muista koska olen viimeksi jauheliharuokaa syöny....ehkä 10 vuotta sitten kun äitee teki mulle lihapullia. Ehkä muutaman kerran vuodessa ostan pienen peuranlihakäristys-paketin, josta riittää 3 kerraksi. Kun ajelin pitkiä lenkkejä niin joskus paistelin makkaraa, ja aikoinaan talkoissa mutta kyllä sitä kuitenkin pitää miettiä että syö kulutuksen suhteen. Salaattia ja vihannesta menee paljon, ja yritän kerätä kesällä marjoja joita on vielä paljo pakkasessa. No ok, siihen tulee vähän kermavaahtoa ( valmisputeli) tai jäätelöä mutta ehkä kerran viikossa? Joskus tosin se jäätelöannos korvaa iltaruoan. Hedelmiä en ostele, niin kauan kun pakkasessa on marjoja ( tai ostin aiemmin kun oli tuloja...) Kala on suosikkiruokani, mutta annos on ehkä 100g ja olen nyt joutunu ostaan edullisempaa kalaa. Tosin silakka ja muikku on maukasta! Tykkään perunasta ja porkkanasta. Aamulla on usein puuro keitettynä vesi&ruokakerma ( maitopurkki liian iso, pahenee mun kulutuksella) tai sitten ruisleipä maksamakkara/juusto/ kanamuna peitteellä. Ja lisäksi tomaatti ja kurkkusiivuja. Se mitä käytän aika paljo on voi. Sitä menee leivälle paksu siivu, ja puuroon voisilmiä, ja kuuman perunan kanssa. Sokeria ei kovasti tule käytettyä, ehkä vähän marjojen päälle ja puolukkahilloa keitettäessä. En viitti edes tavallista hienosokeria nyt ostaa kun tuota hillosokeria on melkein täysi pussi. Tykkään myös Koskenlaskijajuustosta ja raejuustosta välipalana. Mutta missään tapauksessa en tässä tilanteessa voi syödä päivässä 500-800g kasviksia/hedelmiä.
Kirjoitettu 28. Marraskuuta, 20241 vuosi ^ Silakka on kiellettyjen listalla. Itse kuorin juuri 1,040 kg sialkoita. 29 kpl tuli, kun olisi pitänyt tulla 28 kpl. Niistä syntyy paistetut kahdesti kahdelle.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään