Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Politiikkakeskustelu - Ainut ja oikea ketju aiheelle.

Featured Replies

Kirjoitettu

Heikki Luostarinen oli mun siskon luokalla keskikoulun ja lukion. Eli mua luokkaa ylemmällä. Puoluekantaa en tunne, mutta kysytään...

Wikissä mainittu kustantamo Vastapaino on kiinnostunut mm. sukupuolentutkimuksesta ja monikulttuurisuudesta.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

• Viestejä 3.1k
  • Katselut 170.9k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Tanska voisi vaikka sulkea merialueensa kaikilta ei-ystävällisiltä tahoilta.

• ^^  Mä uskon vahvasti siihen, että yksilöllä on vastuu omasta itsestään, eikä sitä voi sysätä yhteiskunnalle kovin heppoisin perustein.  Nuoruudessa olis ollut monesti helppo heittäytyä laiskaksi ja v

• Meni Venezuelan.

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Mikäli monikulttuurisuus on rikkaus, niin miksi ihmeessä maahanmuuttajia pyritään kotouttamaan ?

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, concorde kirjoitti:

Eiks toi mene nyt fifty-sixty ku suurin osa somesta on oikeistoa? Onko tästä pääteltävä että oikeisto on sellaista someinfluensseri-henkistä ja vasemmisto toimittajahenkistä?

Kirjoitettu

Somejättien algoritmit tuuttaa oikeistopropagandaa 24/7 siihen malliin että parempi pysytellä poissa jos aikoo säilyä järjissään.

Kirjoitettu

Tulee ihan mieleen yksi kolleega, lääkäri, joka nillitti siitä miten lääkikseen alettiin ottamaan sairaanhoitajia. Oli itse aikoinaan päässyt lääkikseen ihan ylioppilaana.

Ehkäpä oikeistolaiset ei (i) halua opiskella viestintää tai (ii) ei riitä lahjat. Näähän on usein olleet niissä eniten hakijoita per paikka listoissa kärjessä. Näyttäisi pääsevat sellaset 4%. 

Kirjoitettu

Some on aina vaan somea ja se pitäisi sellaisenaan ottaakin, mutta pääuutislähetyksissä ei pitäisi olla mielipidekulmaa mihinkään suuntaan.

Kirjoitettu

Tollanen miepiteettömyys ihmisiin vaikuttavissa asioissa on varmaan vaikea toteuttaa. Vois kuvitella että monet työnantajat on puolestaan oikeistohenkisiä, luontoon ja maisemiin vaikuttavat vihreitä ja kadulla kännissä huutelijat Liike Nytistä... 

Kirjoitettu

Sitä jäsenkirjakiintiöjuttuja kokeiltiin joskus 30 vuotta sitten eikä se oikein toiminut.

Samalla tavalla poliisin ammattitaitoa on jättää poliittiset mielipiteensä kotiin ja tehdä duuninsa mahdollisimman neutraalisti. Olettaisin että sitä opetetaan heille ja jos ei opeteta niin johan on v**tu. Journalisteille sitä opetetaan ja siksi heillä on niitä sääntöjä jne.

Sitä paitsi keskiverto toimittajan duuni on lähempänä lapiomiestä kuin arkkitehtia. Suurin osa päätoimittajista on oikeistolaisia ja aika moni politiikkaan siirtynyt toimittaja on nykyisin kokkari.

Kirjoitettu

Primen muuten vaihtelevantasoisessa sarjassa "Lioness" oli musta hyvä repla: Uutiset lakkasivat olemasta uutisia, kun niitä alettiin tehdä 24/7, ne ovat vain huonoa viihdettä. 

Nuorison pääuutislähde on TikTok. Meidän talouden kolmikymppisetkään eivät katso telkkaria, saatika sitten uutisia. Jostain noi kuitenkin poimivat mielestäni ihan hyvät ja kriittiset maailmannäkemyksensä. 

Itse kritisoin tota pelolla ja kriiseillä uutisointeja, kaikki aiheet ovat vain sotaa ja tuhoa. Monet toteavatkin "elämme kauheaa aikaa", mutta eipä tämä ole nyt mitenkään erikoinen kun vertaa maailmanhistoriaan, lähihistoriassakin esim. maailmansodat voisi olettaa olleen aika monta kertaluokkaa kauheampia ja sodittu nyt on aina. Ei joku kenen kanssa Israel nyt tappelee kiinnostanut juuri ketään viime vuosituhannella. 

Autossa tulee kuunneltua "Easy Hits"-kanavaa, väliin tulee uutislähetykset: aina joku on tapettu, sotaa.. miten tämä sopii easy hitsejä kuuntelevalle yleisölle? Olisin valittanut, mutta eipä sopivaa kanavaa löytynyt...

Kirjoitettu
10 tuntia sitten, MV kirjoitti:

...keskiverto toimittajan duuni on lähempänä lapiomiestä kuin arkkitehtia.

Vertauksesta saisi oman keskustelun. Mä olen ollut maatalousuralla kaivuriukon kaverina lapion kanssa montussa. Periaatteessa kaikki raksahemmot ovat myös lapiomiehiä. Olen maksanut viiden talon suunnittelusta, joista kaksi toteutin.

Arkkitehdit ja rakennusarkkitehdit näyttävät pitävän omia ideoitaan parempina kuin asiakkaan näkemystä. Luulis tilauksen sisällön painavan jotain mut ei paina.

Kirjoitettu
36 minuuttia sitten, alpensau kirjoitti:

Arkkitehdit ja rakennusarkkitehdit näyttävät pitävän omia ideoitaan parempina kuin asiakkaan näkemystä. Luulis tilauksen sisällön painavan jotain mut ei paina.

Niinpä. Arvostan kyllä arkkitehtuuria taiteena, hienot talot on hienoja. Mutta kääntöpuolena huonot huonoja ja monen arkkitehdin kyky joustaa on heikko. Luulen että kyse on osin koulutuksen painotuksista.

Kiva kattoo vierestä kun työkaveri vajoaa työkyvyttömyyseläkkeelle kun arkkitehdin visio ei salli designhuonekalujen korvaamista ergonomisilla.

Sama tietoarkkitehtuurissa. Uralla on tullut vastaan yksi hyvä ja biljardi huonoa.

Kirjoitettu

Siis kyllähän arkkitehtitalot usein miten erottuvat ihan tyylikkäiksi.
Joskus ihmetellyt, kuinka talopakettitehtaat kuitenkin tuuppaavat niitä perustylsiä samanlaisia ratkaisuja. Tuntuu kuin suunnittelun virkaa hommailisi joku tehtaan konttorin tyttö tai poitsu muiden kuvastoista kopioimalla.
Mallistoon voisi hyvinkin ujuttaa jokin arkkitehtimallikin. Toki varmaan hankalampi toteuttaa talotehtaan linjastoissa, mutta seinät ja katot ne on niissäkin ja ainahan vaivaa voi kompensoida hintalapulla. Tuohon talojen yhdenmukaisuuteen varmaan vaikuttaa kaavamääräykset, jotka estävät sen muista taloista edukseen poikkeavan arkkitehtimallin pystytyksen siihen pellolle.

Onnistuu se autoteollisuudessakin asiakkaiden erikoistilausten mukaisten autojen valmistus. Porsche valmistuksessa otettiin tällaiset autot sivuun omaan pajaan ja revittiin turhat sarjaosat pois (romuiksi) ja ruuvattiin asiakkaan erikoisosat paikoilleen.
Tämä oli työjärjestys, koska korvaavat osat eivät hyväksyttyjä sarjaosia, niin niitä ei saanut asentaa autoon suoraan linjastolla. Muutokset siis tehtiin jälkikäteen kertaalleen valmiiksi hyväksyttyihin autoihin. 

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tommi2 kirjoitti:

Ei talojen suunnittelu voi olla vaikeaa, kun Rasmuksen Lauri duunaili tuota ihan maallikkopohjilta https://www.is.fi/viihde/art-2000005215990.html

Etsiskelin takavuosina talojen CAD-suunnitteluohjelmaa. Ammattilaistasoisen olisi saanut 2000 eurolla. IS:n artikkelissa puhutaan virolaisfirman tekemistä rakennusvirheistä. Navettarakentamisessa virolaisporukat taitavat saada enimmät toimeksiannot. Mä käväisin yhdessä juuri valmistuneessa karjanhoitokeikalla. Ihan törkeitä virheitä - siis vakavia. Sielläkin pukkasi käräjäreissua.

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Siis kyllähän arkkitehtitalot usein miten erottuvat ihan tyylikkäiksi.

Minusta ihmiskasvihuone on huonoa suunnittelua. Lahden seudulla näistä menee myyntiin siinä 10 v valmistumisesta. En mäkään asuisi kasvihuoneessa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.