Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi ^ mulle sattui kyllä ihan samoin joskus vuonna käpy ja kivi, menin tiskille kyseleen aikaa ( juurikin työkyvyttömyyseläkkeen takia, jonka sitten sainkin...) ja ihan ihme täti oli tiskillä ja alkoi puhua minulle kuin pikkulapselle eli sillai "lässyttäen", voi voi kun ei täältä voi varata aikaa pitää soittaa, tai sitten jos sinulla on sydänkipua niin voi tulla päivystykseen...mutta siis se puhetyyli oli niin naurettavaa että sanoin ei tarvi kuule lässyttää voisitteko puhua normaalisti... Sitten piti mennä kotia ja silloin oli että puhelinajat oli ( no en muista tarkkaa aikaa) mutta tyyliin tiistaina klo 09-12. Ja ei muuten yhtään haittaa ainakaan minua että kerron asiani ja muut kuulee. Mutta töissä moni asiakas harmitteli kun ei saa lääkäriaikaa terveyskeksukseen, suosittelin että on enempi ongelmaa ja sydämestä ottaa... Pankissa asioidessani oli paljon vaarallisempaa, kun jokainen kuuli että mummu haluaa nostaa 2000euroa, ja toinen ukkeli "se vakio". He eivät joutuneet tekeen kirjallista selvitystä, olin hakemassa 1000e käyttörahaa, ja siitä piti tehdä kirjallinen selvitys. Säästää enempi kun raha on siinä, kortilla maksaessa helposti ostaa enempi. Sitten vielä piti selvittää onko ulkomaan- tai poliittisia kontakteja ( en kertonu nukkeharrastuksesta) silloin oli huono työtilanne ( tai siis huono työtilanne oli 16 ja puoli vuotta, vain 3 ja puoli viimeisintä vuotta hyviä.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Kylältä yksi hemmo meni poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitusta. Mukana oli kasa lippuja ja lappuja. Polliisi ei ottanut ilmoitusta vastaan. Oli sanonut, että mee lakimiehen luo laadituttamaan selkeä ilmoitus.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi ^ pyörävarkauden tiimoilta menin tekeen ilmoitusta, poliisi totesi että "oho, onpas siistiä käsialaa lääkäriltä! 😄 Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi pidetään yleisenä käsityksenä että lääkärin käsialasta saa mitään selvää. Tai sitten se on se että mitä parempana ja ylempänä itteään pitää, sen huonompi käsiala ettei siitä rahvas selvää saa... No nykyisin on e-reseptit, mutta taannoin oli paperireseptit. Tiedän yhden tapauksen kun potilas oli saanut Imovanea (unilääke) kun haki Imodiumia ( ripulilääke) ei minun kirjoittamani resepti. Ja kerran potilas toi paperireseptin joka pitäisi uusia. En saanut mitään selkoa mikä lääke, kysyin potilaalta eikä hänkään tiennyt, totesin että en voi uusia lääkettä kun en tiedä mitä lääkettä uusin. Joskus asia selviää vaikka ensimmäisestä kirjaimesta, vahvuudesta ja käyttöohjeesta mutta mistään ei kertakaikkiaan saanut selvää. Siihen aikaan potilaan lääkehistoriaa ei voinut koneelta selvittää, tuumin että kävisi siellä missä lääke oli alunperin kirjoitettu, se pitäisi näkyä potilastiedostosta.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Itseasiassa törmäsin tuohon edellä mainittuun lasikoppiepisodiin (tavallaan) itsekin, kun keskustelin Rouvan puolesta siellä optikkoputiikissa auki näitä lääkärinaikavarauksia ja kun siellä ei voi tehdä (heillä) suoraan netissä, vaan täytyy aina soittaa suoraan lääkärille, joka sitten suorittaa nämä samat manööverit Rouvalle. Syy tähän on potilastietojen suojaaminen, koska tohtorin ajanvarauksen yhteydessä käsitellään jo oireita ja seulotaan mahdolliset turhat käynnit ja netti ei ole hyvä paikka tarkoitukseen, niin siksi puhelimessa. Toki on myös niitä, joille riittää pelkkä varaus nettikalenteriin. Itse olinkin aluksi haksahtamassa tällaiseen, mutta vartin mittainen käyntiaika nostatti hoksottimet, että tällä varauksella tohtori toimii ainoastaan sisäänheittäjänä varsinaisille toimenpiteille, varsinkin kun tohtorin hintaa ei oltu kerrottu ja ainoastaan eri toimenpiteiden suoritus optikon suorittamina. Tuolla olisikin ollut jo se pelkkä silmien OCT kuvaus 69 € ja nyt sain tuolla rahalla 2h konsultaatiota, hajataittokuvannuksen, näkötarkastuksen, silmänpainemittauksen, silmänpohjakuvauksen, mikroskooppitutkimuksen, OCT kuvauksen, Meibomin rauhastutkimuksen ja diagnoosin, sekä erillismaksuttoman päivityksen Kantaan, josta esim. Mehiläinen veloittaa erikseen 30€(!) Enkä lopulta edes tarvinnut kallista lääkärin konsultaatiota samaoista asioista 🤓 Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 15 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Meibomin rauhastutkimuksen Hieno nimi eturauhaselle?
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Ei, kyllä tämä löytyy ihan vastakkaisesta päästä, mutta toki tunnusteluihin käytettyjen sormien kanssa on syytä olla tarkkana.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi ^^ nyt jopo, titteli "Rouva" on varattu, se on entisen työpaikkani pomon ( joka myös entinen..) vaimon titteli, isolla R:llä. Ja nykyisin lääkäri ei ole tohtori, ellei ole väitöskirjaa tehny ja väitelly. Tuossa tänään ( ilmeisesti lakkojen takia) oli todella ankee ruoka-apu, mutta oli kassissa 2 banaania, raejuusto ja "suklaaleipä" ( iso, alkuperäinen hinta 7e ) ja erikseen sain makkaraa ja paahtoleipää. Maistoin suklaaleipää, ihan ok kuntoista jos tykkää tummasta suklaasta ja pullasta, minä en. Mutta isäni tykkää suklaasta, sekä äiteen mukaan pullat häviää parempiin suihin hetkessä. Eli teen niin että laitan pakkaseen 3 erässä, ja kauppaan isälle. Muuten siis ihan ok pehmeetä ja tuoretta ja kuten sanottu, jos tykkää suklaasta niin tykkää tästäkin. Päälle ei voi laittaa voita ja juustoa, mutta kermavaahto ja mansuhillo sopisi. Ilokseni olen huomannu että se tunnin jonotus (kansii olla ekojen joukossa) ei pitkästytä ollenkaan, menee mukavasti kun jutellaan, ja yksi naispuolinen on muuten vielä hölösuisempi ( eli puhuu paljon..) kuin minä 😄 lämmintä vaatetta vaan, ja jonotuksessa voi sitten tehdä sen 300 kyykkyä. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Tuo sun ruoka-avun käyttö on kyllä härskiä. Ja vielä nirsoilet ruuista ja jaat muillekin. Melkein sanoisin että häpeäisit mutta en sano.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 26 minuuttia sitten, VesaP kirjoitti: Tuo sun ruoka-avun käyttö on kyllä härskiä. Ja vielä nirsoilet ruuista ja jaat muillekin. Melkein sanoisin että häpeäisit mutta en sano. Kuule, mun on tultava toimeen tällä rahalla mitä tilillä on vajaat 6 vuotta ja senkin jälkeen tulee takuueläke, ja tässä tulee todennäköisesti uuden ( käytetyn) auton osto. En voi olettaa että saan sen sairauspäivärahan jatkon, taikka sairauseläkkeen ja sekin tulee olemaan semmoinen 32 e/ arkipäivä. Ja siltikin. Olen todellakin stressaantunut tulevasta ja voin huonosti. Ai niinkun pullan antaminen iskälle? häpeä itse, vanhempani ovat auttaneet ja auttavat nytkin ( ja kun aikoinani menin opiskelemaan että saisin hyvän ammatin ja palkan ja voisin auttaa vanhempiani ja nyt se menee edelleen toisinpäin.) Vien myös ruokaa linnuille! tosin puolet siitä mitä viime vuonna mutta koen tämän tärkeäksi ja palkitsevaksi asiaksi joka auttaa itseänikin jaksamaan lähteä kävelylle. En siksi että on kiva katsella lintuja, yleensä lähden heti siittä pois mutta huutelen että nyt olisi täällä taas herkkua - pähkinärouhetta! Mieti "Varpunen Jouluaamuna"- kappaleen sanoja, kolmas säkeistö. Ja mieti hetkosen mitä ite tekisit samanlaisessa tilanteessa? 6 vuotta sillä mitä sulla on tilillä, jonka jälkeen takuueläke vähän alle tuhat euroa kuukaudessa. Terveydentila on sellainen että tunnen etten ole työkykyinen ( f & p), hyvä jos aamulla pääsen sängystä ylös ja joka ikinen päivä on itku tullut. En todellakaan tiedä pystynkö pyöräilemään enää ikinä, onneksi pystyy käveleen ( hitaasti ) Kyllä mä tässä tilanteessa otan kiitollisena vastaan kaiken avun mitä saan, ja ei siitäkään mitään tule että istut kituuttelet kotona syöt veteen keitettyä puuroa ja parit kaffet. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 2 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti: ...potilas oli saanut Imovanea (unilääke) kun haki Imodiumia ( ripulilääke)... Ei varmaan haitannut ripuli yhtään, kun nukkui vaan...
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Mä ite en oikeesti tiedä millä perusteella tohon apuun on oikeutettu, jossain luki että väliaikaisapu jossei ole rahaa ruokaan. Toisaalta sehän on helppo testata, onko oikeutettu ruoka-apuun. Sanoo siinä jakojonossa niin että jakajat ja avun ottajat kuulevat vaikkapa "mulla on yli sadan tonnin omaisuus (asunto, auto ja irtaimisto + nukkeja tms.) ja rahaa kuudeksi vuodeksi tilillä, mut auto pitää vaihtaa".
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi ^ kuule ei sinne jonottamaan lähde jos asiat on hyvin. Siellä on kyllä eläkeläisiä joille tulee se eläke tilille, maahanmuuttajia ja myös nuorehkoja. Ei kysytä miksi, jokainen on siellä siksi että on vaikeeta ja pienet tulot. Kaikilla on kyllä älypuhelin...( paitsi minulla ei ole puhelinta edes mukana) Aina sitä voi jotain yllättävää menoa tulla, joku laite hajoo eikä sitä voi olettaa että kyllä se tilillä oleva raha riittää. Sun omaisuus ei ole minkään arvoinen jos sitä ei kukaan osta. Kämppäni on niin huonokuntoinen että jos tästä 10ke saisi, kun tarvii ihan valtavan remontin että jollekin kelpaisi. Autollakaan arvoa ole kun on vm 2006. Mutta onhan siinä kiva rekisterikilpi... Ja se jaossa oleva ruoka menisi muuten biojätteeksi. Tänään jonossa oli 45 ihmistä, siellä katsotaan paljonko on jonoa ja annetaan ruokaa sen mukaan. No joskus oli paremmin. Olen yrittäny myydä nukkeja, mutta pitäisi kyllä melkein ilmaiseksi antaa..nukkeilu on mulle ollu tärkeä harrastus, valokuvauksen kannalta, ja olen ilmaissut sen kautta omia tuntojani. Ja elämässä pitää olla myös kivoja asioita, ei se elämän tarkoitus ole että kituutat ja mitään ei voi ostaa. Entä jos lähtö tulee parin vuoden kuluttua, ja jätit ne vuodet elämättä ja kokematta? Parin viikon kuluttua käyn Kotkan Maretariumissa, siinä menee bensaa mutta asia on elintärkeä. Muokattu: 22. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Niin mähän vain ehdotin että kerrot että sulla on velaton asunto, autotalli ja rahaa kuudeksi vuodeksi ja katot ihmisten reaktiot. Keskustelua nääs, kun keskustelufoorumille näitä päivittäin tilität.
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi 17 tuntia sitten, tommi2 kirjoitti: Niin mähän vain ehdotin että kerrot että sulla on velaton asunto, autotalli ja rahaa kuudeksi vuodeksi ja katot ihmisten reaktiot. Keskustelua nääs, kun keskustelufoorumille näitä päivittäin tilität. Velaton huonokuntoinen asunto 56neliöö ( siis oikeesti, listat irtoilee ja tapeteissa on se sauma aika pahasti näkyvillä, varmaan Suomen kammottavin kylpyhuone mutta olen laittanu seinälle hassuja kala-tarroja niin saa edes naureskella kun pytyllä istuskelee...kuka haluaa että eteisessä on tummanpunainen tapetti? ) , arvioisin 10 ke arvoiseksi kun tarttee täysremontin. Ei ole autotallipaikkaa, lämmityspaikka on. En sano että rahaa on 6 vuodeksi, vaan että tällä pitää selvitä. Ja sittenkin se on takuueläke. Eikä se mene niin että voin käyttää tilillä olemassa olevat rahat, jos elän takuueläkkeeseen asti, tilillä pitää olla myös "pahan päivän varalle" Ruokaan menee näköjään noin 250e/kk mutta onhan siinä sitten niitä muitakin kuluja, sähkö vesi bensa, koti- ja autovakuutus... Uskokaa nyt hyvät palstalaiset että mun mielenterveys on ihan romahtanu ja samoin fyysinen kun en pysty edes pyöräilemään. Yritän oikeesti parhaani että löytäisin elämään kivoja asioita, tänä talvena se on ollu nukkekuvaus ja seurakunnan jutut. Lintukuvaus on nyt tauolla sillä kyljet ei kestä painavaa kameraa. Havannointi on kyllä tuonut tosipaljo iloa, paljon punatulkkuja, mustarastaita ja pikkuvarpusia ja tiaisia, ja närhi. Jaksamista auttaa tosipaljo että Kotkan Maretariumissa on nahkiaisia, ja siellä käydään 🙂 menee bensua mutta hoidan kauppa-asiat kävellen. Mutta te joilla on töitä ja säännöllisesti tulee palkkaa, ei sitä ehkä voi ymmärtää kun yhtäkkiä vedetään matto jalkojen alta! 5kk ilman töitä eikä työkkäri usko että ei ole yritystoimintaa. Toivon todella että saan sairauspäivärahan jatkon, ja työkyvyttömyyseläkkeen, mutta mikään ei ole varmaa. Siksi pitää ottaa kaikki vastaan kaikki apu mitä voi. Jutustellaan joo tässä, mutta mä sanon että jos olen täällä vielä vuoden kuluttua, niin olen Suomen Suurin Selviytyjä. Ja tässä ei ole kyse vain taloudellisesta tilanteesta, tulevaisuus oikeesti pelottaa. Niin ja tämä nukkekuvaus...kyllä tämmöiset kuvat vaan auttaa jaksamaan - kaikki nuken tarvikkeet ostettu erikseen, kun haluan että se on täydellinen projekti. Muokattu: 23. Helmikuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: tempokisu kuva lisätty
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20251 vuosi Onkohan tuo Kisun toisaalla marmattama mystinen mv-ruudukko mahdollisesti QR-koodi?
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään