Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sähkö!

Featured Replies

• Viestejä 576
  • Katselut 36k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
14.2.2026 klo 10.29, concorde kirjoitti:

Sähkön siirtohinta...  

Tässä kun maksaa sähkölaskuja, niin toi kilpailutettu sähkön hinta ei ahdista niin paljoa, mutta siirto ahdistaa. Kävin kurkkaamassa, mitä toi muualla maksaa, niin kyllähän tää meidän Elenia on ihan siellä top kolmosessa... prkl...

https://sahkokuningas.fi/sahkon-siirtohinta/

Tammikuun kulutus = 260€ ja siirto 315€...  😡

Taulukon luvut näyttää omalta kohdalta oudoilta. Mun yhtiö on Caruna ja laskulla näkyy perusmaksuna 6,53 € / kk kun taas tuon linkin mukaan perusmaksu olisi aivan älytön 29,71 €/kk. Laskulla siirto noin 2,66 snt/kWh ja vero 2,8 snt/kwh. Linkissä siirto 5,26 snt/kwh ja veroa ei eritelty.

Edit. Toki laskutiedot joulukuulta mutten ole kyllä saanut ilmoitusta muuttuneista hinnoistakaan

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Kirjoitettu

Caruna ja Caruna Espoo näyttävät olevan eri yhtiöitä. Mulla on Caruna, 3x25A kaappi ja yösiirto. Perusmaksu oli 2025 34,79 €/kk. Laskusta valtaosa tuli perusmaksusta.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kesäosoitteesta tulee siirtomaksuna Carunalta tuo sama 3x25A talvella, vaikka ei siellä asu kuin hiiret. 
Ei ole tullut seuratuksi tuota tehomaksu keskusteluja, miten se kohtelee tällaisissa tapauksessa. Eiköhän sieltä löydy joku pykälä kumoamaan kuluttajan mahdollinen hyöty.

Tehomaksua markkinoidaan, että vanha vaihtoehto jää rinnalle, mutta vahva epäilys, että perusmaksu säädetään niin korkealle, ettei siitä seuraa mitään kannattavuutta, mutta onpahan siinä taustalla tukahduttamassa tehomaksukeskusteluja.
Tehtiinpä mitä ikinä muutoksia ja parannuksia ihan missä tahansa asiassa, niin kuluttaja maksaa aina.   

Kirjoitettu

Meillä näemmä loppuu tarjoussopparin sähkön 0€ perusmaksu tähän kuukauteen. Eteenpäin sitten 5,90€/kk. Siirron perusmaksu on 20,33€/kk.

edit. sulakekoko samat 3X25A.

Muokattu: , käyttäjä: Köfte

Kirjoitettu
5 tuntia sitten, Densen kirjoitti:

Taulukon luvut näyttää omalta kohdalta oudoilta. Mun yhtiö on Caruna ja laskulla näkyy perusmaksuna 6,53 € / kk kun taas tuon linkin mukaan perusmaksu olisi aivan älytön 29,71 €/kk. Laskulla siirto noin 2,66 snt/kWh ja vero 2,8 snt/kwh. Linkissä siirto 5,26 snt/kwh ja veroa ei eritelty.

Edit. Toki laskutiedot joulukuulta mutten ole kyllä saanut ilmoitusta muuttuneista hinnoistakaan

No kiinteistön ja kerrotalohuoneiston kohdalla perusmaksut on erit ja noi tosiaan vaihtelee vielä alueittain.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Valkeni tuossa, että (ilmeisesti) on myös saatavilla 3x16A liittymä ja säästöä voisi syntyä 100-150 €/v.
Laskeskelin, että limiitille mennään, mutta ollaan edelleen vihreällä puolella ja silloinhan mitoitus olisi juuri kohillaan. 3x16A liittymän maks. kuormitus on 11 kW ja kohteessa yhteenlasketut maksimit puolestaan 9-11 kW.
Tuo kyllä sitten vaatii vaiheiden tarkan tasapainotuksen kulutuksen suhteen, mutta tuota olen tuolla jo aiemminkin viritellyt.
Muutoshan itsessään on helppo, riittänee pääsulakkeiden pohjien vaihto 16A kokoon

Kirjoitettu

Mullakin siis Caruna eikä Caruna Espoo ja tuli just uusin lasku joulu- ja tammikuulta. 6,95 oli tammikuun kk-maksu (parikymmentä senttiä noussut joulukuusta). Siirto vajaa snt euroa ja vero vajaa 3 snt kWh.

Edit. Ja tosiaan paritalohuoneisto rivitalo-paritalo yhtiössä kyseessä. 

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Kirjoitettu

Kumma juttu, carunan hinnastossa ei oo mun hintaa vastaavaa tuotetta. Jaa tuo on caruna espoo oy.

Tuolta caruna oy:n hinnat. 25A yösiirrolla vain 38,03 €/kk. Grok laski, että häviän yleisiirtoon verrattuna 53 € per vuosi. Toisaalta, jos tulisi sähköauto, niin se muuttaisi tilannetta. Rohkenen epäillä, tuleeko.

Kirjoitettu

Tulipa semmonenkin ihme nähtyä, että siirtomaksu oli pienenpi kuin energiamaksu, siirto hävisi 20 sentillä.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Manaatti vertailee offgrid- ja gridtied-aurinkopaneelijärjestelmiä. Mä olen laskelmaa tekemättä pitänyt selviönä, että jos meille tulee aurinkopaneeleita, niihin liittyy akusto. Meillä on aurinkoa aamusta iltapäivään klo 15.30 asti. Talo ei pyöri, joten aika marginaalista touhua tiedossa, jos lankeaisin. Tässä tuulee ihan sikana ainakin Päijät-Hämeeseen verrattuna, joten lieriö talon harjalle on käynyt mielessä.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Panelistien kannattaa huomioida myös siirtomaksut, myös tulevaisuudessa. Tehomaksut toimivat myös toiseen suuntaan.
Entäpä jos olisikin vain ne akut? Paneelien hinnalla saisi paljon öistä pörssisähköä, joskin tulevaisuudessa senkin tulee nappaamaan datakeskukset, joita mikään muu EU maa kelpuuta tontilleen.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Helmikuun kulutuslukemat yllättivät positiivisesti. Pahin talvi on toivottavasti jo takana, vähäisten sateiden ja huonon vesitilanteen vuoksi Vattenfallin mukaan  pörssisähkö voi pysyä kalliina.

Kirjoitettu

Jep, ihmettelin itsekin moista. Luulin pakkasten olleen helmikuussa. Tosin meillä se ei juurikaan vaikuta kulutukseen, koska puupohjainen lämmitys

Kirjoitettu

Mun helmikuunkin kulutus oli aika suuri (780 kwh) vaikka helmikuussa on vähemmän päiviä ja olimme vajaan viikon reissussakin. Lämmitys kaukolämmöllä eli se ei vaikuta kulutukseen.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.