Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rutilus Kääk sentään!

Featured Replies

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tämä ei ole todellista, vaan painajainen! jossa minä olin se aikuisin ja rauhallisin osapuoli. 

Kämpässä kylppärin hanoja falskaa, ovi myös falskaa ja vaatehuoneen lamppu. Siis se koko valaisinsysteemi "sokeripaloineen" kaikkineen. 
Isä yrittäny laittaa mutta ei vaan onnistu, ja jo kolmatta kertaa yrittäny. Joskus se olisi vaan pakko hyväksyä että ei onnistu, ja kun soittelin taloyhtiön huoltomiehelle, niin tätä tulee joku katsomaan. 
No tuli "hoonosoomi" puhuva, on sähkömiehen hommaa se valo ja kylppärin falskit sitten pitäisi ite maksaa. Olkoot. 

Ja siis tästä kehkeytyi sellainen sanasota ja melki fyysinenkin....ja vaikka mitä, apua! 

Sitten on "operaatio jouluaatto". Ja on vain kaksi huonoa vaihtoehtoa, ja kun lopputulema on - minä itken. 
On oikeesti parempi että täällä yksinäni, kuin matkustella tulla linja-autolla ( Valkeakoskelle) ja isä/veli kuskaa takas ( siis mun auto on Valkeakoskella, seisannassa nyt toistaiseksi ) En mitenkään pysty esittämään pirteää ja iloista kun kumminkin kyselevät kuulumisia. Nimenomaan veljeni vaimo on että joo teet vaan etätöitä kotonasi yms. on jo aiemminkin tuntunu etteivät oikein pysty käsittämään mun todellista tilannetta. Ja siihen sitten päätteeksi jaetaan lahjoja. En ole hankkinut kenellekään mitään, ja koko joulu sukulaisissa olisi aika äärimmäinen henkinen stressi. 
Jota se aiemminkin on ollu, mutta nyt käy ylivoimaiseksi. 
Painajaismainen vuosi, kaikilla tasoilla. 

• Viestejä 599
  • Katselut 22.9k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tempokisu kirjoitti:

Kämpässä kylppärin hanoja falskaa, ovi myös falskaa ja vaatehuoneen lamppu. Siis se koko valaisinsysteemi "sokeripaloineen" kaikkineen. 
No tuli "hoonosoomi" puhuva, on sähkömiehen hommaa se valo ja kylppärin falskit sitten pitäisi ite maksaa. Olkoot.

Lain mukaan vesikalusteiden kunnossapito kuuluu taloyhtiölle, ellei talon yhtiöjärjestystä ole tältä osin muutettu.

Uudet hanat ovat nykyään tähtitieteellisissä hinnoissa, ainakin Suomessa. Julassa on jotain. Itse ostin aiemmin Bauhausin Grohe-sarjan tuotteita, mutta nyt hinnat näyttävät olevan +100 %. Ikea myy välillä purkamansa mallikeittiön käyttämättömät hanat halvalla. Viimeisessä sieltä haetussa oli hintalappu 35 € - korkea yksiote, hieno kuin mikä.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^  ..en tiedä mutta todennäköisesti sama yhtiöjärjestys mikä nyt.
.... ja sen isosuihkuhanan pidike irtoaa hetkellä millä hyvänsä. Mutta antaa olla, tämän huoltomiehen mukaan hanojen korjaus ( ei niitä kokonaan vaihtaa tarvi, tiiviste vaan tuohon...) kuuluu asujalle.
Alkoi sitten selittään että kun hana avataan ja laittaa sen suihku-asentoon....että täältä tulee vesi joka kulkee tämän putken kautta käsisuihkuun....ahaa, no tämäpä yllättävää... 
Sanoin että antaa sitten olla, saisi nyt vaan valon vaatehuoneeseen. 
Kas, aikoinaan isä laatoitti kylpyhuoneen ja laittoi kaapit sun muuta. Nyt ei saa...oli jossain vaiheessa ajatus kylppäriremontista - ei ole enää. 

Jos ( tai kun, tietysti ) joku tämän kämpän ostaa, niin käy sääliksi sillä tarvitaan infernaalinen kokoremontti, ja jos haluaa isot senkit ja kirjahyllyt pois...

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu
tarkennus

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No sitten tekstiviestihäirikkö!! ensin viesti voinko kirjoittaa reseptit. Vastasin että en ole töissä. No eilen että josko nyt onnistuisi....vastasin olevani eläkkeellä. 
Nyt tulee teksiviestejä etkö mitenkään voisi laittaa puhelinreseptiä. 

Siis oikeesti, siellä niitä tekstiviestejä nyt pukkaa. En vastaa. Jumankauta sentään.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ en osaa, mutta eiköhän hemmo kohta väsy. Onhan jo huvittavaa, ikäänkuin minnekään muualle lääkäriin pääse... 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Voi nettihommat sentään! Ja sitten "etätöitä yrittäjänä kotoa tietokoneella" ( naurua vaikka jo itkettää...) tämmöinen muinaismuisto osaa ostaan jonkun asian nettikaupasta, ja alkeistoimintoja..yksi juttu meni vaikeeksi ja isä on vihainen kun en osaa, hän hoitaa - mutta ei sitä nyt vaan toinen ihminen tehdä ( kävi selväksi kun aloittelin...)
Eikä onnistunu edes lehden yleisönosastoon tekstiviesti...onneksi "lukijan kuva" meni paikallislehtykäiseen.
Olen niin hermostunu ja jännittää että onko se asia ja muutaman satasen etu sen arvoista? Käyn toimipisteellä kyselemässä.

Heti kun lähtee ulkoilemaan, on parempi olo ja jalat toimii. Kotona ns. jalkalihakset on todella kipeet, voisin olla venyttelyasennossa vaikka miten pitkään. 
"Älä jännitä, kaikki järjestyy" - ei jännittämistä voi ite päättää, ja itellä se jännittäminen on psyykkistä, mutta myös fyysistä ja fysiologista. 

mm047A7169.jpg?img=smaller

• 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No voi #¤% sentään, vanha tietokoneeni ei enää suostu vastaanottamaan kuviani kuvat.fi-sivulleni. Lähetys on aloitettu, mutta mitään ei tapahdu. Pska sentään. 
Nyt pitää tehdä siten että teen kuvat isolla koneella, siirrän muistitikulle ja lataan kuvasivuilleni muistitikulta. 
Aion ottaa nämä viimeset nukkekuvat - ne on vaan niin helpompi tehdä isolla koneella, luontokuvien kanssa tarvii vaan rajata ja ehkä pientä kontrastia lisätä. 
Oli tosin ihan arvattavissa että vanha kone ei pelitä, esimerkiksi ifolor-kirjan-tekeminen ei suostu aukeamaan. 

Kirjoitettu

Koneen refreshaus monesti elvyttää wanhempaakin konetta OK.

https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/palauta-tietokoneen-oletusasetukset-0ef73740-b927-549b-b7c9-e6f2b48d275e

tuosta kun valitsee tuon "säilytä tiedostoni" , niin mitään tärkeää ei huku. Jotkut sovellukset pitää asentaa uusiksi, mutta tuolla yleensä saa vuoden-pari koneeseen jatkoaikaa.

Tosin nyt on paras hetki ostaa myös uus kone, kun joka tuutti huutaa tarjouksia

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ tiedostoja tai kuvia ei ole kadonnut, kuvat.fi-sivusto vaan ei suostu lataamaan kuvia. 
No, lataan muistitikulle ja sieltä tälle koneelle - harjoittelin sitä jo. Ja ladatut tiedostot näkyy sen jälkeen vanhallakin koneella. Vanhalla koneella se kuvien "tekeminen" ( nukkekuvat) menee vaan paremmin sillä näkymä on isompi ja värit tulee luonnollisempana ( tällä pienellä koneella sinisempinä, yritin etsiä jotain väri-nappulaa mutta en löytäny. 

Kirjoitettu

Läppäreiden, samoin kuin lätty-telkkujen ruutu sinistyy, kun taustavaloledit alkaa antamaan periksi.  Uutta konetta vaan BF-tarjouksista, niin sun ei tarvi olla kahden koneen loukussa.  Ja uusissa on takuulla paremmat värit näytöissä kuin vanhoissa on ollut edes uutena

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ oli alunperinkin sinertäväsävyinen kuva. Kaikki toimii tuolla pikkukoneellakin, asensinnekin kuvaohjelmat, mutta tykkään tästä isosta enempi.
No, ei se ole iso homma laittaa tikulle ja sieltä koneelle. Kun mullahan tätä aikaa ON. 
Ja kuvaaminen vähenee muutenkin. En usko että tämän parempaa nahkiaiskuvaa saan, kun ei ole enää tuota akvaariotakaan ja paistamon sisustus on uusittu, siellä on hämärää. ( ja oikeanpuolimmaisella nahkiaisella on vielä poikkeushampaat, nimittäin 2 posteriorista hammasta joita Lampetra fluviatiksella yleisesti ole, aivan pienet endolateraalisten ja myös supraoraalisten alapuolella )

Nakkila19D%20na2c.jpg?img=smaller

tai lokkikuvaa

lokit413%20L7b.jpg?img=smaller

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^  ja hei! kun teen muistitikun kautta, siinähän tulee tärkeä varmennus lisää; nyt on kameran muistikortissa, vanhan tietokoneen tiedostoissa sekä kuvat.fi. Ja nyt lisäksi muistikortille. 
Ja lisäksi teetän tärkeimmistä kuvista ifolor-kirjan, nyt tekeillä on "nahkiainen 2024" 

Se vaan, että kun huomaan että olen ( harrastus mikä hyvänsä; pyöräily, nukkekuvat...) saavuttanut oman parhaani, ja kun sellainen tietynlainen inspiraatio ei tule enää, on aika kääntää sivua. 
"Hannu Hautala - Legendan Perintö"  - dokumentissa Hannu kuskattiin vielä kerran piilokojulle....ja hän totesi että ei tähän enää löydy paloa ja intohimoa. 
Itelläni käyny näin pyöräilyn ja nukkekuvien suhteen, mutta otan nyt vielä nuo nukkekuvat mitä olen suunnitellut. 
Talvisia nukkekuvia saa myös näin:

wko4c.jpg?img=smaller

Imogen%20GreyWinter%20Lj2.jpg?img=smalle

• 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tämä on ollu lokkipariskunnan pesäpaikka monta vuotta, tosin viime kesänä "vain" kutupaikka. Ei tähän kyllä pesää ....vesi on ihan älyttömän korkealla, ja tuo päälimmäinen kivi on mun viime talvena laittama, pystyn nostaan yhdellä kädellä 25kg mutta tuon kiven nosto oli ihan äärimmäinen voimainponnistus. Ehkä mun nykyinen omapainoni...

loukonlahti2025d1.jpg?img=smaller

tarkennus

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Siis mitäh? yhtäkkiä paikallislehdykäisen kesäkuvakisan onkin voittanu eläinlääkäri/kuvaajan ottama karhukuva. 
Ja Pentti Oravasaarikin oli toinen. 
Katselin sitten Pirkkalaisen nettisivuilta....siis sielä "kuvakisan parhaita otoksia" niin yhtäkään ei painetussa lehdessä ollut. 
Kuvakisan voitti painetun lehden mukaan kuva Loukonahden rannalta aamulla kun aamuaurinko valaisee...onko tässä ollu painetun ja nettiversion eri kisat ( kuvat lähetin netin kautta ) ja niin hienoja kuvia nettiversiossa että mun kuvausharrastus sai ikävän käänteen > mun kuvat on ihan pskoja kaikki. Tai sitten multa on jääny jotain välistä....
Paitsi että ite olen tykänny lokkikuvistani....tämä pääsi painetun lehden versioon, ei löydy nettiversiosta.

lokkeja24%20L3L7.jpg?img=smaller

kas, kuvista voi nähdä myös epäedullisen lokinpesäpaikan "kehityksen" ylläoleva keväällä 2024

Toinen lähettämästäni kuvista oli tämä, eikä päässy julkaistuksi missään. Omasta mielestäni hieno kuva. Se julkaistiin kyllä Tiede&Luonto lehdessä...kesä 2025

lokit512f1.jpg?img=smaller

Nää on pahoja nää arvostelulajit. 

tarkennus

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.