Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Suuri reseptiketju

Featured Replies

Kirjoitettu

Grillausketjusta poikineesta ideasta syntyi tämä ketju. Eli tänne reseptit, mieluiten siis ruoka, mutta kai meillä on tilaa parille humoristille joka skannaa verenpainelääkkeensä reseptin :D . Linkit yms. ihan ookoo myös. 

• Viestejä 171
  • Katselut 15.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Eilen tehtiin lihapata CrockPotissa seuraavasti: 1 - suolapippurijauhoitetaan kilo naudan takapotkaa kuutioituna 2 - silputaan iso sipuli, pilkotaan porkkanaa, kuoritaan valkosip

• Tätä olikin tarjolla melkein joka hotellin aamiaispöydässä, ja kyllä kelpasi. Sen verran hyvin, että taitaa olla viikonloppuna ohjelmassa  kotona (juurikin aamiaiselle) 😋 

• Perushernarin jälkeen lähes perusranskalaiset jotka käy vähän minkä tahansa oheen. 1) kuoritaan perunat ja leikataan 1,5 cm x 1,5 cm kanttiinsa, pituutta vaikka 5 cm 2) liotetaan perunoita v

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Ja vahva aloitus:

Mä olen kesäkuumalla vältellyt uunin käyttöä, tuli hankittu kasari (siis paistinpannu kannella käytännössä). Tässä muutama linkki:

Pizza: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/840471/5 minuutin Pizza/  kokeiltu ja hyvää oli, pohjasta en ole ihan varma... kävi ehkä mahaan? Olisko perinteinen parempi?

Lasagne: https://www.meillakotona.fi/reseptit/pannulasagne  tää oli hyvää jossei tarvi sitä valkokastiketta. Kai senkin tonne saisi kikkailtua, esim. tekemällä ekaksi (tai siis paistaa eka noi jauhelihat sun muut ja siirtää hetkeksi sivuun). 

Makaronilaatikko: https://www.meillakotona.fi/reseptit/nopea-makaronilaatikko-pannulla  en ole kokeillut

Kirjoitettu

Jatkoa pitkän kaavan pataruoanlaittoon. Kerran sanoin hiljakkoin edesmenneelle lampurille, että mä valmistan lammasta mikrossa n. 20 min. Tuo katsoi kuin hullua tai valehtelijaa ja sanoi, että lammas valmistetaan padassa ja se kestää tuntikausia. No, heillä emäntä hoitaa keittiön. Meillä muut (= emäntä) ei syö mun liharuokia, joten tein siihen aikaan oikeaa ruokaa vain yhdelle. Nyt en edes tee oikeaa ruokaa, koska ikää 65 ja fyysinen työ jäi pois.

Kirjoitettu

Täältä tulee vinkki miten lämmittää nahkiainen, jos olet sen jäähtyneenä ostanut. 

Nahkiaiset kääritään folioon, mukaan voinokare ja lämmitetään uunissa. 175 astetta ja sen verta siis että on kuuma, nahkiaiset kun on jo paistettu niin kypsymisestä ei enää ole kyse.
Ihan eri makuinen kun pannulla tai mikrossa lämmitetty.

Ei minullakaan inspiraatiota ruoan varsinaiseen tekemiseen riitä, paistan pannulla tai uunissa. Mutta teen kyllä salaatinkastiketta kevyt kermaviilistä, lisätään sitruunamehua ja erilaisia mausteita. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Omasta mielestä simppelit reseptit ovat niitä parhaita. Hyvät raaka-aineet, suolaa ja pippuria. Toki kikkana voi olla joku pitkä haudutus tai erittäin nopea kuumalla pannulla käyttö tms. 

Ihan kauheita ovat mm. jenkkilästä tutut suolaista ja makeaa sekaisin, jota burgerimies Akseli Herlevi yrittää tunkea väkisin suomalaisten suuhun. Söin kerran Naughtyssä jonkun äijän erikoislätyn missä oli sinihomejuustoa ja makeaa hilloa, hyi saatana...  makuasia toki, mutta huonosta mausta sopii aina huomauttaa :D 

Kirjoitettu

(saa laittaa kuvia myös, Kisuhan niitä onkin taajaan laitellut. Kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa vai miten se meni...)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Minähän tätä topikkia pyytelin enkä ensimmäistäkään reseptiä saanut itse postattua. Lomat on nuy lusittu, huomenna alkaa noin pariviikkoinen yksin möksällä, jotain takuulla tulee tännekin. Kiitos ja anteeksi. 

Kirjoitettu

Ehkä kaikkien aikojen suosikki: perus hernari kuivatuista herneistä. Vihreä (tai keltainen) herne 500g, 2,5 - 3 L vettä. Liotus yön yli, sopiva möykky luullista lihaa esim. porsaan lapaa mukaan (kamara pois, makuasia kuinka paljon jättää läskiä). Kuori vaahto, kun alkaa kiehua. Jossain vaiheessa muutama pilkottu sipuli mukaan, ja keitetään niin kauan että liha on kunnolla kypsää. Liha ylös, poistetaan luu ja kalvot ym. ja lihat pilkottuna takaisin. Pari lihaliemikuutiota, mustapippuria myllystä, vähän sinappia ja suolan tarkistus. Viimeistely meiramilla. Tarjoiluvaiheessa tietysti lisää sinappia sekaan. Seuraksi sopii esim. pataleipä.

Kirjoitettu

Perushernarin jälkeen lähes perusranskalaiset jotka käy vähän minkä tahansa oheen.

1) kuoritaan perunat ja leikataan 1,5 cm x 1,5 cm kanttiinsa, pituutta vaikka 5 cm

2) liotetaan perunoita vedessä hetki, puoli tuntia riittänee ja sitten huuhdotan sekä kuivataan

3) oliiviöljyä pannuun reilusti lämpenemään noin puolelle teholle ja kun lämmintä, perunat sekaan. Perunoiden tulee peittyä kokonaan ja öljyn kiehua rauhallisesti. Itse käytän wok-pannun tapaista syvää ja laakeaa pannua, vähemmän siivottavaa roiskeiden takia.

4) sekoitellaan sillointällöin, ei pannua liian täyteen ettei perunat sitten hajoa hämmennettäessä

image.thumb.png.b52812b9696ebb2742982c80d0c845c4.png

5) perunalajikkeesta ja öljyn lämmöstä riippuen 20-30 minsaa (ovat kuitenkin isoja paloja) ja sitten perunat talouspaperin päälle pariksi minuutiksi rauhoittumaan. Perunoiden tulisi olla hieman lötköjä, tarkoituksena se että ovat sisältä jotakuinkin kypsiä (esimerkkiperunat menivät hieman överiksi tässä vaiheessa)

image.thumb.png.c82b64badc2ed19831dd0cc9175f96c8.png

6) lämmöt ylöspäin (savua ei saa nousta) ja kun öljy on kuumaa, perunat sekaan (varovasti koska palovammavaara). Tästä eteenpäin liesi ja pannu pitää olla jatkuvan valvonnan alla!

7) sekoitellaan jatkuvasti muutaman minuutin ajan kunnes perunat ovat saaneet väriä pintaan ja pinta tuntuu rapealta

8 - jälleen perunat talouspaperin päälle, suolaa päälle tarpeen mukaan (muita mausteita toki myös jos huvittaa)

9) odotellaan hetki että jäähtyvät ja syömään. Pitäisi olla rapeita pinnalta ja pehmeitä sisältä.

image.thumb.png.e758884575c06d834d2939349eacf267.png

Resepti ei sinänsä poikkea muista vastaavista mutta oliiviöljyllä perunoista tulee (IMHO) parempia. Tosin aikaa menee enemmän kuin rypsiöljyn kanssa. Öljyä ei tietenkään heitetä pois vaan siivilän kautta odottamaan seuraavaa paistokertaa.

Muokattu: , käyttäjä: bici74

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Arjen herkkusuille, "jäte-pikapasta", eli keitä nuudelit (itse suosin munanuudeleita, mutta mitä vaan) joko kattilassa tai laiskan miehen tavoin syvällä lautasella kaatamalla vettä päälle (kaikki merkit eivät kypsy näin). Kaada vesi pois, pannulle öljyä, nutskut siihen ja suolaa ja pippuria maun mukaan. 

Höystä setti halusi mukaan juustolla tai jääkaapista löytyvillä tähteillä (kinkunjämät, kanamunat, makkara, liha... kaikki menee tohon hyvin) ja nauti. 

Kirjoitettu

Bicin ranskalaisia pitää kokeilla. Tuo lopun ruskistus (ohje levy täysille) vaan on aina itselle vähän jännä paikka. Kun eikö se öljy voi syttyäkin jos liian kuumaksi menee? Imaisee liesituuletin liekit sisäänsä. Mua on lapsesta asti peloteltu sillä ja meillä ei siksi paistettu esim munkkeja. 

No nyttemmin olemme paistaneet munkkeja (vaimo paistaa) tai itse tehnyt wiener leikkeitä tai tipaleipiä kuumassa öljyssä mutta en juuri ysiä kovemmalla uskalla levyä pitää 1-12 asteikolla kun se on täynnä öljyä.  

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Kirjoitettu

Mustikkapiirakka on mun lempparijälkiruokia. Koitin nyt viimeksi tätä reseptiä ja tykkäsin kovasti. Vähän samaa tyyliä ja makua kuin fazerin pienissä pyöreissä alumiinifoliovuuassa myytävissä marjapiirakoissa. Niitä joita oli 2 samassa paketissa. En tiedä myydäänkö niitä enää nykyään.

https://www.bellatable.fi/reseptit/petran-idin-mustikkapiirakka

Kirjoitettu
3 hours ago, Densen said:

Bicin ranskalaisia pitää kokeilla. Tuo lopun ruskistus (ohje levy täysille) vaan on aina itselle vähän jännä paikka. Kun eikö se öljy voi syttyäkin jos liian kuumaksi menee? Imaisee liesituuletin liekit sisäänsä. Mua on lapsesta asti peloteltu sillä ja meillä ei siksi paistettu esim munkkeja. 

No nyttemmin olemme paistaneet munkkeja (vaimo paistaa) tai itse tehnyt wiener leikkeitä tai tipaleipiä kuumassa öljyssä mutta en juuri ysiä kovemmalla uskalla levyä pitää 1-12 asteikolla kun se on täynnä öljyä.  

Hyvä pointti, mun "täysille" on se mitä kaasulieden isoimmasta polttimesta irtoaa. Öljy tosiaan voi syttyä mutta ainakin oliiviöljyn tapauksessa pitää säätää lämpöjä siten että savu ei nouse. Vahtimattahan tuota ei missään olosuhteessa saa jättää. Mulla käytössä syvä ja laakea pannu (wok-tyyppinen) joka vähentänee tuota palovaaraa; joka tapauksessa se vähentää siivouksen määrää. Päivitin reseptiä hieman näiltä osin.

Jos wienerleikkeen tekeminen onnistuu ysillä niin luulisin perunoiden onnistuvan myös. Olisko kutosella ensimmäinen vaihe ja ysillä sitten viimeistely?

Muokattu: , käyttäjä: bici74

Kirjoitettu

Jossakin opastettiin, että parhaat ranskikset saa kun valmistaa kahdessa vaiheessa.
Eli esikypsennetään (muistaakseni uppopaistona) ja seuraavana päivänä sitten lopullinen valmistus uppopaistona. Tarkempaan en muista.

Itse pyrin tekemään silleen, että kuorineen vaan pieniksi suikaleiksi (veneiksi) ja sitten öljyttyinä uuniin. Tavoite on, että rapea ja sitkas kuori, sisällä silkkaa pehmyttä perunasosetta.
Joskus harvoin onnistuu. Perunalaatu ja oikea lämpötila ja aika varmaankin avainasemassa.

Bicin ranskalaisia voisi pihalla induktion päällä joskus koklata myös.
Uppopaistamissa oikeastaan kampeaa käytetyn öljyn varastointi. Poiskaan ei raaski heittää, mutta pitkä käyttöväli huonontaa öljyn poisheittokuntoon. Toisin, juuri älysin, että sitähän voi käyttää paistamiseen normaaliin tapaan, joskin sitä kuluu aika vähän meillä.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu
13 minutes ago, Jopotuinen said:

Jossakin opastettiin, että parhaat ranskikset saa kun valmistaa kahdessa vaiheessa.
Eli esikypsennetään (muistaakseni uppopaistona) ja seuraavana päivänä sitten lopullinen valmistus uppopaistona. Tarkempaan en muista.

Itse pyrin tekemään silleen, että kuorineen vaan pieniksi suikaleiksi (veneiksi) ja sitten öljyttyinä uuniin. Tavoite on, että rapea ja sitkas kuori, sisällä silkkaa pehmyttä perunasosetta.
Joskus harvoin onnistuu. Perunalaatu ja oikea lämpötila ja aika varmaankin avainasemassa.

Bicin ranskalaisia voisi pihalla induktion päällä joskus koklata myös.
Uppopaistamissa oikeastaan kampeaa käytetyn öljyn varastointi. Poiskaan ei raaski heittää, mutta pitkä käyttöväli huonontaa öljyn poisheittokuntoon. Toisin, juuri älysin, että sitähän voi käyttää paistamiseen normaaliin tapaan, joskin sitä kuluu aika vähän meillä.

Kahden rundin taktiikalla ne parhaat tulee. En koskaan kokeillut mainittua yön yli lepuuttamista, mutta uskon senkin toimivan. Moni ruokahan on parempaa vasta valmistuksen jälkeisenä päivänä. 

Noi perunaveneet olen yleensä tehnyt grillissä, tehdään liemi (sitruunamehu, suoka, pippuri, rosmariini, timjami, chili, paprikajauho, oliivioljy,...) ja alumiinivuokaan hyvin sekoitettuna perunoiden kera. Epäsuoralla tulella ja sekoitellen niistä tulee oikein mainiota sivuapetta eli rapea kuori ja höttöä sisältä.

Öljy aika hyvin säilyy kunhan sen vaan siivilöi joka käytön jälkeen ja pitää kalan paistoon käytetyn öljyn erikseen (meillä koskaan kalaa uppopaistettu tosin).

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.