Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Raksajuttuja

Featured Replies

Kirjoitettu

Tuohon liittyy myös varaavan takan ja sen hormin purku, ynnä peltitakka ja hormi kurkihirren toiselle puolelle. Tai sitten ei takkaa ylipäätään.

Tästä seuraa, että lattis pitäisi uusia, koska takan perustukset.

Ajattelin että jos vain tasoittelisi ja laminaattia tai korkkilankkua koko lattia-ala.

Tää nyt siis uhkaa turvota ja lähteä täysin käsistä. Täytyy olla varovainen. 

Naapuri tervasi 2-kerroksisen pyöröhirsi talonsa, eilen. Itse entisenä tervavenelijänä en olisi tuota tehnyt.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

• Viestejä 971
  • Katselut 60.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Kaikista sivuhuoneista on yhteys 'alakerran kilpailijaan' ja lattialuukut on kovassa käytössä.

• Sauna melkein valmis, viimeistelyä vielä uupuu mutta tänään ekat koesavut otettu. Joulusauna luvassa. 

• Täällä on nyt betonitiili. Varjon puoli kasvaa sammalta ihan sikana - tuon kun olisi tiennyt suunnitteluvaiheessa. Ekaan taloon laitoin peltikaton. Kaikki mun seuraavat katot on pellistä, jos niitä vi

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Mutta toi korkkilankku, onkohan se hengittävää?

Tönö kun on talven kylmillään, kosteus rakenteissa vaeltelee molempiin suuntiin, kummalla puolella sitten sattuu kylmempää olemaan, eli höyrysulun tapaiset rakenteet ei liene hyvä.

Kirjoitettu

Olen antanut itselleni kertoa, että Harvian kiinanromua kun laittaa saunaan, niin menee sauna pilalle heti kättelyssä. Silti mulla on kolmas Harvia M3 autotallissa odottamassa asennusta. Jos jaksan motivoitua, niin teen IKI-kopion ihan omin pikku käsin kun rahtikulut tekee tilaamisesta käytännossä mahdottoman.

Kirjoitettu
4 hours ago, OJ said:

Olen antanut itselleni kertoa, että Harvian kiinanromua kun laittaa saunaan, niin menee sauna pilalle heti kättelyssä. Silti mulla on kolmas Harvia M3 autotallissa odottamassa asennusta. Jos jaksan motivoitua, niin teen IKI-kopion ihan omin pikku käsin kun rahtikulut tekee tilaamisesta käytännossä mahdottoman.

Nyt saa laittaa vinkkiä Maailman Parhaista Kiukaista (TM) - mulla Harvia on se joka on tullut ensimmäisenä kuukkelista vastaan mutta noitahan on monia mistä valita. Melko kuutamolla sen suhteen mikä olisi hyvä merkki...

Kirjoitettu

Aito kiuas :)

Tämä onkin sitten se ikuinen kinastelun kohde.

Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Ei pitäisi olla mitään epäselvää, kunhan tietää omat tarpeensa ja padan ominaisuudet ja osaa yhdistää ne.

En ryhdy listaamaan plussia ja miinuksia, Google tekee sen pyytämättäkin :)

Varttuneempi väki ekä muistaa, ennenvanhaa oli ne pönttökiukaat, Aito on näistä se paranneltu versio.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Eikös venekiukaat ole diy-versioita ? Kerran nauratti, kun tällaisen vieressä oli klapipino, 15 senttisiä. Isän hyvä kaveri muuten kuoli veneessään häkämyrkytykseen about 60-70 l taitteessa Lahdessa.

Kirjoitettu

Mulla on ollut okt:ssa 15kWh Helon Fantasy nyt 23vuotta ja edelleen mennään alkuperäisillä vastuksilla + pinnan saa edelleen uutuudenkiiltäväksi, eli rosteripinta on pysynyt priimana.  Kiviä tuohon menee joku 120kg, eli löylyt ovat sähkökiuukaaksi mukavan pehmeät.

Mökillä vastaavasti lämpöä pukkaa puuta tuhoava Harvia Legend 240 Duo, jossa siis lataus saunatuvan puolelta (sinne sai takan samalla) ja kiviröykkiö (n.200kg) saunan puolella. Se on toiminut kuten rautahäkkyrän kuuluukin, nyt ongelmitta reilut 10 vuotta.

Molemmille vahva suositus.

Kirjoitettu
4 hours ago, concorde said:

Mökillä vastaavasti lämpöä pukkaa puuta tuhoava Harvia Legend 240 Duo, jossa siis lataus saunatuvan puolelta (sinne sai takan samalla) ja kiviröykkiö (n.200kg) saunan puolella. Se on toiminut kuten rautahäkkyrän kuuluukin, nyt ongelmitta reilut 10 vuotta.

Kuin tilauksesta 🙂. Miten on, voisiko alalaudetta suunnitella laittavansa max kenties 20 senttiä kivikasan yläreunan alapuolelle jalkoja jäädyttämättä?

Kirjoitettu

Uskoisin, että lämpöä piisaa silti.  Mutta huomaa, jos laitat tuollaisen Duon itsellesi, niin sen tulipesän ollessa naapurihuoneessa, se ei toimi "moottorina" ilman kierrolle saunassa, vaan toimii kuten sähkökiuas eli mieleellään vaatii muun tavan kierrättää ilmaa.

Meillä on pikkuinen ilmanvaihtokone tuossa meidän saunarakennuksessa, eli sillä saatiin siihen koneellinen ilmanvaihto. Raitis ilman kiukaan päälle ja poisto lauteiden alta.

Kunhan huolehdit siis ilman kierrosta, niin se myös sitä lämpöä kuljettaa samalla.

Kirjoitettu

Kiitos, jätetään häkkyrämalli sinne harkintalistalle. Onhan se komeampi laite kuin perinteinen amme mutta tässähän saa rahaa palamaan just niin paljon kuin haluaa + enemmänkin. Duo ei ole vaihtoehto koska saunan ja tuvan välissä on metrinen kiviseinä eikä Duo taida sellaiseen venyä. Toisaalta tämänhetkinen leiska asettaa kiukaan saunan toiselle seinälle mutta tämä saattaa vielä kääntyä tässä kunhan saadaan tila tyhjäksi ja päästään ottamaan mitat.

(Karmea hinku päästä tekemään, joku ihmeen saunakuume varmaan. Olo on kuin sillä oravalla jolla on iso pussi pähkinöitä muttei yhtään hammasta...).

Kirjoitettu

Meillä taitaa halata olla vähän kivikasan alapuolella.

Kijkaassa on korkea lasiluukku ja silloin kun sillä on iso poppa, luukun kohdalla lasista tuleva säteilylämpö polttaa jalkateriä ja sääriä, ettei siinä voi tuolloin olla. Etäisyyttä kiukaaseen ehkä puolisen metriä.

Eri kiuasvalmistajilla suojaetäisyys lauteisiin vaihtelee 0,5 - 1,0 m. Aitokiukaalla muistaakseni 0,8 m. Eli tämä on tarkistettavia asioita myös.

Kirjoitettu

Yes, noita suojaetäisyyksiä myöskin ihmetelty. Ei pitäisi tulla ongelmia ja suojapeltejähän sitten saa asenneltua jos alkaa ahdistamaan. Ne tosin on käytännössä kaikki ruman ja helvetin ruman välimaastosta. Ja vaikuttaa toki kiukaan valintaan myös: miksi ostaa häkkyrämallista kiuasta jos ne kivet sitten peitetään peltilevyillä?

Kirjoitettu

Valmistajien suojaetäisyydet voivat hyvinkin perustua tuohon poltteluun, poislukien Aito, joka ei polttele. Ehkäpä haluavat vain maksimoida oman perseen turvallisuuden, tai kiukaan käytettävyyden.

Toki jos tulipesän luukkua tuodaan lähemmäksi, sen käyttö myös menee äärimmäisen hankalaksi.

Edellinen kiuas oli matalalla luukulla ja se oli kuin linnunpönttöä olisi yrittänyt lämmittää. Siksi juurikin nyt tuo korkea luukku.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Saunan lauteista tuli mieleen silleen, että jos tilat antaa myöten, niin sinne ylälauteelle syvyyttä jotain 120..130 cm, eli siten että sinne mahtuu selinmakuulle ja pään alle matala tuki ja jaloille n. vajaan polven verran lauteiden yläpuolelle ja otsapinnasta eteen päin reilun säären mitan verran, orsi.

Eli selin maatessa nostetaan jalat orrelle, orsi paikottuu siihen kantapääntaakse, säärenen jäädessä vaakasuoraan ja reisi n. 45 asteen kulmaan. Nyt ei varpaat palele ja lauteilla on mukava maata selälällään.

O_____/''''""●"

Kirjoitettu

Kunhan laskin leikkiä, Harvian halpismallit ovat toimineet oikein hyvin. 

Tosta alalauteiden korkeudesta. Mulla on pihasaunassa alalaude ehkä 10cm kivien ylätasoa alempana eikä siinä kyllä varpaille tule kylmä talvellakaan. Lattianrajassa on tietenkin pakkasta ja sinne jäätyy iso osa lauteiden huuhteluun käytetystä vedestä. 

Mä olen tykännyt tosta tulipesästä loylyhuoneessa kun sen johdosta ei paljon tarvitse ilmanvaihdosta stressata. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.