Jump to content
IGNORED

Raksajuttuja

Recommended Posts

Kiukaasta tuli mieleen, että kun vaihdettiin peruskiuas sellaiseen, missä on vesivaippa ympärillä, niin johan muuttui saunominen. Ihan kuin olisi tuplatehot. Pitää käyttää myös isoa kivimäärää. Tuollainen, maksoi tosin luokkaa 500,- pari v sitten.  https://www.puuilo.fi/kota-luosto-puukiuas-vesisailiolla

Edited by alpensau

Toi kiuas vaikuttaa hyvältä, kun siinä on toi vesivaippa ympärillä eristeenä. Sillä on seuraus, että kivet saa enemmän aikaa tekeytyä. Ilman tota vesivaippaa kesäisestä saunasta tulee kuuma ja ilti päällmmäisiä kiviä voi silti pyöritellä käsissä, kuten meillä, jossa säiliö toisella sivulla.

Kiuas ilmeisesti menossa vaihtoon ikänsä puolesta, täytyy kuitenki vielä tarkistella rakenteet.

Mielessä on ollut pikkuaito, mutta sen puhti ei taida ihan aamulöylyihin kannatella, toisin kuin isoveljensä AK56

Linkattu versio voisi olla AK:n vaihtoehto, ellei ole liian iso. Täytyy tarkistella sekin.

Täällä tykätään pehmeistä ja märistä AK tyyppisistä löylyistä.

Edited by Jopotuinen

Jyrkkä palahuopakatto on 40 v vanha ja sitä pitäisi alkaa suunnitella.

Mutta mitä tilalle? Edullis(in)ta vaihtoehtoa haetaan. Työkustannuksia voi kompensoida kotitalousvähennyksellä, varsinkin jos operaation voisi ajoittaa loppuvuoteen ja laskutus vuodenvaihteen molemmin puolin, jos tarpeen.

Mutta mikä näistä, onks' tietoo:

Palahuopa

Rimahuopa

Konesamattu

Aaltopelti

Aaltomuovi

Itse pitäisin ehkä eniten valmiiksi mustatusta konesaumatusta, mutta taitaa olla hintava, vaikkakin ilmeisen joutuisa asennettava.

Edited by Jopotuinen

Täällä on nyt betonitiili. Varjon puoli kasvaa sammalta ihan sikana - tuon kun olisi tiennyt suunnitteluvaiheessa. Ekaan taloon laitoin peltikaton. Kaikki mun seuraavat katot on pellistä, jos niitä vielä tulee. Konesaumattu vaatii tiheän aluslaudoituksen (€€ !), tiili- tms. kuvioinen menee hillitymmällä aluslaudoituksella.

On 5/13/2023 at 10:23 AM, alpensau said:

Kiukaasta tuli mieleen, että kun vaihdettiin peruskiuas sellaiseen, missä on vesivaippa ympärillä, niin johan muuttui saunominen. Ihan kuin olisi tuplatehot. Pitää käyttää myös isoa kivimäärää. Tuollainen, maksoi tosin luokkaa 500,- pari v sitten.  https://www.puuilo.fi/kota-luosto-puukiuas-vesisailiolla

Näyttää hienolta, ei tosin tuollaista taida mun saunaan mahtua. Ja kun kiukaista on kyse: haasteena ehkä saunatilan korkeus (tiedetään vasta kun nykyinen tila on tyhjennetty ja välikatot purettu etc). Alalauteen tietysti pitäisi olla kiuaskivien yläpuolella ettei jalat jäädy mutta antaisikohan sellainen verkkovaipallinen laite hieman anteeksi tuossa korkeudessa? Kivet kuitenkin esillä melkein lattiarajasta lähtien ja puskenevat lämpöä myös sivusuuntaan? Siis jotain tähän tyyliin: https://nordic.harvia.com/fi/tuotteet/WK200LD/legend-240-greenflame-musta

Edit: interweppi pitäisi kieltää. Mulla ajatuksissa sellainen hyvin perusmallinen bastuhuone suorilla kulmilla ja yhdellä vaalealla värillä. Mutta sitten kun menee nettiin hieman googlailemaan niin kuola alkaa valumaan ja dollarin kuvat pyörimään silmissä. Tästä projektista voisi halutessaan tehdä aivan järkyttävän kalliin...maltti on valttia.

Edited by bici74

Tuohon liittyy myös varaavan takan ja sen hormin purku, ynnä peltitakka ja hormi kurkihirren toiselle puolelle. Tai sitten ei takkaa ylipäätään.

Tästä seuraa, että lattis pitäisi uusia, koska takan perustukset.

Ajattelin että jos vain tasoittelisi ja laminaattia tai korkkilankkua koko lattia-ala.

Tää nyt siis uhkaa turvota ja lähteä täysin käsistä. Täytyy olla varovainen. 

Naapuri tervasi 2-kerroksisen pyöröhirsi talonsa, eilen. Itse entisenä tervavenelijänä en olisi tuota tehnyt.

Edited by Jopotuinen

Mutta toi korkkilankku, onkohan se hengittävää?

Tönö kun on talven kylmillään, kosteus rakenteissa vaeltelee molempiin suuntiin, kummalla puolella sitten sattuu kylmempää olemaan, eli höyrysulun tapaiset rakenteet ei liene hyvä.

Olen antanut itselleni kertoa, että Harvian kiinanromua kun laittaa saunaan, niin menee sauna pilalle heti kättelyssä. Silti mulla on kolmas Harvia M3 autotallissa odottamassa asennusta. Jos jaksan motivoitua, niin teen IKI-kopion ihan omin pikku käsin kun rahtikulut tekee tilaamisesta käytännossä mahdottoman.

4 hours ago, OJ said:

Olen antanut itselleni kertoa, että Harvian kiinanromua kun laittaa saunaan, niin menee sauna pilalle heti kättelyssä. Silti mulla on kolmas Harvia M3 autotallissa odottamassa asennusta. Jos jaksan motivoitua, niin teen IKI-kopion ihan omin pikku käsin kun rahtikulut tekee tilaamisesta käytännossä mahdottoman.

Nyt saa laittaa vinkkiä Maailman Parhaista Kiukaista (TM) - mulla Harvia on se joka on tullut ensimmäisenä kuukkelista vastaan mutta noitahan on monia mistä valita. Melko kuutamolla sen suhteen mikä olisi hyvä merkki...

Aito kiuas :)

Tämä onkin sitten se ikuinen kinastelun kohde.

Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Ei pitäisi olla mitään epäselvää, kunhan tietää omat tarpeensa ja padan ominaisuudet ja osaa yhdistää ne.

En ryhdy listaamaan plussia ja miinuksia, Google tekee sen pyytämättäkin :)

Varttuneempi väki ekä muistaa, ennenvanhaa oli ne pönttökiukaat, Aito on näistä se paranneltu versio.