alpensau Posted June 1, 2023 Author Posted June 1, 2023 Saunasta: Mulla on saunan lasioven ja lattian välillä 28 cm vapaata tilaa. Pesuhuoneen kanssa siis yhtenäinen lattia. Aikanaan toinen timpureista (vanhempi) repi pelihousunsa oven 'väärän' asentamisen takia. Mulla oli ekassa talossakin kunnon aukko alareunassa eikä mitään ongelmaa. Lämpö nousee ylöspäin. Sama timpuri väitti, että ainakin suihkun hanakulmarasiat on vinossa. No ne olivat seinän valun aikana lvi-numerolla varustetulla jikilevyllä kiinni, joten ehkä jotain muuta on vinossa eikä ihan vähänkään. Lisäksi ko. hemmo oli värisokea.
Jopotuinen Posted June 1, 2023 Posted June 1, 2023 Toi vesijohtoprojekti eteneekin hyvin, oli tuossa vähän onneakin matkassa. Autotallin edestä kun kaivettiin maata, tuli sokkelista eteen manus aukko josta pääsy autotallin alaiseen ryömintätilaan ja siellä vedettyä sokkelin ali uusi putki mittarin alapuolelle. Tuohon oli jo tilattu timanttisahuri, mutta nyt selvitäänkin ilman. Lisäksi työmaapäällikö tiesi kertoa, että nyt voidaan vaihtaa samalla vesimittari pykälää pienempään ja säästää perusmaksuissa tonni vuodessa Lisäksi katuosuuden kaivanto menee kaupungin piikkiin, ainakin asfaltoinnin osuudelta, oliskos joku 30 m.
alpensau Posted June 1, 2023 Author Posted June 1, 2023 (edited) Olen ulkomailla pitänyt tapana kurkkia rakennustyömonttuihin ym. tarkemmin ja usein myös kuvana niitä, kun kertanäkemällä ei hoksaa välttämättä kaikkea. Italiassa ei laudoiteta pientalojen anturoita. Koneella metrinen ura montun pohjalle ja betonia täyteen. Tirolista on aika lailla kuvamateriaalia - kaikki on niin järjestelmällistä kattojen vesilistojen maadoitusta ja lintuverkkoja myöten. Joo ja kaivinkoneissa ei ole rototilttiä, vaikka maasto on usein vaativampaa. Tämä herättää kysymyksiä. PS. Mitä on navetta ilman tonttupuutarhaa ? Edited June 1, 2023 by alpensau
Jopotuinen Posted June 1, 2023 Posted June 1, 2023 Portugalissa seurasin kun alkoivat rakentamaan joutomaan näköiselle tontille. Pikkanen puutarhakaivuri tuli ja teki suoraan maaperään pikku kuopat ja sen jälkeen kuoppiin laitettiin vähän rautaa ja täytettiin kuralla. Tämän jälkeen muistaakseni laitettiin vähän rautaa ja parimetriset pilarimuotit ympärille ja kuraa perään. Ei tullut routaeristeitä tai salaojia
OJ Posted June 1, 2023 Posted June 1, 2023 10 minutes ago, Jopotuinen said: Ei tullut routaeristeitä tai salaojia On muuten routaeristeet aikas tuntematon täällä Kanadan keskilännessäkin. Sitten ihmetellään kun savimaahan rakennettujen kämppien perustukset halkeilee. Kaiken huipuksi käytännossä kaikissa omakotitaloissa on koko talon kokoinen ja täyskorkea kellari. Jos ite rakentaisin talon (jahve minua moiselta mielen järkkymiseltä varjelkoon), niin kyl sinne routaeristeet olisi "pakko" laittaa.
bici74 Posted June 2, 2023 Posted June 2, 2023 Mun mökki on rakennettu suoraan peruskallion päälle rakennettu (ehkei "rakennettu" mutta kivet kasattu). Rakennusvuodeksi laitettu 1900 paremman tiedon puutteessa. Silloin eivät routaeristeet olleet muodissa ja rakennustekniikat toki kehittyneet sittemmin. Mutta hyvin on pystyssä pysynyt eikä kosteus vaivaa, paitsi hieman yhdessä nurkassa 15 vuotta sitten tehdyssä laajennuksessa. Metriset kiviseinät toimii hyvin, tosin talvisin hieman ottaa aikaa ennenkuin kunnolla lämpimäksi saa.
Jopotuinen Posted June 2, 2023 Posted June 2, 2023 (edited) Vaihdetaas tähän säikeeseen toi mun varasto. Sitä pitäisi pikkuhiljaa alkaa modernisoimaan. Pientä säätöä siellä on jo ollutkin, kun laitoin sinne lankakoritoteemin lisäsin yhden hyllyn. Varastossa on muutama pulma. 1. Se on äärettömän pimeä, vaikka siellä on kattovalaisimena keittiövalaisin 2x18W. Tämä osuus oli tarkoitus korjata maalaamalla seinät (ja katto) valkoisiksi. 2. Varaston katto vuotaa ja aluskate on n. puolen neliön alalta pehmentynyt eikä räystäidenkään osilta ole aivan ryhdissään. Uusi huopakate sinne. 3. Lisäksi sisällä on kaaos, jota siellä on nyt ratkottu ja ratkotaan edelleen 5S hengessä, eli se osuus on jo hallinnassa. 4. Samassa rakennuksessa on myös huussi, joka vaatisi myös pientä upgreidausta, josta selviää värikartalla ja maalisudilla Mutta on siellä toinenkin pulma, tekninen. Ostin wanhaan Biolanin pyttyyn saranoidun styrox kannen, joka ei tietenkään sopinut. Pytyn tuuletusputkea tarttis siirtää, samoin katon läpivientiä, jotta kansi mahtuisi toimimaan. Myös kannen kiinnitys tarttee keksiä uudelleen, ehkä vain pyttyyn kaksi reikää (jollei muita esteitä ilmene). Olin myös ajatellut maalata ruskeaa pyttyä, mutta materiaali on polystyreeniä (PS), eli se asettaa omat haasteensa ja lopputuloksen näkee vasta jälkeenpäin Että tämmönen hanke, valmistuu joskus, jos valmistuu Edited June 3, 2023 by Jopotuinen
OJ Posted June 4, 2023 Posted June 4, 2023 (edited) No siitä vähän kuvia. Eka kuva trailerisaunan sisäpuoli, lauteita ja kiuasta enää kaipaa, josko saisi huomenna runnottua maaliin. Toka kuva tän päivän harhautus. Piti hakea laituriin uudet kellukkeet kun tuli pienen arviovirheen johdosta vähän heikosti kantava laituri. Jos oikeen jaksan raivota huomenna, niin laitetaan laiturikin vesille. kellukkeinen takana näkyy toi pihasauna, ja aika kätevä satasen maksanut peltinen puuvaja. Edited June 4, 2023 by OJ bici74 1
alpensau Posted June 4, 2023 Author Posted June 4, 2023 Yksi yli muiden nousseista rautakauppakokemuksista (siis ei ainoa): Hain harjaterästä kehä3:n tuntumassa olevasta Starkista (Martinlaakson lähellä). Pihahemmo otti ison trukin trukkipiikeillä ja ajaa täräytti sivusta harjateräspinoon kuin lumitöissä konsanaan. Sitten piikit ylös ja suorimpia mulle kärryyn. Enpä olisi itse keksinyt moista tekniikkaa. 😁 Ne zetan muotoiset sitten takaisin pariin kertaan jo aiemmin tuhottuun pinoon.
mgcc Posted June 4, 2023 Posted June 4, 2023 On 6/1/2023 at 1:16 PM, alpensau said: Tirolista on aika lailla kuvamateriaalia - kaikki on niin järjestelmällistä kattojen vesilistojen maadoitusta ja lintuverkkoja myöten. Puhummeko nyt Etelä-Tirolista? Se alue jossa on paljon jotain itävaltalaisperäisiä tyyppejä. Muualla Italiassa ei ilmeisesti ole mahdotonta käyttää vesikanistereita leca-harkkojen sijaan
Recommended Posts