Jump to content
IGNORED

Raksajuttuja

Recommended Posts

^ Ja jos on lasiluukku, niin tuo tunnelmavaloa ja elävän liekin lepatusta.

Kävin piruuttani mittaamassa.
Alataso 25 cm kiukaan yläreunan alapuolella.
Alatason otsapinnan etäisyys kiukaasta 60 cm
Lasiluukun korkeus 30 cm ja sen yläreuna on alatason kanssa samalla korkeudella.

Tämä setuppi on siis jalkaterille ja säärille sietämättömän polttava, jos on pesässä iso poppa. Yleensä saunottaessa ei näin ole, mutta sellaistakin sattuu aina tuon tuosta.

Mutta toi korkea luukku on käytettävyydeltään ehdoton, jos luukku on lauteisiin päin ja tila on ahdas. Nyt ei tarvitse kontata, kumartuminen riittää.

Semmonen vielä tarkistettavia asioita, minkä pituisia puita kiuas nielee. Lyhyet pesät (alle sen 33 cm) toki ihan ok, kunhan tämä on huomioitu halkotavarassa. Normi STD mittanen 0,33 halko ei sinne mahdu.

Edited by Jopotuinen

Toi ilmanvaihtokin on silleen vähän kakspiippunen juttu. Aitokiukaan kanssa saunasta puuttuu se palonaikainen veto ja kun ilmanvaihto on maltillista, saadaan hyper märät löylyt ja sellainen höyrysauna meininki. Tätäkin voi sitten räppänöiden kanssa säädellä, mutta se on silloin ihan painovoimasta kiertoa eikä ole verrattavissa jatkuvalämmitteisen ilmankiertoon.
Sauna täytyy lopuksi tuulettaa hyvin.

Mieltymisasioitahan nämä. 

Uusivat tuossa nuita kunnan vesijohtoja, tulevat tonttiliittymälle. Ehdottivat että jo vedettäisiin samalla vesimittarille samalla kaivauksilla. Päädyttiin, että sukitetaan tuo väli, hinta max tonnin hujjakoilla. Tänään kävi ilmi, että tuloputki on niin huonossa kunnossa, että sinne saataisiin ainoastaan 30 mm putki sisään ja siitä jatkossa harmia.

Ehdotus, että uusitaan koko pätkä 60 mm putkella, johon voi sitten joskus ujuttaa 40 mm putken sisään. Hinta-arvio 6000-7000 €, eipä tuossa paljoa vaihtoehtoja ole. 
Saas nähä miten kaivuut onnistuu, kun on siinä nuo parvekeremontin telineet talon ympärillä. Kai ne sitten jotenkin.

Perse.

Onko puhe yhden perheen talosta ? Mulla on ulkomitaltaan 40 mm muoviputki kaivolta tallin perälle. Tuolla putkellä ja työntävällä voimavirtapumpulla tyhjentää kaivon 10 minuutissa. Onkohan sua vedätetty ?

Edited by alpensau

Kertsi tämä on, ei tosin iso, hieman vajaat 1500 m2.

Vesijohtoja uusitaan kadun alle, kun  on tullut valituksia ruosteisesta vedestä. Syyksi on selitetty viereistä lähes tyhjillään olevaa liikerakennusta, jonka läpi vesi tulee, mutta nyt on virtaama liian vähäistä veden laadulle. Uutta putkea tulee yhden korttelin mitan verran ja saamalla tuo liikerakennus jää ns. pistoraiteelle ja meidän vesi kirkastuu :) 

Ovat  juoksuttaneet tuosta tonttiliittymän tuntumasta vettä mereen aina tuon tuosta. Nyt sitten päättivät uusia linjaston.

On 5/29/2023 at 6:15 PM, Jopotuinen said:

^ Ja jos on lasiluukku, niin tuo tunnelmavaloa ja elävän liekin lepatusta.

Kävin piruuttani mittaamassa.
Alataso 25 cm kiukaan yläreunan alapuolella.
Alatason otsapinnan etäisyys kiukaasta 60 cm
Lasiluukun korkeus 30 cm ja sen yläreuna on alatason kanssa samalla korkeudella.

Tämä setuppi on siis jalkaterille ja säärille sietämättömän polttava, jos on pesässä iso poppa. Yleensä saunottaessa ei näin ole, mutta sellaistakin sattuu aina tuon tuosta.

Tänks. Mä luulen että tämän (sekä parin muunkin vastauksen) perusteella uskallan tarvittaessa jättää alalauteen hieman kivien alapuolelle.

Plääni on sellainen että kiuas tulee yhteen nurkkaan ja lauteet kahdelle kauimmaiselle seinälle. Silloin jäisi joku 80-90 senttiä alalauteen ja kiukaan väliin. Mut pitää nyt katsoa nämä mitat kunhan sieltä saadaan nykyiset systeemit purettua ensin pois.

On 5/29/2023 at 6:05 PM, OJ said:

Kunhan laskin leikkiä, Harvian halpismallit ovat toimineet oikein hyvin. 

Tosta alalauteiden korkeudesta. Mulla on pihasaunassa alalaude ehkä 10cm kivien ylätasoa alempana eikä siinä kyllä varpaille tule kylmä talvellakaan. Lattianrajassa on tietenkin pakkasta ja sinne jäätyy iso osa lauteiden huuhteluun käytetystä vedestä. 

Mä olen tykännyt tosta tulipesästä loylyhuoneessa kun sen johdosta ei paljon tarvitse ilmanvaihdosta stressata. 

Teillä onkin siellä oikea talvi, mä luulen ettei meillä kerkeä vedet jäätyä. Talvisin yöllä menee muutaman asteen pakkasen puolelle (silloin tällöin jopa 10 asteen verran) ja harvassa ovat ne päivät jolloin ei nollan yläpuolelle päästä. Tulipesä tulee löylyhuoneeseen, muuten emäntä laittaa rakentamaan sen uusiksi siten että tulipesä on löylyhuoneessa.

Semmonen nyanssi vielä, että se kiukaan vastakkainen nurkka on se kuumin paikka, eli sinne löyly pukkaa ensin ja siitä sitten hajaantuu. Paikkojen keskinäinen ero on merkittävä. Löylykisoissa se kauimmainen paikka vastakkaisesta nurkasta ;) 

Mulla ei muuten ole ollut tota "paistumisefektiä" omassa saunassa vaikka sisämitat ovat vain 210 leveä, 182 syvä ja 213 korkea. Ei pääse kiuasta kovin kauas karkuun, mutten polta isolla liekillä saunoessa. Trailerisauna 1.0 oli aika tukala jos oli yhtään isompaa tulta pesässä, mutta se olikin vain 135 x 180 x 193 koppi. Trailerisauna 2.0 on pikkuisen isompi, eli pitäisi toimia OK. 

Tosta puheenollen, tänä viikonloppuna on kova yritys saada trailerisauna 2.0 valmiiksi. Koitan saada pientä sivusäätoä aikaiseksi.

22 minutes ago, OJ said:

Tosta puheenollen, tänä viikonloppuna on kova yritys saada trailerisauna 2.0 valmiiksi. Koitan saada pientä sivusäätoä aikaiseksi.

Ööö...kuva olis kiva vai miten se meni?