Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 20233 vuotta Avasin näille oman otsikon. Jotkut asiat raksa-alalla ovat aika yllättäviä jopa alaa opiskeleville. Mä en ole sitä opiskellut, vaikkakin ostin kerran amiksen kirjat ihan mielenkiinnosta. Minua häiritsee hieman se, että koulupudokkaista koulutetaan putkiasentajia oppisopimuskuviolla. Käytännössä putkimies kulkee työmailla autonkuljettajan kanssa, joka myös kantaa työkaluja. Palkka tuplana. 10-vuotias oppii kiristämään helmen. Kai mä voin kiristää sen itsekin ? Mun pitäisi maksaa 18-kesäiselle reilu 30,- plus alv lähinnä auton kuljettamisesta. Mitä, jos mä itse olisin alkanut kulkemaan työmailla takapenkillä istuen ?
Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 20233 vuotta Kunhan tietää mikä on momentti helmelle, eikä kiristä sitä poikki ja aiheuta vesivuotoa. Hiljan oli lehdessä juttua, että putkimiehellekin oli näin käynyt ja saanut varaajan liitokseen vuodon ja edelleen kosteusvaurio. Oikeudessa todettiin putkimies viattomaksi kosteusvaurioon, koska talo oli rakennettu 80/90 luvun taitteessa ja että tämän ikäisessä talossa kosteuseristeet ovat jo vanhentuneet ja olisi pitänyt uusia. Ainoastaan helmen korjaus oli hyvitettävää. Johan oli tulkinta Olis kannattanut tehdä itse.
Kirjoitettu 5. Toukokuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Malliksi kun kiertää puoli tusinaa helmeä putkeen ja poikki, niin löytää rajat. Ihan sama kun autolla ajo. Riittävän monta kertaa ulos/nurin, niin rajat löytyvät. Raksajuttujen käsittely oikeudessa. Ammattipuolen sopimuksissa käytetään välimiesmenettelyä eikä oikeuteen tarvitse mennä. Käräjäoikeudessa ammattituomarilla voi olla tapetointikokemusta. Kuka uskaltaa viedä sellaiselle vaikka uima-altaan desinfiointilaitteen korjausriidan ? Kerran näin käsittelyn, jossa ei noteerattu todistajan (=toinen urakoitsija) esteellisyyttä. PS. Onko sisäpiirin tietoa, miksi Kalasatamassa (srv) oli iso putkivuoto ? Muokattu: 5. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 20233 vuotta Onkohan se ok, jos hirsitöllin vinksollaan olevien olevien ikkunoiden karmiraot vetelis uretaanilla umpeen, niiden rihtauksen jälkeen? Reilu 40 vuotta vanha kötöstys, enimmät painumat ennen lahoamista siis takana. Linnut tahtoo kyniä aina tota lasivillaa.
Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Uretaanista. Kestää se aikansa. Toimii ainakin jatkuvasti lämpöisenä pidettävissä rakennuksissa. Se on toinen asia, jos haluaa perinnesaneerata. Yx tällaisiin erikoistunut kaveri sanoi, että tuohesta on näyttöä, että se kestää 200 vuotta. Jos tarvitsee nimenomaisia tuloilma-aukkoja, niin ikkuna-aukkoon mahtuvia luukkujakin on olemassa. Tai sit tekee osan aukkoa tuohella. 🤔 Muokattu: 6. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 6. Toukokuuta, 20233 vuotta Ei vaan tainnut olla tuohiukoilla muinon uretaanivaahtoa, niin tuohta ja sammalta sitten Tää meidän kartano on sellainen, sanoisko että kertalämmitettävä, eli tulta vaan alle Hirsikehikko kun ladottu kiertymään, että kaikki autotkin on suunnikkaan muotoiset, josta pulmia ovi ja ikkuna karmien kanssa. lävistäjät vastakkaisissa kulmissa osumaa sivusta rakenteisiin ja oviaukko jää jo pakokotusti suunnikkaan muotoon ja oven yläreunaan on lisätty pieni korokekiila, ettei kärpäset lennä sisälle Tarkotus olisi irrotella nuo ja ketjusahalla napata pikkasen hirren päästä. Ei mitään perinnerakentamista täälä. Sarkasti voisi nähdä asian toisinkin, nykyaikaisena perinnerakentamisena
Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 20233 vuotta Tuossa Wapun aikaan annoin vihreetä valoa mun luottoraksaäijälle joka saa aloittaa mun saunarakennuksen valmistelun. Ensin talo tyhjäksi, toinen kerros hevon kuuseen ja kaikki ei-kantavat seinät pois. Tämän jälkeen sitten vetäydyn sinne pariksi päiväksi viimeistelemään pläänit (suunnitteluohjelmana jotakuinkin tupakkiaskin kansi). On niin hassun muotoinen se talo harjakattoineen ettei oikein tiedä mihin se sauna mahtuu ja miten ja minkäkokoisena + se että lattiakin pitää laittaa uusiksi mikä aiheuttaa korkeudessa muutoksia. On sen verta wanhaa ettei mitään piirustuksia ole olemassa. Olen kuitenkin aivan satawarma että siitä tulee kylän hienoin sauna (ja ainoa toki).
Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 20233 vuotta Paikallisesta rautakaupastako meinasit sen kiukaan kipaista?
Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Sitähän voi sitten kerralla tehdä savusaunan, niin ei tarvitse roudata rautaa niin paljon. Se voi myös helpottaa suunnittelua. Vois olla paikallisella rakennustarkastajalla huuli pyöreänä. Muokattu: 11. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 20233 vuotta 2 hours ago, Jopotuinen said: Paikallisesta rautakaupastako meinasit sen kiukaan kipaista? Onhan esim. Harvialla kauppa täällä eli "kyllä"...
Kirjoitettu 13. Toukokuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Kiukaasta tuli mieleen, että kun vaihdettiin peruskiuas sellaiseen, missä on vesivaippa ympärillä, niin johan muuttui saunominen. Ihan kuin olisi tuplatehot. Pitää käyttää myös isoa kivimäärää. Tuollainen, maksoi tosin luokkaa 500,- pari v sitten. https://www.puuilo.fi/kota-luosto-puukiuas-vesisailiolla Muokattu: 13. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 20233 vuotta Toi kiuas vaikuttaa hyvältä, kun siinä on toi vesivaippa ympärillä eristeenä. Sillä on seuraus, että kivet saa enemmän aikaa tekeytyä. Ilman tota vesivaippaa kesäisestä saunasta tulee kuuma ja ilti päällmmäisiä kiviä voi silti pyöritellä käsissä, kuten meillä, jossa säiliö toisella sivulla. Kiuas ilmeisesti menossa vaihtoon ikänsä puolesta, täytyy kuitenki vielä tarkistella rakenteet. Mielessä on ollut pikkuaito, mutta sen puhti ei taida ihan aamulöylyihin kannatella, toisin kuin isoveljensä AK56 Linkattu versio voisi olla AK:n vaihtoehto, ellei ole liian iso. Täytyy tarkistella sekin. Täällä tykätään pehmeistä ja märistä AK tyyppisistä löylyistä. Muokattu: 21. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 20233 vuotta Jyrkkä palahuopakatto on 40 v vanha ja sitä pitäisi alkaa suunnitella. Mutta mitä tilalle? Edullis(in)ta vaihtoehtoa haetaan. Työkustannuksia voi kompensoida kotitalousvähennyksellä, varsinkin jos operaation voisi ajoittaa loppuvuoteen ja laskutus vuodenvaihteen molemmin puolin, jos tarpeen. Mutta mikä näistä, onks' tietoo: Palahuopa Rimahuopa Konesamattu Aaltopelti Aaltomuovi Itse pitäisin ehkä eniten valmiiksi mustatusta konesaumatusta, mutta taitaa olla hintava, vaikkakin ilmeisen joutuisa asennettava. Muokattu: 21. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Täällä on nyt betonitiili. Varjon puoli kasvaa sammalta ihan sikana - tuon kun olisi tiennyt suunnitteluvaiheessa. Ekaan taloon laitoin peltikaton. Kaikki mun seuraavat katot on pellistä, jos niitä vielä tulee. Konesaumattu vaatii tiheän aluslaudoituksen (€€ !), tiili- tms. kuvioinen menee hillitymmällä aluslaudoituksella.
Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 20233 vuotta On 5/13/2023 at 10:23 AM, alpensau said: Kiukaasta tuli mieleen, että kun vaihdettiin peruskiuas sellaiseen, missä on vesivaippa ympärillä, niin johan muuttui saunominen. Ihan kuin olisi tuplatehot. Pitää käyttää myös isoa kivimäärää. Tuollainen, maksoi tosin luokkaa 500,- pari v sitten. https://www.puuilo.fi/kota-luosto-puukiuas-vesisailiolla Näyttää hienolta, ei tosin tuollaista taida mun saunaan mahtua. Ja kun kiukaista on kyse: haasteena ehkä saunatilan korkeus (tiedetään vasta kun nykyinen tila on tyhjennetty ja välikatot purettu etc). Alalauteen tietysti pitäisi olla kiuaskivien yläpuolella ettei jalat jäädy mutta antaisikohan sellainen verkkovaipallinen laite hieman anteeksi tuossa korkeudessa? Kivet kuitenkin esillä melkein lattiarajasta lähtien ja puskenevat lämpöä myös sivusuuntaan? Siis jotain tähän tyyliin: https://nordic.harvia.com/fi/tuotteet/WK200LD/legend-240-greenflame-musta Edit: interweppi pitäisi kieltää. Mulla ajatuksissa sellainen hyvin perusmallinen bastuhuone suorilla kulmilla ja yhdellä vaalealla värillä. Mutta sitten kun menee nettiin hieman googlailemaan niin kuola alkaa valumaan ja dollarin kuvat pyörimään silmissä. Tästä projektista voisi halutessaan tehdä aivan järkyttävän kalliin...maltti on valttia. Muokattu: 21. Toukokuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: bici74
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään