Jump to content
IGNORED

Raksajuttuja

Recommended Posts

Avasin näille oman otsikon. Jotkut asiat raksa-alalla ovat aika yllättäviä jopa alaa opiskeleville. Mä en ole sitä opiskellut, vaikkakin ostin kerran amiksen kirjat ihan mielenkiinnosta.

Minua häiritsee hieman se, että koulupudokkaista koulutetaan putkiasentajia oppisopimuskuviolla. Käytännössä putkimies kulkee työmailla autonkuljettajan kanssa, joka myös kantaa työkaluja. Palkka tuplana. 10-vuotias oppii kiristämään helmen. Kai mä voin kiristää sen itsekin ? Mun pitäisi maksaa 18-kesäiselle reilu 30,- plus alv lähinnä auton kuljettamisesta. Mitä, jos mä itse olisin alkanut kulkemaan työmailla takapenkillä istuen ?

Kunhan tietää mikä on momentti helmelle, eikä kiristä sitä poikki ja aiheuta vesivuotoa.

Hiljan oli lehdessä juttua, että putkimiehellekin oli näin käynyt ja saanut varaajan liitokseen vuodon ja edelleen kosteusvaurio.

Oikeudessa todettiin putkimies viattomaksi kosteusvaurioon, koska talo oli rakennettu 80/90 luvun taitteessa ja että tämän ikäisessä talossa kosteuseristeet ovat jo vanhentuneet ja olisi pitänyt uusia. Ainoastaan helmen korjaus oli hyvitettävää.

Johan oli tulkinta

Olis kannattanut tehdä itse.

Malliksi kun kiertää puoli tusinaa helmeä putkeen ja poikki, niin löytää rajat. Ihan sama kun autolla ajo. Riittävän monta kertaa ulos/nurin, niin rajat löytyvät.

Raksajuttujen käsittely oikeudessa. Ammattipuolen sopimuksissa käytetään välimiesmenettelyä eikä oikeuteen tarvitse mennä. Käräjäoikeudessa ammattituomarilla voi olla tapetointikokemusta. Kuka uskaltaa viedä sellaiselle vaikka uima-altaan desinfiointilaitteen korjausriidan ? Kerran näin käsittelyn, jossa ei noteerattu todistajan (=toinen urakoitsija) esteellisyyttä.

PS. Onko sisäpiirin tietoa, miksi Kalasatamassa (srv) oli iso putkivuoto ?

Edited by alpensau

Onkohan se ok, jos hirsitöllin vinksollaan olevien olevien ikkunoiden karmiraot vetelis uretaanilla umpeen, niiden rihtauksen jälkeen?

Reilu 40 vuotta vanha kötöstys, enimmät painumat ennen lahoamista siis takana.

Linnut tahtoo kyniä aina tota lasivillaa.

Uretaanista. Kestää se aikansa. Toimii ainakin jatkuvasti lämpöisenä pidettävissä rakennuksissa. Se on toinen asia, jos haluaa perinnesaneerata. Yx tällaisiin erikoistunut kaveri sanoi, että tuohesta on näyttöä, että se kestää 200 vuotta. Jos tarvitsee nimenomaisia tuloilma-aukkoja, niin ikkuna-aukkoon mahtuvia luukkujakin on olemassa. Tai sit tekee osan aukkoa tuohella. 🤔

Edited by alpensau

Ei vaan tainnut olla tuohiukoilla muinon uretaanivaahtoa, niin tuohta ja sammalta sitten :D

Tää meidän kartano on sellainen, sanoisko että kertalämmitettävä, eli tulta vaan alle :D

Hirsikehikko kun ladottu kiertymään, että kaikki autotkin on suunnikkaan muotoiset, josta pulmia ovi ja ikkuna karmien kanssa. lävistäjät vastakkaisissa kulmissa osumaa sivusta rakenteisiin ja oviaukko jää jo pakokotusti suunnikkaan muotoon ja oven yläreunaan on lisätty pieni korokekiila, ettei kärpäset lennä sisälle :D Tarkotus olisi irrotella nuo ja ketjusahalla napata pikkasen hirren päästä.

Ei mitään perinnerakentamista täälä. Sarkasti voisi nähdä asian toisinkin, nykyaikaisena perinnerakentamisena :D

Tuossa Wapun aikaan annoin vihreetä valoa mun luottoraksaäijälle joka saa aloittaa mun saunarakennuksen valmistelun. Ensin talo tyhjäksi, toinen kerros hevon kuuseen ja kaikki ei-kantavat seinät pois. Tämän jälkeen sitten vetäydyn sinne pariksi päiväksi viimeistelemään pläänit (suunnitteluohjelmana jotakuinkin tupakkiaskin kansi). On niin hassun muotoinen se talo harjakattoineen ettei oikein tiedä mihin se sauna mahtuu ja miten ja minkäkokoisena + se että lattiakin pitää laittaa uusiksi mikä aiheuttaa korkeudessa muutoksia. On sen verta wanhaa ettei mitään piirustuksia ole olemassa. Olen kuitenkin aivan satawarma että siitä tulee kylän hienoin sauna (ja ainoa toki).

Sitähän voi sitten kerralla tehdä savusaunan, niin ei tarvitse roudata rautaa niin paljon. Se voi myös helpottaa suunnittelua. Vois olla paikallisella rakennustarkastajalla huuli pyöreänä.

Edited by alpensau