Jump to content
IGNORED

Linnut

Recommended Posts

Tarkoitus mennä huomena harjoittelemaan superkiikarien kanssa sinne Typyrantaan. Ostan jonkun edullisen kalanpalan ja vien syötiksi...

Mutta sunnuntaina 5.3. klo 10 -12 "lintukävely" Hatanpään seutuvilla, lähtö Takon soutajien parkkipaikka...voisi mennä kyllä fillarilla...

image.jpeg.45e027e718324610146469b579b41d21.jpeg  image.png.9301cecb9518849700b33a59da4d68dc.png

Kävin harjoittelemassa kiikarointia Typynrannassa. ( loppuosa tiestä on niin kapee että pelottaa jos joku tulee vastaan..) Harjoittelu olikin tarpeen, menee mittasuhteet ihan sekasin. No, havainto se on variskin ja naakka, niitten kanssa olikin hyvä harjoitella tarkennusta. ( tässä välissä eväitten nauttimista) näköjään pitää opetella tarkentamaan oikealla kädellä, nyt pitelen rungosta oikealla ja tarkennan vasemmalla, ja aina se oikea käsi nappaa vakaimen pois päältä.
Onneksi sain tähtäimeen  image.png.db46372880513e9a3bcb4c171c7a3523.png talitiaisiakin.  image.jpeg.227291a8762c3cf5f1dbe1e282a90709.jpeg  ja vihdoin 4 merikotkaakin ilmestyi samoille tietämille kun lauantaina.
Kävelin järven keskelle - ja sitten kotkat lensi sinne todella kauas. Lokki. 
Ja vielä rannalla punatulkku. image.png.38ed76bb2cd1afb28d125f7e15714c55.png sinitiaisen, räkättirastaan ja tikan ääniä.
Ihan mukava ulkoilu. Tosin mun kalapalasyötit menee varmaan variksille  ja lokille...

Kävin vielä Loukonlahdessa viemässä talikävyn ja kas, oli mun talipötkylästä jotain nypitty. 
Sain myös talitiaisen siis tosilähikuvaan, erottui hienosti kaikki yksityiskohdat. Lisäksi seurasin variksen hommia, variksenkin sai tosi lähelle. Se katkoi pieniä oksia, ja tiputti sitten niitä maahan?? 

image.jpeg.3b369a430080c8d8c91049e90ce0cb02.jpeg tuli tänään opittua uutta, mun mittakaavassani paljonkin uutta. Ensiksikin missä se Rantaperkiön ruokintapaikka on, melkein löytää kun vaan kävelee sitä isompaa polkua mäen päälle, sieltä pienempi polku oikealle ( Tampereelta päin) vähän kun rotkoon menisi. 
Uusia tuttavuuksia viherpeippo ( en varmaan tunnista jos joskus näen...) samoin vihertikka ja urpiainen. 
Muita havaintoja: varpunen, pikku-, mustarastaita, räkättirastas, sini- ja talitiaisia, paljon punatulkkuja koiraita ja naaraita, sinisorsia, käpytikkoja. Isompi lokki erittäin kaukana, varmaan harmaalokki. Kuulemma tuulihaukka lentää tuolla, todettiin erään naisen kanssa että aha, me luultiin varikseksi ja saan lentävän linnun tarkennettua vain tuurilla. 
Oravia, ruokintapaikalla yhden oravan viereen pääsi senverta lähelle että olisi pitäny olla vielä kamerakin mukana.

Ruokintapaikalle oli lähtöpaikasta senverta pitkä matka että kun lähtivät vielä eteenpäin, mun oli käännyttävä takaisin että nilkat kestää sen paluunkin, nyt mentiin äärirajoilla. 

Tosi kiva kyllä kun sai tarkennettua, mä olen iloinen jo siitä että jotain saa näkyviin. image.png.384e8936036b4b04b3ad2477faaa6439.pngimage.jpeg.7b5882a2a45eb15a36a88b990d716ec8.jpegsiellä oli tosiharrastajia  ja -tietäjiä, ja sitten meitä joille siis punatulkku tähtäimessä on jo Iso Ilo. 

^ no sellainen vihertävä lintu ja punasta päässä, sanoivat että tuolla on vihertikka. En minä olisi tunnistanu, tai edes tiennyt...ihan hyvin on voinu olla harmaapäätikka, ja sanoivat että viher. 
No joka tapauksessa sain tarkennettua, kyselin mikä lintu tuo on...
ei niin vakavaa, kaikki havainnot on kivoja, mun suosikkini on pikku sinitiainen ja punatulkut, ja joka tapauksessa opin uutta. 

Edited by tempokisu

:D ihan hyvin on voinu olla harmaapää, mutta sanoivat että viher. En minä tunnistanut koko lajia, kysyin. ( ja just tuossa katselin LuontoPortin sivuilta näitä, mun silmiin  samannäköisiä...) Siinä Hatanpään Arboretumin reitillä. Sitten oli toinen vähän vihertävä ja harmaata, ja se kuulemma sitten viherpeippo. Sekin ihan sen perusteella mitä sanoivat. 
Mä tunnistan vaan noita perus...mikä sekin on iso asia kun lähestulkoon kaikki on ollut alle vuoden ajan ihan uutta. 
No, oli ihan kiva katsella sorsiakin, kun näki kaikki höyhenten yksityiskohdat. 
Tärkeintä on että saa jotain näkymään ja tarkennettua ( no sori varikset, harakat ja naakat, teitä näkee muutenkin ) ei tarvitse olla erikoinen tai harvinainen.
Mutta tulen varmana käymään alueella uudelleen, sitten kun pukeutuminen on helpompaa ( nyt ei voinu näissä kamppeissa pyörällä lähteä ) jospa näkee lajeja uudelleen uuden tiedon kanssa.

...ja totesin että mun tarvii alkaa tehdä selkälihasliikkeitä, tähyilen lähipuun latvaan niin autsista.

Edited by tempokisu

..aika monella oli Swarovskin kiikarit, ja monilla sitten kamera 600mm teleellä. Meinasin että kyllä ihmisillä rahaa on...mutta se on kumminkin niin jos on inspiraatio niin kannattaa hankkia kunnon vempaimet.