Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20233 vuotta Olen säästänyt taannoisen Aamulehden osion, siinä on juttua Tampereen Rantaperkiön linturuokintapaikasta, että on loistava kohde aloitteleville lintuharrastajille kun lintuja on aina siellä. Kuvassakin näkyy heti sinitiainen ja mustarastas. Onko tietoa missä tämä paikka on, mä haluaisin mennä käymään ja katselemaan. Edes suunnilleen, hakuammuntana menisin Härmälän leirintäpaikan jälkeiselle osuudelle.. kas siinä vielä lisää kivoja lintu-emoijeita Muokattu: 21. Helmikuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu lisää pikkulintuja
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja En tiedä tarkkaan, mutta etsisin tältä alueelta:
Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 20233 vuotta ^ olen ajellut työmatkapyöräilyn lisäkenkuraa tuolla Hatanpään arboretum-alueella, tuo yhdys-alue, siellä se ei ole. Eli alue on Härmälän rantapuiston ja Rantaperkiön koirapuiston välillä jossain. Jutun mukaan kelviltä menee polku... Tarvii joku kiva päivä mennä katsastamaan ja kyselemään ... oi että, ihan siis mielettömän upeita havaintoja ja kuvia sieltä https://www.facebook.com/groups/2373153209566858/?locale=fi_FI No löytyi sellaista infoa että: Lauantai 25.2. Talvisin Säijänselällä on nähtävissä useita kymmeniä merikotkia, joiden havainnointi tapahtuu Säijän uimarannalta ja jäältä käsin (Typyntie 58, Lempäälä), klo 10-12. Oppaan toimii Pily:n retkikummi Kim Hietikko. Grillikatoksessa voi paistaa makkaraa, joten omat eväät mukaan....yhteyttä: retken vetäjään Kim Hietikkoon ([email protected] ). No häneltä varmaan saa tietoa kyselemästäni ruokintapaikasa ( haun perusteella löytyi) ja toihan olisi kiva, katsellaan.... Muokattu: 21. Helmikuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 22. Helmikuuta, 20233 vuotta mahtavaa, Säijän linturetkelle voi tulla taviksetkin. Just katselin että paikka onkin lähempänä mitä ensin ajattelin, ja sopivaa säätäkin luvassa. Paitsi että lämpimästi pitää pukea. Nyt positiivisesti jännittää.
Kirjoitettu 25. Helmikuuta, 20233 vuotta 21.2.2023 klo 20.27, concorde kirjoitti: En tiedä tarkkaan, mutta etsisin tältä alueelta: Se paikka on vähän ympyrän vas alakulmasta eteenpäin, koulun takaa on polku. Tänään olisi ollu käyttöä niille Canonin superkiikareille. Katselin vähän olisiko jollakulla sellaisia, ei....no tuli niitä havaintoja, ainut vaan että merikotkat 5kpl liiteli vastarannan metsän yläpuolella niin näkyi vaan tällaisena sitten oli korppiparvi, 2 varista puussa, äänihavaintona räkättirastas, tikka naputtaa, talitiainen. Harmillisesti alkoi sataa senverta lunta että ei oikein voinu kiikaroida ja näkyvyyskin huononi. Saatiin kumminkin tuli grilliin ja eväät tuli syötyä. - ja tulihan tutuksi tämä paikka, voi mennä joskus itekseen uudelleen. Muokattu: 25. Helmikuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 25. Helmikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Pitääkin muistaa, että typyrannassa näkyy kotkia. Kummilikka kun vielä asuu muutaman kilsat päässä sieltä
Kirjoitettu 26. Helmikuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Kuusitiainen mun lintulaudalla! Edellisestä omasta havainnosta useampi vuosi. Hienoa
Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 20233 vuotta Tarkoitus mennä huomena harjoittelemaan superkiikarien kanssa sinne Typyrantaan. Ostan jonkun edullisen kalanpalan ja vien syötiksi... Mutta sunnuntaina 5.3. klo 10 -12 "lintukävely" Hatanpään seutuvilla, lähtö Takon soutajien parkkipaikka...voisi mennä kyllä fillarilla...
Kirjoitettu 1. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kävin harjoittelemassa kiikarointia Typynrannassa. ( loppuosa tiestä on niin kapee että pelottaa jos joku tulee vastaan..) Harjoittelu olikin tarpeen, menee mittasuhteet ihan sekasin. No, havainto se on variskin ja naakka, niitten kanssa olikin hyvä harjoitella tarkennusta. ( tässä välissä eväitten nauttimista) näköjään pitää opetella tarkentamaan oikealla kädellä, nyt pitelen rungosta oikealla ja tarkennan vasemmalla, ja aina se oikea käsi nappaa vakaimen pois päältä. Onneksi sain tähtäimeen talitiaisiakin. ja vihdoin 4 merikotkaakin ilmestyi samoille tietämille kun lauantaina. Kävelin järven keskelle - ja sitten kotkat lensi sinne todella kauas. Lokki. Ja vielä rannalla punatulkku. sinitiaisen, räkättirastaan ja tikan ääniä. Ihan mukava ulkoilu. Tosin mun kalapalasyötit menee varmaan variksille ja lokille... Kävin vielä Loukonlahdessa viemässä talikävyn ja kas, oli mun talipötkylästä jotain nypitty. Sain myös talitiaisen siis tosilähikuvaan, erottui hienosti kaikki yksityiskohdat. Lisäksi seurasin variksen hommia, variksenkin sai tosi lähelle. Se katkoi pieniä oksia, ja tiputti sitten niitä maahan??
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta tuli tänään opittua uutta, mun mittakaavassani paljonkin uutta. Ensiksikin missä se Rantaperkiön ruokintapaikka on, melkein löytää kun vaan kävelee sitä isompaa polkua mäen päälle, sieltä pienempi polku oikealle ( Tampereelta päin) vähän kun rotkoon menisi. Uusia tuttavuuksia viherpeippo ( en varmaan tunnista jos joskus näen...) samoin vihertikka ja urpiainen. Muita havaintoja: varpunen, pikku-, mustarastaita, räkättirastas, sini- ja talitiaisia, paljon punatulkkuja koiraita ja naaraita, sinisorsia, käpytikkoja. Isompi lokki erittäin kaukana, varmaan harmaalokki. Kuulemma tuulihaukka lentää tuolla, todettiin erään naisen kanssa että aha, me luultiin varikseksi ja saan lentävän linnun tarkennettua vain tuurilla. Oravia, ruokintapaikalla yhden oravan viereen pääsi senverta lähelle että olisi pitäny olla vielä kamerakin mukana. Ruokintapaikalle oli lähtöpaikasta senverta pitkä matka että kun lähtivät vielä eteenpäin, mun oli käännyttävä takaisin että nilkat kestää sen paluunkin, nyt mentiin äärirajoilla. Tosi kiva kyllä kun sai tarkennettua, mä olen iloinen jo siitä että jotain saa näkyviin. siellä oli tosiharrastajia ja -tietäjiä, ja sitten meitä joille siis punatulkku tähtäimessä on jo Iso Ilo.
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Oliko oikeasti vihertikka, ettei harmaapäätikka? Vihertikka Suomessa olis kova havainto, koska on sen verran harvinainen.
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta ^ no sellainen vihertävä lintu ja punasta päässä, sanoivat että tuolla on vihertikka. En minä olisi tunnistanu, tai edes tiennyt...ihan hyvin on voinu olla harmaapäätikka, ja sanoivat että viher. No joka tapauksessa sain tarkennettua, kyselin mikä lintu tuo on... ei niin vakavaa, kaikki havainnot on kivoja, mun suosikkini on pikku sinitiainen ja punatulkut, ja joka tapauksessa opin uutta. Muokattu: 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta Kirjoittaja Kysyin siksi, että vihertikkaa näkyy Virossa, mutta todella harvoin Suomessa. Tässä harmaapäätikka: ja tässä vihertikka:
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta ihan hyvin on voinu olla harmaapää, mutta sanoivat että viher. En minä tunnistanut koko lajia, kysyin. ( ja just tuossa katselin LuontoPortin sivuilta näitä, mun silmiin samannäköisiä...) Siinä Hatanpään Arboretumin reitillä. Sitten oli toinen vähän vihertävä ja harmaata, ja se kuulemma sitten viherpeippo. Sekin ihan sen perusteella mitä sanoivat. Mä tunnistan vaan noita perus...mikä sekin on iso asia kun lähestulkoon kaikki on ollut alle vuoden ajan ihan uutta. No, oli ihan kiva katsella sorsiakin, kun näki kaikki höyhenten yksityiskohdat. Tärkeintä on että saa jotain näkymään ja tarkennettua ( no sori varikset, harakat ja naakat, teitä näkee muutenkin ) ei tarvitse olla erikoinen tai harvinainen. Mutta tulen varmana käymään alueella uudelleen, sitten kun pukeutuminen on helpompaa ( nyt ei voinu näissä kamppeissa pyörällä lähteä ) jospa näkee lajeja uudelleen uuden tiedon kanssa. ...ja totesin että mun tarvii alkaa tehdä selkälihasliikkeitä, tähyilen lähipuun latvaan niin autsista. Muokattu: 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 5. Maaliskuuta, 20233 vuotta ..aika monella oli Swarovskin kiikarit, ja monilla sitten kamera 600mm teleellä. Meinasin että kyllä ihmisillä rahaa on...mutta se on kumminkin niin jos on inspiraatio niin kannattaa hankkia kunnon vempaimet.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään