Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Linnut

Featured Replies

Kirjoitettu

Nää ponkaukset on ihan eri kerrostalolaisille kun rantatalo/mökkiläisille. Jotkut ajaa satoja kilometrejä nähdäkseen jokun harvinaisuuden, tai on piilokojussa 12 tuntia. Ei ole mun juttuni ( ja missä sitä kävis "asioilla"...)
Vaikka yleensä olen vieny harrastukseni ylimpään ääripäähän, mutta nyt ei, ei jaksa enää stressata harrastuksesta.
Mulle riittää nähdä ihan tavallisia ( anteeksi, kaikki linnut on tärkeitä )lintuja ja seurata lokkien pesintää.
Ja tuntuu siltä etten osaa enää edes kuvata, kaikki menee ihan pepulleen.

• Viestejä 1.8k
  • Katselut 118.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Ja mainittakoon että "Tornien Taisto" on kisa, mutta nämä muut havainnot ihan vaan että mitä  lajeja sielä on, ei ole kisa.Toki niitä eri lajeja oli kiva ponkattua, mutta ny keskityn lokkien pesintään.
Mutta tänään havaittu ( autosta katsoen ) västäräkki.
Eilisen lintukävelyllä tapahtuman vetäjän mukaan linturuokinta on ollu erittyisen tärkeetä sinitiaisile, kiitos!

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

Sunnuntain 4.5. lintukävelyllä kysyin porukan ohjaajalta lokeista, koska olivat vaihtaneet pesäkiven, voisiko olla että kun vesi on niin korkealla vähän hankalaa....hänen mielestään lokit eivät vaihda pesäpaikkaa, ellei joku häiritse tai uhkaa, mutta ei vesi.
No periaatteessa ornitologi oli oikeessa, mutta minä myös. Nimittäin se pieni lokin kiviä isomman kiven päällä, niin vesi oli niin korkealla että näkyi vaan se peruskiven päällä oleva iso kivi. Aallot ja kova tuuli uhkasivat.
Siinä kun naaras hautoisi munia niin hukkuisivat.
Ei lokit tyhmiä ole, ihmiset on mutta eläimet ei.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

^ kiitos muistutuksesta, nimittäin jostain syystä nää välilehdet meni ja olen seurannu sääksiliveä. Siellä on nyt 2 munaa.

Tänään köpöttelin lokinpönttöpaikalle, pieni ( siis todella pienen kokoinen lintu tämä on) punarinta aika läheltä havaittu 🙂 vastaantulijalle ilmoittelin myös että tuolla....
Ja kun menen vakiokuvauspaikalleni, varis jo tunnistaa mun kun ole heitelly vähän ruokapaloja ja varishan ne ottaa. Ja kun olen pakannu kamerat.....sitten alkaa se ruokapalan taisto ja taas meni ohi. No, varis ne leipäpalat sai. Tosin herra Varikselle oli tarkoitettukin. Ja tykkään kun/jos noi vesiroiskeet tulee kuvaaan...
varis, harakka ja naakka pidetään ikävinä lintuina, mutta mä ole alkanu tykätä variksistakin.

varis%20Loukon%201b.jpg?img=smaller

ja jospa ensi kesänä onnistuisi testata tuleeko lokki ottaan ostamani jäätelön 😄 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Tuon viimeisien ei pitäisi olla edes vaikeaa... Meet Hesan kauppatorille, ostat jäden ja lokit hoitaa kyllä loput

Kirjoitettu

^ sori mutta en todellakaan ajele Helsinkiin, lähinnä Laukontoria/Ratinan laituria aattelin ( mutta jalkavammaisena meno hieman vaikeeta, taksilla liian kallista mutta katsoo miten käy...)
Mun olotilaa kuvaava:

lokit506h4.jpg?img=smaller

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Meillä näyttää olevan taas noi pihan pallokuuset pikkulintujen suosiossa.  Ainakin kolmessa niistä on jonkun tipin pesä. Yhdessä on ainakin mustarastas ja toisessa varmaankin joku kerttu... 🙂

Kirjosieppoja näytti olevan useampi pariskunta, eli hyttysten perkaaminen on alkanut.

Kirjoitettu

Kuovi bongattu pellolta. Tämän ääntely on yksi sieluun syöpyneistä äänistä, Malmin nyt jo tuhotulla lentoasemalla näitä asusteli runsaslukuisesti ja on tuttu ääni niiltä vuosilta. (Haistakaa p*ska Hgin päättäjät ja grynderit)

Lehtokurppa lentelee omaa reittiään metsän reunassa iltaisin, kurnuttaen. Tämän mukaan voi melkein tarkistaa kellon. 🙂

Kottaraisiakin näkynyt runsaslukuisesti. 

Kirjoitettu

Katsoin että tämä on kuukausiin lintukävely tässä lähellä, Iidesjärven lenkki. Jalkamurtuman takia aattelin että lähden hiljakseen loppupaikalta käveleen ja porukka tulee jossain vaiheessa vastaan. Tosi hidastahan se mun kävely on, mutta melkein lähtöpaikalle laahustelin.
Hieno kävely, hyvää seuraa ja aina voi kysellä. Mulla tosin kestää tovin ennenkun näen, tai en näe.
Jokatapauksessa: varis ( uusi suosikkilintuni), harakka, naakka, peipponen ja pajulintu lauloi lähes koko matka peipposesta näköhavainto, pikkutikka, uusi tuttavuus pensastasku, tali ja sini (ääni). Ai toi mustahko ylilentänyt lintu on kottarainen, en kyllä ota omaan havaintokirjaani ( tai kirjaan että tuossa kuulemma lensi kottarainen koska näin sen lennon) Mustarastasta
Ihana se "lokkilaituri" paljo naurulokkeja ( ja mistä se nimitys naurulokki tulee? Larus ridibundus - ridiculous on naurettava niin siittä se tulee 😄  tää on mun oma teoria ) paljon kalatiiroja. Telkkäpariskunta, haapanpariskuntia, nokikanat ( kuulemma naaras hautoo tuossa munia - en vaan kertakaikkiaan nähny ) harmaasorsapariskunta - luulin ensin heitä kiviksi ja kesti tosi kauan ennenkun huomasin. "tavallinen sorsa" ,tukkasotkia, silkkiuikkuja, kaikkein upein havainto oli kyllä laulujoutsen. 
Ja sitten kuulemma mustapääkertun ääni oli tuo, ja jossain oli kirjosieppo mutta en saanu havaintoja. 

No ei se mitään jos ei kaikkea näe, mutta aina näillä kävelyillä jotain oppii, ja tärkeetä on myös just mun jaloille sopiva ulkoilu, eli hidas kävely.
Kuulemma kalalokkienkin pitäisi jo hautoa munia, mutta mun seuraamani pariskunnan pesällä ei ole munia ( ei ainakaan eilen ollu, risukasa vaan )No he ehkä stressaantui kun se vakipesäkivi jäi välillä aaltojen alle niin piti miettiä uusi paikka. 

lokit503c2.jpg?img=smaller

Lintujen tarkkailu on kyllä ihanaa, hetkeksi unohtuu murehet.

Kirjoitettu
2 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti:

Lintujen tarkkailu on kyllä ihanaa, hetkeksi unohtuu murehet.

Niin on. Mustarastas kun lurittelee illansuussa pihalla niin ei siinä voi olla hymyilemättä tai jopa hieman naurahdella, kertakaikkisen hyväntuulista lauleskelua vaikka mistäs minä tiedän mitä se sanoo. 🙂

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.