Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Linnut

Featured Replies

Kirjoitettu

^&^^ Harmaasiepoilla on myös taipumus pesiä hassuissa paikoissa. Nuoruudessa parvekkeen kukkaruukku oli "hyvä paikka", eivät juuri häiriintyneet partsilla oleilusta. Viime kesänä tuttavan halkoliiteri valikoitui pesinnän kohteeksi, kun ovet olivat sopivasti avoinna.

• Viestejä 1.8k
  • Katselut 118.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Käykö äänihavainnot? en honaa millä oksalla tms. se pieni lintu on.
Ja jos kuulohavainnot kelpaa, meni ohjeistuksen mukaan. Melkein pihalle kuuluu.

Tein kuitenkin oman kierroksen. Nauratti kun ennen kiersin sen lenkin tunnissa ( polvikipu) nyt meni melkein 2  tuntia ( jalkapöydän turvotus - tarvii todella hitaasti edetä, mutta tulipahan oltua ulkona)
No joka tapauksessa; tali, sini, varis,harakka,naakka, pikkuvarpunen. Joutsenen ylilento, lokkeja joka puolella, tikka. Musta- ja räkättirastaat
Ääninä peipponen, pajusirkku, fasaani, ja noista edellisistäkin äänihavainnot.

Mutta päivä iloinen asia, nimittäin seuraamani lokkipariskunta on alkanuu kerätä heiniä ja risuja kiven päälle 🙂 
( ja kameraa ei ollu mukana  )
Haapanakin siellä uiskenteli, mutta sitä ei nyt tähän lasketa, paitsi omaan havaintovihkoon.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

Jaha, senverta kova tuuli ja aallokko sekä vedenpinta korkealla että....näköjään lokit siirtäneet heinät telkäpönttökivelle, joka on paljon turvallisempi paikka. Kuvaajalle tosin ei kiva kun se pöntön "pylväs" ei näytä kivalta kuvassa.
Enivei, kiva että pesintä kohta alkanee.
Mutta vähänkö pelästyin kun varis lensi tosiläheltä pääni yltä!...siinä takasvaappuessani joku pariskunta tuli vastaan ja puheli että "isolokkeja" ( ei täällä niitä ole). Viime keväänä yksi pariskunta oli varma että täällä on harmaalokkeja ja merilokkeja 😄 
Sori, täällä on "vain" kalalokkeja ja naurulokkeja, vierailijana yksi pikkulokki ollu.

Kirjoitettu

Puukiipijä etupihan puolella, ääntä on kyllä kuulunut, mutta näköhavainnot varsin harvinaisia. Takapihan harvoin asutettuun pönttöön on nyt kiinnostuneita lajeja useita; talitiainen, pikkuvarpunen ja uusimpana yllättävästi kuusitiainen. Veikkaan kuitenkin kirjosieppoa tai tyhjää.

Kirjoitettu

... ja aika monta kertaa olen että joo tuolla on lintu/pikkuvarpunen, ja sitten se on kumminkn puun lehti 😄 
Itelle ei ole tärkeää havannoida harvinaisia lajeja pääasia että havannoi, kun olen tässä vajaa 3 vuotta näitä opetellu ja nyt minnekään lintutornille ei jalan pysty. Kaksi vuotta harjoitella kuvausta.
Mutta on tässä loppuelämä aikaa.
Iloitsen erilaisista lintujen äänistä (joita vieä 3v sitten inhosin), ja mun juttu on seurata lokkien pesintää.

Tavoite  kesällä: ostan jäätelöä ja ojentelen lokeille, tulevatko hakeen? Ja kuvakin olisi kiva saada.

Kirjoitettu

Lehtokurppa taas iltalenkillään. Aikoinaan, kun vielä röökasin, noiden avulla saattoi lähes tarkistaa kellonsa.

Kirjoitettu

Mä menin pieniä hopeisia tiira-pinssejä varten Hatanpään lintukävelylle, käännyin takas kun olin  pinssit ostanu.
Tällä jalalla yhteensä noin 2km matka oli kyllä koettelemus. Alussa porukan kanssa ei  nähty kun lokkeja, harakoita, räkättejä ja sinitiainen.
Mutta kun ite käännyin ja köpöttelin lyhintä reittiä autolle, tiaisia ( tali ja sini) niin ne tuli ihan viereen, puun oksalle, ja nurmelle, siis jotain 10cm mun monon viereen. Olisipa ollu jotain jyviä mukana niin olisivat varmana kädestä tullu ottaan. Ja joku vaaleanruskea lintu jolla 2 valkoista "raitaa" sivussa ( yritän etsiä lintukirjasta) Peipposen laulua.
Jaha, todennäköisimmin peipponaaras.
Mutta havaintoni tein eilen.

( Hatanpäälle oli suhteellisen helppo ajaa, mutta takaisintullessa piti kyllä olla todella tarkkana mitä kaistaa ajetaan)

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu
linnun tunnistusta

Kirjoitettu

Voi vitsit, Pirkkalan vanhan kirkon vaiheilla olevalla lintutornilla oli eilen se "Tornien Taisto" havaittiin 55 eri lajia.
( viime vuonna 82eri lajia, eikä silläkään tullut kun hopeeta ) sinne on muillakin mahdollisuus mennä seuraamaan ja kannustamaan, ja ensi keväänä meen sinne jos vaikka oppisi uusia lajeja ja tekisi myös havaintoja.
Miten ihmeessä voi ylipäätänsä päivässä havaita 55 lajia? Mä oon elämäni...( Korkeasaari ja Valkeakosken lintutarha jossa kävin tosi usein katsomassa ankkoja ja erityisesti riikinkukkoja )tai siis siittä asti kun vajaa 3 vuotta sitten aloin opetella lintuja ( tyyliin aha, sinitiainen ja talitiainen, västäräkki... ja että lokkeja on erilaisia....)
ja siinä ajassa olen yhteensä havainnu 91 lajia.
Mutta ei nämä bongauspäivät onneksi ole kisoja, ihan vaan kirjataan mitä on nähty ja kuulemma siitäkin on hyötyä.
Ja ainakin bongarille siitä on suurta iloa.
Tänään olin siis todella iloinen kun tiaiset tuli niin lähellle. Pienistä asioista tulee isoimmat ilot.

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, Köfte kirjoitti:

Pihan havaintoina 13 lajia tähän mennessä.

edit. Ei muutu, perinteisen huono tuuri näiden tapahtumien kanssa. Joku talviversio oli nolla...

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kävin mökillä tänään vähän muuttovalmisteluja tekemässä ja sieltä löytyis kyllä koko päivän panostamalla aika hyvä setti.  

Nyt näkyi parin tunnin puuhasteluiden ohessa ainakin laulujoutsenia, hanhia, silkkiukkuja, telkkiä, isokoskeloita, rantasipin, sinisorsia, nauru-/kala-/harmaalokkeja, kalatiiran, isokuovin, kurkipariskunnan, töyhtöhyyppiä, sini-/tali-/hömötiaset, peipon, västäräkin, räkätti-/musta-/punakylkirastaan, jonkun kertun, variksia, naakkoja, harakoita ja käpytikan. Kuulohavaintona vielä ainakin hippiäinen ja punarinta.

Tuolta varmaan sais löydettyä joitain muitakin rantapusikoissa viihtyviä lintuja, jonkun haukan/kotkan melkon isolla todennäköisyydellä, samoin kuin fasaaneja ja tietty vielä tulemattomat pääskyt ja siepot + satunnaiset vieraat päälle.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.