Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 20241 vuosi Oho, Meidän kylän oma kauppa tehnyt loistavan innovaation, lihakaappi. Ennen myivät harmaantuneet lihat suoraan tiskiltä, mutta nyt lihakaapista ja 3x hintaan
Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 20241 vuosi Markat ja eurot menneet sekaisin ? Sonnin tuottajahinta 10.2024 4,39 €/kg Antilta suoraan Muokattu: 5. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 20241 vuosi Mutta entäs nyt, kun Bovaer lehmät oppivat pidättelemään pierujaan? Vai meneekö se kuten polttomoottorissa, että ne kielletään varmuuden vuoksi, vaikka olisivat kehitettävissä sähköautoja edistyksellisimmäksi, niinku ympäristönäkökohdista tarkasteltuna? https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010880003.html Muokattu: 5. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja Kävin tänään lekurin kehoituksesta ravintoterapeutilla. Eipä tuolla mitään ihmettä tullut, mitä en olisi tiennyt, mutta pari juttua kuitenkin, kuten että kaura saattaa auttaa maksa-arvoihin. Plussaa oli että itse terapeutti oli hyväkuntoisen näköinen, monesti esim. telkussa ovat läskejä, mikä pistää vähän opit kyseenalaiseksi ja että tuo ei kauheasti tuputtanut mitään ismiä tai käynyt väittelemään (kuten olen joillekin kuullut käyvän). Päinvastoin, oltiin puolin ja toisin samaa mieltä teorioista. Mä tosiaan olin bodyhommien takia ihan hirveen kiinnostunut ravinnosta 90-luvulla. Jotain jäi päähän, vaikka en enää sitruunahappokiertoja ihan muistakkaan.
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi sitruunahappokierto - se oli koulussa mun bravuurini, tein hienon kaavion itelleni, ja sitten sitä kysyttiin tentissä ja kyllä lähti! siksi aattelinkin ne ekat 3 vuotta että hienoa... ....kunnes tuli tenttikysymys "Selitä mitä yhdynnässä tapahtuu", ja käytännön potilashommat. Telkkarissa kun niitä rikkaita ja rahattomia, ja Aamulehdessäkin just oli joku valkeekoskelainen työtön, niin ne rahattomat on tosi pulskassa kunnossa. Aikoinaan joskus sata vuotta sitten, se oli herrat jotka oli pulskassa kunnossa ja työläiset hoikempia. No, aikoinani kun vielä pyöräkisailin painoin 55-57kg ( kääk!) sairasteluvuotena 2007 kun en pystyny liikkumaan, paino meni yli 60kg, mutta kun vuonna 2009 ajelin sen 40 240km niin paino meni alle 50kg. Pidin itseäni hoikkana. No voi hyvänen aika, mun vyötäröntympärys oli 80+cm, ja nyt se on 64cm. Paino on siinä noin 44-45kg. ( ja lantionympärys on melko sama kun vyötärö, rinnanympärystä en mittaile ) aika paljo on vaatteet käyneet isoksi.... Muokattu: 6. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi Pari päivää sitten oli uutinen, että 1/4 pojista Suomessa on ylipainoisia. Olikohan alakoululaisista. On tuo aika hurjaa. Omassa lapsuudessa niitä oli 1-2 koko ala-asteella kaikki vuosikurssit huomioiden. Ei ti tietty yllättävää ole toisaalta. Pelaaminen kännykällä+muilla laitteilla ulkona leikkimisen sijaan ja ruokavalioon ilmestyneet mukaan energiajuomat. Vaikka pelasin minäkin kyllä tietyssä kohtaa paljon mutta en pelkästään. Ja ehkä 2,5 km koulumatka auttoi myös (kesällä pyörällä, talvella kävellen). Ai kaura olis hyväksi maksalle? No ei se varmaan huonoa ole muutoinkaan. Kolmena aamuna viikosta tulee tehtyä kaurapuuroa. Ehkä kauraleipää/näkkäriä vois myös tehdä useammin. Kannattaa muuten testata. Tää on aitajuoksija Lotta Haralan resepti alunperin. Häntä ketutti kun kaupan leivissä oli kaiken maaailman lisäaineita niin päätti tehdä itse ja tulos on mielestäni onnistunut. https://www.nooranappila.fi/2021/03/18/leipaa-makeannalkaan-tama-onnistuu-aina/ Muokattu: 6. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Densen
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi Ullan kauraa menee täällä jonkin verran, ei kuitenkaan edes joka päivä.
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi Hoksasin verenpaineen torjuntamielessä melkoisen ruokintamokan. Syön päivittäin liki koko 400 g purkin bulgarian jogurttia. Kyse on siis tyramiinin välttämistarpeesta. Lactobacillus bulgaricus (histamine, tyramine, and tryptamine), Enterococcus faecalis (tyramine), and Lactobacillus plantarum are histamine and tyramine producers. Kolmannen kappaleen alussa. Muokattu: 6. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja edit; olin vastaavinani suoraan tempan postin alle, mutta tässähän on tullut vaikka mitä väliin Mä tunsin oikeesti köyhän, kuollut brittikaverini, asui välillä kadulla, ei talvella varaa lämmitykseen jne. niin se eli pitkiä pätkiä laittamalla teen sekaan vaan ihan hemmetisti sokeria. Sitten kun se sai rahaa, niin osti halvinta ruokaa mitä ei tarvitse valmistaa (ilmeisesti ei pystynyt kokkaamaan mitään, käsittääkseni kaasu oli se lämmitys ja sillä toimi myös liesi) tyyliin paahtoleipä ja sipsit. Ei tuo mikään lihava ollut, mutta jos on vähän enempi rahaa, niin voin hyvin kuvitella että olisi. Monet selittää olevansa köyhiä, mutta jos omaisuus ei mahdu reppuun, pystyy syömään joka päivä ja on katto pään päällä (tiedän "köyhiä" jotka omistavat asuntonsa... voi hyvää päivää, kas kun ei vielä sijoitusasuntoa), niin musta ei ole vielä pohjalla, saattaa toki olla vähävarainen, pienituloinen ja hyvinkin kärsiä tästä, mutta toi usein tulee kuplasta missä on elänyt. Tossa Rikkaat ja rahattomat -sarjassa noiden eroa tuskin huomaa. Suomessa on kohtuu hyvin asiat, systeemi pitää huolta. Saa nähdä pitääkö tulevaisuudessa. Mulla on aina sympatia köyhien puolella Muokattu: 6. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tommi2
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi Eduskunta luo kannusteita köyhäillä. Teki mieli sanoa, että Kela, mutta eihän tuo mitään päätä.
Kirjoitettu 6. Joulukuuta, 20241 vuosi 7 tuntia sitten, tommi2 kirjoitti: edit; olin vastaavinani suoraan tempan postin alle, mutta tässähän on tullut vaikka mitä väliin Mulla on aina sympatia köyhien puolella Kiitos. En ole nyt köyhä, mutta se että tällä rahalla mikä tilillä on, pitää tulla toimeen 6 vuotta. Jonka jälkeen ( toivottavasti ) tulee ruhtinaallinen takuueläke ( työeläkettä kertyny 456e/kk) Ja silloinkin pitää tilillä olla jotain vähän enempi kun se eläke. Mielestäni kuitenkin teen parhaani; ulkoilen vähintään 2 kertaa päivässä, kävelymatka on pidentyny (kokeilin pyöräilyä, mutta totesin että jos vähänkin joutuu ponnistelemaan tai söherössä voimistelmaan, niin kylki ei tykkää, mutta pyöräily jatkuu sitten kun on sen aika), ja vien linnuille evästä, ja se on itelle elinehto , en todellakaan syö päivässä 500-800g kasviksia, menee ehkä ....200g, siis niinä päivinä kun ylipäätään syön. Jääny päiviä välistä, sen vaan tietää kun on liian paha olo niin syöminen vaan pahentaa tilannetta. En ymmärrä itsekään, kun mieliala menee ääripäästä toiseen samankin päivän aikana. Kävelen ulkona ja lauleskelen "Varpunen jouluaamuna,( erityisesti säkeistö 3 ) ja siihen lentää mustarastas viereen, tuntuu että kyllä tämä tästä. Ja sitten on niitä aamuja ja varsinkin iltoja, että itken silmät päästäni ja nukahdan olkkarin lattialle. Ja siis on se lääkäriaika varattu. Muokattu: 6. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 20241 vuosi Nyt tarvii sanoa että tempokisu on aika heikossa kunnossa. On psyykkisesti ja fyysisesti tosihuono olo, ja siksi ruoka ei maita. Eilen itkin silmät päästäni, eikä pieni pyöräily linturuokintapaikalle tehnyt selälle hyvää. Jatkan kävelyllä, jos jaksan. Janottaa vaan koko ajan, mutta tää meidän asunnon vesi ei ole kovin hyvä, limsaa olen juonu. En tiedä miten käy.
Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 20241 vuosi Millä nimellä kutsutaan nykyaikaisen lääketieteen kieltäjiä ? Löysin bulgarianjogurtin korvaajan. Kauragurtti mustaherukka by Ravintoraisio. Jostain syystä sama pikari ja sama hinta kuin valion kötöstyksellä. Päivitys. Jaaha, jokin pamautti allergialäiskän ranteen sisäsyrjälle. Ainoa uusi asia oli kauragurtti. E331 ? Muokattu: 9. Joulukuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 9. Joulukuuta, 20241 vuosi ^ siinä vaiheessa kun millään ei ole mitään väliä, jää toi "eletään terveellisesti" pois. Ainut jogurtti jota voin syödä on vanilija- tai banaanijogurtti, ja ne on rasvattomia. Hyvää marjojen kanssa. Tykkään salaatista ja vihanneksista, perunasta, marjoista ( on syöty pakastimesta loppuun, puolukoita on vielä) ja kalasta, ja riistakäristyksestä. Mutta laitan voinokareita vähän joka paikkaan. Joskus, nykyisin hyvin hyvin harvoin paistelen makkaraa ja silloinkin menee puolikas siitä yhdestä pötkylästä. Teen ite salaatinkastiketta johon tulee kevyttä kermaviiliä, sitruunamehua, valkosipulikastiketta ( mitä pirua menivät poistamaan rasvattoman version pois??) ja sitten kaikenlaisia mausteita mukaan. Suklaata, kakkuja yms. en syö, ainut oli se itsenäisyyspäivän leivos ja meinaan niitä pipareita paistaa kun on tietty juttu niitten suhteen. Mutta polvikipu. Päivällä oikeaan polveen ( se ei-leikattu polvi) sattui kovasti, muistin Sakari Oravan aikoinaan opettaman jutun: istut ja jalka esim. rahille tai tyynylle. Sitten jännität jalan suoraksi ja pitelet 10sekuntia. Lepo. Tätä voi tehdä 10- 20 kertaa ja pari kertaa päivässä ja samalla kun katsoo vaikka telkkaria. On erittäin toimiva helppo liike.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään