Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 9.10.2023 klo 14.56, VesaP kirjoitti: Nojoo, ainahan se on kiva maksaa 385e tyhjästä. Eli ei kuulemma voi mitään tehdä varpailleni, ei pottuvarpaalle joka on vino eikä pikkuvarpaalle joka ollut kipee jo usean vuoden. Stna. Oletin että voisi ison varpaan pakkosuoristaa mutta ei kuulemma voi. Oletin että voisi puukolla vetää pullottavaa osaa pois, kuulemma voisi, mutta mikään ei takaa että auttaisi tai että leikkauksessa tuleva arpi olisi loppupeleissä pahempi paha mitä nykyinen tilanne. Vttu. Suositteli käyttämään kertomaani optiota full custom ajokengistä ja kokeilemaan niillä. (eli esim Bontilla muistaakseni on toudella halvat täysin kustomoitavat kengät, lähettävät kipsivaluesetin jolla valetaan omasta jalasta 100% jalanmuotoinen kipsijäljennös ja se sit lähetetään tehtaalle ja Bontti laminoi sit hiilikuidusta kengät täysin ko kipsivalun mukaisesti.) Joo, toimii varmaan täydellisesti ekan kesän, mutta entä sit jos varpaat muuttuu lisää ja ongelmakohta esim pullistuu lisää... No, saishan sitä joka kesä teetettyä uudet customit mutta viittis joka kesä tonneja laittaa kenkiin. VMP. Mutta joo, eipä se, oli ihan kiva vanha setä se lääkäri. Kiva oli jutella henkeviä. Ja jos kisu vetää edes semisamoja liksoja mitä ko herrashenkilökin veti niin ei varmaan tarvii miettiä ostaako Gotleria vai pitäskö tyytyä Lauantaimakkaraan juhlapäivänä. Sen verran jäänee riihikuivaa sukanvarteen joka pirun päivä. Ainiin, ja saihan sieltä mukaan hienot omat jalkaröntgenkuvat DVD levyllä. Voi leikkiä niillä itse Google-tohtoria! T: Vesa "puuttuu yksi nivel pikkuvarpaasta" P Käsittääkseni kisukin ajaa normikengillä, ootko funtsinut tota vaihtoehtoa? Itse kun ajelin Euroopassa, useimmiten jalassa oli Crocsit tai Vansin slip-onit. Lukkoja en käytä koskaan (on kyllä moiset) koska polvet kipeytyvät. Ite ajan vähän niillä kengillä, jotka nyt sattuu olemaan. Nyt niinkun kaikissa "hyvissä neuvoissa" on huomioitava että esim. mä ajelen tosi lyhyttä matkaa verrattuna teikäläiseen ja muutenkin tiedän että ihmiset on yksilöitä. Mutta ajatuksena.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta ^No en tietysti ole aikeissa ajaa normikengillä. Ennemmin varmaan lopettaisin koko lajin jos ei mitkään vaihtoehdot toimisi ollenkaan muuten. Pyöräilystä jää tehoista puolet pois (tai no, ainakin neljäsosa varmaan) jos jalat ei ole kiinni polkimissa ja jäisi nostovaihe kokonaan pois pyörityksestä. Kisu on varmaan ainut Suomessa joka ajaa noin älyttömiä kilometrejä ilman kunnon pyöräilykenkiä (ja ilman lukkopolkimia näinollen myös). Mutta joo toki, joillekin voi sopiakin tuo lukoitta ajelu ja sujuu luonnostaan se, itselle kyllä ei, jo ajatustasolla tuntus mahdottomalta moinen. Mut jännältä tuntuu että nykytekniikalla muka ei näin perusasioita saisi jaloista millään korjattua. Maalaisjärjellä joko pakkosuoristamalla vinossa oleva varvas (ei kuulemma ole mahdollista) tai puukolla sit ylimääräistä leikkaamalla (käytännössä ei kuulemma mahdollista sillä lopputulos voi olla pahempi mitä originaali lähtötilanne leikkauksesta tulevasta arvesta johtuen). No, näillä mennään. Keväällä yritän tuunata vielä noita nykyisiä uunissa paistettavia kenkiä josko saisi just kriitiselle kohdalle vielä millin lisää tilaa, tai sit tilaan ne pirun kipsivaluesetit ja teetätän 100% custom kengät ittelle. Eihän tässä tiedä miten jalat nyt talven aikana kehittyy, joko leviää lisää tai maagisesti kapenisivatkin ittekseen ja keväällä ongelma olisi pois. Tätä tuskin kyllä tulee tapahtumaan valitettavasti. Muokattu: 11. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: VesaP
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta tsemiä...itellekin. Kyllä, ajan ihan lenkkareilla tai Puma speedcat kun on tasainen pohja. Sateella saappailla, just ostin väljemmät pitkävartiset nokialaiset jonne mahtuu kaksi villasukkaa ja pohjallinen. Voi käyttää myös talkoissa jos on viileetä. Enkä todellakaan ole menossa vaivaisenluuleikkaukseen, tietäisi kuukausien taukoa kaikesta liikkumisesta ja ehkä joku 8000e juttu, ja lopputuloksesta ei ole yhtään varmuutta. Mennään tällä jalalla kun pyöräillä kuitenkin voi ja hitaasti lintukävelyillä tallustella. No eipä ole vastaanottokäynti 300+ euroa....vastaanotto on 72e + toimistomaksu ( miinus kelakorvaus) ja ajokorttitodistukset on ....no mitähän ne on 67-87 euroa ( laajennettu) + toimistomaksu ja kelakorvausta ei saa. 99% ajokorttitodistuksia...ja mieluummin niitä teenkin kun yskiviä ja unettomuutta valittavia... Mutta asiakkaita on noin 25 päivässä...päiviä on viikossa 3. Tosin vuokraprosentti on korkea. Periaatteessa helpommalla raha ei tule, mutta tämä on henkisesti äärimmäisen rasittavaa työpaikan ilmapiirin takia. Olen ihan loppu, vapaapäivinä ei jaksa tehdä yhtään mitään kun olla vaan. Muokattu: 11. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Lukot tekevät myös polville nannaa. Pyöritysnopeuden noustessa, polviin kohdistuva momentti alenee. Myös rasitus laajene laajemmalle alalle, eli pistekuormitus voiman ohella pienenee. Jotenkin näin olen tuon itse pähkäillyt fillaria vatkatessa.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta ^Mulla jalan fiksattu asento saa kovia polvikipuja aikaseksi. Muutenkin muna kävellä jollain spedekengillä vaikka kaupassa, vähän kun sandaalit olis. Remmit tai sträpit ei käy polviin mulla, fikseissä on noita ollut. Ne on muuten vaan ihan kauheet. ^^Tunnetko muuten "häviäväsi puolet tehoista" ilman lukkoja? Mä en saanut lukoilla mitää etua esim. keskinopeuteen, mut ajattelin etten vaan osaa ajaa niillä. Mä ite ajattelen fillaroinnin a) hupina ja mielenrauhana b) treeninä c) ihan joskus harvoin et pitää mennä joku matka, eli vaikka polkis maailman tehottomimmalla pyörällä voi silti saavuttaa tavoitteet. Mut joo, kukin tyylillään, ei mul oo penkkipaitaakaan ja en habassa heiluta vartaloa tai leuassa nyi tai kippaa Muokattu: 11. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tommi2
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 30 minuuttia sitten, tempokisu kirjoitti: vaivaisenluuleikkaukseen, tietäisi kuukausien taukoa kaikesta liikkumisesta ja ehkä joku 8000e juttu Tuskin on 8ke, ainakin Terveystalon hinnastossa ei ollut just vaivaisenluun leikkausta mutta oli esimerkkihintoja leikkauksille missä mennään ihan kropan sisälle kunnolla ja nekin oli 2500-4500e. Tuskin varpaan operointi nyt noita kalliimpaa on. Ja jos sillä saisi takaisin pyöräkengät käyttöön ja vaivat pois niin mä olisin jo leikkauspöydällä kyllä miettimättä asiaa edes kahta kertaa. Toki, kuukausien pyöräilykielto olis mutta sit olis kymmeniä vuosia kivutonta ajoa sen jälkeen. Tai no, ittekin niin vanha kääkkä jo että ei nyt kovin montaa vuosikymmentä todellakaan mutta anyway, tajusit varmaan pointtini. Ja itselle tehty Terveystalossa yksi taatusti isompi operaatio mitä vaivaisenluun tuunaaminen ja sekään ei ollut kuin joku alle 6ke. Vaikka tietysti mikään operaatio A tai B ei ole vertailukelpoisia. Näköjään esim tissien pienennys olis ollu 11ke mutta isonnus "vain" 9500e. Esimerkiksi. Toki tissit on isommat mitä varvas. Edit: Toki tissitapauksessa leikkauksiahan on vähän niinqu 2 kpl, kun yleensä kait niitä on 2kpl mitä pitää tuunata samalla kertaa. Muokattu: 11. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: VesaP
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Silloin kun ostin Tunturi 10v fillarin, sanottiin että 80% työntö ja 20% nosto. Itse hyödynnän tuota 20% kevyempänä pyörityksenä ja vastamäkien ylös runtauksesssa 20% korotetulla teholla. Mutta kyllä tuo nopempi vemputus pienemmillä vaihteilla myös ihan aidosti tuntuu kevyemmältä. Sen voi sitten hyödyntää sellaisenaan, tai lisätä taas vauhtia
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 7 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti: Mulla jalan fiksattu asento saa kovia polvikipuja aikaseksi. Muutenkin muna kävellä jollain spedekengillä vaikka kaupassa, vähän kun sandaalit olis. Eihän lukot tarkoita = fiksattu asento. Kyllä mun lukoissa ainakin nilkka pyörii sivusuunnassa vaikka miten paljon vaikka lukossa onkin jalat, mutta ainut että kenkä ei liiku ylösalas-suunnassa polkimen suhteen. Siinä toki on "kiinteä" asento. Eli kuhan valkkaa semmoiset lukkopolkimet ja klossit missä on pelivaraa nilkan sivuttaiskäännölle. Ja jos on maastokengät (kuten itsellä nykyään aina kun tuolla tuunatulla maasturi-scottilla ajelen) niin ei niillä tarvii kävellä kuin sandaaleilla, voi talsia ihan normaalisti eikä oo ees pahasti liukkaat vaikka kaupan lattialla kuten jotkut maantiekengät voi olla tai yleensä on.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 4 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti: Mutta kyllä tuo nopempi vemputus pienemmillä vaihteilla myös ihan aidosti tuntuu kevyemmältä. Sen voi sitten hyödyntää sellaisenaan, tai lisätä taas vauhtia Dr Ferrari sanoi Lance Armstrongille kun aloittivat yhteystyön että nyt alat pyörittää ylämäet huomattavasti nopeammalla kadenssilla mitä teit ennen. Tulee parempi tehosuhde mehuilla boostattuun kroppaan ja ennenkaikkea sydämeen sillä kun jalat pyörii kuin singeri. Ja Lanssihan toteutti sit tuota samantien ja tiputti silloiset mäkikauriitkin mennentullen ylämäissä.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta Kirjoittaja Varmaan oletkin jo näyttänyt skoboja suutarille? Lesteineen pystyvät aivan ihmeisiin, laittavat millin tai pari juuri oikeaan kohtaan. Ja jos sinne leikkuu pöydälle, niin sitten myös kengät mukaan. Että näihin sopivat klapit, kiitos.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta No en ole oikeastaan ikinä osannu "nostaa" poljinta klossimonoilla, että ihan turhaa. Aikoinaan kisavuosina oli stressi että saanko ne klossit kiinni. Melko samanlaista ajelua lenkkareilla. Ja talvella valtava etu kun on lämpöiset talvikengät. Ja juurikin jalkavamman takia, tavallisilla kengillä saan laittaa jalan eri asentoon kuin mitä se olisi klossin kanssa. Fillarointi on nykyään ulkoilua ja painonhallintaa, tälle vuodelle tosin on tavoite 20t km kun se on tosi lähellä mutta sitten menään löysemmin. Ikä kun lähestyy kuuttakymppiä niin ei se suorituskyky lisäänny... Muokattu: 11. Lokakuuta, 20232 vuotta, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta No vitsit tännehän tuli väliin vaikka mitä....Vesalle terveisiä että juurikin olin ihan kauhistunut että implanttien ( minä idiootti) poisto on alkaen 9000e... ja siihen tulee vaikka mitä mammografiaa, ultratutkimuksia ensin ja ei kyllä jaksa. Lisäksi mitä kuvista näytettiin, lopputulos tulee olemaan aika kammottava. Parempi pitää paino alhaisena ja pitää urheiluliivejä. Inhoon aikojen varaamista ja mennä jonnekin. Klossin paikkaa ei nyt voi ihan kovin paljoa siirtää, että esimerkiksi tulisi jalkaterän keskelle - mutta lenkkareilla voi hyvin vaihtaa asentoa. Lisäksi kun on risteyksiä ja liikennevaloja, jalan irrottaminen polkimesta on niin paljon turvallisempaa. Sateella saappaat on paras vaihtoehto. Talvella myös usein jarruttelen jalalla... Voi pettymys sentään Lance Armstrong, kisavuosina nimenomaan otin mallia että nopeaa pyöritystä tempossa vs. Jan Ullrichin vääntöä. Mutta tuossa eilisessä kotimatkassa oli kyse ihan oikeesti väsymyksestä...tai uupumuksesta. Tänään nukuin reilusti yli merisään, kuuntelin sen Yle areenasta ja jatkoin unia puoli ysiin. Yleensä on merkki että olen kipeä. Ensi viikolla oon kipeenä, olen ihan ylirasittunu töitten takia.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta Mulla on ihan tavalliset Shimano M520:t .. en ehkä osaa säätää, mutta ei liiku mun jalat tarpeeksi. Toinen juttu on että käytin noita vaan fiksin kanssa, mikä on polville raskasta myös. Mut joo, tästä on kinasteltu aikojen alusta asti, kukin tyylillään. Mä ite katon aina hyvinvointi edellä, saisin mavella tulosta helposti ja enemmän, mutta selkä kun valittaa, niin lopetin koko mavetuksen. Baarissako mä noita tuloksia heittelen jos oon ihan paskana? Hyvinvointia (henkinen ja fyysinen) just liikunnalla haen. Tällänen oma näkemys tämä.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 5 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti: Hyvinvointia (henkinen ja fyysinen) just liikunnalla haen. Tällänen oma näkemys tämä. Juurikin samoin.
Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 20232 vuotta 3 tuntia sitten, tempokisu kirjoitti: Vesalle terveisiä että juurikin olin ihan kauhistunut että implanttien ( minä idiootti) poisto on alkaen 9000e... ja siihen tulee vaikka mitä mammografiaa, ultratutkimuksia ensin ja ei kyllä jaksa. Missä ihmeessä paikassa sinä oikein olet tarjouksia käynyt kyselemässä kun ihan tuo helvetin kallis Terveystalokin tarjoaa tuota toimenpidettä hintaan: Rintaproteesien poisto alk. 4673,00 €
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään