Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mikä sai sinut hyvälle tuulelle viimeksi?

Featured Replies

• Viestejä 1.6k
  • Katselut 149.9k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Uutinen tempparin banaanista. Voi siis tulla huhtikuuksi takaisin ilman pelkoa valitus-ruokajono-suomenmestari-jorinoista

• Kävin kaverin (J) kanssa tänään lounaalla ja hän kertoi värikkääseen tapaansa lääkärireissustaan... Keskustelu meni jotenkin näin J: Piti käydä keski-ikäisten ukkojen tarkestuksessa Mä: jaa, mi

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

Mehän ei tiedetä, miten lähellä tää on yliopistolla tehtävää, tavallista päivätyötä. Kyseessä lienee jossain määrin ryhmätyö, jossa toinen on tehnyt mittaukset. Gradut taitavat kyllä olla julkisia. Mä olen erittäin kriittinen, mitä tulee väitöskirjojen liputtamiseen. Sellaistahan tässä ei vielä ole. Väitöskirjoja on tehty mm. ihmisen kiimasta (nätisti sanottuna).

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Veikkaan, että tuskin tuota olisi 16 kansainvälistä tiedejulkaisua nostanut esille, jos kyseessä olisi "vaan yksi gradu".

Toki niissä on ohjaajat ja monissa ryhmätkin mukana, mutta taitaa yleisemmin olla niitä valmiita tohtoris-ihmisiä, jotka noista kunnian saa opiskelijoiden sijaan.

Kirjoitettu

'16 kansainvälistä tiedejulkaisua' taitaa olla auktoriteettiargumentti. Entä kuka on päässyt nimeämään uuden isotoopin astatiiniksi ? Eikös se ole yleensä löytäjä, jolloin nimi voisi olla hennatiini.

Korjaus. Astatiini on aiemmin löydetty alkuaine. Entä miltä osin kyseessä on 'läpimurto'?

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

^ Muistan että väitöskirja on tehty anoreksiaa koskien ( joku yksittäinen pieni asia siitä...) ja tutkimusaineisto oli 10 anorektikkoa. Aika heppoinen otos. 

Sain kaikki tämän viimeisen lomapäivän tekemiset tehtyä - pieni ajelu, vaihdatuttamassa sormilastan ( enää 2 viikkoa ja 2 päivää jäljellä) sain Lielahdessa toimitettua ostokset ja kaikki listalla olevat tarvikkeet löytyi, imuroin ja kävin vielä rannalla ( lokinpesä tyhjillään mutta silkkiuikkuperhe uiskenteli) ja vihdoinkin tuli lasku viimeisest Rococo-nukesta että kohta on koko ryhmä koossa. 
Tuli yllättävältä taholta nimpparionnittelut :)

Kirjoitettu
34 minuuttia sitten, alpensau kirjoitti:

Korjaus. Astatiini on aiemmin löydetty alkuaine. Entä miltä osin kyseessä on 'läpimurto'?

Isotoopistahan tuossa oli kyse, eikä alkuaineesta itsessään...

Kaikesta positiivisestakin uutisoinnista voi löytää kritisoitavaa , jos oikein haluaa. Mä oon vaan iloinen tuon mimmin puolesta.

Kirjoitettu

^Sä olet liian hyvä ihminen (tänne) :D . Mun gradua luultavasti ei ole lukenut kokonaan kukaan muu kuin minä. Oli se "arvostelu" vähän hepposen oloinen, kiirrellisiä miehiä nuo ohjaajat.  No jos jotain kiinnostaa, niin juttu meni näin:

Tein ihan ittekseni tuon gradun, mitään ohjausta ei tullut matkan varrella, ohjaaja oli laitoksen johtaja. Toinen lukija lupasi lukea tuon tiettyyn aikaan mennessä, menin häntä tapaamaan, hän oli teoksessa sivulla 2. Sanoi "anna mulle 15 minuuttia niin luen tän". Jäin käytävään venaamaan ja koska kyseessä oli kovaääninen toinen kotimainen-ihminen, kuulin että hän puhui koko vartin puhelimessa. Ajattelin että "meni huomiseen" mutta koputin ovelle vartin jälkeen ja äijähän oli muka lukenut tämän. 

Varsinainen ohjaaja pyöritteli teosta ja sanoi "soitan tälle toiselle lukijalle". Soitti: "mitäs sä ajattelit.... just...niin mäkin, annetaan se " ja arvosanaksi tuli toisiksi paras (oliko toi M siihen aikaan), joten en valittanut... epäilin vaan että tämäkään ei lukenut sitä. No, valmistuin ja näin, loppu hyvin kaikki hyvin. Nettiä ei tunnettu tolloin, joten ainoa julkinen kopio makaa jossain kirjaston kerrallissa tai on jo dumpattu muutossa rodariin. 

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tommi2 kirjoitti:

kiirrellisiä miehiä nuo ohjaajat.

Mä oon vajaa 10 lopputyötä ohjannut yritysten puolelta ja kyllä mä olen ne kaikki lukenut (ja pieniltä osin osan kirjoittanutkin :D ).

Yleisestihän noi lopputyöt ovat aika spesifejä yritysten caseja, joihin muilla ei ole oikein aikaa paneutua. Niitä "toi olis kyllä hyvä jos joku ehtis tekemään" - tapauksia.  Sinällänsä tärkeitä, mutta harvoin niissä uutiskynnyksiä ylitellään saati keksitään/löydetään jotain ainutlaatuista.

Ehkä nykyään fysiikan/kemian/biologian saralla enemmänkin, kuin puhtaasti IT/tekniikka-osastolla, jolla itse tulee operoitua.

Itselläni on siis tietoliikennetausta ja olin sillä saralla aktiivinen 90 ja 00-luvuilla. Silloin se oli hienoa, kun Nokia muiden muassa porskutti menemään innovaatioita toistensa perään. Mun suosikki oli (jo aiemmin keksitty, mutta hyvin sovellettu) FEC , eli forward error correction, joka on siis tekniikka, jolla opetetaan tietoliikenneyhteyksiä löytämään ja sietämään siirrosta tapahtuvia virheitä.  Se oli tavallaan koneoppimista 10-15 vuotta aiemmin, kuin ML:stä alettiin isommin kohkaamaan.

Silloin oltiin isojen juttujen äärellä, kun tietoliikennepuolella optiset runkoverkot toteutettiin, joiden ansiosta voitiin mahdollistaa mm. mobiilidata ja pilvipalvelut kaikkineen nykymittakaavassa.  Nyt vastaavanlaista murrosta eletään tekoälyn yleistymisen kanssa. 

Elämme mielenkiintoisia (ja tulevaisuuden historiassa muistettavia) aikoja. :)

Muokattu: , käyttäjä: concorde

Kirjoitettu

"Iso" nimipäivälahja, ja sitten vanhemmiltani tullut onnittelukortti kun kuvassa taimen hyppää kosken kuohuissa ja valokuvan on ottanut - Hannu Hautala. Lämmitti molemmat muistamiset kovasti mieltä. 

Tullut näköjään 3 pakettia, käyn huomena hakeen.

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu

Jipii! Julkaisivat mun ottamani lokinpoikaskuvan  "Tiede&Luonto" -lehdessä ( joka juuri tuli). Puolen sivun kokoisena vielä. Ei yhtään häpeä muitten kuvaajien kuvien kanssa, päinvastoin. 
Tykkään tästä lehdestä, on erilaisia juttuja monipuolisesti eri aihealueilta, ja tulee ehkä opittua jotain. Hienoja kuvia myös. Viime lehdessä oli esimerkiksi juurikin lokeista isompi juttu. Nyt näyttää olevan isokoskelosta juttua...

Kirjoitettu

Kävin lähikaupassa sinkulalla, otin pikku spurtin aliskalta ylämäkeen ohittaen

sähköpariskunnan. Paddya lukitellessa harmaantuva miekkonen lähestyy toista

vastaavaa ja kyselee vaihteiden lukumäärää... Sormella vaakaputkesta kannatellen

vastasin olevan tässä tarpeettomia. Seuraava vartti menikin sitten hyvinkin mukavissa

merkeissä asiaan liittyvässä keskustelussa. Olivat vielä olusia hankkimassa "lenkki"

saunan päällle. Tarjosivat vieläpä matkaevään paluumatkalle, kun olin vaan itse

oluenhakureissulla. En pahastunut, pyörät ja oluet ovat yhdistäviä tekijöitä.

P.S. ostin myös kurkkua ja kauraleipää ynnä colajuomaa, tuota läntisen sivilisaation

riemuvoittoa kehnosti vietetyn elämän lievittämiseen.

Muokattu: , käyttäjä: Köfte

Kirjoitettu

Barbie-elokuvan suosio. En ole nähnyt ja en ole menossa katsomaan, mutta olisiko vihdoinkin 80-luku muovisuudellaan tulossa taas muotiin? Henk.koht. olen tosi kyllästynyt maailmanparannukseen valituksella, uhriutumiseen, sormella osoitteluun, näennäishyväntekeväisyyteen ja kaikennäköiseen itsensä ylentämiseen muita alentamalla.  Nyt olkatoppaukset ja pastellivärit takaisin!!

Kirjoitettu
8 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

Barbie-elokuvan suosio. En ole nähnyt ja en ole menossa katsomaan, mutta olisiko vihdoinkin 80-luku muovisuudellaan tulossa taas muotiin? Henk.koht. olen tosi kyllästynyt maailmanparannukseen valituksella, uhriutumiseen, sormella osoitteluun, näennäishyväntekeväisyyteen ja kaikennäköiseen itsensä ylentämiseen muita alentamalla.  Nyt olkatoppaukset ja pastellivärit takaisin!!

Ei niitä olkatoppauksia! 😁

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.