Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mikä ärsyttää pyöräilyssä?

Featured Replies

Kirjoitettu

Ainakin näin syys/talvikaudella tuo valojen kanssa säätäminen ja huolehtiminen että niissä on virtaa, kun maastossa ajaa niin jatkuvasti saa olla lataamassa. 

Sitten kun on useampi pyörä niin tuntuu, että jatkuvasti on jossain jotain rempan tarvetta. Nytkin läskipyörän voimansiirrosta kuuluu sellainen lievä rallatus. Todennäköisesti etuleipä alkaa olla valmis. Paljon sillä on jo ajettu ei siinä, kun pyöräkin on kohta 7v, mutta ärsyttää silti. Vasta kesällä korjasin siitä keskiön.

Kirjoitettu

Valot on vähän hankalat joo. Jos laittaa kypärään otsalampun niin se painaa siinä turhaan päivänvalolenkeillä. Työlästä irroitella mun systeemissä. 

Lisäksi lämpötilat aavistuksen plussan puolella ärsyttää. Pihaletkua ei voi käyttää kuraisen pyörän pesuun mutta kuraa lentää ja ketju ruostuu. Pari astetta pakkasta olisi kiva tai sitten lämmintä (myös öisin) viisi astetta tai enemmän. Näin talvikaudella mieluummin tuo pari pakkasta. 

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Täällä on onneksi tuo parista puoleenkymmeneen astetta pakkasta ollut jo useamman viikon putkeen. Erinomaiset kelit olleet ajaa maastossa, kun kaikki suot ja seisovat ojat on jäässä. 

Itsellä on onneksi pari kypärää. Toisessa on lamppu näin talvikaudella ja toista voi käyttää sitten päivänvalolla.

Kirjoitettu

Itseä ärsyttää että kipinä ajamiseen on taas vaihteeksi hiipunut. Tuntuu pakkopullalta. No, ei kannata silloin ajaa, on helppo vaihtoehto. Millä oikeutan 5 ajokuntoista pyörääni ja 6 osia venttaavaa runkoani sitten ;) 

Kirjoitettu

Edelliseen jatkoksi tuli vahva harkinta hankkiutua eroon noista "ylimääräisistä". Toisaalta puhjenneen kumin muistuttamana kertaan suunitelmani omistaa 2 talvipyörää ja 2 kesäpyörää, jotta voi ottaa varapyörän pakasta jos joku vika ilmenee vaikkapa duuniin lähtiessä. Kuitenkin ajatuksen tasolla paukkujen laittaminen yhteen pyörään tuntuisi järkevältä. Tai kahteen. 

Ja varsinainen ärsytys tulee tässä: löysin fillaritorilta Intensen BMX-kruiserin ja tuli aivan älytön halu hankkia se. Legendaarinen merkki, nyt vain 350e... mutta mitä hittoa mä teen 24" "lastenpyörällä", josta ei saa edes satulaa ajoasentoon? Tämä tarve hankkia ja kuluttaa, mikä ei toki rajoitu vaan pyöräilyyn, ärsyttää todella. Olen muutamankin tyypin kanssa jutelllut, että onnellinen tila on vain kun joku paketti on tulossa. Kun sen avaa, täytyy tilata lisää. Mitä tahansa ostan, rupean keräilemään niitä (no en ehkä vessapaperia sentään, mutta tajuatte kuvion), itselleni perustelen että ostamani ei ollut riittävän hyvä tai tarvitsen toisen tai kolmannen vähän eri tarpeeseen. Mulla on 4 laukkua, jotka ovat hyviä lentomatkailuun, koska täyttävät Finskin matkustamoon otettavan laukun mitat ja mä itseasiassa olen 4 kertaa koko elämässäni lentänyt ilman isoa matkalaukkua. 

No joo, tuli yleistettyä, mutta ärsyttää kyllä fillaroinnissa etenkin. Mä olen päättänyt mennä näillä fillareilla loppuun asti, poislukien vaikka rungon katkeaminen tms. selkeä "tämä pois, uusi tilalle"-tilanne. En varmaan pysty. 

Kirjoitettu

^ Mulla on vähän sama että jatkuvasti tulee vastaan joku pyörä minkä haluaisi ostaa, onneksi ei ole tilaa säilyttää niin ei pysty 😁 itselle etenkin pyörien kasaaminen on todella kivaa puuhaa, samoin kuin kaikki muukin rakenteleminen ja "suunnittelu", viimeaikoina on tehnyt mieli ostaa pump track pyörä mutta en mä oo yhtään pump track henkinen tyyppi niin enhän mä sillä mitään tekisi, mutta sellanen ois vaan kiva rakentaa.

Kirjoitettu

^Aika sama, hankkiminen ja rakentaminen on kivempaa kun ajo. Toki mä aina ajattelen et tällä rupeen ajamaan tällästä, mutta... 

Kirjoitettu

Vastamäki. Kyllä, vastamäki on aina vastamäki, senkin uhalla, että ilman niitä ei olisi alamäkiä, joku tiesi varotella. 

Sitä paitsi, armeijassa jossain Rovajärven suunnalla keksittiin tehdä ylimääräin pitkä lenkki, koska haluttiin näyttää niin jyrkkä alamäki, että pyörä pitää taluttaa. Ja näin myös tehtiin ja sehän se vasta vittumaista olikin.

• 4 weeks later...
Kirjoitettu

Yleisesti kaikki fillareiden hydraulisesti toimivat osat. Ehkä rahalla saisi parempaa laatua, mutta ainakin omalle kohdalle sattuneet edullisemman pään osat tuottaa pelkkää vitutusta ja ajamisen kiinnostuksen vähenemistä. Gravelin jo hävitin Shimanon jatkuvasti vuotavien jarrumäntien takia ja nyt mietin mitä tuon öljyt pihalle vuotaneen reverbin kanssa tekisi.

Täpärin jousituskin pitäisi täyshuoltaa, mutta ei kiinnostaisi maksaa 300-400e ja oma osaaminen ei riitä tai ei ole spesiaali työkaluja. 

Onneksi maantiepyörät ovat vannejarruilla, mekaanisilla vaihteilla ja ilman suurempia integroituja härpäkkeitä. Harvemmin aiheuttaa mitään suurempia ongelmia ja ongelman lähde on helposti löydettävissä. 

Muokattu: , käyttäjä: wertiy

Kirjoitettu

Talvikaudella se ettei pyörää ole helppo pestä tai litkurenkaita vaihtaa kun puutarhaletkua ei voi käyttää kuten kesäkaudella. 

Kirjoitettu
3.12.2022 klo 10.54, tommi2 kirjoitti:

onnellinen tila on vain kun joku paketti on tulossa

Story of my life. Nyt juuri tuossa eteisessä yhdet ajokengät Bikesteriltä ja mietin, että otanko ne käyttöön vai laitanko takaisin.

Hydrauliikasta vähän kaksijakoinen fiilis, mutta pääosin edut ohittaa haitat. Tosin kaksi hissitolppaa on vaihtunut reverbistä crankbrothersin vaijerikäyttöisiin, kun ei noi hydraulitolpat vaan toimi.

Kirjoitettu
5 minuuttia sitten, Jopotuinen kirjoitti:

Talvifillaroinnissa se talvipukeutuminen, ainakin jos on pakkanen.

Mua ottaa eniten pannuun se, kun lämpötilat koko sahaa, niin pukeutuminen on yhtä arpomista. Jos lämpötilat pysyisivät suunnilleen samassa tai menisivät yhteen suuntaan, sitä oppisi pukeutumaan oikein.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.