Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi 20 minuuttia sitten, tempokisu kirjoitti: Mutta kun ikää on yli 80vuotta, se ajamisen sujuvuus ei ole enää itsestäänselvyys. En viitti sanoa isälle, mutta suosittelisin ottaa muutama ajotunti autokoulussa. Minä tyttärenä viittisin kyllä sanoa painavasti että olisiko nyt jo aika lopettaa koko autoilu ja palauttaa ajokortti Poliisille ja sanoa että perukaa lupani. Kuulostaa siltä että isäsi paikka ei ole enää auton ratissa. Aika aikaansa kutakin ja on tervettä ja jopa suotavaa että joku puhuu järkeä jos ei oma järki siihen taivu että nyt on jo aika luovuttaa auton avaimet pois. Muokattu: 12. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: VesaP
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi ^ sä et tunne mun isääni, ja äitee tarvii kuskausta. Kyllähän se sinänsä ajaminen sujuu, mutta vähän olisi petraamista liikennesääntöjen kanssa, tosin kyllä ne muutkin ylinopeutta ajaa 50km/h ja varsinkin alempien nopeuksien kanssa. Tampereen keskusta ja parkkihallit ( niin ahtaat tilat että on semmoinen paikka että ite en edes mene, ja kun ei siellä ole hetkeen ajellut niin saattaa olla vaikeeta että mistäs nyt. En mä nyt korttia veisi, mutta jokunen ajotunti olisi tosi hyvä. Muokattu: 12. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu no ei sentäs 50mk/h
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja Appiukko ajoi aikanaan vaarallisesti, kun ikää oli, niin vaimo jonnekin soitti, en nyt muista mihne, seurauksella että kortti tuolta vietiin. Se oli sille ja läheisille + vastaantulijoille hyväksi. Appiukolle tuli sitten paha muistisairaus, ei muistanut enää kun vanhoja juttuja, niin käänsin tämän omaksi edukseni. Miestä oli raskas käydä katsomassa vanhainkodissa, hokasin että eihän se muista olenko käynyt vai en ja en mennyt enää koskaan.
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi ^ no ei mun isällä asiat noin huonosti ole. Äitee on isän kyydissä harva se päivä, että kyllä äitee varmaan sanoisi minulle. Todennäköisesti outo paikka ja outo auto. Minä en olisi pärjänny parkkihallissa ollenkaan. Lähtein siitä maksusta, kun ei ole semmoisia "sovelluksia".
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi Nykyään jo pahastikin muistisairas appiukko luopui aikoinaan ihan oma-alotteisesti ajoluvastaan. Oivallinen päätös, vaati aivan varmasti mietintää ja henkistä selkärankaa.
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi Sitten on vaihtoehto omalle autolle - pirssi! Yllättäen, kun laskee kustannukset autolle ja pirssin kuljetuksille, ei ne harvat pirssi-reissut niin kalliita olleekaan. Eikä tarvitse sompailla itse! Muokattu: 12. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 12. Elokuuta, 20241 vuosi Joo kun äitee käy kesäkeleillä päivittäin mummonmökillä Ritvalassa ja pikkupuuhastelee, mutta terveys ei enää kestä sinne ja takaisin pyöräilyä ( 20km suuntaansa) tarvii kuskia myös muutenkin. Tulee kyllä taksilla aika kalliiksi. Äiteellä on kansaneläke. Ja siis tämä asia on käsitelty vanhempieni kanssa, äitee kyllä osaa arvioida sujuuko isän ajaminen ja on nyt ihan sujunu. Muistisairaudesta ei ole kyse, isä tekee reserviläisten juttuja tietokonehommia ja jossain auto-keskustelupalstalla on ja feisbuukissa Isä tarvittisi myös auton jossa on vetokoukku, kun vanha punainen pikkumazda meni varaosiksi tms. ja tuossa kävivät jo katsomaan uutta ( mutta siis käytettyä) autoa. Äitee oli että ei mitään isoa, mutta mun mielestä kansii vähän isompi ostaa että mahtuu tavaraa. Tuskin näitä Tampereen keskusta-ajoja enää tulee, TAYS:ssa ovat käyneet ja sinnekin olisi taksilla aika kallista, linja-autolla mahdoton sillä äitee ei pysty käveleen niin kauas pysäkille. Että jos isä nyt vaan miettii niitä liikennesääntöjä ( todennäköisesti muuten miettiikin kun sanoin aika painokkaasti) ja jos jotenkin saataisiin ottaan pari ajotuntia. Amen tälle aiheelle. Muokattu: 12. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: tempokisu
Kirjoitettu 13. Elokuuta, 20241 vuosi Kirjoittaja Näin uuden esimieheni ja tuo vaikutti ihan järjen mieheltä.
Kirjoitettu 15. Elokuuta, 20241 vuosi Siuntiossa poni maistuu susille. Uutisessa on Siuntion kartta, josta palautui mieleen, että Siuntion raja on tällä Lohjan kulmalla varsin lähellä. https://yle.fi/a/74-20104948 Svenska ylen mukaan ei kuitenkaan ihan lähellä. Mutkatietä 19 km. Mest har de synts i västra Sjundeå och nära stationsområdet. Siuntion asemalla näkyy olevan sudenkaari-niminen kortteli.😁 Muokattu: 15. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: alpensau
Kirjoitettu 15. Elokuuta, 20241 vuosi Just maanantaina kävin ajelemassa pyörällä Siuntiossa pieniä hiekka-, metsä- ja peltoteitä. Susia ei näkynyt. Pari marjastajaa näin metsässä etäältä. Onneksi eivät huomanneet varmaankaan mun asusteita. Maanantai kun oli hiton kylmä ja vesisade jäädytti näpit, niin keksin ostaa Siuntion keskustasta lenkin alkupuolella s-marketista siniset tiskaushanskat eurolla. Ne toimi!
Kirjoitettu 17. Elokuuta, 20241 vuosi Perkasin juuri luurin lukemat: 5 päivää 96000 askelta, 61km. En tunne pakottavaa tarvetta lenkkeilyyn juuri nyt.
Kirjoitettu 18. Elokuuta, 20241 vuosi 15.8.2024 klo 19.30, Densen kirjoitti: Just maanantaina kävin ajelemassa pyörällä Siuntiossa pieniä hiekka-, metsä- ja peltoteitä. Tuolla lähempänä rantaa on kangasmaita enemmän, niin taitaa olla polkujakin.
Kirjoitettu 18. Elokuuta, 20241 vuosi ^ toi on niin ärsyttävää että koko ajan "paljonko kertyy askelia" - kun on jalkavamma, niin askelia ei kovasti kerry, mutta olen iloinen että pystyn vaelluskengillä osallistumaan lintukävelyihin. Puhuttaisiin mieluummin liikunta-ajasta tai ulkona vietetystä ajasta. Että kylki on vieläkin niin kipee että ilman buranaa ( 1 tabu aamulla) ei vaan voi olla, kun jo hengittäminenkin sattuu. Kävin rannalla lintuja katsomassa ja poimin pihlajanmarjoja pakkaseen, josko talvella tilhet kiinnostuisi...rappukäytävässä yllätti että sääksiliven käkätysäänet kuuluu rappukäytävään! Laitoin äänenvoimakkuutta hiljemmälle.
Kirjoitettu 19. Elokuuta, 20241 vuosi Katselen tässä nukkemyytäviä...mikäs vihko tuossa on? Mun ensimmäinen harjoituspäiväkirja. Ostin ensimmäisen maantiepyöräni huhtikuussa 1999, ja eka lenkki 52km aikaan 1.59. Toinen lenkki 50 km, ja keskari 28,2km/h. ..jatkossa 30+km/h ja löytyy merkintä "kova tuuli, kevyt 29km/h lenkki 71,2km". Pirkan ( pitkä) pyöräilyn keskarinikin oli 29,8km/h. Eka temponi Viljakkalan 10km meni 17min, ja hoksasin että se tarvii jo lähdöstä täysillä. No seuraava tempo parin viikon kuluttua sitten 15,14...
Kirjoitettu 19. Elokuuta, 20241 vuosi VOI! Ja taas on tutkittu. Voi voi sentään. Mihin tai kehen onkaan taas uskominen? EU:han käytti jo satoja miljoonia Oliiviöljyn ihmeitä tekevään "terveellisyys tutkimukseen" ratkaistaakseen Välimeren maiden oliiviöljyn liikatuotannon. Tästäkö tässä taas kyse? https://www.herkkusuut.com/tutkimus-ala-kayta-naita-kasvioljyja-paistamiseen-lisaa-syopariskia/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR29aPQ7LCNoH_yGrH1GiCrPPale6M_1Qwm8iwKck5o5m7xXstDvhEX_JYA_aem__E44WPSo0yotsQECpjCysA Muokattu: 19. Elokuuta, 20241 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään