Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pienoismallit

Featured Replies

• Viestejä 539
  • Katselut 48.1k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Taitaa olla nyt valmis, sammaleet jäi pois kun tuosta tuli tuommonen aavikko maisema, olen tyytyväinen.

• Tällainen tuli nyt laitettua tilaukseen. Sitten jännitetään ehtiikö jouluksi. Euroopan varastosaldo oli nolla.  Mittakaava 1:8, paino vajaa 5 kg ja huippunopeus yli 80 km/h.  Linkki valmista

• Luin kommentteja pienoismalli-sivustolta ja joku kiitteli "todella suuresta tapahtumasta". Kaikki on suhteellista. Ehkä tämä oli ison tapahtuman pienoismalli  

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

No nyt se näkyy...  mutta jos katon sun videon eka missä on salasana, niin kysyy tossakin salasanaa ja se vanha ei tietty kelpaa... outoa. mut näin nyt.

Kirjoitettu

Oltiin Oulussa käymässä. Tuo on Kaakkurin liikuntamaassa. Ilmainen hieno rata. Toisella puolella ohjaajien koroketta (joka sekin hieno katettu malli) on tasainen asfalttirata rata-autoille sekä kivikkorata vielä sivussa crawlereille.

Kaakkurissa on myös ulkokuntosali, kuntoportaat ja maastopyöräilyratoja.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Kävin vähän taas kokeilemassa Star wars ukkeleiden kuvaamista kun löysin eilen kävelylenkillä kivan ison metalliputken pätkän, mielestäni ajatuksena hyvä mutta toteutus ontuu, liian valoisa keli pitäis käydä illemmalla kun alkaa hämärtää ja valo pitäisi saada putken toisesta päästä eikä kuvaus suunnasta. Tuolla olis ollut oikeesti pitkiäkin putkia mitä vois hyödyntää ja saada ehkä parempia kuvia, pitää käydä kokeilemassa joku toinen päivä jos taas innostaa.

IMG_5342_2.thumb.JPG.4a5b2f85b1cf8ab24c9d9616fcb31320.JPG

IMG_5348.thumb.JPG.3348b75546623e54798580b15b8cb6ea.JPG

• 1 month later...
Kirjoitettu

Vitsit mun on ehkä pakko tilata tällainen minikokoinen telaketjukaivuri. Vähänkö siisti ja ei pahan hintainen. Katsoin tätä videota pojan kanssa telkkarin kautta ja ihastelin ääneen. Vaimo huomasi ja sanoi "ei kai me tuollaista tarvita". Taisin vastata että eikai mutta tuo on jäänyt kummittelemaan. 

Edit. Ai no on se kuitenkin yhteensä 115 euroa reilun 30 euron postikuluilla. Olin aiemmin katsonut, että maksais vain n. 60 euroa ja en ollut huomannut posteja. Mutta olikin nyt siis 82 € + 33 €. 

https://www.aliexpress.com/item/1005009289218528.html

Muokattu: , käyttäjä: Densen

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Densen kirjoitti:

Vitsit mun on ehkä pakko tilata tällainen minikokoinen telaketjukaivuri.

Vois myös vuokrata 1,7 tn pyörivän koneen päiväksi. Rahti maksaa enemmän päivävuokra. Saiskohan sitä pyöritellä vuokraamon pihassa ? Mä oon kaivanut sellaisella päivän pari omassa pihassa (ihan oikeaa työtä).

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Isäni oli 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa töissä varatoimitusjohtajana mm maansiirtokoneita maahantuovassa yrityksessä. Vitsit kun olin silloin liian pieni kaivurien ohjaimiin. Vikana vuonna ennen hänen siirtymistä muihin hommiin olin varmaan 12-13-vuotias ja silloin pääsin parkkiksella jo kurvailemaan wilma- ja Wille minikuormaajilla (sellainen lakaisukoneen tai pienen lumityökoneen tms pohjaratkaisulla siis.) Mutta jos olisin ollutkin ne vuodet 15-18 ikäinen niin olisin varmaan ollut uusien isojen telaketjukaivurien innokkain testikuski 😀

Kirjoitettu

Tsuk-tsuk-osasto jäänyt myös kaihertamaan lapsuusajoilta, kun naapurin kaiffarilla oli. Höyrywerstas Ei silti, tuo kaivuri on päheä.

Muokattu: , käyttäjä: Köfte

Kirjoitettu

Mulla on faijan lapsena saama sähköjunarata edelleen tallessa ja toimintakunnossa! Varmaan aivan 60-luvun alkupuolelta. Kerran vuodessa suunnilleen viritellään oman pojan kanssa ajokuntoon. Yritän muistaa ottaa ens kerralla kuvan.

Kirjoitettu

Laitetaas tuosta puuviilulinkki, jos joku sattui innostua viiluttamaan jotain.
Joskus viiluttanut purkkarin oviluukun itse ja eipä tuo operaatio paljoa poikennut äärettömän helposta.
Sopivaan liimaan kannattaa kiinnittää huomiota. Silitysraudalla painettavat taitavat olla paremmasta päästä.  

https://www.plektratrading.fi/puutavara/viilut/c/141/

Kirjoitettu

Yritin tuossa hetki sitten ruokiksella kolvata pari sähköjohtoa radio-ohjattavaan autoon. Tai siis kyllä mä sain sen lopulta tehtyä mutta ai että tuo mun kolvi on surkea. Pää on liian iso pientöihin ja teho silti liian pieni. Tina ei tahdo sulaa edes siihen kolvin päähän vaan jää siihenkin pisarana killumaan pintaan. Sama johdon päätä kun yrittää esitinata. Ei se kolvi tahdo lämmittää sitä johtoa siten, että tina imeytyisi johdon säikeisiin vaan jää siihenkin pallona. Lopulta sain homman tehtyä jotenkuten. Piti siis kolvata johdot uudelleen kiinni rc-auton moottoriin (moottorin ja nopeudensäätimen väliset 2 johtoa). 

edit. Tää ei ole siis säädettävä teholtaan ja edullinen malli mutta yritin mielestäni ostaa tarpeeksi tehokkaan (40w). Mutta ehkä tähän voisi saada ostettua erillisen kapeamman kolvauspään joka sopisi paremmin tarkoituksiini ja lämpenisikin paremmin. 

edit. Kolvi on siis tällainen mutta 40 w. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/weller-sp40neu-40w-sahkojuotin-tinakolvi-juotoskolvi?id=101551171&gad_source=1&gad_campaignid=16014351047&gbraid=0AAAAAD6HXy4e1ZHVS7a7ntbys7VBK60Pd&gclid=Cj0KCQjw58PGBhCkARIsADbDilyXnbOfYZJCepgq3ybWQE3rCM2jDaxXsJqXjmtm_rjoAUccl6fqG3saAvUcEALw_wcB

Ja ehkä siihen saattais käydä tämä kapeapäinen taltta vaikka ilmoitetaankin yhteensopivaksi 60 w Wellerin kolville https://www.motonet.fi/tuote/weller-wlir60-juotoskolvin-varakarki-60-w-24-mm-taltta-3-kpl?product=70-19190

Kirjoitettu

Kyllä 40W riittää oikeinkin mainiosti, tarvitset vain fluxia avuksi.
Joskus kärki menee huonoon kuntoon (en tiedä miksi, jotain syvempää oksidoitumista kai), eikä siihen auta kuin uusiminen. Joskin uuden tinurinkin taitaa saa jopa alta kympin.
Joo, Tokmannissa eri tehoisa.

https://www.tokmanni.fi/kodin-kunnostus/tyokalut/sahkotyokalut/juottimet/sahkojuottimet

EDIT: ChtGPT

Mitä kärjessä tapahtuu vuosien aikana:

1. Pintaoikaisu (pinnoite):
    Useimmat kolvin kärjet eivät ole paljasta kuparia, vaan niiden päällä on rautapinnoite. Sen päällä voi olla vielä nikkelöintiä ja kromia suojakerroksina.

• Tämän ansiosta tina ei "syö" kuparia pois kovin nopeasti.

• Jos pinnoite kuluu puhki (esim. hankaamisesta, viilauksesta tai mekaanisesta puhdistuksesta), tina alkaa reagoida suoraan kuparin kanssa. Kupari liukenee tinaan, jolloin kärki alkaa kovertaa ja muuttua käyttökelvottomaksi.

2. Syvemmät oksidikerrokset:

• Jos kolvi jää pitkäksi aikaa kuumaksi ilman kunnollista tinalaastaria kärjessä, rautaoksidi muodostuu pintaan. Se on hyvin tiivistä ja hylkii tinaa.

• Jos oksidikerros ehtii paksuuntua ja diffundoida syvemmälle rautapinnoitteeseen, pelkkä mekaaninen puhdistus ei enää auta.

• Tällöin kärjen lämpöjohtavuus huononee ja tinan "kastuminen" kärkeen lakkaa.

3. Viilauksen haitta:
    Vanhan koulukunnan kuparikärkiä (ilman pinnoitteita) pystyi viilaamaan ja "uusi kärki" syntyi helposti. Nykyisissä pinnoitetuissa kärjissä viilaaminen tuhoaa pintarakenteen lopullisesti → pinnoite irtoaa → käyttöikä lyhenee dramaattisesti.

Käytännön oireet:

• Tina pyörii palloksi, ei levity kärkeen.

• Jopa puhdistuksen ja uusintatinauksen jälkeen kärki ei kastu.

• Lämmönsiirto liitokseen heikkenee, juotokset jäävät kylmiksi.

Johtopäätös:

Kyllä, vuosien mittaan kärki voi mennä niin pitkälle huonoon kuntoon, että viilauskaan ei auta, koska ongelma on pinnoitteen puhki kuluminen ja oksidien diffuusio syvemmälle. Silloin ainoa ratkaisu on uuden kärjen hankkiminen.

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Joo mulle on tainnut käydä tuo, että kärki on mennyt piloille. On 1. Kohdassa kerrotulla tavalla ihan kovertunut ja oireet täsmää.

Vaikuttaa siltä, että sekä mun 40 w mallissa että 60 w mallissa on vakiona 6,4 mm telttakärki. Luulen, että siksi tuo linkittämäni 2,4 mm (päästä kapeneva) 60w mallille tarkoitettu käy mun 40 w malliinkin. Pistin lähimoponettiin tilaukseen ja tarkistan sitten tiskillä että on varsi sopiva halkaisijaltaan mun kolviin. 

Olen kärjen puhdistukseen käyttänyt sitä sellaista sykkeröllä pienessä lasipurkissa olevaa metsllilankaa johon terää tökitään.  Ehkä pitää siirtyä sieneen (tai kasteltuun talouspaperiin) jos se mekaaninen puhdistus on ollut liian rajua ja vienyt nopeasti pinnoitteen. Käyttö ollut kyllä tosi vähäistä. Ja toisaalta weller itsekin myy sitä metallisykeröpuhdistussettiä.

Myönnettäkööt myös etten ole käyttänyt fluxiakaan.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.