Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tempokisun terveisiä

Featured Replies

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
19.9.2025 klo 15.11, Vierringe kirjoitti:

Kerjäävä legendaarinen valittaja.

Sori, poistun tästä

Kyllä mä olen kerjuulle ( ruoka-apu, srk-apu) muttä kyllähän tänän vuoteen tuli "kerää kamasi ja häivy", peruspäivärahab eväys, olin kuulemman kertonu jollekkin työkkärin virkailijalle olevani itsetuhoinen ( no semmoiseta ei kansi kertoa kenellekäään, enkä ole...) 
Murtunu oikean ja vasemman puolen kylkiluut, ja ny toristainta oikean puolen. Molemmissa polvissa nivelrikot.
Otsassa iso kuhmu ja oikee silmänympärys turvonnu ja punanen. 
Huuli haljennu. 
Tosi harkitusti pitää ittensä soffalle tai sängylle laittaa, ja sitten sillee "kierähtää" pois. 

No mutta tänään tapahtui jotain ihan ihmeellistä. 
Aatteli että käppäilen kepin kanssa paketin hakeen ja jo pieni liikunto auttaisi masun toimintaan ( polttaa, enempi kun kylkiluukipu ) Pysähtelin välillä, siinä varpunen tuli ihan viereeen....ja Prisman parkkipaikalla 

mazda323F%20nokia4.jpg?img=smaller

elikä tämä auto oli sittenkin saatu kuntoon. Odottelin kuka mahtaa omistaa, nuori nainen ja kerroin auton historian.
Tämä kokemus antoi voimaa uskoa että aika epätoivoisitkin asiat hoituu. 

Asiointini oli Citymarketissa, sieltä en jaksanu kävellen ja tilasin taksin  ( pahus tolpalla ei ollu) taksari kehui että on mulla hieno huppari "Nakkilan Nahkiaispaistamo" 🙂 

Elämässä on aika uskomattoman hienoja asioita. 

• Viestejä 232
  • Katselut 13.6k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• Yritin sun puolella olla tuossakin. Ja sinä vaan haukut... Ja jos et tajua kertakaikkiaan miksi sut tänne omaan osioon siirrettiin (mikä oli Sulolta todella hieno vastaantulo kun et saanu kokonaan ken

• Ja kas, Laji.fi - foorumilla mut on ylennetty luottamustasolle 😄 mä olen semiaktiivisesti sinne nahkiais- ja lokkikuvia laittanu...( teknisesti mulle vaikeeta, mutta onnistui ) tätä kautta pääsin myös

• Huhuun.. kuulolla ollaan!

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

ps. laskekaapa paljonko teillä on ollu urheiluvammoja tai muita vammoja/sairauksia. Montako kertaa ootte sairaalaassa olleet, montako kertaa on leikattu.

mä en mimittäin edes muista, mutta leikkauksia on yli  20. Helpompi olisi sanoa että selkää eikä akillesjänteitä ei ole leikattu, oikeasta kädestä otettu vain koepalat. 

Olisiko terveitä tai ainakin kivuttomioa vuosita ollut 1965-1972, sitten pyöräilyt 1999-2005 ( jonka jälkeen vaikea sairaus 2006-2007) ja siten pystyin ainakin niitä rauhallisia pitikä lenkkejä ajaan 2008-2017. Sen jälkeen ollu jos jonkinlaista ongelemaa siellä sun täällä.

Nukuin tuon kaatumisen jälkeen putkeen 2 päivää, niin nyt sitten valvottaa mutta ei se haittaa kun eipä tässä mitään aikatauluja...

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ ja mistäs minä tietäisin, ehkä sitä että tekee iteleen jotain tuhoisaa. 

Mutta nyt oon kaukana siittä, aina ollu halu selviytyä, vaikka paino onkin aika pohjalukemissa, no on se joskus ollu 25,8kg. 
Sillä nyt on ollu vammoista huolimati kivoja päiviä, on suunnnitelmia ja projekteja ja leppoisaa tekemistä.
Äskön tosin laittelin nuken kaukakorua tunnin, ei meinannu millään mennä se avoin renkula toiseen. 

Ja just tuli se odotettu nahkee paketti. Käyn pienellä kävelyllä rannassa ( nyt ei jaksa sitä viittä tuntia kävelyä) ja tuossa muutaman tunnin kuluttua on nahkiaisateria.

~ ~ ~

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Lähdin kauppaan ( varmuuden vuoksi muovikassi myös mukaan) ja toiset päälyhousut saikin heti laittaa kassiin, samoin rukkaset. Takit auki. 
Mutta ihme juttu, kävely oli ihan eri luokkaa kun aiemmin, ei mitään hiippailua tai haahuilua eikä tarvinnu levähtää, itse asiassa tulin kotiin pitemmän kautta kun tuntui että ei tämä perusreitti nyt riitä. Kävelin 10km, 3tuntia 40min enkä ollu yhtään uupunu kotona kuten aiemmin. Kiva kävellä - ja tietysti kun se  kamera ei ole mukana, järvellä ( tosin aika kaukana) 7 joutsenta....ja ihan lähelle tuli musta- ja räkättirastaita sekä varislintuja, yksi harakka ruiskautti istuessaan jonkun johdon päällä..... Tiaiset, keltasirkkuja, pikkuvarpusia. Noukin kelvin keskeltä kastematoja sivummalle...
Tosin kävely on aiheuttanut oikean nilkan sivulle aika laajan mustelman, mutta se ei ole turvonnu eikä yhtään kipeä.
( nyt tulee kaamee kuva, ne apteekin rasvalaput pahensi polvien arpien tilannetta merkittävästi )
IMG_0334c.JPG?img=smaller

Olen pystyny jo vähän voimistelemaan ja venyttelemään, mutta oikealla kädellä käsipaino on liikaa, teen vasemmmalla 10kg painolla sitten. Etunojapunnerrus sujuu jos tekee vasen käsi tukien, mutta punnerrus jää tietysti aika puolitiehen. Parempi se kumminkin kun ei mitään. Venyttelyt sujuu, ja kyykyt sekä ojentajapunnerrus. 

Vaikka olenkin mallia luuranko, niin mielestäni kunto on kohentunut lyhyessä ajassa tosi paljon. 

Mutta paino ei vaan nouse ei. Olen syöny välipalaa, lisänny aterian määrää. Siis sitä oikeaa ruokaa, ei mitään salaattia. 
Olo on pirteempi, enää ei tarvi käydä taistelua syödäkö vai ei, sillä syödään. Äiteen mielestä mun puheenikin on paljon pirteempää. 

• 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kokeilin eilen pystyykö cyclolla, pystyy. Silti, kävelen mieluummin.

Ollut hyviä päiviä, mutta aika ajoin alkaa pelko ja ahdistus tulevasta, miten pärjää ( taloudellisesti ) ja suoraan sanottuna alkaa ahdistaa ja kyllästyttään myös tämä "omassa kämpässä" asuminenkin. 

Innostuin ensin "hauskat luontokuvat" ja "pskat luontokuvat" sekä "syödään kalaa!" -fb ryhmistä, mutta enemmänkin alkaa ahdistaan muitten hienot otokset, ja kala-annokset.  Esmerkiksi pskoissa kuvissa sinne tulee päivässä varmaan sata uutta kuvaa niin ei jaksa osallistua. Ja mulla tulee pääsääntöisesti nyt niitä pskoja, mutta ei tarpeeksi pskoja sinne ryhmään. 
Helpottuu ylläpitäkänkin työ kun joka kuvan pitää ensin käydä läpi ylläpitäjän hyväksyntä/hylky. Nahkiaiskuvat/ kalakuvat ei näköjään kelpaa.
Ei raski ostaa kalaa enää kuten ennen joten tuo "syödään kalaa" on myös jäänyt vähemmälle... nyt tosin on pakko käydä jotain kalaa ostamasssa, pakkasessa muutama siivu riistakäristyslevyä ja jäätelöpaketti. 

• 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Huomenta!   Sain inspiraation harjoitella ylihuomista ( torstaina Tammelantorille)  varten, ja kävelin yhteensä 23km. Tutut asiointireitit tiedän, 2 kertaa pidemmän kautta ja yksi lyhyemmän kautta. Välillä kävin vaihtamassa kuivat vaatteet ja laittamassa paketin...
Tosi reippaasti meni loppumatka - ja sitten kotona uuvahdin....makoilin melkein 2 tuntia.
Mietin että pyöräilenkö enää ikinä? enkä tarvi autoa kun vasta keväällä...
Jalat on paljon "paremmassa" kunnossa kun ^^  kuvassa, oikea kylki on kyllä vielä kipeä ( esmerkiksi maaten meno ja nousu on pahimmat ) ja tykkään kävellä, saa ulkoilmaa, ja aikaa kulumaan. 

ps. Eput tekee just tyylikkäästi. Se nimenomaan on paras lopettaa silloin kun kaikki on vielä hyvin ja parasta. Kun taas päinvastainen, tositosi surullinen esimerkki on Nightwish. 

mm047A7277.jpg?img=smaller

• 2 weeks later...
Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kuka ei ole koskaan rikkonut lupaustaan? Minä olen tehny sen yhden kerran, täällä.
Väsynyt tähän kotiarestiin, mutta lupasin merisään tähän vuoden loppuun ja sen lupauksen pidän ( ellei b )

"Sairaus, kipu ja muu tuska" ( tjsp ) miksi muut saa valittaa ja kertoa kokemuksiaan, mutta tämä yksi pska ei saa?

Joutsenet ovat lähteneet, tietäin ...  tuli eilen veretseisauttava tekstiviesti että eläkeasiaani  koskien on tehty päätös. 
Se on sähköisesti, mutta ??? odotan tulossa olevaa kirjeversiota. 
En ole ikinä ( lievästi sanottun) jännittäny/pelottanu  näin paljo, ja ette varmaankaan ole kiinnostuneita mikä se päätös on. 

Kirjoitettu
2 minuuttia sitten, tempokisu kirjoitti:

...tuli eilen veretseisauttava tekstiviesti että eläkeasiaani  koskien on tehty päätös. 
Se on sähköisesti, mutta ??? odotan tulossa olevaa kirjeversiota.

😁😁

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

^ no ei kuule ole naurun asia kun on kyseessä oma toimeentulo.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.