Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 20251 vuosi Luontokuvia ei photoshopata tai muokata, rajausta voi tehdä. Täällä on pulleampia pikkuvarpusia ja mun ihan eka lintukuvani täsmälleen 2 vuotta sitten tämä talvi jäi nyt välistä, ja lintukuvia oon ottanu puolitoista vuotta...mielestäni ihan ok. Kokeminen ja näkeminen on kuitenkin se juttu.
Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 20251 vuosi Kävin sitten kipasemassa AliPapan laittamat soviterenkaan 37=>52 mm, laajakulman 62 mm heijastusrenkaan ja linssisuojuksen. Mitä hätäseen tuota kokeilin, niin tarkennus toimii, joskin kyseisen Sonyn tyyliin verkkaisesti, mikä ihmetyttää, kun vanhan Sonyn tarkennus on äärettömän nopea ja vakaa. Myös laajapalan kanssa. Mutta mitä nyt tuossa kävelin huushollissa kierroksen, niin kyllähän tuo siinä nyt tyydyttävästi pelasi. Ulkokuvauksissa varmaan sitten paremmin, kun ei tarvitse lähelle tarkentaa. Odotetusti jonkin verran heijastumaa linssiin tulee, mutta se sitten jääköön sinne taiteellisena tehosteena. Jossain vaiheessa alkoi tarkentamaan makron pintaan ja kuituhan + pölyhippuhan ne siellä. Toivottavasti ei ota tuota tarkennustapaa tavakseen, komentamalla toki siitäkin tokenee. Kokeilin sitten n. 50 mm raitatapettia vasten ja ainoastaan reunimmaisissa raidoissa oli hieman vääristymää. Havaittavaa soviterenkaan aiheuttamaa vinjettiäkään ei näkynyt. Jos ei muita harmia, niin saada jäädä tuohon pysyväisesti. Makron ominaisuuksia täytyy sitten jossain vaiheessa tutkiskella, jahka nuo murkut ensin heräävät. Lelukameran ulkonäkö sai nyt hiukan katu-uskottavuuttakin kylkiäisenä 😄 Muokattu: 16. Maaliskuuta, 20251 vuosi, käyttäjä: Jopotuinen
Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 20251 vuosi Testasin huvikseen tuossa Windows 11 omaa kuvan muokkaus ohjelmaa ja sen tekoäly avusteista pyyhekumia, yllättävän hyvin toimi tuommosiin pieniin kohteisiin ( aurausviitat ja kadulla olevat ihmiset ) vaikka onkin hidas kuin mikä, alla muokkaamaton ja muokattu versio. Kokeilin myös toisella kuvalla poistaa autoa mutta siihen ei enää kyennyt, lopputulos oli vain iso blurrattu läjä.
Kirjoitettu 17. Maaliskuuta, 20251 vuosi 23 tuntia sitten, concorde kirjoitti: Mä en ole omalla käytölläni löytänyt mitään ihmeellistä moitittavaa. Käyttäjässä yleisesti se vika on, jos tuolla ei saa onnistuneita kuvia. Tossa on paljon mun wanhaa Canonia nopeampi autofocus ja järjetön sarjatuli (24fps 10sek ajan täydellä resolla), joka toki vaatii sitten muistikortiltakin tehoja... Eilen tuli "leikittyä"/testailtua laitetta pitkällä kaavalla kahden ihmisen voimin. Kelpo hankinnalta vaikuttaa, tilhiparvi pyörähti sopivasti liikkuvaksi testikohteeksi. Viimeiset räpsyt pimeässä nousevasta oranssista kuusta.
Kirjoitettu 11. Toukokuuta, 20251 vuosi Äitee "mainostaa" että nyt on hyvä kuvauskeli, täysaurinkoista. Ei kyllä ole, parempi on pilvipouta tai huono sää. Joskus kumminkin täysaurikoisellakin onnistuu ( 800mm) tykkään tästä kuvasta, kun kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: on se "Taistelevat metsot" tempokisun kuvassa "Taistelevat lokit" ( ja suurin osa otetuista kuvista noin 200/kuvauskerta ei-hyvä, onneksi on digi...)
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Joo nämä Canon EOS 700D rungot vaan yksi toisensa jälkeen hajoo ( oli alunperin 3 ). Ei vaan ota kuvaa ei. Mitään ei tapahdu, salama ei välähdä ( ja se on mun nukkekuvissa ihan oleellinen asia). "ei muistikorttia" vaikka kyllä on. Akku on täynnä. Tykkäisin että kaikille ( tai ainakin useimmille) objektiiveille olisi oma runko, mutta ei nyt mahda mitään, pitää vaihtaa.
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Se muistikortti pitää alustaa/formatoida ja sit vielä osioida, niin ainakin kortti lähtee pelittämään.
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Joo, joo, senverta valokuvausta harrastanu että tiedän. Ja näköjään siellä EI ollut muistikorttia nyt on. Yksi runko vaan oikeesti menetti toimintakykynsä, vein kamerakauppaan kun en tienny miten hävitetään. Samoin yhdestä 55-85 obiskasta halkesi lasi. No mulla on vielä 2 samanlaista pikkuobjektiivia. Mutta yhden rungon salama ei vaan suostu välähtämään, en tee sellaisella yhtään mitään. 5 runkoa tuossa kuitenkin on että ehkä ne nyt sitten riittäisi. Laitan yhden rungon+akku pyörävajaan "saa ottaa - runko ja laturi" objektiiveja en ilmaseen anna. Runkoja ja obiskoja on nyt senverta että olen laittanu rungon ja siihen sopivan akun laturiin samanlaiset pikkutarrat niin tietää mitkä sopii....
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Hommaat yhden hyvän rungon ja vaihdat niitä putkia, kuten järkkäreissä on suunniteltu. Pääset paljon helpommalla, kuin monen rungon kanssa ja kun panostaa yhteen runkoon siihen saa laatua. Ja rikkinäisen rungon paikka ei ole pyörävajassa, vaan kierrätä se kameraliikkeeseen tai myy jollekin, joka harjoittelee kameroiden korjaamista.
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Minäkin voisin harjoitella kamerakorjausta - lahjoituksia otetaan vastaan. Mitä putkien vaihtoon tulee, ainakin ennen vanhaa oli bajonetti, jolla vaihto kävi sukkelasti.
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Jep, sen putken vaihtaa alle 10sek (kameralaukusta uusi putki ulos, wanha irti rungosta, suojatulppa uudesta wanhaan, uusi putki kameraan kiinni, wanha kameralaukkuun)
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi 😄 tuossa on nyt yksi Canon EOS700D ( tykkään kun tarkennuspisteet ... muissa on tarkennusruudut ), Canon 750D, Canon 850D ja sitten...jaha, neljähän näitä vaan on sitten se RXjotain johon sopii 800mm tele ja 200-800mm tele. 2 obiskaa 18-55mm, 18-200mm, 55-250mm ( nukkekuvissa suosikkini ), ja 150-600mm jotka menee EOS-runkoihin. Sitten vakio 800mm, ja 200-800mm( jolla en ole vielä harjoitellut) nämä on sitten RX kanssa. Kyllä nää varmaan mulle ihan riittävästi on..... Mutta kun meen nukkeja kuvaamaan, otan kolme kameraa mukaan, kun aina voi sitten jotain vaikka oho, akku loppui ....no näitä akkulatureitakin on kenkälaatikollinen. Äkkiähän sen obiskan vaihtaa, mutta esmerkiksi Turun saaristossa kivirannalla on ollu kätevää vaan kuvata sekä että eikä, vaihdella obiskaa saman kuvauskohteen kanssa.
Kirjoitettu 12. Toukokuuta, 20251 vuosi Joo täältä saa tulla hakeen Canon 700D runko ja akku+akkulaturi. Mä olen saanu paljo itelleni turhaa tavaraa meneen kun laittanu pyörävarastoon että "saa ottaa ilman" menny jotain leluja, kylmennyspömpeli ( joho laitoin mukaan lapun että nostaa kämpän kosteutta paljon ) lamppuja....vastineeksi olen ite saanu "saa ottaa" mm. henkareita ja kauniisti kuvitettuja luontokirjoja.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään