Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kamerat ja valokuvaus

Featured Replies

Kirjoitettu

Uuden kaluston innoittamana tällainen topsu. Keskustelua kalustosta, kuvausvinkkejä ja toki niitä kuvia.

Laitetaan silti Linnut, koirat, ympyräsuiset ym. omiin säikeisiinsä vastakin.

• Viestejä 138
  • Katselut 7.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• AI vei sitten hommat valokuvaajiltakin. Paranteli krapulaisen oloisesta sänkiparta mehtäläisen näkkösestä räpsystä hulppean siloposkisen CV kuvan kaikkine hienoine solmioineen ja puvuntakkeineen. Ja

• Sateenkaari yrittää pitää pilveä kurissa, mutta vähän sade valskaa läpi 😀   

• Tää oli eilinen taulu puolen yön aikaan.  

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Ekoja kokeiluita Sonylla meidän kotikadusta eilisillalta. Toi värimaailma on hämmästyttävän lähellä oikeaa. Kännyllä otettuna samasta paikasta , sen automatiikka tekee tuosta maisemasta liian valkoisen, vaikka noi katuvalot on sellaista "oranssia" mallia.

Ei toi hyvä kuva ole, mutta ensitreffit kuitenkin.

kotikatu.jpg

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Lintutopiksta keskustelu tarkoista kuvista tänne.

Tässä on hyviä vinkkejä ja "peukkusääntöjä" tarkkoihin kuviin: https://photographycourse.net/tack-sharp-photos/

Esin mun canonilla ja 200mm telellä toi perussääntö hyvässä valossa olevan kohteen saamiseksi tarkaksi on, että suljinajan tulisi olla nopeampi kuin 1 / (200mm * 1.6) , eli 1/320.  Toi 1.6 tulee croppikennoisen kameran takia. Täysikennoisella toi olisi 1/200.

Jos on siis croppikertoimella 1.5 oleva kamera 800mm putkella, niin suljinajan tulisi olla vähintään 1/1200, että voi odottaa tarkkaa kuvaa.  Ja se vaatii toki kirkkaan aurinkoisen päivän, tai jäätävän valovoiman putkeen.

Kirjoitettu

^ aikalailla lintukuvissa pitkällä putkella valotus on ollu 1/1250 ja iso-arvo myös 1250. Tai enemmän. Päivät on erilaisia, otan testikuvia ja säädän sitten tarpeen mukaan. 
Nukkekuvat olen oppinu ( 75-200mm tele) siinä on 1/200 salamalla ja iso-arvo 200 tai 400. Tosin nukkekuva-kameralla voi säätää yli- tai alivalotusta, näillä uusilla kameroilla sitä mahdollisuutta ei ole. 

Edellispäivänä oli telkkarissa luontovalokuvaajan ( en muista nimeä) haastattelua, ja hän kyllä totesi että tekemällä oppii. Ja olen samaa mieltä, ei niitä säätöjä minkään ohjekirjan mukaan laiteta. Sitten on sitä sattumaa ja "onnen hetkiä" - olet paikalla juuri silloin kun poikaset hyppä pöntöstä, kun ne hyppää sieltä vain kerran.

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja

Kävin ottamassa kuvauskaluston myyntikuvia. Tollainen setti olis joutavana...

Canon-set-02.jpg

Kuvasin noita töissä sellaisella pöydällä, jossa kuvataan firman tuotteita katalogeihin. Tossa sai tällainen noviisikin ihan OK kuvia kalustosta kun oli hyvät valot ym.   Eikä koirankarvoja :D

70-200-02.jpg

Kirjoitettu

Voiei, kun tässä on jo ainakin 6 runkoa ja objektiivejä joka lähtöön ja tuplastikin, käytetyt kelpaisi ihan hyvin...mutta kun on noi systeemit jo niin valitettavasti ei tule kauppoja..

Kirjoitettu

Hyvään kuvaan auttaa julmetusti se, että kuvaa tukea vasten. Jalusta, seinä, tolppa, mikä vaan enemmän kiinteä. Toinen iso asia: Älä kuvaa vastavaloon.

Muokattu: , käyttäjä: alpensau

Kirjoitettu

Mä olen pitkään etsinyt digipokkaria jossa 

- olisi pitkä zoomi.. ainakin x15 tai jotain

- halpa

- ainakin fullHD videokuvaus

Ongelmana on se, että ostin Sonyn pikkupokkarin Nikonin, joka on vähän hajalla, tilalle (en jaksa kaivaa malleja jossei joku ole sikakiinnostunut), mutta sehän on ihan saakutin paljon huonompi. Kuvat jotenkin ylivalottuneita (en osaa säätää... kai sen vois jostain?), videokuvaus pakkaa "neliöimällä". Eli pelkkä tekninen info ei kerro kaikkea, ei viitti ostaa montaa.

Eli jos joku tietää moisen jolla maine "tosi hyviä kuvia ja videota", niin olen kiinnostunut. Näitä "street photograps" pokkareita jossain mainitaan, mutta ne on tonnien vehjeksiä.

Muokattu: , käyttäjä: tommi2

Kirjoitettu
1 tunti sitten, alpensau kirjoitti:

Hyvään kuvaan auttaa julmetusti se, että kuvaa tukea vasten. Jalusta, seinä, tolppa, mikä vaan enemmän kiinteä. Toinen iso asia: Älä kuvaa vastavaloon.

tietynlaiset kuvat onnistuu nimenomaan kuvaamalla vastavaloon, lisävalon ja salaman kanssa. Tosin meni vuosia että opin missä olla mihin aikaan, tietynlaisella säällä.

AyumiPerch%20redfins%20L1.jpg?img=medium

Kirjoitettu
  • Kirjoittaja
22 minuuttia sitten, tommi2 kirjoitti:

^Onko kokemusta? 

Ei ole. Toi tuli googlaamalla vastaan. Sun pitää lähteä nyt kahlaamaan DPreview:iä tai vastaavaa saittia läpi.

Vois kuvitella, että kaikilta valmistajilta löytyy vastaavanlainen?

Kirjoitettu

Tosin se että on hyvä kamera, ei vielä riitä...mun mielestä uusissa kameroissa on jo liikaa toimintoja, suurinta osaa EN osaa käyttää.

Kirjoitettu

Mäkään en tarvis just mitää toimintoja, valokuvaus ja videokuvaus. zoomi. Känny saattasisi muuten riittää mut tykkään just tosta zoomauksesta + tollanen pokkari on nopeampi. Usein nään jonku tilanteen vaikka lomamatkalla ja siinä on sekunneista kiinni saanko kuvan, nimim. "minulla ei ole kuvaa Elisabethista ja Bob Geldofista näkyy vain kaukainen selkä"

Kirjoitettu

Mulla on kuva, että harrastajia vedätetään raudalla. Tosin sama juttu joka lajissa, ei vähiten polkupyörissä. Silloin, kun matkailtiin enemmän, niin vaimo sai huippukuvia Olympus 100 taskukameralla. Mä kun olen ollut olevinani kuvausharrastaja jo ennen täysi-ikää, niin en pääse samaan Fujifilmin vehkeellä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.