Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kamerat ja valokuvaus

Featured Replies

Kirjoitettu

Milloin tuodaan kännyköihin sellaiset linssit, että niillä voisi ottaa vaakakuvia pystyasennossa?
Linssi lienee anamorfinen, joka tietty asettaa kai joitain fysikaalisia rajoitteita, mutta se ei ole minun päänsärkyni miettiä sitä. Sitä varten on ukkeleita, joilla on paljon älliä päässä pulman ratkaisemiseksi, itse en viitsisi tuotakaan ryhtyä ratkaisemaan :unsure: 

Nykyisin kennoissa riittää pikseleitä tehdä vaikka mitä kyllä.

Toinen on sitten se toi horisontin oikaisu, miksei sitä voisi saada automaattiseksi, kun siellä ne asentotunnistimetkin on jo.
Ja samat ominaisuudet pokkariin.

• Viestejä 138
  • Katselut 7.2k
  • Luotu
  • Edellinen viesti

Eniten kirjoittaneet

Most Popular Posts

• AI vei sitten hommat valokuvaajiltakin. Paranteli krapulaisen oloisesta sänkiparta mehtäläisen näkkösestä räpsystä hulppean siloposkisen CV kuvan kaikkine hienoine solmioineen ja puvuntakkeineen. Ja

• Sateenkaari yrittää pitää pilveä kurissa, mutta vähän sade valskaa läpi 😀   

• Tää oli eilinen taulu puolen yön aikaan.  

Lähetetyt kuvat

Kirjoitettu

En tiennytkään, olen trendi-ihmisiä :) 
Mulla on IXSUS kaksikin kappaletta,  850 IS on 18 vuotta ja toi toinen 285 HS on 9 vuotta.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010204626.html

Tämähän tulikin jo tuossa aiemmin todetuksi:

Vanhat ei-digitaaliset kinofilmikamerat nousivat muotiin jo joitakin vuosia sitten. Monia harrastajia viehättää se, että jokaisen otoksen on oltava harkittu, koska filmille mahtuu rajallisesti kuvia – yleensä 24 tai 36.

Molemmat kamerat yhä iskussa, heti heräsivät virtapainikkeesta tulille.
Tuohon vanhempaan hopiaiseen olenkin joskus AliPapan akun uusinut. Täytyykin käyttää molemmat taas laturissa. 

Olen tykännyt kameroista aivan älyttömästi, hyvä ergonomia ja kulkee paidan tissitaskussa. Tuossa vanhemmassa on myös optinen tähtäin, joka on aivan superia kovassa valossa, jonka puute tuossa uudemmassa on selkeä huononnus.

svAiZBdv1.png

Muokattu: , käyttäjä: Jopotuinen

Kirjoitettu

Sama täällä, mutku tykkää ottaa myös videota, niin siitä ei ollut kyl mihkään... pitäskin elvyttää se ja kattoo kuvanlaatu. 

No, mä nyt päätin et rupeen tota Sonyä testaan. Mä olen matkavideoissa ja muissa liikaa panostanut liikkuvaan kuvaan, nytku noita kattoo niin heiluvaa otosta tyhmillä jutuilla. Kuinka sitä onnistuukin itse tai joku muu sanomaan jotain typerää kun toinen kuvaa? 

Katon HBOlta sitä Jason Momoan juttua... itsestään?... mut joo siinä joku valokuvaaja oli vähän haluton uuteen kameraan ja selitti että työkalun tunteminen on osa huipuksi tulemista. Voisin allekirjoittaa ton joltain osin (eli en ole huippu tietenkään missään), esim. mä piirrän ikivanhalla versiolla Gimpistä, ei vaan uudet taivu niin hyvin. Tota ei musta edes löydä netistä enää, joten mulla on asennusfilet tallessa jos tietokone vaihtuu. Siinä on ihme ongelmia että joutuu avaamaan 2 kertaa ennenkun piirustuspöytä löytyy, mut noi kaikki on opittu ja jälki miellyttää. 

Muokattu: , käyttäjä: tommi2

• 3 months later...
Kirjoitettu

Siis mä olen harrastanut kuvausta varmaan 80-luvun alusta alkain. Ensin otin kuvia marjoista, sienistä ja talviluonnon taideteoksia.
Talvitaidetta12.jpg?img=smaller

Sitten kehityin mielestäni hyväksi oravakuvaajaksi, harrastus auttoi todella paljon kun toivuin anoreksiasta. Sain jo kustannussopimuksen oravakuvakirjaan, mutta se sitten peruttiin. Pidin kuitenkin kuvanäyttelyn Valkeakoskella ( ihan tajuttoman kova homma, nyt kun monet ovat mulle sanonu että pidä näyttely, niin en pidä; kuvien tulostus, kehystys, näyttelypaikan vuokra - joo ei )
Ja yhden diakuvaesitys-illan olen Pirkkalassa pitäny.
Tässä poikanen kiittää äitiään kun opetti syömään pähkinää, äitienpäivänä 12.5.1995

Kev%C3%A4topetusta3.jpg?img=smaller
Sitten oli projekti kuvata Loukonlahden maisemaa samassa paikassa, joka viikko ja sitten harvemmin. Kiva projekti, huomata miten se maisema muuttuu. 14.9.2016
vvko37a.jpg?img=smaller

Nukkekuvia otin jo 80-luvulla barbie-nukeistani, tämä harrastus jalostui 2010 jälkeen, ja kehityin tässä lajissa omaan parhaaseeni
CristaliaS%20Scarred%20kL4.jpg?img=small

Digikamera on auttanu kyllä tosipaljon, voi kokeilla ja räpsiä kuvia...toisin kun filmikameralla, otat 100 kuvaa päivässä niin tulee aika kalliiksi...mutta vanhoja valokuvakansioita on tuossa "jokunen kappale"
Nukkekuvaus on loppumassa, jos joskus jotain...ja nyt oma harrastus näkyy nukkekuvissa, tehdään samoja juttuja. Harmi vaan että todella moni vakiokuvauspaikka on tuhottu. Tämäkin kalliopaikka räjäytetty maan tasalle.
Nahkiaistalkoot%20v7a.jpg?img=smaller

2 vuotta sitten aloin opiskella lintuja ja ääniä, ihan nollasta aloitin. Mietin että kiikarointi riittää, en kyllä ala kuvia ottaan....ja miten kävi :D nyt on pitkiä putkia ja joka vapaapäivä on pakko mennä tarkkailemaan ja kuvaamaan. Lokkien pesinnän seuraamisesta on tullu elintärkeä asia, ja myös talvilintujen ruokinta & kuvaus. Täällä ja tuolla on niin paljon taitavia kuvaajia, mutta olen iloinen jos saan onnistuneen kuvan. Otan tämän leppoisana harrastuksena.. paitsi on se vähän stressannu.
Lintukuvausta nyt takana reilu vuosi, ja kyllä muutamat mun kuvani on ihan hyviä.

lokkeja%20pesint%C3%A4LB6ccrop.jpg?img=s

ja nahkiaisistakin tullu jokunen hyvä otos
Nakkila19D%20na2c.jpg?img=smaller

Sitä jossain vaiheessa huomaa että joku aihe on loppuun käsitelty, parempaa kuvaa ei tule ( nahkiaiset ja nuket) lintukuvien kanssa riittää vielä tekemistä.

Canonilla olen kuvannu. Oravat ja nuket 55-200mm teleellä, maisemat 18-55mm ja linnut 150-600mm tai 800mm teleellä.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Kirjoitettu

Käytättekö kameran ( järjestelmäkameran) valotusmittaria? Olen jokusen kerran ollut ostettuani kameran  ilmaisella iltakurssilla, niin neuvottiin käyttään sitä mittaria ihan eri tavalla kuin mitä ite käytän. Kokeilin "ohjeen mukaan" - ei onnistu. Mä teen omalla tavallani, eli käytän sitä mittaria jos haluan ali- tai ylivalotusta tarkoituksellisesti.
Mun mielestä kuvausta ei opi kirjasta eikä kurssilla ( kameran teknisiä ominaisuuksia voi tulla tutuksi kurssilla) vaan ite tekemällä ja ottamalla, olen ainakin ite oppinut missä tarvii olla mihinkä aikaan jos haluaa tietynlaisia kuvia, ja tarkoitan tällä lähinnä nukkekuvia.
Luontokuvissa on aina sattumaa mukana, ja jos/kun tulee "tilanne".

Tänään kun kävin Pohtiolammen sääksikeskuksessa, siellä oli luontokuvaajien tapaaminen, ja ohjaaja heijasti kuvia taustakankaalle, ja kertoi kuvauksesta paikan lintutorneilta. Että kun "joutuu" kuvaamaan vastavaloon, kameran valotusmittari menee ihan sekaisin :D  vastavaloon on joskus just paras kuvata. Vastavaloon salamalla:

Dominique%20TheAutumn%20L1.jpg?img=small

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu

• 2 months later...
Kirjoitettu

Kappas, vanhat digipokkarit rahaksi. Mulla tuossa yksi IXUS 850 IS joutilaana jo pidempään, kun en ole raaskinut sitä laittaa sitä keräykseen ja puhdistelin sen juuri lantatun IPA kanssa.
Plakkariin jää vielä yksi tuoreempi IXSUS

IXSUS hintahaitari näyttäisi olevan 100-200 €, josta hinnasta saa itse puolet, kun se on myyty.
Vähän toki arveluttaa tuo "kun on myyty", mutku se kun tuo Sulovileenin 50 € kuultaa jo silmissä :D 

https://kamerastore.com/fi/pages/myy-tai-vaihda-kamerasi

Kirjoitettu

Polkevat hintoja - täytyykin nopsaan käydä ostamassa pois. 
Täytyykin vielä tutkia tarkemmin tuo myyntiprosessi, jotenkin alko arveluttaa, että ihanko oikeasti nuo itse varastoisivat myytävät tuotteet ja lähettelisivät niitä sitten eteen päin. Entäpä reklamaatiotapaukset?

Bisnesidea tuossa lienee kuitenkin se, että itsellä ei ole lantin lanttia tuotteissa kiinni ja heidän kate myyntitapahtumasta on 50%.
Konkurssin sattuessa heidän varastoimansa kamerat ovat asiakkaiden omaisuutta, mutta palautusprosessi?

Kirjoitettu

^ käy oikeessa kamerakaupassa, tai Verkkokaupassa. Kyllä se kamera pitää ite nähdä ja katsella, ainut oli kun ostin toisen Canon EOS 700D varalle, mutta ennestään jo oli niin tiesi, ja myyjä lähetti mulle videon että se salama nousee ( ongelmana ollut, nykymalleissa salama nostetaan vaan kädellä )
Ainakin Rajala otti vaihdossa jotain mulle turhakkeita vaikkei niistä paljoo saanu mutta kun on kamerakaappi ihan täynnä.

Kirjoitettu

^ no en ostaisi....hei mulla on muuten jossain semmoinen tosi pieni digikamera, mutten tajuu enää miten sitä käytetään. Oli lenkeillä mukana...tässä ajetaan Säijän lenkkiä -22 asteen pakkasessa vuonna 2006. Toi on luultavasti kuu kun ajelin aikaseen....

Lenkill%C3%A42006%20S%C3%A4ij%C3%A4ss%C3

Muokattu: , käyttäjä: tempokisu
vuosiluku lisätty

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.