Kirjoitettu 25. Helmikuuta, 20251 vuosi No tänään sitten taas havannointia, keltasirkkujen invaasio. Ruokinnalla....perskuleen orava, joutui oikein juoksuaskelia ottaan että tyyppi häipyy ja aika kovaan sävyyn oravalle ilmoittelin että tämä on pikkulinnuille!!!! Jos olen täällä vielä ensi talvena, laitan oravalle oman ja linnuille toisen. Mustarastaat näköjään syö maassa, no yksi mustarastasnaaras tuli siihen ihan käsietäisyydelle ja naposteli maahan pudonneita siemeniä 🙂 seisoin siinä liikkumatta...sitten jotain kävelijöitä meni ja rastas rääkyi kuin närhi ja lehahti pois. Ja myös närhi-havainto. Perus tali-sini-varis-harakka. Tuottaa suurta iloa nämä pienetkin havainnot 🦅 mutta ensi lauantaina tuskin lähdetään jäälle kotkia tiirailemaan....
Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Hymyilin: vaikka nykyisin saa aina miettiä, että noinkohan on luomukuva...
Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 20251 vuosi ^ on, mutta lintu ei ole elävä lintu vaan sellainen huovasta tehty 😄 sehän se on nukkekuvienkin kanssa että kohde pysyy paikallaan ( tai kaatuu joskus, mutta kumminkin ) Mä olen ostanu niitä pehmolintuja jotka ääntelee ( patteri kestää 2v eikä voi vaihtaa) yksi tikka on lopettanu laulamisen mutta eilen mä just puristelin kaikkia niin varsinainen sinfonia. Suosikkejani on lunni ja sääksi, sekä kalalokki ( siis näistä pehmoista ) Pehmolinnuista muuten voisi myös ottaa kuvia, samalla tavalla kun olen kuvannu pehmokaloja. Äh, olisi pitäny hoksata talvella. Anteeksi linnut, tänään ei jaksanu/pystyny/uskaltanu kävellä ruokinnalle kun on kuumetta. Mutta kyllä he jo nyt pärjäilee....talia ei tartte enää laittaa ja yhdistän jäljellä olevat pallerot yhteen himmeliin. Huomena meen sinne autolla "tontille ajo ja huoltoajo sallittu" siellä on yksi romutontti ja linturuokinta on juurikin huoltoajoa.
Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 20251 vuosi Jaha, eilen jäi ruokintaa täyttämättä - äskön kävin ja kaikki eväs menny kaupaksi auringonkukansiemeniä myöten. Laitetaan lisää. Talia en enää laita ja varmaan kohta koko ruokinnan voi lopettaa. Jäin senverta katseleen kauempaa että sieltä se sinitiainen tuli hakeen hiukopalan ja äkkiä kuusenoksalle mutustelemaan. Ja just silloin kun EN ota kiikareita mukaan niin ihan älyttömästi kaikkea. Onneksi tunnistan jo äänestä; tali ja sini, varis ja harakka, närhi, punatulkku, pikkuvarpunen äänet tunnistaa, ja sitten osa myös näköhavaintona noi edelliset paitsi närhi. Ja sitten siis kertakaikkiaan jonkun ihanan lajin invaasio...silmillä havaitsin että tilhiä. No kävin hakeen kiikarit ja onneksi siihen paikkaan on 200m mutta ne kaikki lensi jonnekin muualle, ja kun yksi jäi koivun yläoksalle > kyllä, tilhiä. Ja siinä oli 3 isoa parvea että satamäärin tilhiä. Tilhi on kyllä todella kaunis lintu ( saisipa joskus kuvan otettua...) Mutta tämä on just mulle sopiva harrastustapa, haahuilen ( kun katselee ylös ja sitten alas, huimaa) ja ihan arkiset havainnot riittää. Tosin sairastelun jälkeen tämä pieni noin 2km erittäin hidas kävely oli melkoinen voimainponnistus.
Kirjoitettu 3. Maaliskuuta, 20251 vuosi Täällä myös edellisestä tapaamisesta vähintäänkin tuplaantunut tilhiparvi pyörii nurkilla. Aronioiden marjat naapurustossa nyt kohteena, kun pihlajat on syöty tyhjiksi.
Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 20251 vuosi Oikeaa polvea ei voi taivuttaa mutta laahustelin ruokintapaikalle ja siellä oli suloinen sinitiainen talipalloa nakertamassa, siinä pitää sitten antaa ruokarauha. Rouhe ja auringonkukansiemenet myös kelvanneet. Laittelin lisää, ilmoittelin että anteeksi mutta huomenna en ehdi kun on Kotkan reissu. Paljon mustarastaita, tali- ja sini. Ja tikkoja. Sekä ihan mahtavaa, palokärkiä ja - palokärkien parittelu !!!!! Joten tämä päivä nimetään pp-päiväksi. Mielettömän hieno kokemus. Olen iloinen 🙂
Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 20251 vuosi Kotkaan ajellessani 3 kurjen porukka lensi, yksi joutsen pellolla. Kotkan satama-alueella lenteli ja lauleskeli jo muutama lokki.
Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 20251 vuosi Hiljakseen kävin kiikareitten kanssa, ensinnäkin piti viedä ruokinnalle lisää talia, ne on nyt selvästi maistuneet enempi kuin ennen. Perus tali, sini, variksia ja harakoita ( jotka on ihan kivoja kun hyppelee tai kävelee ) paljon mustarastaita, paljon tikkoja, keltasirkku ja pikkuvarpusia. Närhi. Lisäksi jossain punatulkkuja.
Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Käy hieromassa jotain pähkinäpötköä/talipalloa siihen kuusen runkoon, niin puukiipijä tykkää syödä sitä siitä.
Kirjoitettu 10. Maaliskuuta, 20251 vuosi Ihankuin olisi ollut kurjen pitämää mekkalaa äsken, kun kävin ulkona.
Kirjoitettu 10. Maaliskuuta, 20251 vuosi Kirjoittaja Kyllähän noita kurkia on jo ollut: https://www.tiira.fi/
Kirjoitettu 10. Maaliskuuta, 20251 vuosi Samat käpytikat (oletettavasti) taas ruokinnalla. Eipä noita talven aikana kovin usein ole käynytkään. Harmillisesti ropistelevat evästä maahankin, mikä taas kelpaa myyrille. Taas näkyy tunnelin aukko ja asukas ilmaantuneen.
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään