Jump to content
Sign in to follow this  
juhe

Ylävartalon harjoittelu

Recommended Posts

Mitä suositellaan tavalliselle kuntoilijalle pyöräilyä tukevaksi lihashuolloksi?

Kilpailu ei ole tavoitteena, mutta toimistotöissä saa istua ja pyöräilystä ei ole siihen istumatyöhon niin paljoa apua, jos ei peruskunnon parantamista muuten ajattele.

Vähän aikaan sitten kaupassa tuli vastaan Suuri pyöräilijän käsikirja, Robin Barton (http://www.readme.fi/product.php?isbn=9789522204547). Siinä on hiukan treenaamisesta, mutta ei saa kovin isoa painoa kirjassa. Suositellaan vatsa- ja selkälihasten vahvistamista. (Lankku ja silta asennot on kuvissa.)  Onkohan jotain kahvakuula treenejä, jota kannattaisi joskus tehdä?

Melomaan tarkenee vielä mennä ja se taitaa olla aika hyvä lisä pyöräilylle. Mitä nyt kaikkien varusteiden pakkaaminen autoon ja kajakki katolle vie aikansa -- niiden valmisteluiden aikana ehtisi jo polkeen melkein tunnin... Muutama pieni kahvakuulaharjoitus voisi olla ajallisesti tehokasta. Sauvakävelystäkään tuskin olisi haittaa, mutta siinä jää vauhdin tunne huomaamatta :(  Kuntosalien sisälaitteet ei jaksa innostaa, mieluummin sauvakävelyäkin.

Itse olen helkkarin huono vemputtamaan mitään salilla tai kotona. Vemputtamisella tässä kohtaa tarkoitan jotain painoharjoittelua. Se kun vaan on ihan helkkarin tylsää. Yhtenä ehdotuksena käsien, yläkropan ja korsetin lihaksistoon ehdottaisin kiipeilyä. :) Lähihallille vaan, vuokratossut jalkaan ja henkilökunnan opastuksella helpompien kahvarallien kimppuun. Kädet saa liikettä ja rauhallisten liikkeiden hallinta tuo osansa keskivartaloon. Ja tärkeimpänä, elä hyppää ylhäältä alas vaan "kiipeä" aina alas samaa reittiä tai kaikilla otteilla. Jää pois se salin tylsyys koska kiipeily on vaan monta kertaa mielekkäämpää, imho.

Tuo on muuten totta. Tässähän vallan pitäisi alkaa käydä taas enemmänkin uimassa. Nythän olisi luonnon rapakotkin inhimillisessä kunnossa lämmön puolesta, joten siellähän on hyvä lämmitellä uinti takaisin harjotteisiin. Malttaa vaan pysyä rannan lähellä. Heh. :)

Malttaa vaan pysyä rannan lähellä. Heh. :)

Siispä kannattaisi kuitenkin lähteä melomaan ja harjoitteleen eskimoa... :)  Siitä tulee pakosti vähän uintia mukaan, kun ei ole eskimokäännös hallussa.

Aika hyvä tuo melominenkin. Eskimoista en sitten tiedä. Mites ihan soutaminen veneellä?

Varmaankin parasta treeniä on kun tekee kaikkea yllä mainittua vuorotellen. Kyllä monipuolisuus on valttia kuntoilussa.

Itse tykkään kyllä uinnista, koska siinä pystyy eri tyylejä vaihtelemalla saamaan hyvinkin monipuolista treeniä samalla kertaa. Eipä sillä kyllä tuo kiipeilykin on varmasti aika loistavaa kokovartalon treeniä, mutta kiipeilypaikalle on vähän pidempi matka kuin uimahallille ja vähän on tyyriimpikin harrastus kuin uiminen. Tosin ei vielä läheskään niin kallis kuin pyöräily :D

Ylävartalon harjoittelu. 

Oma mielipide on se että melonta on hyvä ylävartalon harjoittelu. Suurin syy tähän on varmasti koska olen itse meloja. Eli teen päinvastoin. Kun ylävartalolla on "vapaa" päivä käyn usein pyöräilemässä :).

Siihen melontaan ja eskimo käännös. Eskimo käännös on hyvä mutta siihen menee usein paljon aikaa oppia. Silloin ei jää enää paljon aikaa itse melomiseen- harjoitteluun tai se hauska puoli. 

Itse melon surfski kajaakilla. Usein pidempi kuin merikajaakki ja kevyempi. Istut surfski kajaakin päällä, ei sisällä. Jos joudut syystä tai toiseen uimaan niin sitten pääset nopeasti ja helposti takaisin kyytiin remountilla. Re-mount on vähän kuin "nostat/ kiipeät" takaisin istumaan surfski kajaakkin päälle. Vähän kuin hyppäsit pyörän kyytiin. 

Katso re-mount videon tästä linkistä http://youtu.be/89g4t3tV14c

Mainitsin jo että surfski kajaakki on kevyt usein noin 11-15 kg,  helppoa kantaa ja nostaa. Paljon "kamaa"/ varusteet et tarvitse ottaa mukaan kunhan sinulla on mela ja liivi mukaan. Melonta vaatteet päällä mikä olosuhteet vaatii ja tietysi kuivat vaatteet rannalla. GPS tai kepsi voi myös suosiolla ottaa mukaan koska silloin näet nopeus, harjoittelu matkan ja syke.

Tässä toinen youtube video joka on tämä vuotisen Åre Extreme challenge kilpailusta, http://youtu.be/wQOQW_5_k2c?t=5m13s

Vauhti puoli tulikin jo aiemmin tässä ylös joten lisään sen vielä että surfski kajaakki on nopea, helppo, kevyt ja hauskaa meloa. Surfski on eriomainen jos harkitsee melonta harrastus varsinkin enemmän kuntoilijana. Surfski on helppoa ja nopea melonta laji. Ei tarvitsee paljon turhia varusteet. Surfski kajaakki, mela , liivi ja vaatteet olosuhteen mukaan, usein neopreeni käytetään. Kuiva vaatepussi rannalla kun tulette takaisin harjoittelu lenkistä.

Tänä kesän olen ollut muutaman kilpapyörälijän kanssa keskusteluissa ja ne sanoo että melonta on hyvä "välipäivä" harjoittelu.

T. Rolli