Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Fillarikeskustelu.com

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Kirjoitettu

Elikkäs otsikon mukaan, minkäslaista pottaa porukalta löytyy päästä tai kaapeista? Oletko kypärään tyytyväinen? Ja minkälaisen kypärän ajattelit seuraavaksi ostaa?

Itselläni on juuri ostettu neonkeltainen Specializedin Echelon II-kypärä. Ensimmäinen "kunnon" maantiekypärä mitä olen käyttänyt, istuu hyvin eikä haittaa menoa joten suosittelen.

Kirjoitettu

Kolmatta kautta käytössä maantiekypärä, jonka merkkiä en muista. Itse maalattu kiiltävän valkoiseksi. Maastopyörällä ajaessa Bellin mattavalkoinen potta.

Kirjoitettu

Kohta pari vuotta ajeltu mattavalkoinen Carraro Action päässä. Seuraavaksi ehkä joku Giro tai Bell, mutta eipä tuo halpis-Carraro ole antanut mitään merkkejä että olisi hajoamassa, niin toistaiseksi jatketaan matkaa sillä kun passaa hyvin kupoliin ja on muutenkin hyvän oloinen.

Kirjoitettu

Puna-musta-valkoinen LAS Squallo maantiekypärä.Ihan OK,nyt sisukset alkaa irtoilla (2-3 v.)

Seuraava joku vastaava,ehkä ohutkuorisempi (Giro,Bell...)

Kirjoitettu

Itse veivailen Prismasta ostetulla noin 40 euron Carrera Rocketilla. Ihan toimiva kapistus, mutta etuventtien verkot pitäisi silpaista pois, että saa aurinkolasit tyylikkäästi kypäränaukoista sisään. Ihan hyvät säädöt on saatu aikaan ja tuntuu istuvan päähän ihan mukavasti. Alunperin ongelmana oli hiuksien liimautuminen pehmusteen velcro-liimaan, mutta joko siiliksi ajaminen helpotti tai ajan myötä pehmusteiden ohi mennyt liima on luovuttanut. Seuraavaksi varmaan jotain vähän kalliimpaa Giroa, mutta eipä ole varsinaisesti hoppua päästä tuosta eroon. Tosin harmahtava kypärä ei oikein istu punamustan fillarin väreihin  :D

Kirjoitettu

Met Estro on nyt toista vuotta käytössä. Hintaa oli joku 80€. Pehmustukset olen vaihtanut pariin otteeseen ja nyt käytän ilman otsa pehmusteita, koska päässä on buffista tehty hikipanta ja on mukavampi niin. Päähän istuu mukavasti, mutta kypärässä on edessä materiaalia sen verta, että peittää hieman näkyvyyttä alaotteella ajettaessa. Seuraavaksi kokeilen jotain toista.

Kirjoitettu

Ajelen Giron eri mallin kypäröillä. Niitä on tällä hetkellä kaksi täysin kunnossa olevaa ja muutama "talvikypärä". Merkin valinta siksi, koska heillä on 63 cm malleja. Iso pää - pienet aivot :)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt toistavuotta menossa Limar ultralight (linkissä hieman erinäköinen kypärä, liekkö uudempi malli?) maantiekäytössä, tosi tyytyväinen olen kyllä ollut, ainut että pitäisi ruveta uusia pehmukkeita hommaamaan, alkas olla aika vaihtaa ne.

Hyllyssä on myös joku K2 rullaluistelukypärä jota satunnaisesti pidän maastopyörällä ajaessa sekä Prismasta ostettu Bell "skeittikypärä" jonka ostin pelkästään ulkonäön takia, on senverta komia. Tätä pääasiassa pidän työmatkalla päässä.

Kirjoitettu

Lisätkää linkit tuotteisiin, niin on helpompi tehdä vertailua! Tuo aiemmin mainitsemani Giro Monza maksoi muuten muutama vuosi sitten Intersportissa yli 140 euroa. Ei ihme, että kivijalkakauppa on kriisissä Suomessa.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Giro Monza löytyy täältäkin maantieajoon. Kevyt. Olinkohan maksanut kuutisen kymppiä.

Harkitsin myös Savantia, mutta otin Monzan. Talvikäyttöön tämä ei ole minun päähäni sopiva. Sen verran nafti mitoitus.

Monzan nauhat ovat mielestäni vähän turhan "jäykät" ja hankaavat, eivätkä siis niin mukavat kuin muissa omistamissani kypärissä. En tiedä olisiko Savantissa olleet paremmat vai jossain "pro" tason Giroissa.

Maastoon on Foxin Flux. http://www.bikeradar.com/gear/category/helmets-and-protection/helmet-standard/product/review-fox-flux-helmet-10-39703/

Painava mutta suojaa löytyy. Olisikohan ylivuotinen malli maksanut alta viisi kymppiä, muistaakseni Evansilta tilasin. Värejähän löytyy tuosta versiota kyllä pilvin pimein.

Arkikäyttöön ja kevyeen metsäpoljentoon on vielä Trekin joku risulipallinen peruspotta.

Edit: Monzan remmeistä valitusta...

Kirjoitettu

Itselläni on myös kaksi kypärää. Molemmat taitavat olla Luis Gurnauta mutta malleista ei ole hajuakaan. Toinen edustaa perinteistä maastokypärää ja toinen taitaapi olla enemmän skeittikypärä. Se onkin aina päässä kun on lonkkari alla. Mie oon vähän huono noiden kypärien kanssa. Ostan vaan jonkun kun edellinen risahtaa. Noilla on taidettu mennä nyt 4-5 vuotta(??). Mattamustasta skeittikypärästä tykkään kovasti. Sopivan häijy ja lämmin talvella (ei tuule aukoista sisälle). Se toinen ritilä nyt vaan on.

• 8 years later...
Kirjoitettu

Maastokypärän lisäksi olin vailla uutta maantiekypärää, koska vanha erinomaisesti palvellut Spessun Prevail hajosi. Sen ohuen ohut kiristysräikän muovi katkesi. Olin joku vuosi sitten kertaalleen samasta syystä sen vaihtanut mutta nyt meni uudelleen eikä varaosia enää tuohon vanhaan malliin saanut. Ja onhan se kai ihan hyvä jo vaihtaa muutoinkin. 2011 näkyi valmistusvuotena.

No uutta prevailia en raaski ostaa koska hinnat paria sataa. Samanlainen yhtä halvempi (vain reilu 100 euroa) malli on propero III ja tilasin sellaisen samassa 55-59 cm M koossa. Painoa Prevailiin verrattuna vain reilusti enemmän. No muuten olis ollut hyvä mutta korvien ympärillä kiertävien remmien korkeutta ei voi säätää. Eli leukahihnaa kyllä mutta kohta jossa kaksi remmiä yhdistyy korvan alapuolella on liian ylhäällä ja osuu korvalehteen. Alkaisi painamaan tai hankaamaan pitkässä juoksussa (pyöräilyssä 😀). Harmitti mutta pakko oli palauttaa.

Koska mulla on ovaali (ei pyöreä) pään muoto eli pitkä ja kapea, moni kypärä ei istu päähän hyvin. Lisäksi olen hankalasti just M ja L koon välillä 59 cm ympärysmitalla. Toinen merkki Spessun lisäksi jonka olen lukenut sopivan ovaalilla päälle on Giro. Siitä arvoin keskihintaisen mallin Agilis ja M koon. Ja se sopii. Säätövaraa kireän suuntaan ei ole kuin pari mikrokliksua mutta ohut kesäaluslakki mahtuu alle hikeä keräämään ja päälakea auringolta ja ötököiltä suojaamaan. Istuu hyvin, ei ihan niin superhyvin kuin Spessu mutta eipähän hihnatkaan hankaa koska tässä niitä pysty säätämään. Ulkonäkökin ok. Mun pyörän väreihin olis sopinut tää punamusta joka olis ollut myös superhalpa 58 euroa plus kympinpostit. Vink vink. https://www.bike24.com/p2352523.html?sku=1223980

Mutta sitä oli vain S ja L koossa. M kokoista oli tyylikkäänä sini-harmaana mutta parikymppiä kalliimmalla. Silti yli parikymppiä spessua halvempi eli mikäs siinä. Tää sininen malli on ns naisten malli mutta erona vain eri väritykset.

Screenshot_20230426_182903_Chrome.thumb.jpg.6aab91b937fc84cbae1da1f39791220c.jpg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Tärkeää tietoa

Hyväksy Käyttöehdot ja Tietosuojakäyntö.

Account

Navigation

Haku

Haku

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.